Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tuntuu kuin jotkut kampaajat yrittävät tahallaan tehdä asiakkaasta mahdollisimman ruman?

Vierailija
27.08.2025 |

Eli leikkaamalla mahdollisimman epäimartelevan pottatukan selittäen, että kun on niin ohuet hiukset että ainoa sopiva malli on tälläinen kiva pottamalli joka näyttää shrekin Lord Farquaardilta. 

Onko heidän tavoitteena tehdä muista naisista rumempia, jotta voisivat itse olla paremman näköisiä niihin verrattuna?

Kommentit (106)

Vierailija
81/106 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun tukka halutaan aina muotoilla paskaks. Kuivataan tukka suoraksi ja ohueksi lättänäksi. On pitkä ja luonnonkihara tukka.

Mulla on myös luonnonkihara tukka, mallia taipuisa. Se pitää aina föönailla suoraksi ja pallomaiseksi kun pidän siitä itse nykyään luonnollisemman näköisenä. Tuntuu hölmöiltä ne ohjeet, että kaikkien pitäisi föönata hiukset pesun jälkeen kuohkeiksi yms. Ihan turhaa mun mielestä. 

Vierailija
82/106 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseäni ei huvita kampaajan työ enää yhtään. Matalapalkattua työtä, jossa hommia tehdään kiireessä, koska lähes kaikkialla työhön varatut ajat on kutistettu minimiin. 

Eikö kampaajat useimmiten ole yrittäjiä, jotka siis saavat ihan itse varata asiakkaalle aikaa sen verran kuin haluavat ja hinnoitella työnsä itse? Ymmärrän, ettei hintoja voi rajattomasti nostaa, mutta siihen voi kyllä vaikuttaa, hankkiiko itselleen mainetta kaupungin parhaana vai halvimpana kampaajana. 

Hyvin harvalla kampaajalla on oma kampaamo. Useimmat työskentelee koko uransa muitten omistamissa kampaamoissa vaikka olisivat yrittäjiä. Ne jotka perustavat oman kampaamon, ovat yleensä työskennelleet useita vuosia toisten alaisuudessa.

Ei kampaajat todellakaan päätä työaikojaan itse. Eri leikkauksiin, värjäyksiin jne. varatut ajat päättää tietysti paikan omistaja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/106 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla yksi kampaaja veti ilman lupaani yli 10 cm hiuksista kun vielä oikein korostin, että haluan mahdollisimman pientä tasoitusta. Tukka oli hyvässä kunnossa eikä ollut mitään syytä vetää noin paljon ja se että napsasi suoraan tuon määrän pois eikä edes kysynyt mielipidettäni on todella töykeätä. Oli vielä epätasainenkin lopputulos.

Hohhoijaa, niinvarmaan.. Nää on niin näitä perus satujuttuja taas. 

Vierailija
84/106 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskeeko tämä myös mieskampaajia?

Täytyy sanoa, että mieskampaajat ovat parempia kuin naiset. Erityisesti Lähi-idän miehet osaavat leikata naisten hiukset kivasti ja naisellisesti. 

No eivät tasavarmana osaa! Useimmilla Lähi-idästä tulleilla miehillä on vain parturikoulutus ja vastaavasti sieltäpäin tulleet naiset käyneet vain kampaamotyön opintolinjan. Parturitöissä ovat ylivoimaisia, mutta ikinä en itse menisi leikkauttamaan pitkiä hiuksiani parturille. 

Vierailija
85/106 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne ovat vain epäpäteviä useimmiten. Puolet ihmisistä on keskimääräistä tyhmempiä, eikä kampaajiksi todennäköisesti valiloidu kaikkein välkympiä.

Höpsis, kampaajat on skarpeimpia ihmisiä mitä tiedän. Harva jaksaa sellaista duunia. Opiskelemaan pääsee helposti, mutta tutkinnon suorittaa hyvin harvat. Keskeyttämisprosentti on aivan valtava, koska tavantallaajilla ei kantti kestä. Se vaatii todella hyvää hahmotuskykyä, että pystyy hallitsemaan kaikki eri astekulmat ja leikkuurakenteet. Kurssit on todella vaativia ja niitä ei pääse läpi jos on peukalo keskellä kämmentä tai jotenkin hidasälyinen. 

Kommenttisi kertoo vain, että olet itse elitistinen kusipää. Luultavasti olet lisäksi työtön, koska sulle ei varmasti mikään rahvaan työ kelpaa, mutta älysi ei riitä mieleisiisi "parempien ihmisten" koulutuksiin.

Vierailija
86/106 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on jännä juttu kun ihmiset haluavat eri asioita. Tein joskus tämän aloituksen tänne: 

https://www.vauva.fi/keskustelu/5636262/miksi-kampaajat-leikkaavat-vaki…

Itse siis haluan nimenomaan sen tasapitkön Purra-tukan. 😃

Vierailija
87/106 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen myös, miten taaksepäin lyhenevä polkkatukka ei koskaan kampaajalta onnistu. Mikä siinä on vaikeeta.

Vaihda kampaajaa. Itselläni tuo malli, sivusta pidemmät ja niskasta lyhyemmät, jos sitä tarkoitat. Ainakin kampaamot, joissa olen käynyt ovat osanneet leikata. Yleensä asiakkaalta kysytään, onko niska mitta riittävä, silloin kannattaa avata suu, jos ei miellytä..eikä jupista jälkikäteen.

Vierailija
88/106 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiakas tietysti itse kertoo  millaiset hiukset toivoo leikattavan. Jos kampaaja ei niitä saa aikaiseksi, vaihda kampaajaa. 

Voi kyllä nykyään viedä aikaa ennenkuin löytää hyvän ammattilaisen, kokemusta on.

Nykykampaajilla ei tunnu olevan ammattiylpeyttä ollenkaan, kun kehtaavat leikata miten sattuu.

Vierailija
89/106 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, minä leikkaan aina asiakkaalle mahdollisimman rumat hiukset. Jos asiakas pyytää, että leikkaan sentin, niin otan vähintään kakskytsenttiä! Mieluiten leikkaan ihan kaljuksi! Koska nautin siitä, kun asiakas ei tule ikinä takaisin ja haukkuu minua ympäri kyliä ja lyttää ammattitaitoni. Se on vain niin kivaa, joten siksi leikkaan aina mahdollisimman huonosti!

Vierailija
90/106 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ennen näin paksua väitettä kuullutkaan, että kampaaja tieten tahtoen haluaa tehdä asiakkaastaan ruman.

Vierailija
91/106 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, minä leikkaan aina asiakkaalle mahdollisimman rumat hiukset. Jos asiakas pyytää, että leikkaan sentin, niin otan vähintään kakskytsenttiä! Mieluiten leikkaan ihan kaljuksi! Koska nautin siitä, kun asiakas ei tule ikinä takaisin ja haukkuu minua ympäri kyliä ja lyttää ammattitaitoni. Se on vain niin kivaa, joten siksi leikkaan aina mahdollisimman huonosti!

Niin, ja se kampaajan koulutus on sellainen, että sieltä pääsee läpi vain kaikista tyhmimmät, jotka ei osaa yhtään leikata. Jos tekee näytöissä liian hyvät työt, niin kursseja ei pääse läpi ollenkaan. Vain tyhmimmät ja huonoimmat valmistuu ja otetaan kampaamoihin töihin, koska kampaamoitten omistajatkin tykkää, että ne työntekijät tekee tosi huonoa jälkeä, niin ne valitsee ne jotka tekee rumimmat ja epäammattimaisimmat näyttötyöt hakutilanteessa. Ja sen jolla on rumin portfolio.

Vierailija
92/106 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi kampaaja selitti, että hän nyt leikkaa tällä tavalla, koska...

Ja sitten selitti kaikki viat mitä pään muodossa ja otsassa on.

Itse olisin kiitollinen siitä, että kampaaja kertoisi rehellisesti mikä hiusmalli minulle sopisi ja miksi. Jos menen paikalle mallikuvan kanssa, ja tämä heti näkisi ettei ko. leikkaus sopisi minulle, niin mielestäni ammattitaitoa on kertoa tästä, ja ehdottaa minulle sopivampia malleja.

Vierailija
93/106 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei ole pahaa sanottavaa kampaajista, aina olen saanut, mitä pyydänkin. Kerran eräs kampaaja halusi kihartaa hiukseni värin ja leikkaukswn jälkeen. Itsepä suostuin, mutta onneksi tuo kiharapilvi lähti pesun jälkeen, en vain kokenut omakseni. Väri ja leikkaus onnistui täydellisesti.

Vierailija
94/106 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko Purra-polkkaa? Ehkä ohuttukkaisille ei ole niitä vaihtoehtoja kovin montaa tarjolla?

Sinun kannattaisi hakea jonkinlaista keskusteluapua noihin pakkoajatuksiin, ehkä lääkkeellistäkin.

Vierailija
95/106 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen kyllä, miten kukaan viitsii työskennellä kampaajana kun aina vaan valitetaan. Kampaajat ei ole mitään taikureita, jotka pystyis taikomaan sulle jonkun hollywood-tähden tai supermallin hiukset ja naaman. Monet ihmiset ei vaan pysty hyväksymään omaa hiuslaatuaan, tai kasvonpiirteitään ja purkavat sitten tuskaansa haukkumalla kampaajaa. 

Itseäni ei huvita kampaajan työ enää yhtään. Matalapalkattua työtä, jossa hommia tehdään kiireessä, koska lähes kaikkialla työhön varatut ajat on kutistettu minimiin. Koulutusta ei arvosteta juurikaan ja ammattitaito lykätään joka käänteessä ja haukutaan ympäri kyliä. Leikkaisitte hyvät oman elämänne prinsessat itse omat tukkanne, kun ei mikään ikinä kuitenkaan kelpaa.

On kyllä vaarallinen ammatti. Yksi huti, ja koko kaupunki tietää, kuka mokasi.

Eikä tarvitse edes mokata! Tarvitaan vain yksi oman elämänsä prinsessa/supermalli/kuningatar tai ihan sellainen perus "Karen", jolla sattuu olemaan huono päivä, tai kiusaamiskiintiö ei vielä ole tullut täyteen. 

Vierailija
96/106 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaalilla älyllä ja tunne-elämällä varustetut ihmiset osaavat kertoa mitä haluavat ja antaa asiallisesti palautetta, jos työ ei ole onnistunut ihan täydellisesti. Sitten se työ korjataan.

Mieleltään epävakaan kiusaajan voi tunnistaa esim. seuraavista:

- Ei ole koskaan tyytyväinen minkään kampaajan työhön

- Ei ole koskaan tyytyväinen ulkonäköönsä

- Ei kykene antamaan asiallista negatiivista palautetta

- Ei kykene laisinkaan kertomaan ja kuvailemaan mitä haluaa ja muuttaa mieltään (jopa useaan kertaan) työn aikana ja vielä työn valmistuttuakin. 

- Tekee negatiivisen palautteen antamisesta mahdollisimman ison numeron. Juoruaa ympäri kyliä, liioittelee pahasti ja kertomus paisuu ja paisuu niinkuin paraskin kalajuttu.

- Käyttäytyy erittäin dramaattisesti, jos tulee työtä korjauttamaan, tyyliin; " Yyyyh, se kauhea epäammattilainen ei saa enää koskaan koskea arvokkaisiin kutreihini, haluan toisen tekijän, haluan rahallista korvausta kärsimyksestä, haluan sille potkut jne.jne."

Vierailija
97/106 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama neuvo kampaamon asiakkaille:

- Mieti etukäteen mitä haluat. Työhön varattu aika alkaa kulua sillä sekunnilla, kun istut penkkiin. 

- Kun varaat aikaa, huomioi, että hinta ja työhön käytetty aika korreloivat hyvin vahvasti. Kalliimpi aika, tarkoittaa pidempää työaikaa. Jos siis haluaisit suuritöisemmän työn, esim. mallinmuutoksen tai pitkien/ extra-paksujen hiusten leikkauksen, mutta varaatkin mallin ylläpitoleikkuun/tasoituksen/puolipitkien leikkauksen, niin työhön on varattu huomattavasti lyhyempi aika, etkä suurella todennäköisyydellä tule saamaan sitä lopputulosta mitä olisit halunnut. 

- Yleensä ajanvarauksen vahvistuksessa näkyy työhön varattu aika. Ajat on yleensä mitoitettu niin tiukiksi, kuin vain suinkin tekijän nopeus huomioiden on mahdollista. En siis suosittele ilmoittamaan kampaajalle, että sinulla on kiire ja lähdetkin aikaisemmin. 

- Jos sinulla on tärkeä meno, tärkeät juhlat, tiukka aikataulu ja/tai erittäin korkea vaatimustaso ts. tiedät olevasi vaativa asiakas, joka haluaa aina vain parasta, niin älä varaa aikaa harjoittelijalle. Harjoittelija voi olla ekan vuosikurssin opiskelija, joka voi leikata ensimmäisiä kertoja elämässään sitä mallia minkä haluat ja pisimmillään latvojen tasoitukseen on varattu työaikaa jopa kolme tuntia, tai hän voi olla vastavalmistunut, joka osaa varmasti perusasiat, mutta on vielä hitaampi, kuin muut ja luultavasti epävarmempi työssään, eikä vielä yllä täysin samanlaiseen tasoon, kuin 20v alalla työskennelleet. 

- Tutustu erilaisiin leikkuurakenteisiin vaikka googlen kuvahaulla. Niitä ovat: tasamittainen kerrostus, lisääntyvä kerrostus, porrastus ja ehjä rakenne. Samat rakenteet toistuvat kaikissa pitkissä ja lyhyissä leikkuumalleissa. Malli voi koostua kokonaan yhdestä rakenteesta tai olla näiden yhdistelmä. Unohda ne hienot naistenlehtien ja influensserien keksimät muotinimet. Kuva voi olla silti hyvä apu.

- Yritä ymmärtää, että leikkaus ei muuta hiustyyppiäsi. Esim. kihara ei suoristu leikkauksella.

- Jos et ole tyytyväinen. Yritä kakistaa se ulos. Jos kampaaja ehtii korjata työtä, hän tekee sen heti. Usein seuraava asiakas odottaa jo penkissä ja pitää varata korjausaika. Korjaukset ovat aina ilmaisia kaikissa kampaamoissa. 

- Jos et pysty heti ilmaisemaan tyytymättömyyttäsi, lähetä palautta. Kerro asiallisesti, mikä meni vikaan. Ei ole mitään syytä liioitella ja haukkua kampaajaa maanrakoon. Kaikki kampaajat haluavat tehdä työnsä hyvin, ja epäonnistuminen harmittaa kampaajaa varmasti. Epäonnistuneet työt korjataan aina mukisematta. Usein toinen kampaaja myös tarkistaa työn jäljen.

- Kunnioita kampaajan ammattitaitoa. Kampaajat tekevät jopa yli sata leikkausta kuukaudessa. Useita vuosia työskennellyttä, kokenutta kampaajaa kannattaa siis kuunnella.

- Kunnioita kampaajan koulutusta. Vastavalmistunutkin kampaaja osaa täysin varmasti perusasiat ja kaikki leikkuurakenteet. Vaativimmat värjäykset mallinmuutokset ja yhdistelmärakenteet ja esimerkiksi feidaukset, saattavat kyllä tuottaa aluksi haasteita. Hyvissä paikoissa vastavalmistuneet ja opiskelijat saavat tarvitsemansa tuen ja osaavat jo pian vaikeimmatkin yhdistelmät. Vankan ammattitaidon ja nopeuden kehittyminen vaatii 5-10 vuotta aktiivista työelämää ja harjoittelua, mutta vastavalmistuneilla on silti kunnioitettava määrä osaamista, eivätkä hekään leikkaa 15cm jos on pyydetty leikkaamaan 1cm. Niin puutteellisella osaamisella ei vaativaa tutkintoa voi kukaan suorittaa.

-Valitse tarvittaessa erikoistöihin erikoistunut kampaamo tai parturi.

Vierailija
98/106 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska eivät osaa tehdä muuta kuin sen tavallisen suoraan leikatun polkan.

Sanokaa kampaaja joka tämän osaa leikata. Tai ylipäätään polkan. Ei ole sellaista näkynyt vuosiin. 

Vierailija
99/106 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

..Erikoistöitä ovat lähes kaikki feidaukset (varsinkin jos niihin tulee veitsiajoa ja/tai hiustatuointeja, joita ei pääsääntöisesti tehdä kampaamoissa), jos haluat feidauksen, suosittelen parturia. Erikoisvaalennukset ja suuret värinmuutokset, näitä kyllä tehdään, mutta jos vaadit huippulaatua, valitse kokenut tekijä ja esim. vaativiin vaalennuksiin, shokkiväreihin jne. erikoistunut kampaamo, joka mainostaa osaamistaan halutussa tekniikassa (varaudu maksamaan erikoisvärjäyksen, tai vaalennuksen hinta tuntiveloituksena). Juhlakampaukseen kannattaa etsiä kokenut tekijä. Läheskään kaikki kampaajat eivät tee juhlakampauksia ja useilla on niissä tietty osa-alue johon ovat keskittyneet. Kaikki eivät letitä, osa ei käytä koskaan valkkeja jne. Tekijän valintaan kannattaa käyttää aikaa. Pikakampaus ei ole juhlakampaus, ja työaika on murto-osa juhlakampaukseen varatusta ajasta, joten en koskaan itse suosittelisi pikakampausta juhlaan. Hiustenpidennykset ja rastat, sekä niiden huolto eivät kuulu kampaajan ammattitutkintokoulutukseen, vaan niihin voi halutessaan hankkia osaamista yksityisiltä kursseilta. Vain osa kampaajista osaa laittaa pidennykset tai rastat tai käsitellä niitä. 

Vierailija
100/106 |
01.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska eivät osaa tehdä muuta kuin sen tavallisen suoraan leikatun polkan.

Sanokaa kampaaja joka tämän osaa leikata. Tai ylipäätään polkan. Ei ole sellaista näkynyt vuosiin. 

Minäkin haluaisin tietää. Polkka on yksi vaativimmista leikkauksista ja moni kampaaja ei tätä osaa kunnolla tehdä. Tehdään sinne päin ja epätasaista jälkeä. Polkka pitäisi myös leikata niin, että asiakkaan kasvot tulevat näkyviin tai siis sen parhaimmat puolet. Tähän ei vuosiin ole kukaan kiinnittänyt huomiota. 

Pakko sanoa, että olen itse aikaisemmalta koulutukselta kampaaja. Monen ongelma on se, ettei itse kampaajakaan näe virheitä jota hän tekee. Ei ole esteettistä silmää, jotta ne näkisi. Tasapainoa ei tajuta, vaikka leikkauslinja olisi suora. Tosin pakko myöntää, että monesti ei ole edes sitä. Virheitä korjataan aivan väärin, joka vain tekee lisää virheitä. 

Ja sille joka sanoi kampaajakoulutuksen olevan vaativa. Kerro minulle mikä siellä oli sitä vaativaa osuutta? Ymmärrän kyllä, että monille oli haastavaa ihan perusmatikka ja kemia, joka oli ala-aste tasoista. Kädentaidon kurssit pääsit kyllä 1 läpi, vaikka jälki olisi ollut kaikkea muuta kuin kovin kaunista. 

T: Oulussa asuva. Saa vinkata hyvin polkan leikkaavaa kampaajaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kolme