Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos jättää osan omaisuudesta kuolinpesäksi, miten sen osalta perintöverotus?

Vierailija
24.08.2025 |

Eli jos jättää kaiken tai osan kuolinpesäksi, miten verotetaan? 

Eli perijöinä olen minä ja mun äiti. 

(Mun äiti omistaa enemmän kuin mun isä, joten osituksessa mun äiti ei saa mitään. Mutta heillä on keskinäinen testamentti ja sen mukaan äitini perii osan)

Testamentin mukaan mun äiti perisi jopa mun lakiosan yli. Äitini on valmis luopumaan osasta osuudestaan. 

Mutta miten verotetaan maksetaan, jos päätämme pitää osan tai kaikki kuolinpesänä? Ilmoitetaanko silloin prosenttiosuudet omistuksesta ja sen mukaan verotetaan vai miten?

Kommentit (185)

Vierailija
1/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kysymys on, että paljonko kumpikin maksaa veroa. Miten se määräytyy?

Entä kun hän kuolee?

Vierailija
2/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintövero menee perukirjan mukaan riippumatta jaetaanko vai jääkö kuolinpesäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama vaikka kuolinpesää ei jaeta ollenkaan, verottaja kuitenkin perii kaikilta kuolinpesän osakkailta perintöveron. Omistussuhteet pitää laittaa perukirjaan.

Kun äitisi kuolee, niin sitten pitää tehdä hänen osaltaan perunkirjoitus ja perukirja.

Vierailija
4/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perukirjassa eritellään vainajan ja lesken omaisuus , testamentit ym omaisuutta koskevat tekijät.   

Koska kukaan ei vielä peri leskeä, vain vainajan

Ylernsä siis lesken omaisuus on silloin suurempi, koska hän omistaa omansa ja  useimmiten puolet yhteisestä.omaisuudesta.  jo ei jälkisäädöksiä.

Vierailija
5/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perintövero maksetaan perukirjan mukaan ja jakamaton kuolinpesä maksaa veroa vain tuotosta esim. vuokratuotot, metsä tuotot, korkotuotot jne. vuosittain. 

Vierailija
6/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli kysymys on, että paljonko kumpikin maksaa veroa. Miten se määräytyy?

Entä kun hän kuolee?

No sitten äidistäsi tehdään perukirja ja perit kaiken jos ei testamenttia eikä muita lapsia.

Maksat perintöveron sitten äitisi perukirjan viivan alla olevasta summasta.

Vierailija
7/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos osa perinnöstä jää kuolinpesäksi, niin miten voidaan vero maksaa perukirjan mukaan. 

Leskihän saa periä 110 000 euroa verottomasti. Eli kaikki, mitä äitini perii isältäni, on verotonta. Minä lapsena saan vain 20 000 verovapaasti. 

Miten nuo verovapaudet huomioidaan, jos kaikki/osa jätetään kuolinpesäksi?

Ap

Vierailija
8/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos osa perinnöstä jää kuolinpesäksi, niin miten voidaan vero maksaa perukirjan mukaan. 

Leskihän saa periä 110 000 euroa verottomasti. Eli kaikki, mitä äitini perii isältäni, on verotonta. Minä lapsena saan vain 20 000 verovapaasti. 

Ap

Perintövero tulee, vaikka pesä jätettäisiin kokonaan jakamatta.

Vierailija
9/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta millä tavoin meidän osuutemme voidaan laskea, kun pesää ei ole jaettu? (Vielä nuo erilaiset verovapausrajat huomioiden)

Vierailija
10/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Puoliso ei peri koska yleensä hänellä on puolet omaisuudesta plus omansa.  Eli kun ei peri ei tule perintöveroa.

Verottajalle toimitetaan perukirja ja siinä vaiheessa ei yleensä jakoja ole tehty.  Verottaja laskee kullekin osuuden mukaiset perintöverot.  Olipa kuolinpesä tai jakoja tehdään.  

Kun omaisuus ositetaan ei enää tarvitse maksaa perintöveroa.

Vierailija
11/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ei mitenkään. Usko nyt jo että "jätetään kuolinpesäksi" on joku itse keksimäsi asia. Vero tulee perukirjan määrästä, perintökaaren osuuksin.

Jos päätätte jakaa jotenkin muuten niin se ei veroja muuta.

Vierailija
12/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Mutta millä tavoin meidän osuutemme voidaan laskea, kun pesää ei ole jaettu? (Vielä nuo erilaiset verovapausrajat huomioiden)

Sehän on perukirjassa määritelty.  Lesken omaisuus ja rintaperillisen osuus 

Vierailija
13/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Perintökaaren mukaan tulee verot, ei reaalisen jaon mukaan. Eli vero siitä prosentista "mikä kullekin kuuluu", EI siitä osuudesta mitä oikeasti jaossa saa.

Vierailija
14/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuules, kyllä verottaja osaa perukirjat lukea ja verovapaat osuudet.  Ja valittaahan voi.

Vierailija
15/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perukirjasta ilmenevin tiedoin siltä osin kuin ennen verotuksen toimittamista laadittu jakokirja ei muuta sano.

Vierailija
16/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perukirja tehdään aika pian kuoleman jälkeen ja sen mukaisesti määräytyy verot. Omaisuuden jakamisen voi tehdä vaikka vuosia myöhemmin. Jako ei enää kiinnosta verottajaa, paitsi jos kuolinpesä on tehnyt voittoja vainajan omaisuudella. Teidänhän kannattaa kaiketi mennä testamentin mukaisesti, jos silloin tulee vähemmän veroja. Jaossa sitten äitisi lahjottaa sinulle vainajalta jäänyttä varallisuutta. 

Vierailija
17/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äitisi lahjoittaa sinulle omasta osuudestaan ja omaisuudestaan  se on sitten taas lahja. 

Vierailija
18/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy lakimieheltä tai verottajalta. 

Vierailija
19/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis äitini saa toki avioliiton kautta puolet yhteenlasketusta omaisuudesta. Tämä on selvä ja se ei liity verotukseen. 

Epäselvää minulle on se, että äitini perii myös testamentin  kautta suunnilleen yhtä paljon kuin minä. Perisin vain lakiosan suunnilleen, mutta äitini luopuu osasta testamentilla saamastaan minun hyväkseni. 

Miten tämän verotus menee? 

Lähetetäänkö verottajalle tieto, mistä omaisuudesta hän luopuu jne. Sehän on sitten jo sama kuin perinnön jakamista. 

Ap

Vierailija
20/185 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa voi liettiä sitäkin, kannattaako testamenttia edes tuoda esille, jos äitisi kuitenkin siitä osin luopuisi... Verottajaa ei kiinnosta, kuka saa jaossa mitäkin, vain omaisuuden arvo kiinnostaa. Soita verottajalle, ja tehkää perukirja vaikka pankissa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kolme