Täysin älyvapaa idea että vanhushoiva tulevaisuudessa pitäisi kustantaa omasta varallisuudesta
Ihan kuolleena syntynyt ajatus! Jos tuollaiseen mennään, niin onhan ihan päivänselvä asia, että jokainen ottaa asiakseen käyttää omaisuutensa ennen vanhuusikää, tai antaa ennakkoperintönä lapsilleen, jos lapsia on. Jos joku lapseton vanhus ei näin tekisikään, ja tarvitsisi vaikka kotipalvelua, niin hänen olisi pakko käytännössä myydä asuntonsa/talonsa, jossa on ehkä ikänsä asunut. Vanhuksilla on usein vahva tunneside kotiinsa, ja olisi todella julmaa pakottaa heidät luopumaan siitä saadakseen tarvitsemansa hoivaa. Sitten on tietysti sekin puoli, ettei sitä torppaa välttämättä edes saisi myytyä. Jos on joku vanha rintamamiestalo muuttotappiokunnassa, niin kukapa sen sitten ostaisi. Arvoksi voi olla määritelty vaikka 30.000€, mikä siis vanhuksen pitäisi pystyä hoivastaan maksamaan. Eikä ongelmat tähänkään vielä lopu. Jos kävisikin niin, ettei vanhus olisi ymmärtänyt jakaa omaisuuttaa ollessaan vielä voimissaan ja päätäntävaltainen asioistaan, ja perilliset tajuasivat tilanteen vasta kun vanhus alkaisi tarvita hoivapalveluita, niin olisi iso riski, että palveluita ei koskaan haettaisi. Omaiset hoitaisivat itse, vaikka heillä ei ehkä oikeasti olisi mahdollisuutta olla läsnä niin paljon kuin tarve vaatisi. Töissä olisi käytävä, ja voisi olla muitakin velvotteita hoidettavana. Ja ehkä pitkä etäisyys vanhuksen luokse. Silti ei haettaisi hoivaa, jotta perintö ei menisi siihen. Hoidettaisiin vaan sen verran mitä ehtii, ja muuten vanhus olisi käytännössä heitteillä. Sitäpaitsi olisi todella epäreilua, että ihmisiä jotka olisivat tunnolliseti asiansa hoitaneet, ja onnistuneet säästämään, ja hankkimaan omaisuutta, rankaistaisiin tällä tavalla. Sitähän se olisi, jos kaiken maailman hulttiot, jotka eivät koskaan olisi laittaneet tikkua ristiin yhteiskunnan eteen, ja joilla olisi vanhuuden koittaessa vain se kuuluisa tuulenhuuhtoma perse, saisivat sitten ilmaiseksi samat palvelut.
Kommentit (94)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan se menee niin, ettei ketään ole enää varaa hoitaa julkisista varoista. Ostat itse hoidot, tai lapsesi ostavat tai hoitavat itse, tai jäät heitteille.
Siinä tapauksessa voidaan lopettaa myös verojen maksaminen. On kyllä hyvin kyseenalaista jo nytkin, miten verorahat ei muka riitä edes peruspalveluiden turvaamiseen, vaikka Suomessa on ihan hillittömän korkea verotus. Mutta sitähän se on, kun täytyy olla koko maailman sosiaalitoimistona. Ensin muut, ja vasta sitten oma väki, jos jotain hiluja jää.
Näin ja tämä! Kumma kun rahaa riittää kehitysapuun ja yritystukiin mutta vanhushoitoon ei. Alv, palkkaverotus, kiinteistövero, vakuutusvero, valtion kaikki maksut palveluista tyyliin trafi ja maanmittauslaitos, varainsiirtovero, perintövero jne jne jne jne jne. Aivan TAJUTON määrä maksetaan valtiolle, mutta MIHIN ne rahat menee kun ei enää vanhuksia ole vara hoitaa??
En kyllä ikimaailmassa suostu mihinkään hoivaan, joka syö omaisuutta. Hoivamaksuihin viedään koko eläke joka tapauksessa. Haluan eutanasian ennemmin, en aio muutenkaan ruveta muiden ruokittavaksi, vaippoihin virumaan johonkin, ei ikinä. Eutanasiaa on tarjolla monessa Euroopan maassa. Omaisuutta olen kartuttanut ainoastaan lapsille ja heille sen aion myös jättää.
Vierailija kirjoitti:
En kyllä ikimaailmassa suostu mihinkään hoivaan, joka syö omaisuutta. Hoivamaksuihin viedään koko eläke joka tapauksessa. Haluan eutanasian ennemmin, en aio muutenkaan ruveta muiden ruokittavaksi, vaippoihin virumaan johonkin, ei ikinä. Eutanasiaa on tarjolla monessa Euroopan maassa. Omaisuutta olen kartuttanut ainoastaan lapsille ja heille sen aion myös jättää.
Kuinka moni haluaa vanhuuden päivinä riesaksi lapsilleen? Siinä viedään koko ihmisarvo. Ihan todellisuudesta vieraantunut ajatuskin. Ensin lopetetaan ulkoiset tuet kuten kehitysapu ja laitetaan ne rahat oman kansan hyvinvointiin.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää vaikka tämän tosiesimerkin kautta mikä on tai olisi oikeus ja kohtuus loppuelämän hoidossa. Minulla on lähipiiristä kaksi oikeaa esimerkkiä. Molemmissa oli lapseton vanhus naisia molemmat, jotka joutuivat laitoshoitoon n 5- 7vuodeksi loppuelämässään.
Toista sain seurata jopa tiiviisti. Vanhuksen sisaren tytär ( lapseton hänkin) kävi tätiään tapaamassa usein kunnan ylläpitämässä hoitolaitoksessa. Käytti joskus ulkonakin. Kun täti kuoli, häneltä jäi ok- talo ja pieni osakehuoneisto. Omaisuudella ei ollut mitään merkitystä hoitomaksuihin ja omaisuus pysyi tallessa ja sen peri juuri tuo sisarensa tytär, eläkeiässä hänkin oli siinä vaiheessa.
Toinessa tapauksessa lapseton vanhus joutui yksityiseen hoitokotiin, kunnan sitoumuksella, koska eihän kunnallisia hoitopaikkoja ole kuin promillen verran kokonaisuudesta. Osakehuoneisto ja kesämökki oli omaisuutta eikä niihin kajottu. Omaisuuden jakoivat sisar
Mun mielestä ei. Se on silti sen henkilön omaisuutta, ja hänellä pitäisi olla oikeus määrätä kenelle haluaa omaisuutensa jättää. Edelleen tyhjätaskut jotka ovat tuhlanneet kaiken kädestä suuhun elämällä, tai leveästi törsäämällä, saisivat kaiken maksamatta mitään. Pitää olla reilua. Jos joku saa ilmaiseksi, pitää kaikkien saada. Ja varsinkin niiden, jotka ovat jo veroissa paljon maksaneet. Jos rikkaat joutuvat vielä hoivansakin maksamaan, niin menee todella väärin. Hehän nimenomaan ovat jo etukäteen siitä maksaneet. Spurgut ja bilettäjät/ matkustelijat ei ole maksaneet mitään, ja saisivat ilmaiset palvelut.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Vanhusten itsemurhat lisääntyisivät kyllä. Moni antaa vaikka henkensä säästääkseen perinnön lapsilleen. Surullista, mutta näin se olisi.
Vierailija kirjoitti:
Miettikää vaikka tämän tosiesimerkin kautta mikä on tai olisi oikeus ja kohtuus loppuelämän hoidossa. Minulla on lähipiiristä kaksi oikeaa esimerkkiä. Molemmissa oli lapseton vanhus naisia molemmat, jotka joutuivat laitoshoitoon n 5- 7vuodeksi loppuelämässään.
Toista sain seurata jopa tiiviisti. Vanhuksen sisaren tytär ( lapseton hänkin) kävi tätiään tapaamassa usein kunnan ylläpitämässä hoitolaitoksessa. Käytti joskus ulkonakin. Kun täti kuoli, häneltä jäi ok- talo ja pieni osakehuoneisto. Omaisuudella ei ollut mitään merkitystä hoitomaksuihin ja omaisuus pysyi tallessa ja sen peri juuri tuo sisarensa tytär, eläkeiässä hänkin oli siinä vaiheessa.
Toinessa tapauksessa lapseton vanhus joutui yksityiseen hoitokotiin, kunnan sitoumuksella, koska eihän kunnallisia hoitopaikkoja ole kuin promillen verran kokonaisuudesta. Osakehuoneisto ja kesämökki oli omaisuutta eikä niihin kajottu. Omaisuuden jakoivat sisar
Eikä oe. Voihan ne sisaren lapset olla läheisiä. Ainakin mulle mun siskon tyttö on tosi läheinen. Ja siinä vaiheessa kun tuo ensimmäisen esimerkkiksi lapseton sisaren tytär kuolee, menee kai sitten hänen jäljiltään perintö joka tapauksessa valtiolle, jos ei perijöitä ole. Siinä vaiheessa voidaan vaikka sitten ohjata varat vanhushoivaan.
Ainoa skenaario, missä tämä on alkuunkaan mahdollista, on että hyvinvointivaltio puretaan täysin. Jos on varaa, voi ostaa hoitoa. Jos ei, niin harmi juttu.
Ei ole mahdollista, että toinen myisi omaisuutensa saadakseen saman hoidon, minkä omaisuutensa tuhlannut saisi maksutta.
Vierailija kirjoitti:
Mihinkähän ne verorahat menee täällä todella kireän verotuksen maassa? Ai jaa, tiedetään, mutta siitä ei saa puhua.
Joo menee vaan Rautatieasemalle seisomaan. Niin ymmärtää mihin suomalaisten verorahat menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan se menee niin, ettei ketään ole enää varaa hoitaa julkisista varoista. Ostat itse hoidot, tai lapsesi ostavat tai hoitavat itse, tai jäät heitteille.
Siinä tapauksessa voidaan lopettaa myös verojen maksaminen. On kyllä hyvin kyseenalaista jo nytkin, miten verorahat ei muka riitä edes peruspalveluiden turvaamiseen, vaikka Suomessa on ihan hillittömän korkea verotus. Mutta sitähän se on, kun täytyy olla koko maailman sosiaalitoimistona. Ensin muut, ja vasta sitten oma väki, jos jotain hiluja jää.
Näin ja tämä! Kumma kun rahaa riittää kehitysapuun ja yritystukiin mutta vanhushoitoon ei. Alv, palkkaverotus, kiinteistövero, vakuutusvero, valtion kaikki maksut palveluista tyyliin trafi ja maanmittauslaitos, varainsiirtovero, perintövero jne jne jne jne jne. Aivan TAJUTON määrä maksetaan val
Joitakin rahanjakoja tuomitsen todella kuten raviurheilun tukeminen. Hirveä summa siihen rahaa. Eikö riitä pelkästään veikkauksen ja tototuottojen voitot? Monta muuta älyttömyyttä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se kauheaa jos ihminen joutuu maksamaan omat kulunsa itse.
Niin, jospa verotus siis lopettaisiin ihan kokonaan ja kaikki maksaisivat kaikki kulunsa itse. Sinäkin.
Meillä on sekä vanhemmat, että me lapset maksaneet veroja ihan reilusti ja nyt sitten loppumetreillä vietäisiin tilit tyhjiksi johonkin kansainvälisen sijoitusyhtiön omistamaan hoitokotiin.
No minä kyllä voisin maksaa ihan kaikki kuluni itse, mutta olenkin varsin kyväosainen. Ja kyllä, ihan itse ajattelin maksaa sen 5000-6000 euroa hoidosta per kk jos sikseen tulee. Perilliset pärjäävät varsin hyvin omillaankin.
Suurimmalla osalla ei ole edes bruttotulot tuollaiset, saati nettotulot tai eläke.
Kirjoituksesi olisi selkeämpää mikäli opettelisit kappalejaon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin ja tämä! Kumma kun rahaa riittää kehitysapuun ja yritystukiin mutta vanhushoitoon ei. Alv, palkkaverotus, kiinteistövero, vakuutusvero, valtion kaikki maksut palveluista tyyliin trafi ja maanmittauslaitos, varainsiirtovero, perintövero jne j
Entä ooppera ja baletti. Kyllä noiden pitäisi pärjätä omillaan. Kyllä eliitti maksaa korkeampia lipunhintoja tarvittaessa,
"Vanhuksen palveluasuminen voi maksaa 5000 euroa kuukaudessa.
Esimerkiksi Attendon asiakkaista vain pari prosenttia maksaa tehostetun asumisensa palveluineen itse.
Suurin osa palvelutalojen asukkaista saa yhteiskunnan tukea."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sillä omalla omaisuudella voi itselleen hyvät oltavat ostaa vanhana? Miksi täytyisi pitää kartano kalustettuna tyhjillään ja hoito verovaroin hoitolaitoksessa? Mitä sä sillä kartanolla mullan alla teet? Kartano myyntiin ja rahat kiertoon. Haluatko et hautakivessä lukee: kuoli 4 miljoonaa euroa tilillä.
En tee sillä kartanolla mitään, mutta jälkeläiseni ehkä tekevät! He voivat sen vaikka myydä, ja käyttää rahat haluamallaan tavalla. Miksi minun pitäisi sillä hoivani maksaa, jos naapurin juoppo saa oman vastaavan hoivansa ilmaiseksi. Eiköhän jokainen mieluummin jätä omaisuutensa lapsilleen ja lapsenlapsilleen, kuin käytä sitä sellaiseen, jonka saisi jokatapauksessa vaikka ei omistaisi mitään?
Tottakai sille juopolle tulee vaan se pikainen kotihoito,eli lääkkeet ja ruoka mikroon ja heipp
No näinhän on jo nyt! Mutta kun suunnitteilla on tyyliin pakkolunastaa omaisuus hoivaan. Ei mihinkään ylimääräiseen itse valittuun asiaan, vaan ihan tuohon perushoivaan, minkä varattomat edelleen saisi ilamiseksi. Ei kyllä käy!
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi Attendon asiakkaista vain pari prosenttia maksaa tehostetun asumisensa palveluineen itse.
Niin. Mutta tässä nyt puhutaankin siitä, että jatkossa noin ei ehkä ole, vaan jos vanhuksella on omaisuutta, se realisoidaan ja käytetään noihin maksuihin. Halusi tai ei. Jokaisen siis kannattaa huolehtia, ettei mitään jää. Hyvissä ajoin kannattaa siirtää kaikki niille, kenelle haluaa itse omaisuutensa päätyvän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Mutta tässä nyt puhutaankin siitä, että jatkossa noin ei ehkä ole, vaan jos vanhuksella on omaisuutta, se realisoidaan ja käytetään noihin maksuihin. Halusi tai ei. Jokaisen siis kannattaa huolehtia, ettei mitään jää. Hyvissä ajoin kannattaa siirtää kaikki niille, kenelle haluaa itse omaisuutensa päätyvän.
Juuri niin. Keillä on varaa kannattaa kuluttaa ne eläissään tai lahjoittaa eri suuntiin eläissään. Viimeinen vellikuppi velaksi, jota ei voi periä keneltäkään.
No, kannattaisko jo mennä töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunta kai voi kustantaaa perushoidon, mutta kyllä pitäisi omiakin rahojaan käyttää hyvinvointiinsa. Turhaa niitä on pihistää perijöille.
Olen samaa mieltä. Kun on varaa on oikein, että niitä käytetään omaan hoivaan. Varattomat hoidetaan verovaroilla.
Miksi sitten kukaan enää säästäisi mitään.
Ainakin kannattaisi antaa kaikki lapsilleen ajoissa.
Lisäisipä kulutusta.
Kokoomushan toi sellaista vaihtoehtoa pöytään, jossa osallistetaan vanhusten lapsia vanhuksen hoivaan. Koska eläke voi olla pieni eikä kotitalousvähennystä saisi, voisivat lapset ostaa vanhukselle palveluja ja saada näistä kotitalousvähennykset. Tämä olisi toimiva ja reilu malli.
Miksi sitten kukaan enää säästäisi mitään.
Ainakin kannattaisi antaa kaikki lapsilleen ajoissa.