Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyautot tuntuvat vaarallisilta! Kaistavahti heittää vastaantulijoiden kaistalle, auto tekee itse paniikkijarrutuksen tai auto kiihdyttää

Vierailija
24.08.2025 |

https://www.is.fi/autot/art-2000011443366.html

Volvon lane keeping -ominaisuus yrittää viedä aina auton linja-autopysäkille tai oikealla olevalle kaistalle, jos sinne vie yhtenäinen valkea viiva. Katkoviivaa se ei usko kaistan jatkumiseksi.

Kaistavahti on turha ja vaarallinen. Erityisesti talvella ja huonolla asfaltilla auto kuvittelee reunaviivoja siellä täällä. Silloin ratti nykii milloin metsään, milloin keskitielle päin

Ajelin erästä valtatietä, josta oikeanpuoleinen kaistamaali oli kulunut pois. Yhtäkkiä auto heitti minut vastaantulevien kaistalle, koska oikealla puolella oli taas sitä valkoista maalia tiessä. Minun onneni oli, ettei vastaan tullut sillä hetkellä autoa ja olin puristanut rattia tarpeeksi kovaa pysyäkseni tiellä

Itsellä (Volkswagen) ID Buzz, jossa on hipaisunäppäimet ratissa ja myöskin keskinäytössä. Vakionopeutta säätäessä nopeus saattaa pompahtaa 20km/h, vaarallista liikenteessä. Merkkiliikkeessä sanovat vaan, että se on auton ominaisuus

Nämä nappulat ovat saatanan keksintö. Esimerkiksi kosteilla hanskoilla ajaessa on ihan herran haltuun, miten hipaisunappulat reagoivat.

Hipaisukytkimet ovat suurin syy, etten aio ostaa nykyisiä automalleja. Odottelen, kunnes järki palaa ja fyysiset nappulat laitetaan takaisin rattiin ja ainakin sumuvaloja varten

Kaikki perustoiminnallisuuden siirtäminen napeista ja nupeista kosketusnäyttöihin ja tunnottomiin hipaisupintoihin on iso askel taaksepäin. Tutussa paikassa oleva nappi ei vaadi katseen siirtämistä tiestä toisin kuin kosketusnäytön räplääminen

Ylinopeusvaroitin ja vireystilavaroitin, joita ei saa pysyvästi pois päältä. Kaiken maailman kilahtelua ja piipitystä tuntuu nämä nykyautot pitävän aivan solkenaan. Kovin tuntuu olevan asiaa

Eniten närää tuntuu herättävän mukautuvan vakionopeudensäätimen toiminto, jossa auto muuttaa säätimeen asetettua nopeutta liikennemerkkien ja sijaintitiedon perusteella.

VW ID4 liikennemerkkitunnistin tulkitsee usein ohituskiellon päättymismerkin 80 km/h rajoitukseksi ja jarruttelee 100km/h:n alueella tarpeettomasti. Joskus havaitsee 120 km/h rajoituksen vaikkapa 80 km/h alueella ja sitten mennään!

Vakionopeudensäädin on asetettu 80 km/h ja auto ottaa Länsiväylällä Espoon ja Helsingin välillä nopeudeksi mihinkään nappulaan koskematta 120 km/h.

Uuden Volkswagen Golfin liikennemerkkien tunnistus, joka jarruttaa sivulla kulkevalla kevyenliikenteenväylällä olevan 40 km/h nopeusrajoitusmerkin vuoksi, vaikka päätiellä on 80 km/h rajoitus. Jos takana tuleva törmää edessä äkillisesti jarruttavaan, kuka on vastuussa?

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Uuden Volkswagen Golfin liikennemerkkien tunnistus, joka jarruttaa sivulla kulkevalla kevyenliikenteenväylällä olevan 40 km/h nopeusrajoitusmerkin vuoksi, vaikka päätiellä on 80 km/h rajoitus. Jos takana tuleva törmää edessä äkillisesti jarruttavaan, kuka on vastuussa?"

takana tulija tietenkin. Autoa ajaessa on aina pidettävä mielessä, että edessä ajava voi tehdä yhtäkkisen jarrutuksen ja sovtettava turvaväli sellaiseksi, että itse ehtii jarruttaa ja välttää peräänajon.

Firman vastaavan merkin auto päätti kanssa vakionopeudensäätimen kanssa jarruttaa ihan pirun nopeasti maantiellä. Oli varmasti takana tullut ihmeissään. Kun kyseessä ei ole edes oma auto, niin näitä toimintoja ei osaa kuljettaja edes varoa.

Onneksi noissa nyt omavastuut ja vakuutukset menee "firman piikkiin".

Myös perässäroikkujille tiedoksi, että kannattaa jättää turvaväliä uudehkoihin autoihin.

Vierailija
62/76 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistaakseni noiden älyominaisuuksien käyttämisen yhteydessä mainitaan missä niitä ei pidä pitää päällä. Esim. mökkitiet ei ole sovletuvia jollekin kaistavahdille. Pelkkä pidempi oksanpätkä siellä tiellä voi saada laitteen tulkitsemaan sen kaistamerkiksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Just vaihdoin autoon, jossa kaikki mahdolliset herkut, myös parjattu kaistavahti. Automerkeissä tuntuu olevan eroja, koska ei tuo tunnu minua ajaessa haittaavan. Järkikin sanoo, että jos ajat tiellä jossa ei ole keskikaistaviivaa niin silloin se kytketään pois päältä. Eipä tuo tunnu minua hirveästi haluavan auttaa vaikka mielellään ajan poissa rengasurista. Sama pätee adaptiiviseen vakkariin, hieno keksintö joka laittaa vaihtamaan kaistaa hyvissä ajoin ja muistuttaa vilkun käytöstä. Mun auto toki ajaa ihan itsestäänkin kunhan välillä koskee rattiin, mutta tuota en juurikaan ole käyttänyt, ehkä ruuhkissa sitten.

Vierailija
64/76 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Uuden Volkswagen Golfin liikennemerkkien tunnistus, joka jarruttaa sivulla kulkevalla kevyenliikenteenväylällä olevan 40 km/h nopeusrajoitusmerkin vuoksi, vaikka päätiellä on 80 km/h rajoitus. Jos takana tuleva törmää edessä äkillisesti jarruttavaan, kuka on vastuussa?"

takana tulija tietenkin. Autoa ajaessa on aina pidettävä mielessä, että edessä ajava voi tehdä yhtäkkisen jarrutuksen ja sovtettava turvaväli sellaiseksi, että itse ehtii jarruttaa ja välttää peräänajon.

Firman vastaavan merkin auto päätti kanssa vakionopeudensäätimen kanssa jarruttaa ihan pirun nopeasti maantiellä. Oli varmasti takana tullut ihmeissään. Kun kyseessä ei ole edes oma auto, niin näitä toimintoja ei osaa kuljettaja edes varoa.

Onneksi noissa nyt omavastuut ja vakuutukset menee "firman piikkiin".

Myös perässäroikkujille tiedoksi, että kannatta

Siellä on asetus, jolla tuon nopeusrajoitusten automaattisen seuraamisen saa pois.

Vierailija
65/76 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Just vaihdoin autoon, jossa kaikki mahdolliset herkut, myös parjattu kaistavahti. Automerkeissä tuntuu olevan eroja, koska ei tuo tunnu minua ajaessa haittaavan. Järkikin sanoo, että jos ajat tiellä jossa ei ole keskikaistaviivaa niin silloin se kytketään pois päältä. Eipä tuo tunnu minua hirveästi haluavan auttaa vaikka mielellään ajan poissa rengasurista. Sama pätee adaptiiviseen vakkariin, hieno keksintö joka laittaa vaihtamaan kaistaa hyvissä ajoin ja muistuttaa vilkun käytöstä. Mun auto toki ajaa ihan itsestäänkin kunhan välillä koskee rattiin, mutta tuota en juurikaan ole käyttänyt, ehkä ruuhkissa sitten.

Sinulla on Tukholma-syndrooma pahana.

Vierailija
66/76 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaistavahtien kanssa saa kyllä tapella. Ei sopisi edes sillalle mennessä koukata vähän sivummalta ettei aja kuluneimpia uria pitkin, jossa tärähtää ikävästi. Eikä sopisi väistää asfalttiin muodostunutta reikää. Molemmissa tapauksissa pienikin ohjausliike lähemmäs kaistan reunaa saa kaistavahdin tekemään terävän korjausliikkeen takaisin keskelle kaistaa. 

Ei kai se auto sinne väkisin heitä, jos ohjaa toiseen suuntaan? Sellainen nykäisy kyllä tuntuu, mutta kyllä auto silti tottelee ohjausta

Me ostettiin pikkuinen sähkis mulle työmatka-ajoon. Vuoden päivät olin jo sillä ajellut kun puoliso oli käynyt sillä jossain ja laittanut kaistavahdin päälle eikä ollut huomannut siitä mainita. Ajelin sitten huolettomana töistä kotiin kun teki korkealla sillalla jonkun ihme vempauksen ja pelkäsin auton tippuvan alas motarille. Ratti veivasi ihan itsekseen, ei siinä minun olemattomilla käsivoimilla saanut vastaan väännettyä. Sen jälkeenkin poukkoili menemään. Meinsin saada sydärin! Mietin mikä ihme auton ohjauksen nyt sieppasi ja ajattaa mut tieltä. Todellakaan koskaan tollasta enää päälle yhteenkään mun ajamaan autoon. Tsiisus!!

Vierailija
67/76 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustin joku aika sitten aika ahkerasti ns. pitkänmatkan busseilla ja kuten jokainen bussilla matkustanut tietää, niin korkeammasta bussista näkee hyvin henkilöautoihin sisälle. Minua järkytti se kuinka moni kuski oli keskittynyt selaamaan kännykkää autolla ajamisen sijaan. Siinä olisi poliisille töitä: kaksi poliisia istumaan kaukoliikenteen bussiin kännykkävalvontavikon aikana. toinen katsoo kännykän käyttäjät ja toinen rekkarit, ja sitten ilmoitetaan kuskit kauempana odottavalle partiolle. 

Vierailija
68/76 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa olisi mielenkiintoinen tutkimuksen ja tilastoinnin aihe: kuinka monta onnettomuutta ja kuolemaa vuodessa avustimet aiheuttavat.

Poliittisesti varmaankin semmoinen tilasto, että kukaan ei uskalla tehdä.

Vierailija
69/76 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porschessa ehkä siedettävimmin toteutettu: yhden fyysisen nappulan takana valikko jossa kaikki avustimet rivissä. Saa edes kerralla sarjassa kaikki pois, vaikka laki vaatiikiin taas käynnistyksessä resetoimaan.

Semmoinen versio jossa asetukset on ripoteltu yksitellen pitkin valikkopuuta saisi kyllä hylkäämään koko automallin.

Vierailija
70/76 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eipä ole meidän nykyautossa noita vikoja. Meillä on vm 2023 volvo.

Ei saa yleistää...

Vierailija
71/76 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyauto voi tulkita esim. vaalimainoksen numeron nopeusrajoitukseksi, tätä on tapahtunutkin

Vaalimainosten maali pitäisi olla erilaista kuin liikennemerkkien maali!

Vierailija
72/76 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyky autoja ei enää kannata käytettynä ostaa, korjaukset maksavat tuhansia kun autot ovat liikkuvia tietokoneita.

Näin on sanottu nyt 30 vuotta yhtä mittaa.

Vierailija
73/76 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi en osta uutta autoa koska  nykyautot ovat täynnä mulle tarpeettomia ominaisuuksia ja varusteita.

Vierailija
74/76 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyky autoja ei enää kannata käytettynä ostaa, korjaukset maksavat tuhansia kun autot ovat liikkuvia tietokoneita.

Tai ne pitää ostaa noin 20 vuoden ikäisinä tonnilla, voi ajaa suoraan kaatopaikalle jos tulee ongelmia ja hakee toisen samanlaisen tilalle.

Toki sähköautoissa tämä malli ei toimi kun akkujen käyttöikä on niin lyhyt.

20 vuoden ikäisinä tonnilla? Kultaseni, tuon ikäisistä autoista pyydetään jo nyt mitä tahansa 5000 - 9000 euron välillä.

Vierailija
75/76 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on auto vuodelta 2015. Se ei piippaile juuri ikinä mitään. Ei ole mitään ylläkuvattuja ominaisuuksia käytössä.

Kaistavahti on, mutta se on vain tärinä, jos ajautuu viivan yli ja sen olen kytkenyt pysyvästi pois päältä jo vuosia sitten. Vakionopeus on, en ole ikinä käyttänyt sitä. Mitään äkkijarrutus tai kiihdytysominaisuutta ei ole edes olemassa.

Onko siis niin, että noita ominaisuuksia ei saa pois päältä kuin hetkeksi ja aina kun auton sammuttaa, omat asetukset nollautuvat ja seuraavalla kerralla noi kaikki on taas päällä?

Vakionopeussäädintä kannattaa kyllä käyttää jos sellainen on, varsinkin moottoritiellä. Se vapauttaa hieman resursseja muuhun liikenteen tarkkailuun kun ei tarvitse jatkuvasti seurana nopeutta. Lisäksi se tekee myös muiden vakionopeussäädintä käyttävien ajosta sujuvaa kun kaikki menee jotakuinkin tasaista nopeutta. Ada

Seuraa liikennettä äläkä tuijota sitä mittaria. Uusissa autoissa digitaalimittarit joissa nopeus näkyy isoilla numeroilla, nopea vilkaisu riittää.

Vierailija
76/76 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaistavahdin saa volkkarilla ohjelmoitua onneksi pysyvästi pois. Hipaisukytkimet ovat tottumiskysymys, vaikkei niillä ergonomiapisteitä kerätä. Jos sormet on niin nakit, ettei liuutus onnistu, paina nappia tukevasti. Vakionopeudensäädin menettää joka tapauksessa tärkeimmän merkityksensä, jos nopeutta pitää mikromanageroida jatkuvasti.

Ei taatusti saa enää tämän vuoden mallissa pysyvästi OFF.

Vaatii OBD elevenin myös vanhemmissa malleissa. Ei ne asetukset ole kuin hexoja koodissa.

Eikös toi ole jotenkin monen tehtaan hyväksymä kalikka? Miksi sallisivat siunaamansa softan sörkkiä noita asetuksia kun omissa tehtaan työkaluissaankin ovat sen estäneey?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi