Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nykyautot tuntuvat vaarallisilta! Kaistavahti heittää vastaantulijoiden kaistalle, auto tekee itse paniikkijarrutuksen tai auto kiihdyttää

Vierailija
24.08.2025 |

https://www.is.fi/autot/art-2000011443366.html

Volvon lane keeping -ominaisuus yrittää viedä aina auton linja-autopysäkille tai oikealla olevalle kaistalle, jos sinne vie yhtenäinen valkea viiva. Katkoviivaa se ei usko kaistan jatkumiseksi.

Kaistavahti on turha ja vaarallinen. Erityisesti talvella ja huonolla asfaltilla auto kuvittelee reunaviivoja siellä täällä. Silloin ratti nykii milloin metsään, milloin keskitielle päin

Ajelin erästä valtatietä, josta oikeanpuoleinen kaistamaali oli kulunut pois. Yhtäkkiä auto heitti minut vastaantulevien kaistalle, koska oikealla puolella oli taas sitä valkoista maalia tiessä. Minun onneni oli, ettei vastaan tullut sillä hetkellä autoa ja olin puristanut rattia tarpeeksi kovaa pysyäkseni tiellä

Itsellä (Volkswagen) ID Buzz, jossa on hipaisunäppäimet ratissa ja myöskin keskinäytössä. Vakionopeutta säätäessä nopeus saattaa pompahtaa 20km/h, vaarallista liikenteessä. Merkkiliikkeessä sanovat vaan, että se on auton ominaisuus

Nämä nappulat ovat saatanan keksintö. Esimerkiksi kosteilla hanskoilla ajaessa on ihan herran haltuun, miten hipaisunappulat reagoivat.

Hipaisukytkimet ovat suurin syy, etten aio ostaa nykyisiä automalleja. Odottelen, kunnes järki palaa ja fyysiset nappulat laitetaan takaisin rattiin ja ainakin sumuvaloja varten

Kaikki perustoiminnallisuuden siirtäminen napeista ja nupeista kosketusnäyttöihin ja tunnottomiin hipaisupintoihin on iso askel taaksepäin. Tutussa paikassa oleva nappi ei vaadi katseen siirtämistä tiestä toisin kuin kosketusnäytön räplääminen

Ylinopeusvaroitin ja vireystilavaroitin, joita ei saa pysyvästi pois päältä. Kaiken maailman kilahtelua ja piipitystä tuntuu nämä nykyautot pitävän aivan solkenaan. Kovin tuntuu olevan asiaa

Eniten närää tuntuu herättävän mukautuvan vakionopeudensäätimen toiminto, jossa auto muuttaa säätimeen asetettua nopeutta liikennemerkkien ja sijaintitiedon perusteella.

VW ID4 liikennemerkkitunnistin tulkitsee usein ohituskiellon päättymismerkin 80 km/h rajoitukseksi ja jarruttelee 100km/h:n alueella tarpeettomasti. Joskus havaitsee 120 km/h rajoituksen vaikkapa 80 km/h alueella ja sitten mennään!

Vakionopeudensäädin on asetettu 80 km/h ja auto ottaa Länsiväylällä Espoon ja Helsingin välillä nopeudeksi mihinkään nappulaan koskematta 120 km/h.

Uuden Volkswagen Golfin liikennemerkkien tunnistus, joka jarruttaa sivulla kulkevalla kevyenliikenteenväylällä olevan 40 km/h nopeusrajoitusmerkin vuoksi, vaikka päätiellä on 80 km/h rajoitus. Jos takana tuleva törmää edessä äkillisesti jarruttavaan, kuka on vastuussa?

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kosketusnäytöt autoissa tulisi kieltää kokonaan.

Vierailija
2/76 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on auto vuodelta 2015. Se ei piippaile juuri ikinä mitään. Ei ole mitään ylläkuvattuja ominaisuuksia käytössä.

Kaistavahti on, mutta se on vain tärinä, jos ajautuu viivan yli ja sen olen kytkenyt pysyvästi pois päältä jo vuosia sitten. Vakionopeus on, en ole ikinä käyttänyt sitä. Mitään äkkijarrutus tai kiihdytysominaisuutta ei ole edes olemassa.

Onko siis niin, että noita ominaisuuksia ei saa pois päältä kuin hetkeksi ja aina kun auton sammuttaa, omat asetukset nollautuvat ja seuraavalla kerralla noi kaikki on taas päällä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Vierailija
4/76 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on auto vuodelta 2015. Se ei piippaile juuri ikinä mitään. Ei ole mitään ylläkuvattuja ominaisuuksia käytössä.

Kaistavahti on, mutta se on vain tärinä, jos ajautuu viivan yli ja sen olen kytkenyt pysyvästi pois päältä jo vuosia sitten. Vakionopeus on, en ole ikinä käyttänyt sitä. Mitään äkkijarrutus tai kiihdytysominaisuutta ei ole edes olemassa.

Onko siis niin, että noita ominaisuuksia ei saa pois päältä kuin hetkeksi ja aina kun auton sammuttaa, omat asetukset nollautuvat ja seuraavalla kerralla noi kaikki on taas päällä?

Vakionopeussäädintä kannattaa kyllä käyttää jos sellainen on, varsinkin moottoritiellä. Se vapauttaa hieman resursseja muuhun liikenteen tarkkailuun kun ei tarvitse jatkuvasti seurana nopeutta. Lisäksi se tekee myös muiden vakionopeussäädintä käyttävien ajosta sujuvaa kun kaikki menee jotakuinkin tasaista nopeutta. Adaptiivista säädintä ei löydy kuitenkaan vielä kaikista autoista.

Vierailija
5/76 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla uudehkossa autossa ole ollut tuollaisia ongelmia/ominaisuuksia. Ärsyttäisi kyllä jos olisi. Ainoa mikä on vähän häirinnyt, on joskus vähän turhan terävät jarrutuksen, jos automaattinen etäisyydentunnistin on päällä. Senkin saa laitettua pois päältä, jos haluaa. Hipaisunäppäimiä ei onneksi ole, vaan ihan perinteiset. 

Vierailija
6/76 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minulla uudehkossa autossa ole ollut tuollaisia ongelmia/ominaisuuksia. Ärsyttäisi kyllä jos olisi. Ainoa mikä on vähän häirinnyt, on joskus vähän turhan terävät jarrutuksen, jos automaattinen etäisyydentunnistin on päällä. Senkin saa laitettua pois päältä, jos haluaa. Hipaisunäppäimiä ei onneksi ole, vaan ihan perinteiset. 

Mikä on tämän uudehkon auton merkki entä valmistusvuosi?

Vierailija
7/76 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on tämän uudehkon auton merkki entä valmistusvuosi?

BMW i4, 2023 tai 2024. 

Vierailija
8/76 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyky autoja ei enää kannata käytettynä ostaa, korjaukset maksavat tuhansia kun autot ovat liikkuvia tietokoneita.

Vierailija
9/76 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

S**tanan woke!

Vierailija
10/76 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se on.

Vierailija
11/76 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyky autoja ei enää kannata käytettynä ostaa, korjaukset maksavat tuhansia kun autot ovat liikkuvia tietokoneita.

Tai ne pitää ostaa noin 20 vuoden ikäisinä tonnilla, voi ajaa suoraan kaatopaikalle jos tulee ongelmia ja hakee toisen samanlaisen tilalle.

Toki sähköautoissa tämä malli ei toimi kun akkujen käyttöikä on niin lyhyt.

Vierailija
12/76 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on Volvo v60 2021. Joskus ratissa tuntuu pieni nykäisy kun avustin huomauttaa kaistoista, mutta mielestäni ei mitenkään  häiritsevästi. Adapriivinen nopeuden säätökin toimii ihan hyvin. Pilot assisntant ohjaisi automaattisesti, mutta en ole nähnyt sen käytöstä mitään lisäarvoa. Haluan ajaa itse.

Vierailija
13/76 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

upup

Vierailija
14/76 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autoissa on ihan turhia ominaisuuksia ollut jo useamman vuoden. Lisäksi monia shit-ominaisuuksia ei saa edes pois, joutuu olemaan todella tarkkana kun uutta autoa ostaa. Omasta BMW:stä laitoin pois mm sen sammutuksen pysähtyessä, maailman turhin ominaisuus

Vierailija
15/76 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on Volvo v60 2021. Joskus ratissa tuntuu pieni nykäisy kun avustin huomauttaa kaistoista, mutta mielestäni ei mitenkään  häiritsevästi. Adapriivinen nopeuden säätökin toimii ihan hyvin. Pilot assisntant ohjaisi automaattisesti, mutta en ole nähnyt sen käytöstä mitään lisäarvoa. Haluan ajaa itse.

Joo minäkin haluan ajaa itse. Autopilotti lähinnä ärsyttää

Vierailija
16/76 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, 2024 puolivälissä tuli voimaan EU-pykälät joiden mukaan avustimet resetoituvat oletustilaan (päälle) aina kun auton sammuttaa.

Mahtavaa hommaa aina ensitöikseen seikkailla valikoissa pistämässä niitä pois, joka aamu ja jokaisen pysäytyksen jälkeen.

Vierailija
17/76 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se on.

Vanhoissa autoissa ei ole näin. Mulla on auto vuodelta 2015 ja siitä olen ottanut pois kaistavahdin ja vakionopeuden. Ne on ollu vuosia pois päältä jo.

Vierailija
18/76 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaistavahtien kanssa saa kyllä tapella. Ei sopisi edes sillalle mennessä koukata vähän sivummalta ettei aja kuluneimpia uria pitkin, jossa tärähtää ikävästi. Eikä sopisi väistää asfalttiin muodostunutta reikää. Molemmissa tapauksissa pienikin ohjausliike lähemmäs kaistan reunaa saa kaistavahdin tekemään terävän korjausliikkeen takaisin keskelle kaistaa. 

Vierailija
19/76 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

EU on pakottanut ton kaiken paskn uusiin autoihin ja sitten ihmetellään kun ihmiset ei halua ostaa noita piippavia romuja jotka on paalitavaraa 5v käyttöönotosta.

Vierailija
20/76 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa ostaa ihan perus auto ilman kaistavahteja ym. niin on turvallista. Mulla oli aikonaan ihana pieni punainen Wolksvagen -08. Hyvä ja kestävä auto! Ajoin tosi pitkään sillä ja ei ollut hienouksia. Harmitti niin kun piti siitä luopua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi