Nykyautot tuntuvat vaarallisilta! Kaistavahti heittää vastaantulijoiden kaistalle, auto tekee itse paniikkijarrutuksen tai auto kiihdyttää
https://www.is.fi/autot/art-2000011443366.html
Volvon lane keeping -ominaisuus yrittää viedä aina auton linja-autopysäkille tai oikealla olevalle kaistalle, jos sinne vie yhtenäinen valkea viiva. Katkoviivaa se ei usko kaistan jatkumiseksi.
Kaistavahti on turha ja vaarallinen. Erityisesti talvella ja huonolla asfaltilla auto kuvittelee reunaviivoja siellä täällä. Silloin ratti nykii milloin metsään, milloin keskitielle päin
Ajelin erästä valtatietä, josta oikeanpuoleinen kaistamaali oli kulunut pois. Yhtäkkiä auto heitti minut vastaantulevien kaistalle, koska oikealla puolella oli taas sitä valkoista maalia tiessä. Minun onneni oli, ettei vastaan tullut sillä hetkellä autoa ja olin puristanut rattia tarpeeksi kovaa pysyäkseni tiellä
Itsellä (Volkswagen) ID Buzz, jossa on hipaisunäppäimet ratissa ja myöskin keskinäytössä. Vakionopeutta säätäessä nopeus saattaa pompahtaa 20km/h, vaarallista liikenteessä. Merkkiliikkeessä sanovat vaan, että se on auton ominaisuus
Nämä nappulat ovat saatanan keksintö. Esimerkiksi kosteilla hanskoilla ajaessa on ihan herran haltuun, miten hipaisunappulat reagoivat.
Hipaisukytkimet ovat suurin syy, etten aio ostaa nykyisiä automalleja. Odottelen, kunnes järki palaa ja fyysiset nappulat laitetaan takaisin rattiin ja ainakin sumuvaloja varten
Kaikki perustoiminnallisuuden siirtäminen napeista ja nupeista kosketusnäyttöihin ja tunnottomiin hipaisupintoihin on iso askel taaksepäin. Tutussa paikassa oleva nappi ei vaadi katseen siirtämistä tiestä toisin kuin kosketusnäytön räplääminen
Ylinopeusvaroitin ja vireystilavaroitin, joita ei saa pysyvästi pois päältä. Kaiken maailman kilahtelua ja piipitystä tuntuu nämä nykyautot pitävän aivan solkenaan. Kovin tuntuu olevan asiaa
Eniten närää tuntuu herättävän mukautuvan vakionopeudensäätimen toiminto, jossa auto muuttaa säätimeen asetettua nopeutta liikennemerkkien ja sijaintitiedon perusteella.
VW ID4 liikennemerkkitunnistin tulkitsee usein ohituskiellon päättymismerkin 80 km/h rajoitukseksi ja jarruttelee 100km/h:n alueella tarpeettomasti. Joskus havaitsee 120 km/h rajoituksen vaikkapa 80 km/h alueella ja sitten mennään!
Vakionopeudensäädin on asetettu 80 km/h ja auto ottaa Länsiväylällä Espoon ja Helsingin välillä nopeudeksi mihinkään nappulaan koskematta 120 km/h.
Uuden Volkswagen Golfin liikennemerkkien tunnistus, joka jarruttaa sivulla kulkevalla kevyenliikenteenväylällä olevan 40 km/h nopeusrajoitusmerkin vuoksi, vaikka päätiellä on 80 km/h rajoitus. Jos takana tuleva törmää edessä äkillisesti jarruttavaan, kuka on vastuussa?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Kaistavahtien kanssa saa kyllä tapella. Ei sopisi edes sillalle mennessä koukata vähän sivummalta ettei aja kuluneimpia uria pitkin, jossa tärähtää ikävästi. Eikä sopisi väistää asfalttiin muodostunutta reikää. Molemmissa tapauksissa pienikin ohjausliike lähemmäs kaistan reunaa saa kaistavahdin tekemään terävän korjausliikkeen takaisin keskelle kaistaa.
Ei kai se auto sinne väkisin heitä, jos ohjaa toiseen suuntaan? Sellainen nykäisy kyllä tuntuu, mutta kyllä auto silti tottelee ohjausta
Mulla on 15 vuotta vanha auto. Vaihto alkaa olla edessä....
Nämä uudemmat nörttien piipittävät leluautot ei kyllä kiinnosta.
Aikamoinen pulma löytää "Oikea" Auto.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 15 vuotta vanha auto. Vaihto alkaa olla edessä....
Nämä uudemmat nörttien piipittävät leluautot ei kyllä kiinnosta.
Aikamoinen pulma löytää "Oikea" Auto.
Kannattaa ajaa tuolla autolla jatkossakin. Tai sitten ostat pari vuotta vanhan käytetyn auton.
Vierailija kirjoitti:
Nykyautoissa osa ominaisuuksista on hölmöjä. Adaptiivinen vakkari hidastaa edessäajavan nopeuteen antamatta mitään merkkiä tästä. Siinä sitten körötellään nätissä jonossa 92km/h 100km/h alueella. Itse vanhanaikaisella vakkarilla saavutan jonon pään, mutta ihan mahdotonta edes haaveilla ohituksesta. Autoja on jonossa yleensä 5-6 kpl, eli 1-2 autoa kerrallaan ohittamalla siihen urakkaan menisi vähintään kolme ohitusta. Ohitusten määrä ei kuitenkaan ole se kynnyskysymys tässä. Turvavälien puute tekee ohittamisen vaaralliseksi kaikille. Uudet autot tyytyvät maantienopeuksillakin 20-30 metrin turvaväliin. Siihen kun ohituksen jälkeen palaat, niin takana oleva auto tekee paniikkijarrutuksen, mikä taas aiheuttaa paniikkijarrutuksen tarpeen sen takana tulevalle. Ja jos joku näistä autoista sattuukin olemaan vanhempi ja tyhmempi (jotkut kuskitkin ovat tyytyväisiä olemattomaan turvaväliin ns. tavallisella autolla), ei jarrutus olekaan välttämättä autom
Eikö ihmiset seuraa, mitä nopeutta ajavat vakkarin ollessa päällä? Kyllä ainakin itse (yleensä) huomaan körötteleväni ja yritän ohittaa varsinkin, jos alkaa letkaa kerääntyä perään. Jos ei ole ketään takana, niin silloin ei hitaampi vauhti haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa ostaa ihan perus auto ilman kaistavahteja ym. niin on turvallista. Mulla oli aikonaan ihana pieni punainen Wolksvagen -08. Hyvä ja kestävä auto! Ajoin tosi pitkään sillä ja ei ollut hienouksia. Harmitti niin kun piti siitä luopua.
Ei saa uusia ilman pakkoavustimia.
Mulla on melkein 20 v vanha auto ja ole miettinyt olenko hullu, kun ole korjauttanut sitä viime vuosina muutamalla tonnilla. Näitä lukiessa en koe enää itseäni yhtään hölmöksi.
Nauti pullo kossua ennen ajoa niin ei tekniikka pelota.
Näiden vuoksi nauran ihmisille jotka kirkkain silmin vannoo miten hyvä ja tarpeellinen ISA-järjestelmä on (=auto varoittaisi aina ylinopeudesta). Joo, kaunis ajatus, mutta kun omakin autoni on puolet ajasta ihan kuutamolla mikä siinä kohtaa on tien todellinen nopeusrajoitus. Lukee ehkä puolet nopeusrajoitusmerkeistä, välillä hylkää lukemansa tiedot, kaivelee jostain näkymättömistä karttatiedoistaan ihan puuta heinää nopeusrajoituksiksi keskellä ei-mitään eikä tajua motarien vauhtuvissa rajoituksista mitään.
Toimimatonta roskaa.
Ajoin kaikessa rauhassa tietä pitkin ja yht'äkkiä auto keksii "Driver inactive!".
Ja lyö jarrut kiinni saatanallisen hälytysäänen saattamana.
Ei voi mitään, sanoo auton maahantuoja.
Tämän lisäksi kuulemma kuljettaja vastaa automatiikan aiheuttamista kolareista ja muista ongelmista.
Kaistavahdin saa volkkarilla ohjelmoitua onneksi pysyvästi pois. Hipaisukytkimet ovat tottumiskysymys, vaikkei niillä ergonomiapisteitä kerätä. Jos sormet on niin nakit, ettei liuutus onnistu, paina nappia tukevasti. Vakionopeudensäädin menettää joka tapauksessa tärkeimmän merkityksensä, jos nopeutta pitää mikromanageroida jatkuvasti.
Mulla oli oma auto huollossa ja sijaisautona tuommoinen uusi hirviö. Yritin siinä sitten täällä syrjäseudulla rämpiä ja ohitella kuoppia, niin tämä käänsi ja väänsi rattia väkisin ja kun keskiviiva puuttuu täällä ihan kokonaan, niin ajatti keskellä tietä.
Olenkin vähän ihmetellyt, että mikä ihmisiä nykyään vaivaa, kun eivät enää osaa ajaa oikeaa reunaa pitkin, mutta nopeasti se syy kyllä selvisi: Kaistavahti. Paskin keksintö ikinä
Vierailija kirjoitti:
Näiden vuoksi nauran ihmisille jotka kirkkain silmin vannoo miten hyvä ja tarpeellinen ISA-järjestelmä on (=auto varoittaisi aina ylinopeudesta). Joo, kaunis ajatus, mutta kun omakin autoni on puolet ajasta ihan kuutamolla mikä siinä kohtaa on tien todellinen nopeusrajoitus. Lukee ehkä puolet nopeusrajoitusmerkeistä, välillä hylkää lukemansa tiedot, kaivelee jostain näkymättömistä karttatiedoistaan ihan puuta heinää nopeusrajoituksiksi keskellä ei-mitään eikä tajua motarien vauhtuvissa rajoituksista mitään.
Toimimatonta roskaa.
Kyllä. Ensimmäisiä toimenpiteitä on poistaa valikkohelvetin uumeniin laitettu asetus liikennemerkkeihin reagoimisesta. Se ei reagoi pelkkiin liikennemerkkeihin, vaan myös navitietoihin, jotka ovat päin mäntyä. Onni onnettomuudessa, ettei kyseinen asetus mene päälle, ellei palauta tehdasasetuksia.
"Nykyautot tuntuvat vaarallisilta! Kaistavahti heittää vastaantulijoiden kaistalle, auto tekee itse paniikkijarrutuksen tai auto kiihdyttää"
Kieltämättä totta, minun autoni on tehnyt kaikkea tuota, mutta sen kanssa pitää vain oppia elämään. EU:han nämä on meille vaatinut.
Kaistavahti on erityisesti talvella vaarallinen kun se tulkitsee lumessa ja jäässä olevia uria kaistaviivoiksi ja saattaa heittää auton äkkiarvaamatta minne tahansa. Onneksi sen saa kytkettyä valikoista pois päältä, ei tosin pysyvästi vaan joka startin jälkeen pitää muistaa selata asetuksista oikea kohta. Sorateilla toisinaan kesälläkin sama ongelma, mutta siihen ei aina huomaa varautua.
Paniikkijarrutuksia auto on tehnyt lähinnä kun olen kurvannut liian läheltä pensasaitaa tai mökkitiellä kun horsamat ja vattupuskat ovat liian lähellä tietä. Ja muutamn kerran kun olen ajanut jonon jatkoksi liian vauhdikkaasti. Joku kerta takana tuleva vielä rysäyttää perään kun auto tekee omin päin näitä paniikkijarrutuksiaan.
Vakionopeudensäädin on hieman ikävämpi ja pitää koko ajan olla tarkkana kun se näkee olemattomia nopusrajoituskylttejä tai muistaa niitä vanhoista kartoistaan. Tekee sekä äkkikiihdytyksiä kuustakympista sataankahteenkymppiin tai päinvastoin. Myös motarilla saa säätää joka tietyön kohdalla jos ei halua ajaa ylintä sallittua nopeutta, auto kiihdyttää aina tientyön jälkeen sataankahteenkymppiiin ja joskus muuten vain huvikseen.
Nykyauto voi tulkita esim. vaalimainoksen numeron nopeusrajoitukseksi, tätä on tapahtunutkin
Sorateillä nopeusrajoitus on usein kahdeksankymppiä. Yritäpä ajaa siellä turvallisesti edes viittäkymppiä
Minulla oli keväällä käytössä oman auton huollon ajaksi saatu auto. Siinä oli automaattinen nopeudensäätö rajoituskylttien mukaan. En ensin välittänyt siitä, se oli ok. Järkytys oli suuri kun ilman varoitusta auto kiihdytti 120 km/h 80kmh alueella. En keksinyt kuinka auto päätyi lisäämään vauhdin koska tuollaisia nopeuksia ei maantiellä ollut. Sama asia tapahtui seuraavana päivänä. Silloin tajusin että auto otti nopeuden pientareella olleesta VAALIMAINOKSESTA, ehdokkaan numero oli 120.
Soitin huoltoliikkeeseen ja he neuvoivat kuinka saan automatiikan pois käytöstä.
Meillä on vm 2022 auto.
- Kaistavahti on sieltä mihin aurinko ei paista eli se on otettava pois jokaisen käynnistyksen yhteydessä. Poiskytkentä on yhden napin painalluksen päässä. Ajamme mahdollisimman reunassa, jota kaistavahti ei halua ymmärtää, vaan se haluaisi pakottaa ajamaan keskellä.
- Adaptiivinen vakionopeudensäädin toimii hyvin. Tosin kaipaisimme siihen sitä, että ns. pisin hajurako edeltävään olisi vielä vähän pidempi, jotta se vastaisi sitä, että mihin ollaan itse totuttu.
- Liikennemerkkien tunnistaminen ei aiheuta pakkojarrutuksia tai kiihdytyksiä, auto näyttää mittaristossa havaitsemaansa nopeutta, mutta ei aseta sitä automaattisesti uudeksi nopeudeksi, vaan kuljettaja itse kuittaa muutoksen. Muutaman kerran on tunnistanut nopeuden virheellisesti jostain vaalimainoksesta, muutoin toiminut ok.
- Sähköinen takaluukku sulkeutuu piipityksen kanssa. Jep, työntäisin pääni luukun väliin, jos piipitystä ei olisi. Piipitystä ei saa koodattua pois.
- Ovien lukitus aiheuttaa piip-piip-merkkiäänen. Jos auton avaimet ovat auton sisällä, auto käynnissä ja haluat vaikka puhdistaa tuulilasin sulan, niin auto limputtaa "avaimet sisällä".
- Aktiivisuuden varoitin joskus säikäyttää - kahvikupin kuva ilmestyy mittariin ja auto piippaa. Turha ominaisuus.
- Ylinopeusvaroitinta tässä ei luojankiitos ole.
- Automaattinen hätäjarrutus toimii pääosin ok, mutta kahdesti se on parkkipaikalla aiheuttanut melkoisen paskahalvauksen, kun ei ole ollut lähelläkään kolari, mutta auton tutka on päätellyt, että nyt rysähtää. Tätä ei saa kokonaan pois, mutta asetimme hätäjarrutustoiminnon herkkyyden niin matalalle kuin voi.
Osa ominaisuuksista on hyviä, osa ihan syvältä.
Nykyautoissa osa ominaisuuksista on hölmöjä. Adaptiivinen vakkari hidastaa edessäajavan nopeuteen antamatta mitään merkkiä tästä. Siinä sitten körötellään nätissä jonossa 92km/h 100km/h alueella. Itse vanhanaikaisella vakkarilla saavutan jonon pään, mutta ihan mahdotonta edes haaveilla ohituksesta. Autoja on jonossa yleensä 5-6 kpl, eli 1-2 autoa kerrallaan ohittamalla siihen urakkaan menisi vähintään kolme ohitusta. Ohitusten määrä ei kuitenkaan ole se kynnyskysymys tässä. Turvavälien puute tekee ohittamisen vaaralliseksi kaikille. Uudet autot tyytyvät maantienopeuksillakin 20-30 metrin turvaväliin. Siihen kun ohituksen jälkeen palaat, niin takana oleva auto tekee paniikkijarrutuksen, mikä taas aiheuttaa paniikkijarrutuksen tarpeen sen takana tulevalle. Ja jos joku näistä autoista sattuukin olemaan vanhempi ja tyhmempi (jotkut kuskitkin ovat tyytyväisiä olemattomaan turvaväliin ns. tavallisella autolla), ei jarrutus olekaan välttämättä automaattinen, vaan siinä onkin ketjukolarin ainekset kasassa.