Jos lakiin kirjattaisiin käsky että 10 % firman tuloksesta olisi käytettävä työntekijöiden palkitsemiseen, niin mitä siitä seuraisi?
Eikö tämä lisäisi palkansaajien ostovoimaa ja sitä myötä taloutta elvyttävää kulutusta? Ei ne johdon ja omistajien tileille päätyessään samaa tee.
Vähän luulen että ekat 10 viestiä tulee sanomaan ettei ikinä voi onnistua koska ei ennenkään ole tehty ym. Yrittäkää kuitenkin perustella asiallisesti.
Kommentit (125)
Jaahas, eiköhä poijjaat siirretä tehdas Intiaan? Siellä ei ymmärretä onneksi palkkojen ja korvausten päälle, kjöh RÄÄH!
Vierailija kirjoitti:
tulisiko myös 10% firman tappioista vastaavasti työntekijöiden maksettavaksi?
Alkaako sitten firmat myös tekemään hommansa rehdisti, eli ei mitään korkeakorkoisia lainoja käytännössä itseltään, että ei tarvitse maksaa veroja jne?
Tuo tarkoittaisi sitä, että hinnat nousisivat tuon saman summan verran. Ja se ylimääräisenä saatu palkka kuluisi niihin korkeampiin hintoihin. Työntekijä ei hyötyisi tuosta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Esim. Keskon kohdalla tuo tarkoittaisi 65 miljoonan pottia, joka jaettaisiin 18000 työntekijän kesken. 3600 euroa per nenä. ap
Tuollainen voi ihan toteutuakin jo nyt, en tunne keskon systeemejä. Mutta summasta maksetaan myös verot ja palkan sivukulut, joten 3600 eurosta ehkä reilu tonni jäisi työntekijälle käteen? Kun itse olin vielä palkkatöissä, saatiin yleensä voitonjakoeränä vuodessa 2 viikon palkkaa vastaava summa.
Voi ja voi. Voisin veikata, että suurin osa yrityksistä ei käytä minkäänlaisia bonus tai tulospalkkiojärjestelmiä.