Miehen jatkuva "väsymys" alkaa tuhota meidän parisuhdetta. Mitä teen?
Tuntuu että tukehdun tähän tilanteeseen.
Minä olen kotona meidän kahden pienen lapsen kanssa (1v taapero ja 3v uhmaikäinen). Päivät ovat todella intensiivisiä ja olen henkisesti aivan lopussa iltaisin, kuten kaikki kotiäidit tietävät. Mieheni tekee uraa konsulttialalla, mikä tarkoittaa pitkiä päiviä ja paljon stressiä.
Ymmärrän kyllä, että hän on väsynyt työpäivän jälkeen. Mutta niin olen minäkin! Olen yrittänyt helpottaa arkea kaikin keinoin, jotta jaksaisin paremmin: meillä käy siivooja kerran viikossa ja tilaamme ruoat usein Woltilla valmiina, jotta minun ei tarvitse kokata kaiken hässäkän keskellä.
Mutta tuntuu, ettei mikään riitä. Kun lapset on saatu nukkumaan siinä kahdeksan aikaan, minä kaipaisin edes hetken aikuisseuraa, syvällistä keskustelua tai vaikka sitä, että mies huomioisi minua (hieroisi hartioitani tms). Mutta mitä hän tekee? Hän rojahtaa sohvalle tuijottamaan puhelinta ja sanoo olevansa "ihan poikki".
Eilen illalla minulta paloi käämit. Sanoin, että minunkin päiväni on ollut yhtä taistelua ja minun jaksamiseni on vähintään yhtä tärkeää kuin hänen uransa. Minusta tuntuu, että ansaitsisin enemmän tukea ja hemmottelua jaksaakseni tätä kotirumbaa.
Miten saan miehen tajuamaan, että hänen pitää panostaa minuun illalla, vaikka kuinka väsyttäisi? Eikö ole vähän itsekästä vain vedota omaan väsymykseen, kun toinen on kotona 24/7 vastuussa kaikesta?
Kommentit (196)
Sun mies lähtee kohta kävelemään ja jäät kokonaan lasten kanssa yksin. Kannattaa tottua.
Siivooja käy kerran viikossa ja ruoat tulee Woltilla. Kaksi lasta. Ja silti kotiäitiä väsyttää.
mitä te ihmiset odotatte lapsien tekemiseltä? ne 2ekaa vuotta on ihan tuskaa
Vierailija kirjoitti:
Kiva asenne miehen väsymystä kohtaan. "Väsymys". Töissä on rankkaa ja kotona nalkuttava vaimo. Miehet tarvitsevat selkeitä pyyntöjä, ei riitä että natiset siitä, että itsekin tarvitset lepoa ja palautumista. Se on vain syytös, ettet huomioi tarpeeksi, ja siitä jää se pihvi sanomatta. Ja se pihvi voisi olla: tuotko kaupasta tullessasi tätä ja tätä, ehditkö laittaa pyykit kuivumaan, täyttäisitkö tiskikoneen, laittaisitko muksut kylpyyn tänään. Sun ei tarvii sanoa, että oot tauon tarpeessa, vaan tee itse itsellesi ne tauot pyytämällä konkreettisia asioita.
Aikuisen ihmisen pitää osata tehdä kotitöitä oma-aloitteisesti. Ap ei ole miehen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasteni isä tokaisi vastaavassa tilanteessa, että äitien elämän kuuluu olla vaikeaa. Yritä siinä sitten rakentaa tervettä ja onnellista perhe-elämää.
Mutta ainakin pari lasta siinä sitten kuitenkin hänen kanssaan sait.
Sen verran fiksu hän oli, ettei ennen lapsia tällaista mennyt laukomaan vaan sitkeästi vakuutteli miten hoitaa lapsia ja on heidän kanssaan. Lisään vielä, että olimme monta vuotta yhdessä ennen lapsia, joten kuvittelin tietäväni millaisen miehen kanssa olen perhettä perustamassa.
Vierailija kirjoitti:
Urheileeko miehesi? Työ ja harrastukset kodin ulkopuolella. Kotona palvelu pelaa. Jostain on karsittava.
Wolttaus on typerää. Tehkää ruokaa yhdessä.
Voi v:n ídiootti, MYÖS RUOKAKAUPAT OVAT WOLTISSA!!!!!!!!!
- EI AP
Hienoa, että olette helpottaneet arkea ostamalla palveluita!
"Mutta tuntuu, ettei mikään riitä. Kun lapset on saatu nukkumaan siinä kahdeksan aikaan, minä kaipaisin edes hetken aikuisseuraa, syvällistä keskustelua tai vaikka sitä, että mies huomioisi minua (hieroisi hartioitani tms). Mutta mitä hän tekee? Hän rojahtaa sohvalle tuijottamaan puhelinta ja sanoo olevansa "ihan poikki"."
Myös moni ystäväni kotiäitinä on kertonut tuntemansa olonsa yksinäiseksi, varsinkin aikuisseuran puutteesta. Olen itse lapseton konsultti ja minulle olisi pahimpia arkielämän painajaisia jos joku vaatisi minulta huomiota ja seuraa raskaan päivän jälkeen. Tämä on vähän samantyylinen kuin miehet jotka vaatii väsyneeltä äidiltä seksiä. Yhdessäolon pitäisi perustua siihen että molemmat nauttivat siitä, eikä siihen että toinen pakotetaan velvollisuutena olemaan läsnä.
Ymmärrän tarpeesi, mutta ratkaisu ei ole se että vaadit miestäsi täyttämään ne, varsinkin jos hän muuten hoitaa asioita eikä ole elämässäsi rasite.
Hanki aikuisia kavereita esim harrastuksista täyttääksesi tuota tarvetta jutella syvällisiä. Jos tarvitset hierontaa, käy hierojalla. Muuten jos ette esim miehesi kanssa halaa arjessa, niin ujuttakaa pieniä, molemmille sopivia hellyydenosoituksia joita jaksaa myös väsyneenä.
Vaihda parempaan. Työtön jaksaa nussia sinua päivät pitkät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva asenne miehen väsymystä kohtaan. "Väsymys". Töissä on rankkaa ja kotona nalkuttava vaimo. Miehet tarvitsevat selkeitä pyyntöjä, ei riitä että natiset siitä, että itsekin tarvitset lepoa ja palautumista. Se on vain syytös, ettet huomioi tarpeeksi, ja siitä jää se pihvi sanomatta. Ja se pihvi voisi olla: tuotko kaupasta tullessasi tätä ja tätä, ehditkö laittaa pyykit kuivumaan, täyttäisitkö tiskikoneen, laittaisitko muksut kylpyyn tänään. Sun ei tarvii sanoa, että oot tauon tarpeessa, vaan tee itse itsellesi ne tauot pyytämällä konkreettisia asioita.
Mutta miksi aikuiset ihmiset tarvitsevat selkeitä ohjeita joka asiaan? Tätä minä ihmettelen. 30 vuotta yhdessä ja edelleen joka kerta pitää erikseen sanoa, tekisitkö (loput) lumityöt, leikkaatko (loput) nurmikon, tyhjennätkö pyykkikoneen jne.
Ihan siksi, kun toinen ei voi tietää että nyt loppui voimat ja homma pitää toisen tehdä loppuun! Siis peruskommunikaatiota toi on. Ja kun mies on päivät töissä, ei voi tietää, onko esim pyykit vielä hoitamatta. Ja kun muistaa, ettei miehet näe yksityiskohtia, niin kyllä niistä pitää sanoa! Ja muutenkin, pitää sanoa kaikesta, mikä painaa mieltä! Muuten asiat ei muutu ja siitä tulee iso möykky pariskunnan välille!
Mies ei siis osaa itse katsoa, onko pyykkejä koneessa/kuivurissa/telineellä/pyykkikorissa ja osaa viedä asiaa eteenpäin ilman että mamma käskee?
Lapset päivähoitoon ja itse töihin. Ukko pihalle,jos ei kerran parisuhde ja lapsien hoito kiinnosta.
Odotat tai eroaa. Joistakin miehistä kuoriutuu reiluja kumppaneita taas vasta lasten jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Sun mies lähtee kohta kävelemään ja jäät kokonaan lasten kanssa yksin. Kannattaa tottua.
Se olisi varmasti helpotus molemmille. Minua rasitti katsella sitä, kun mies makasi sohvalla. Elämä helpottui heti, kun lähti muualle makoilemaan.
Mene itse töihin ja kokeile, millaisia ne illat on sitten. Lisäksi miehesi ei ole hieroja. Mene oikealle hierojalle.
Kyllä sitä ihmiset nykyään on niin herkkiä väsymään tyhjästä, koskee aptä ja miestään.
Vierailija kirjoitti:
Mene itse töihin ja kokeile, millaisia ne illat on sitten. Lisäksi miehesi ei ole hieroja. Mene oikealle hierojalle.
Illat on oikein mukavia, kun on saanut töissä levähtää. T. Töissä käyvä äiti
No vaihda työttömään, niin jaksaa jutella ja hieroa hartioita. Vai oletko pelkästään rahan takia suhteessa?
Vierailija kirjoitti:
Siivooja käy kerran viikossa ja ruoat tulee Woltilla. Kaksi lasta. Ja silti kotiäitiä väsyttää.
Tohon vielä lastenhoitaja kotiin, niin sitten voi vapaasti mennä taas "kotiäiti".
Älä nyt hulluja puhele. Mitä sä oikein edes mietit..