Koiranpennun kasvattaja edellyttää pennun raakaruokintaa
Löysin mukavan ja asiallisen oloisen kasvattajan, jonka kanssa näkemykset kohtaavat. Tuli sitten ruokinnasta puhetta ja ilmeni, että hän edellyttää uusien omistajien syöttävän raakaruokaa pennuille. Olen yrittänyt tutkia asiaa ja on todella vaikea saada selvää mitä sille koiralle lopulta pitää syöttää. Osa on sitä mieltä, että koira tarvitsee paljon luita, osan mielestä ne on pelkkää ajanvietettä. Erilaisia valmisruokia on, mutta epäselväksi jää onko niissä todella riittävästi vitamiineja kasvavan pennun tarpeisiin. Jos purkista lisää vitamiineja niin onko riski, että pentu saa yliannostuksen? Vaikuttaa todella vaikealta ruokkia koiraa raakaruualla ilman, että tekisi ruokintavirhettä. Lisäksi laskin, että raakaruokinta tulee aika paljon kalliimmaksi kuin peruslaadukas nappula. Sitä paitsi raakaruoka veisi todella paljon tilaa meidän pienehköstä pakastimesta eikä meille mahdu erillistä pakastinta.
Nyt pohdin, että sanonko suoraan kasvattajalle, että en voi sitoutua pelkkään raakaruokaan, mutta voin jotain lihaa laittaa nappuloihin vai jätänkö sanomatta, että aion ruokkia koiraa nappulalla?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Edellyttää? Onko kyseessä siis sijoituskoira? Jos ostat pennun omaksi niin sitten kyllä päätät itse sen ruokinnasta.
Meillä kolme koiraa ja saavat 50/50 raakaa ja kuivamuonaa. Kuivaa helppouden vuoksi ja myös siksi, että pieni pakastin. Rahassa ovat samaa luokkaa sekä raaka että liha eli halvemmaksi ei tule.
Itse taas kypsennän myös koiran saaman lihan.
Vierailija kirjoitti:
?????????? Raa'at kanansiivet?
Ethän sä tiedä mitään raakaruokinnasta. Herranjestas. Ei ihme, ettei raakaruokinta onnistu jos jotain kanansiipiä olet yrittänyt syöttää koiralle.
Se oli kasvattajan ohje ja kyllä se on ihan yleinen ohje raakaruokinnassa. Koira kyllä popsi niitä onnessaan.
Popsii kyllä raakoja siipiä onnessaan mutta luusta koira ei saa mitään vitamiineja eikä hivenaineita, jos syötetään koiralle lihaisia luita ja rustoja ruokana niin koira nälkiintyy hiljalleen.
Koira voi sairastua raa'asta lihasta eivätkä eläinlääkärit suosittele sitä. Vihanneksia, hedelmiä ja marjoja kannattaa sen sijaan antaa (paitsi viinirypäleitä), mustikat on superfoodia.
Lihat kannattaa antaa keitettynä, ja kananmunat myös. Lohta voi paistaa uunissa. Jotain kuidun lähdettä hiukan myös. Meillä koira tykkää hernekeitosta. Täysjyväriisi käy myös. Kalsiumia esim. juustosta, meillä toimii koulutusnamina.
Vitamiineja voi ajoittain antaa purkista, jos on erityistä tarvetta, muuten pärjää näillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole varaa raakaruokintaan, niin sittrn ei myöskään ole varaa tuleviin eläinlääkäri laskuihin. Itse annan kumpaakin. Nappuloita jonka sekaan laitan raaka lihaa. Ja luut ovat hyvää ajanvietettä, sillä se stimuloi koiran aivoja, ja saa hyvän mielen siitä järsimisestä. Samalla myös ne luut puhdistavat hampaita. Itse annan koiralleni joka päivä yhden luun tai ruston.
Raakaruokaa on erilaista ja osa raakaruoasta voi olla vahingollista. Itsekin uskoin raakaruokaan, mutta raa'at kanansiivet vahingoittivat koiran suolistoa. Vaikka sanotaan, että raaka luu sulaa. Ei taida sulaa. Jotain raakaluu-raakalihajauhoa saa puristeena kaupoista ja sitä voi syöttää. Raakoja kanansiipiä ja vastaavaa en ainakaan itse enää koirilleni anna. Raakaruoka ei varsinaisesti ole kallista. Sanotaan, että nappuloita tai raakaruokaa, siksi että vitamiinien
Kypsennetyt luut tikkuuntuu teräviksi.
Vierailija kirjoitti:
Koira voi sairastua raa'asta lihasta eivätkä eläinlääkärit suosittele sitä. Vihanneksia, hedelmiä ja marjoja kannattaa sen sijaan antaa (paitsi viinirypäleitä), mustikat on superfoodia.
Lihat kannattaa antaa keitettynä, ja kananmunat myös. Lohta voi paistaa uunissa. Jotain kuidun lähdettä hiukan myös. Meillä koira tykkää hernekeitosta. Täysjyväriisi käy myös. Kalsiumia esim. juustosta, meillä toimii koulutusnamina.
Vitamiineja voi ajoittain antaa purkista, jos on erityistä tarvetta, muuten pärjää näillä.
Koirien jalostus mennyt aivan liian pitkälle, jos lihakin suositellaan kypsennettäväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä se tietää mitä sille syötät. Kasvattajat luulee,että heillä on joku oikeus myynnin jälkeen koiraan. Maksat rahat, blokkaat kasvattajan ja jatkat elämää koiran kanssa. Koira on esine.
Ai sinun honekalut haukkuvat ja maljakot heiluttavat häntäänsä. Sitä se peukku tekee.
Koirat on lain silmissä esineitä esimerkiksi kauppasopimuksessa. Eli alkuperäinen neuvo on ihan ok, lupaa mitä myyjä haluaa kuulla ja tekee kauppojen jälkeen mitä itse haluaa. Helppoa. Tuskinpa siitä mitään kirjallista allekirjoitettua sopimusta tehdään jossa lupaa noudattaa kaikkia vaadittuja asioita ja jos tuollaista kirjallista sopparia myyjä vaatii niin kannattaa juosta ja lujaa. Ei sohvan myyjäkään sanele ehtoja kuinka sohvan kanssa pitää elää.
Ap sä voit kyllä mun mielestä kypsentää aluksi luovutusikäiselle pennulle jauhetun lihan. Ja se kuivanappula olis nyt tärkeää olla penturuokaa.
Kokeile antaa molempia samalla aterialla.
Jos ostat koiran itsellesi, saat syöttää sille ihan mitä haluat. Voi tietysti olla, että joudut valehtelemaan ja myötäilemään saadaksesi kaupat aikaan, mutta entä sitten?
Muistutukseksi vielä, että ulosteen määrä raakaruokitulla on puolet siitä mitä se on kuivamuonaa syöneellä saman kokoisella koiralla.
Tämä on oma kokemus ja todettu.
KUn koira on sinun voit syöttää sitä sille mitä ruokaa haluat, koira on kuitenkin luonnostaan jätteensyöjä.
Meillä ei kovin jyrkkiä olla, jos vaikka välillä teollistakin syövät... Mutta.
Toisen koiran maha on herkkä, että lähinnä kalaa, munia ja yrjölän puuroa. Luut ovat savustamatonta riistaa. Savu laittaa pakin sekasin.
Sitten kasvisten perkuut keitän ja teen toiselle siitä puuron, riistan ja kalan kanssa annoksia.
Arkkupakastin, että saa annokset jääksi. Reissuun lähtee kylmälaukkuun jääkalikkaa ja osa matkajääkaappiin. Hyvinkin viikko turvattu. Aina on tiettyä nappulaa myös mukana. Varmuudeksi.
Kalaa saa onkimalla, niin ja tää heikkovatsainen rakastaa sieniä. Ihan pipanoina ja pysyy hyvin sisällä.
Eikä tää nyt kallista ole ja rutiinilla kokataan koirillekin.