Koiranpennun kasvattaja edellyttää pennun raakaruokintaa
Löysin mukavan ja asiallisen oloisen kasvattajan, jonka kanssa näkemykset kohtaavat. Tuli sitten ruokinnasta puhetta ja ilmeni, että hän edellyttää uusien omistajien syöttävän raakaruokaa pennuille. Olen yrittänyt tutkia asiaa ja on todella vaikea saada selvää mitä sille koiralle lopulta pitää syöttää. Osa on sitä mieltä, että koira tarvitsee paljon luita, osan mielestä ne on pelkkää ajanvietettä. Erilaisia valmisruokia on, mutta epäselväksi jää onko niissä todella riittävästi vitamiineja kasvavan pennun tarpeisiin. Jos purkista lisää vitamiineja niin onko riski, että pentu saa yliannostuksen? Vaikuttaa todella vaikealta ruokkia koiraa raakaruualla ilman, että tekisi ruokintavirhettä. Lisäksi laskin, että raakaruokinta tulee aika paljon kalliimmaksi kuin peruslaadukas nappula. Sitä paitsi raakaruoka veisi todella paljon tilaa meidän pienehköstä pakastimesta eikä meille mahdu erillistä pakastinta.
Nyt pohdin, että sanonko suoraan kasvattajalle, että en voi sitoutua pelkkään raakaruokaan, mutta voin jotain lihaa laittaa nappuloihin vai jätänkö sanomatta, että aion ruokkia koiraa nappulalla?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti: Älä hanki koiraa, jos aiot syöttää sille pelkästään nappuloita. Tuollaisen paskan syöttäminen koiralle (ja kissoille) on syy, miksi ne yleisemmin kuolevat tosi nuorina. On liian yleistä esimerkisi, että pääsäännöllisesti nappuloita syötävt kissat kuolevat alle 12v ikäsinä.
Olipas taas harvinaisen yksioikoinen näkemys. Vanhempieni edellinen mäyräkoira eli melkein 16-vuotiaaksi. Söi ihan pelkkiä nappuloita.
Vierailija kirjoitti: Älä hanki koiraa, jos aiot syöttää sille pelkästään nappuloita. Tuollaisen paskan syöttäminen koiralle (ja kissoille) on syy, miksi ne yleisemmin kuolevat tosi nuorina. On liian yleistä esimerkisi, että pääsäännöllisesti nappuloita syötävt kissat kuolevat alle 12v ikäsinä.
Mun ihan kaikki eläimet, kissat ja koirat ovat eläneet 16-18 vuotiaiksi pääsääntöisesti nappulalla ja märkäruualla. Raakaa lihaa ovat saaneet nokareet silloin kun itse laitan itselleni lihaa ruoaksi. Ja mulla on nyt kuudes koira ja kahdeksas kissa elämäni aikana ja nämäkin jo 13v ja 14v ja hyväkuntoisia kumpikin. Koira oli just maailmanvoittajanäyttelyssä ja circuit showssa molemmissa rodun paras veteraani. Koira syö golden eaglea ja kissa pure naturalia.
Kylläpä koiranruoka herättää tunteita.
Meillä kasvatetaan raakaliha itse kotikanalassa eikä mistään salmonellasta ja ESBL-bakteereista ole tietoakaan.
Noi ehdot on yhtä tyhjän kanssa. Kun maksat koiran niin se on sinun ja voit kohdella sitä miten haluat myyjästä välittämättä.
Kun olet ostanut koiran, niin kasvattajalla ei ole mitään sanomista asiaan.
Minä annan naudanraakalihaa jauhettuna. Tähän lisään vielä tölkkilihaa, jossa on yksi proteiinilähde eli lammas tai ankka esimerkiksi.
Lohiöljyä suosituksen mukaan.
Apteekista ostettua jauhemuodossa olevaa Aptus Multidog lisäravinnetta.
Kuivattuja liha- ankka- kanapaloja. Naudan ydinluita. ( naudan lihaisat rustot ei käy, koska aiheuttivat vatsaongelmia).
Edellinen koira ruokittiin kuivanappuloilla, ja se sai ikäviä iho-ongelmia ja korvatulehduskierteen. Eläinlääkärihän ei osannut neuvoa ruokinnan muutoksesta, vaikka pyysimme neuvomaan ruokavalion uusiksi.
En ostaisi tältä tyypiltä koiraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukava tehdä koiran kanssa kesälomareissuja 30 asteen helteellä, minne säilöt viikon raakaruuat? Skippaisin koko homman noilla spekseillä.
Eikö sitä lihaa myydä tölkeissä ja pusseissa? Raakaa ruokaa ei tietenkään voi säilöä lämpimässä.
Tämä on hyvä pitää kotonakin tölkkilihaa koiralle. Ja kuivattuja lihasuikaleita. Minä tilaan Zooplussasta tölkkiruuat kotiinkuljetuksella. Samaan pakettiin otan myös kuivalihat. Ovat halvempaa kuin ruokakaupoissa ja superhalpaa lemmikkitarvikemyymälöiden hintoihin verrattuna. Kotiinkuljetuksesta ei tule lisämaksua kun ostaa vähimmäissummalla.
Pennun raakaruokinta on ok, toki ei missään nimessä mitään luista raakaruokaa vaan vaikka ihmisten jauhelihaa. Pentu koirilla jotka ovat raakaruokinnalla, edes osittaisella on vähemmän allergioita ja suolisto ongelmia. Luuta ei saa siksi olla mukana, kun koira ei niistä saa mitään ravinteita. Toki kun pentu kasvaa voit pikkuhiljaa sekoittaa mukaan vaikka jotain laadukkaita nappuloita
Ei voi kasvattaja tuollaista edellyttää, jos myy koiran. Koiran omistusoikeus siirtyy, kun kauppasumma maksetaan, eikä kasvattaja voi sanoa sen jälkeen mitä koira syö ja ei syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole varaa raakaruokintaan, niin sittrn ei myöskään ole varaa tuleviin eläinlääkäri laskuihin. Itse annan kumpaakin. Nappuloita jonka sekaan laitan raaka lihaa. Ja luut ovat hyvää ajanvietettä, sillä se stimuloi koiran aivoja, ja saa hyvän mielen siitä järsimisestä. Samalla myös ne luut puhdistavat hampaita. Itse annan koiralleni joka päivä yhden luun tai ruston.
Raakaruokaa on erilaista ja osa raakaruoasta voi olla vahingollista. Itsekin uskoin raakaruokaan, mutta raa'at kanansiivet vahingoittivat koiran suolistoa. Vaikka sanotaan, että raaka luu sulaa. Ei taida sulaa. Jotain raakaluu-raakalihajauhoa saa puristeena kaupoista ja sitä voi syöttää. Raakoja kanansiipiä ja vastaavaa en ainakaan itse enää koirilleni anna. Raakaruoka ei varsinaisesti ole kallista. Sanotaan, että nappuloita tai raakaruokaa, siksi että vitamiinien ym. suhteet eivät mene sekaisin.
Kanansiipiä ei saa missään nimessä antaa koiralle! Ne luut ovat todella vaarallisia, niistä irtoaa luusäleitä, jotka voivat puhkaista vatsalaukun ta suolen.
Vierailija kirjoitti:
Kasvattajalta saat selkeät ohjeet raakaruokintaan pentuna ja sitten kysyt miten jatkat junnun ja aikuisen kanssa. Määrät ja tuotteet vitamiineineen kun pyydät kirjallisina niin ei ongelmaa. Raakaruokitun pennun kun heität pelkälle nappulalle uuteen kotiin tullessa saat siivoilla ripaskoja, se on varmaa. Kalliimmaksi tulee raakaruoka kyllä jonkin verran mutta ehkä säästää ell kuluissa.
Olen samaa mieltä. Kun koira saa koiralle luontaista ravintoa, niin se pysyy terveempänä. Tästä on omakohtainen kokemus. Ja kun lasketaan ne eläinlääkärikulut tuon kuivamuonaruokinnan lisäksi, niin kyllä se kalliimmaksi kävi se kuivamuonaruokinta. Todella kalliiksi kroonistuneen iho-ongelman ja korvatulehduskierteen takia.
Ole ap siis kaukaa viisas, ja syötä koiralle koiralle luontaisesti sopivaa liharuokaa. Näin säästät pitkän pennin ell kuluissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai koira pelkillä napouloilla elä?
No todellakin elää.
Oletko kuullut konseptista nimeltä "valehtelu"? Voit tässä tapauksessa käyttää sitä hyväksesi koiran hankintaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kai koira pelkillä napouloilla elä?
No todellakin elää.
Sairaana ja kuolee ennenaikaisesti (lopetetaan sairauksien takia)
Jotkut pentutehtailijat luulee, että heillä on joku ihme oikeus koiraan/kissaan vielä kauppojenkin jälkeen. Ja osalla on joku ihmeen sopimusomistusoikeus, että pitäisi jotkut pennutkin tehdä, josta tämä alkuperäinen omistaja ottaa siivun!? Kuka hitto tommosiin lähtee mukaan?
Onkohan niillä pennuilla jokin perinnöllinen sairaus, mikä vuoksi jotkin ruoka-aineet eivät sovi. Nappuloissa on usein viljaa. Tosin koirien yleisimmät allergiat ovat viljan lisäksi naudan liha ja kana. Nykyään kananmunatkin suositellaan annettavan keitettynä ja jauheliha ruskistettuna koiran ruoansulatuksen vuoksi. Koirat eivät enää ole niin susia kuin luullaan.
Kanasiipiä? Oikeasti? Oletko kuullut salmonellasta?