Koiranpennun kasvattaja edellyttää pennun raakaruokintaa
Löysin mukavan ja asiallisen oloisen kasvattajan, jonka kanssa näkemykset kohtaavat. Tuli sitten ruokinnasta puhetta ja ilmeni, että hän edellyttää uusien omistajien syöttävän raakaruokaa pennuille. Olen yrittänyt tutkia asiaa ja on todella vaikea saada selvää mitä sille koiralle lopulta pitää syöttää. Osa on sitä mieltä, että koira tarvitsee paljon luita, osan mielestä ne on pelkkää ajanvietettä. Erilaisia valmisruokia on, mutta epäselväksi jää onko niissä todella riittävästi vitamiineja kasvavan pennun tarpeisiin. Jos purkista lisää vitamiineja niin onko riski, että pentu saa yliannostuksen? Vaikuttaa todella vaikealta ruokkia koiraa raakaruualla ilman, että tekisi ruokintavirhettä. Lisäksi laskin, että raakaruokinta tulee aika paljon kalliimmaksi kuin peruslaadukas nappula. Sitä paitsi raakaruoka veisi todella paljon tilaa meidän pienehköstä pakastimesta eikä meille mahdu erillistä pakastinta.
Nyt pohdin, että sanonko suoraan kasvattajalle, että en voi sitoutua pelkkään raakaruokaan, mutta voin jotain lihaa laittaa nappuloihin vai jätänkö sanomatta, että aion ruokkia koiraa nappulalla?
Kommentit (71)
Kuulostaa ylikontrolloivalta ja vaikealta ihmiseltä, en ostaisi ollenkaan.
Mistä se tietää mitä sille syötät. Kasvattajat luulee,että heillä on joku oikeus myynnin jälkeen koiraan. Maksat rahat, blokkaat kasvattajan ja jatkat elämää koiran kanssa. Koira on esine.
Jos ei ole varaa raakaruokintaan, niin sittrn ei myöskään ole varaa tuleviin eläinlääkäri laskuihin. Itse annan kumpaakin. Nappuloita jonka sekaan laitan raaka lihaa. Ja luut ovat hyvää ajanvietettä, sillä se stimuloi koiran aivoja, ja saa hyvän mielen siitä järsimisestä. Samalla myös ne luut puhdistavat hampaita. Itse annan koiralleni joka päivä yhden luun tai ruston.
Edellyttää? Onko kyseessä siis sijoituskoira? Jos ostat pennun omaksi niin sitten kyllä päätät itse sen ruokinnasta.
Meillä kolme koiraa ja saavat 50/50 raakaa ja kuivamuonaa. Kuivaa helppouden vuoksi ja myös siksi, että pieni pakastin. Rahassa ovat samaa luokkaa sekä raaka että liha eli halvemmaksi ei tule.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole varaa raakaruokintaan, niin sittrn ei myöskään ole varaa tuleviin eläinlääkäri laskuihin. Itse annan kumpaakin. Nappuloita jonka sekaan laitan raaka lihaa. Ja luut ovat hyvää ajanvietettä, sillä se stimuloi koiran aivoja, ja saa hyvän mielen siitä järsimisestä. Samalla myös ne luut puhdistavat hampaita. Itse annan koiralleni joka päivä yhden luun tai ruston.
Älä jaksa. Ja ethän sinäkään raakaruokinnalla pidä.
Kasvattajalta saat selkeät ohjeet raakaruokintaan pentuna ja sitten kysyt miten jatkat junnun ja aikuisen kanssa. Määrät ja tuotteet vitamiineineen kun pyydät kirjallisina niin ei ongelmaa. Raakaruokitun pennun kun heität pelkälle nappulalle uuteen kotiin tullessa saat siivoilla ripaskoja, se on varmaa. Kalliimmaksi tulee raakaruoka kyllä jonkin verran mutta ehkä säästää ell kuluissa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä se tietää mitä sille syötät. Kasvattajat luulee,että heillä on joku oikeus myynnin jälkeen koiraan. Maksat rahat, blokkaat kasvattajan ja jatkat elämää koiran kanssa. Koira on esine.
Ap taitaa olla ottamassa sijoituskoiraa. Ap ei omista koiraa, joten kasvattaja saa päättää koiran ruokinnan.
Ei kai koira pelkillä napouloilla elä?
Vierailija kirjoitti:
Joillain ihmisillä on harha, että mitä kalliimpaa ruokaa syöttää niin se automaattisesti tarkoittaa laadukkaampaa ruokaa. Joissain ruuissa on hienonkuuloiset sisällysluettelot vaikka oikeasti sisältö on höttöä.
Raakaruokinta altistaa multiresistentille ESBL-bakteerille. Sitä on raa'assa lihassa. Myös kotimaisessa voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap taitaa olla ottamassa sijoituskoiraa. Ap ei omista koiraa, joten kasvattaja saa päättää koiran ruokinnan.
Ei ole sijoituskoira kyseessä.
Ap
Koira on biologisesti susi, ei sudetkaan grillaa tai keitä sapuskoitaan. Ahneelle koirille kuten labbiksille toki kelpaa vaikka täytekaakku, mutta ei se niiden luontaista ravintoa ole.
Ei kai susieläimet tyydy luonnossa kuivanappuloihi ja veteen mitä ihmiset iskee koiran eteen,.Nälkäänsä se koira sitä kuivamuonaa syö mikä on luonnotonta.
Mukava tehdä koiran kanssa kesälomareissuja 30 asteen helteellä, minne säilöt viikon raakaruuat? Skippaisin koko homman noilla spekseillä.
Älä hanki koiraa, jos aiot syöttää sille pelkästään nappuloita.
Tuollaisen paskan syöttäminen koiralle (ja kissoille) on syy, miksi ne yleisemmin kuolevat tosi nuorina.
On liian yleistä esimerkisi, että pääsäännöllisesti nappuloita syötävt kissat kuolevat alle 12v ikäsinä.
Vierailija kirjoitti:
Raakaruokaa on erilaista ja osa raakaruoasta voi olla vahingollista. Itsekin uskoin raakaruokaan, mutta raa'at kanansiivet vahingoittivat koiran suolistoa. Vaikka sanotaan, että raaka luu sulaa. Ei taida sulaa. Jotain raakaluu-raakalihajauhoa saa puristeena kaupoista ja sitä voi syöttää. Raakoja kanansiipiä ja vastaavaa en ainakaan itse enää koirilleni anna. Raakaruoka ei varsinaisesti ole kallista. Sanotaan, että nappuloita tai raakaruokaa, siksi että vitamiinien ym. suhteet eivät mene sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Mukava tehdä koiran kanssa kesälomareissuja 30 asteen helteellä, minne säilöt viikon raakaruuat? Skippaisin koko homman noilla spekseillä.
Lähes kaikkialla lemmikkikaupoissa ja ihan normaalissa Cittrasissa ja Prismassa myydään koirille ja kissoille olevaa raakaruokaa, mikä on pakasteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Jos ei ole varaa raakaruokintaan, niin sittrn ei myöskään ole varaa tuleviin eläinlääkäri laskuihin. Itse annan kumpaakin. Nappuloita jonka sekaan laitan raaka lihaa. Ja luut ovat hyvää ajanvietettä, sillä se stimuloi koiran aivoja, ja saa hyvän mielen siitä järsimisestä. Samalla myös ne luut puhdistavat hampaita. Itse annan koiralleni joka päivä yhden luun tai ruston.
Raakaruokaa on erilaista ja osa raakaruoasta voi olla vahingollista. Itsekin uskoin raakaruokaan, mutta raa'at kanansiivet vahingoittivat koiran suolistoa. Vaikka sanotaan, että raaka luu sulaa. Ei taida sulaa. Jotain raakaluu-raakalihajauhoa saa puristeena kaupoista ja sitä voi syöttää. Raakoja kanansiipiä ja vastaavaa en ainakaan itse enää koirilleni anna. Raakaruoka ei varsinaisesti ole kallista. Sanotaan, että nappuloita tai raakaruokaa, siksi että vitamiinien ym. suhteet eivät mene sekaisin.
?????????? Raa'at kanansiivet?
Ethän sä tiedä mitään raakaruokinnasta. Herranjestas. Ei ihme, ettei raakaruokinta onnistu jos jotain kanansiipiä olet yrittänyt syöttää koiralle.
Eläinlääkärin vinkki asian vieerstä. Äläh heittele koirallesi keppejä noudettaviksi. Ne voivat vanhingoittaa koiran kitaa ja hampaita. Osta tarkoitukseen tehtyjä palloja heiteltäväksi.
En ostaisi häneltä.