Kun oma mies alkaa tuntua... liian tavalliselta? Pitkä suhde ja statusahdistus.
Tiedän jo otsikosta, että kuulostan pinnalliselta hirviöltä, mutta minun on pakko saada tämä ulos anonyymisti. Olen aivan solmussa tunteideni kanssa ja pelkään, että tuhoan hyvän elämän.
Olemme olleet mieheni kanssa yhdessä yli 15 vuotta, naimisissa 10. Meillä on kaksi ihanaa lasta ja ulkoisesti kaikki on hyvin: omakotitalo (toki velkaa on), farmariauto ja perus vakaa arki.
Mieheni on kiltti. Siis todella kiltti, luotettava, tasainen ja hyvä isä. Hän tekee oman osuutensa kotitöistä ja on aina ollut uskollinen. Mutta siinä se ongelma taitaa ollakin. Hän on vain... niin tasapaksu, väritön ja tyytyväinen nykytilanteeseen.
Kun tapasimme nuorina, tämä ei haitannut. Mutta viime vuosina olen itse opiskellut lisää, edennyt urallani vaativiin johtotehtäviin ja alkanut pitää itsestäni huolta tosissani (käyn salilla ja ryhmäliikunnassa 4-5krt viikossa). Tunnen olevani elämäni parhaassa vedossa niin henkisesti kuin fyysisesti (olen 38v).
Mieheni taas on jämähtänyt paikoilleen. Hän on tyytyväinen perus duunarin työssään (joka ei ole kovin hyvin palkattu eikä todellakaan kovin arvostettu), hänellä ei ole mitään kunnianhimoa edetä, kouluttautua tai edes vaihtaa työpaikkaa. Ulkoisestikin hän on päästänyt itsensä rapistumaan. Hän on se perinteinen suomalainen mies: vähän kaljamahaa, aina samat kulahtaneet collegehousut jalassa ja olemus on jotenkin anteeksipyytelevä ja nuhjuinen.
Viime aikoina olen huomannut katselevani muita miehiä aivan eri tavalla. Kun näen työni kautta tai sosiaalisissa tilaisuuksissa miehiä, jotka ovat itsevarmoja, karismaattisia ja ennen kaikkea menestyneitä ja kunnianhimoisia, tunnen piston sydämessäni. Tunnen suorastaan kateutta heidän vaimojaan kohtaan.
Olen alkanut inhota sitä, että minä olen meidän suhteessamme se, joka tuo selvästi isomman osan rahoista kotiin ja jolla on se "status". Haluaisin miehen, jota voin katsoa ylöspäin. Miehen, joka on dynaaminen ja saa minut tuntemaan itseni naiselliseksi ja halutuksi, ei miehen joka tuntuu enemmänkin kämppikseltä tai veljeltä.
Pelkkä kiltteys ei enää sytytä, ja seksi onkin ollut jo pitkään todella vähäistä, koska minua ei yksinkertaisesti kiinnosta.
Olenko kamala ihminen, kun ajattelen eroa vain siksi, että mies on "liian tavis" ja kunnianhimoton? Onko väärin haluta enemmän - miestä joka vastaa omaa ambitiotasoani? Pelkään, että jos jään tähän, katkeroidun loppuelämäkseni.
Kommentit (131)
Realismia peliin: miten helposti kuvittelet löytäväsi itsellesi sen "satusmiehen", jota katsoa ylöspäin ja joka haluaa uusperhekuvion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi esität naista vauvapalstalla? Ota Pertti jo se käsi pois housuista.
... koska olen nainen?
Olet nolo ja säälittävä.
no eipä näitä dynaamisia miehiä jota katsoa ylöspäin Suomessa oikeasti pahemmin ole. Toki saat aina erota ja todeta sen jälkeen että vapailla markkinoilla onkin sitten monenlaista jännittävän karismaattista pipipäätä tarjolla. Kova kaipuu sulla näyttää olevan koko paletti pistää uusiksi.
Etkö ajattele muita perheenjäseniä kuin itseäsi ? Mies ottanee lapset, oletko sinut sen asian kanssa ?
Naisenamiehen (tai jonku spin off -version) aloitus.
Vierailija kirjoitti:
Realismia peliin: miten helposti kuvittelet löytäväsi itsellesi sen "satusmiehen", jota katsoa ylöspäin ja joka haluaa uusperhekuvion.
Helposti. 40 on nykyään uusi 20 koska ihmiset elävät liki sata vuotta. En stressaa.
Mitä järkeä tuhlata aikaa noin pitkään ragebaittiin, jonka uskottavuus on täysi nolla?
Panemaan pääset, mutta suhdetta et tule löytämään. Olet kuitenkin ihan tavis muija.
Vierailija kirjoitti:
Sitten se vielä vastailee omiin aloituksiinsa vieläkin esittäen naista. Kaikenlaista porukkaa sitä täälläkin pyörii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helposti. 40 on nykyään uusi 20 koska ihmiset elävät liki sata vuotta. En stressaa.
Ei ole. Ei se rikas komeakasvoinen 38v, 190cm porschemies katsele enää tuon ikäisiä mummoja. Se saa ihan ilman sitoutumistakin parikymppisiltä jotka vielä hedelmällisiä.
Nyt paa hurravaihe päälle ja menox. Lapsista ja ukosta viis
Näiden statusmiesten vaimot valittavat luultavasti ihan samoista lökäpöksyistä kotona.
Mitä on tuo ainainen horina hedelmällisyydestä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten se vielä vastailee omiin aloituksiinsa vieläkin esittäen naista. Kaikenlaista porukkaa sitä täälläkin pyörii.
Jep, jotenkin noloa aina kun näkee näitä jotka yrittää piiskata kuollutta hevosta, kun oma provo ei oikein ottanut tulille.
Ne johtavassa asemassa olevat statusmiehet saattavat olla narsistisia, ylimielisiä, dominoivia, pettäjiä...liian ruusuisia kuvia ei kannata maalailla ulkoisten ominaisuuksien perusteella.
Toisaalta oletko itse sellainen, johon statusmiehet kokevat vetoa? Nuori, kaunis, timmi? Rikkoisitko lastesi ydinperheen uusperhekuvioksi joka ehkä toimii tai sitten ei?
Polvilles ja suu auki
T. Manageri
... koska olen nainen?