Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytyksen jälkeinen ompelu puuduttamatta?

Vierailija
22.08.2025 |

Paljonko tätä edelleen tapahtuu!? 

Kuinka moni on kokenut tämän ja milloin ja missä synnytit?

Minua raivostuttaa ja olen todella järkyttynyt, että näin voi olla. Verkosta löytänyt valtavasti kertomuksia.

Miten voi olla edes mahdollista, että se tikkauksen suorittaja ei tule ajatelleeksi, että neulan työntäminen välilihaan tai häpyhuuliin on todennäköisesti aivan sairaan kivuliasta? Monet naiset kertovat tämän olleen suurin kipu koko synnytyksessä.

Tiedän että monet ovat allergisia minkälaiselle tahansa feministiselle analyysille, mutta itse ajattelisin tämän puuduttamatta tikkaamisen perustuvan ainakin jollain tasolla siihen, että naista/synnyttäjää ei kunnolla pidetä todellisena ihmisenä. Jokin alitajuinen ajatus, että ei sillä ole väliä kuin se on "vain" nainen. Joskushan ajateltiin mm. että kalat eivät tunne kipua. Ei kai sitten nainenkaan, koska sekin "alempi olento".

Mutta olen myös miettinyt, että onkohan joissakin tapauksissa kyse ollut siitä, että synnyttänyt ei ole osannut ilmaista, että nyt sattuu ja pyytää puudutetta. Vaan on jotenkin alistunut hiljaa toimenpiteeseen?

Onko edelleen Suomessa mahdollista, että tikkaus alkaa, sattuu jumalattomasti, tikattava sanoo että sattuu ja pyytää puudutetta, mutta sitä ei suostuta antamaan? Minusta näissä tilanteissa pitäisi huutaa ja kiljua ja kieltää tikkaaminen. Mutta en tiedä sitten... Ehkä siinä helposti vain sitten alistuu ja nöyrtyy tilanteeseen. Ehkä koska pelkää että vastaansanominen johtaa "kostoon"?

Pitäisi saada 100% varmuus sille, että joka ainut synnyttänyt nainen saa puudutteen ennen ompelua.

Tämä vaatisi jonkinlaisen yhteiskunnallisen kampanjan. Oma hashtag. Ja sivusto, jossa kerättäisiin nimenomaan tämän kokeneilta kertomuksia ja myös videoita, jos jotkut olisivat niin rohkeita, että haluaisivat kasvonsa näyttää. Minusta pitäisi myös melkein alkaa nimetä nimeltä kätilöitä tai lääkäreitä, jotka näin ovat toimineet. Koska tuntuu, etteivät viralliset valitukset sinänsä johda mihinkään. 

Kommentit (426)

Vierailija
181/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle sanoi työhönsä kyllästynyt kätilö, ettei puuduta tikkausta varten kun "johan sinä jo synnytitkin etkä siihenkään mitään saanut, niin turha nytkään mitään puudutella". Vuonna 2015.

Vierailija
182/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko totta että aina ohjataan siihen kammottavaan makuuasentoon synnyttämään? eikö se juuri ole yksi syy miksi voi revetä todella pahasti? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

onko totta että aina ohjataan siihen kammottavaan makuuasentoon synnyttämään? eikö se juuri ole yksi syy miksi voi revetä todella pahasti? 

Se on henkilkunnalle ergonomisin.

Vierailija
184/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tämä käsitykseni mukaan tapahdu läheskään aina. Monissa synnytyssairaaloissa saa liikkua ympäriinsä ja kokeilla itselle sopivia asentoja.

Makuuasento tosiaan pakottaa synnyttämään jotenkin niin, että paikat on "mutkalla" (anteeksi jos selitän tämän jotenkin väärin nyt), vauvaa pitää työntää "ylöspäin", eikä painovoima auta.

Jos synnyttää kyykyssä, niin silloin tosiaan kätilön voi olla vaikea tukea välilihaa tai tehdä muita toimenpiteitä.

Tästä kannattaisi pyrkiä keskustelemaan synnytyssairaalan kanssa etukäteen ja tehdä selväksi toiveensa synnytysasennosta...

-Ap

Vierailija
185/426 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saataisiinko tähän vielä lisää ajatustenvaihtoa aihepiiristä?

Kiitos kaikille keskusteluun osaa ottaneille.

-Ap

Vierailija
186/426 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin olettavat että kaikilla jokin epiduraali alla että siitä vaan suihkautuksen puudutetta jälkeen ompelemaan. Ihan hirveää. Ja reiteen tökättiin jokin vitamiinipiikki varoittamatta. muutenkin kamala kokemus kun kesken ponnistamisen mulle huudetaan että älä hengitä niin kuin minun pitäisi kuolla

Vierailija
187/426 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä koska kätilön näköalat ovat tärkeämmät kuin esim. synnytyksen onnistuminen. Se paikka ei todellakaan ole ihmisystävällinen vaan sadistinen seksuaaliväkivallan järjestäytyminen.

Vierailija
188/426 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi tikki lisää isän pyynnöstä🤣

Oho. Keksitkö tämän ihan itse... 

En. Tuo on ihan vanhaa perimätietoa ja tarve ymmärrettävissä

Ja aivan saakelelin vanha vitsi, jonka joka toinen sanoo. Eh he he... 

T: kätilö joka on kuullut tuon aivan liian usein. 

Mutta itse keskusteluun. Onpa harmillisia kokemuksia teillä. En kyllä ole koskaan kenenkään kollegan kuullut ompelevat ilman puudutusta. Ainoastaan silloin kun ompeleita tulee vain yksi ja vaikka toiseen kohtaan yksi, näin teen itsekin. Ihan tosin vain siksi, että joutuisin laittamaan puudutepiikkiä ihan yhtä monta pistosta, kuin niitä ompelia. Kaikilla paikat eivät vain puudu kovinkaan helpolla. It

Ymmärrätkö sinä uuvatti, että yrität käytännössä tehdä r aiskausjärjestelmän sisällä pikku muutoksia, jotta r aiskaus ei olisi törkeä vaan kohtuulilnen r aiskaus.

Se koko järjestelmä perustuu seksuaaliseen väkivaltaan ja sadismiin. On aivan yksi helvetin hailee mitä pikku uudistuksia siellä tehdään, kun ne protokollat itsessään ovat puhdasta seksuaalista väkivaltaa.

Voit laskea synnyttävälle naiselle vettä ammeeseen ja siivota verta lattialta. Tämä ei ole väkivaltaa. Kaikki muu, jopa synnyttävälle PUHUMINEN haittaa synnytystä. Se ei yksinkertaisesti ole mikään "ryhmätyö", puhumattakaan siitä että ulkopuolinen kontrolloisi sitä, huumaisi synnyttäjää, silpoisi tätä, jne. 

Vierailija
189/426 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää mikä älämölö nousisi jos miehen alapää ommeltaisiin/operoitaisiin puuduttamatta. Se olisi skandaali. 

Edes se, että miestä sattuisi kovasti urologilla ja hän vuotaisi verta 3 pv käynnin jälkeen olisi ennenkuulumatonta. 

Naisten seksuaaliterveydenhuolto on kuin vanhan ajan karjanhoitoa. Naisen pitää vain kestää ja kärsiä vaikka ihmiskunta on käynyt kuussa ja keksinyt ties mitä.

En ole synnyttänyt, enkä synnytä. Onneksi olen kohta 50 v. Valitettavasti gynetutkimuksissa olen minäkin joutunut kärvistelemään (kysta). 

Vierailija
190/426 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tapahtui minulle. Mikään annettu puudutus ei auttanut. Ja se ihme suihke vain kirveli lisää haavassa. 

Ommeltiin sitten alapäähän 10 tikkiä ilman puudutusta. Huusin kivusta. 

Tämä KHKS 12/2005. 

Vierailija
191/426 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mut pakotettiin synnyttämään selällään. Siksi repesinkin pahasti. KHKS 2005. 

Vierailija
192/426 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helppo muutama tikki mutta jossakin päin maalimaa leikkaavat lampailta koko persnahkan puuduttamatta ettei kärpäset toukkineen pesiydy siihen. Mueslingiksi taitavat sanoa toimenpidettä.

Ja miten tämä liittyy nyt naisiin????????

Täysin verrattavissa naisten seksuaaliterveydenhoitoon. 

Eri

Vierailija
193/426 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se koko järjestelmä perustuu seksuaaliseen väkivaltaan ja sadismiin. On aivan yksi helvetin hailee mitä pikku uudistuksia siellä tehdään, kun ne protokollat itsessään ovat puhdasta seksuaalista väkivaltaa.

Voit laskea synnyttävälle naiselle vettä ammeeseen ja siivota verta lattialta. Tämä ei ole väkivaltaa. Kaikki muu, jopa synnyttävälle PUHUMINEN haittaa synnytystä. Se ei yksinkertaisesti ole mikään "ryhmätyö", puhumattakaan siitä että ulkopuolinen kontrolloisi sitä, huumaisi synnyttäjää, silpoisi tätä, jne. 

En itse kyllä näkisi asiaa aivan noin äärimmäisellä tavalla. Vaikka toki melko kriittinen olenkin suomalaista synnytyskulttuuria kohtaan. 

Ihan oikeasti, ei ole mielestäni perusteltua sanoa koko sairaalaprotokollan synnytyksissä olevan seksuaaliväkivaltaa. 

Olen kuitenkin samaa mieltä kanssasi siitä, että jos synnyttäjä haluaa pysyä siinä "synnytyskuplassaan", niin silloin puhumisesta lähtien kaikki sairaalan toimenpiteet häiritsevät.

Luin kerran neljä lasta synnyttäneen äidin tarinan. Hän kertoi oikeastaan ikään kuin kotisynnyttäneensä sairaalassa. Eli halusi tulla jätetyksi täysin rauhaan. Ei ollut ottanut mitään lääkityksiä. Synnytti miehensä tukihenkilönään. Hänkin oli kokenut, että henkilökunta tuputti lääkkeitä ja lisäksi hoputti kaiken aikaa. Hoputti myös ponnistaessa. Hän halusi ennemmin ponnistaa omaan tahtiin kun siltä tuntui. Ja hänellä ei ollut tullut yhdestäkään synnytyksestä edes repeämää. Tosin ei välttämättä johtunut tuosta metodista, vaan kudostyypistä. Lisäksi sekin on käsittääkseni tuurista kiinni pystyykö synnytyksen kestämään ilman kivunlievitystä vai ei. 

-Ap

Vierailija
194/426 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? Vuonna 2003 Jyväskylässä tikattiin mutta eipä tuntunut missään. En varmaan tajunnut koko asiaa kun synnytys oli ensimmäiseni ja viimeiseni. Kai sitten jotain puudutetta laitettiin kun en mitään kipua tuntenut.

Vierailija
195/426 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi sain suunnitellun sektion. Ei sattunut mikään. 

Vierailija
196/426 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettikää mikä älämölö nousisi jos miehen alapää ommeltaisiin/operoitaisiin puuduttamatta. Se olisi skandaali. 

Edes se, että miestä sattuisi kovasti urologilla ja hän vuotaisi verta 3 pv käynnin jälkeen olisi ennenkuulumatonta. 

Naisten seksuaaliterveydenhuolto on kuin vanhan ajan karjanhoitoa. Naisen pitää vain kestää ja kärsiä vaikka ihmiskunta on käynyt kuussa ja keksinyt ties mitä.

En ole synnyttänyt, enkä synnytä. Onneksi olen kohta 50 v. Valitettavasti gynetutkimuksissa olen minäkin joutunut kärvistelemään (kysta). 

Tästä nousee mieleen sitaatti Kaari Utrion kirjasta "Kiilusilmä feministi, eli, Miksi en enää matkusta junassa."

"En lakkaa ihmettelemästä suomalaisen naisen loputtoman korrektia käytöstä ja kohteliaisuutta. Vääristyneesti hymyillen, kimeästi nauraen hän nyökkäilee, kun hänen ruumiinsa poljetaan lokaan, hänen älyään syljetään, hänen työtään halveksitaan, hänen synnytyksilleen nauretaan. -- Naista saa pilkata miten paljon tahansa, mutta auta armias, jos tulee sanoneeksi poikkipuolisen sanan miehistä. Heti pannaan pystyyn pelastusprojekti, koska mies ei kestä sitä, mitä hän itse naiselle sanoo."

-Ap

Vierailija
197/426 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvä luoja näitä kertomuksia. Itse selvisin juuri ja juuri ilman epparin leikkaamista. Vauva syntyi käsi poskella ja napanuora kaulan ympärillä. Kätilö sanoi, että jos ei tämän supistuksen aikana tule ulos niin hän leikkaa. Pusersin sitten niin kovaa kun ikinä kykenin ettei tarvitsisi leikata.

Pari tikkiä ommeltiin, ja puudutuksista huolimatta tunsin kyllä kun neula pistettiin läpi ja vedettiin lankaa. Onneksi en pysty enää tarkasti palauttamaan mieleeni niitä tuntemuksia ja kipuja. 

Vierailija
198/426 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä naiset ovat pilaantuneita, joiden alapää on revennyt. En tykkää heistä yhtään!

Vierailija
199/426 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin epiduraalipuudutettu keisarinleikkauksessa. En tuntenut mitään kipua

Tätä ketjua lukiessa tulin entistä varmemmaksi että vaadin sektiota, ahdistaa ajatuskin joutua jonkun psykopaatin käsittellyyn😢

Vierailija
200/426 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itse kyllä näkisi asiaa aivan noin äärimmäisellä tavalla. Vaikka toki melko kriittinen olenkin suomalaista synnytyskulttuuria kohtaan. 

Ihan oikeasti, ei ole mielestäni perusteltua sanoa koko sairaalaprotokollan synnytyksissä olevan seksuaaliväkivaltaa. 

Olen kuitenkin samaa mieltä kanssasi siitä, että jos synnyttäjä haluaa pysyä siinä "synnytyskuplassaan"

Jännää kyllä tuo hoputtaminen. Olen hoitanut useita eläinten synnytyksiä, ja olin itsekin ensi alkuun kiireinen ja pidin asiaa jotenkin hätätapahtumana.

Onneksi ymmärsin antaa tilanteen edetä luonnollisesti ja kunnioittaa synnyttävää eläintä.   Joskus tarvitaan apua, mutta usein ei.  Hellyyttä, hiljaisuutta, rauhaa, kunnioitusta.

Nainen ihmisnaaraana synnyttäessään tarvitsee juuri sitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan yhdeksän