Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytyksen jälkeinen ompelu puuduttamatta?

Vierailija
22.08.2025 |

Paljonko tätä edelleen tapahtuu!? 

Kuinka moni on kokenut tämän ja milloin ja missä synnytit?

Minua raivostuttaa ja olen todella järkyttynyt, että näin voi olla. Verkosta löytänyt valtavasti kertomuksia.

Miten voi olla edes mahdollista, että se tikkauksen suorittaja ei tule ajatelleeksi, että neulan työntäminen välilihaan tai häpyhuuliin on todennäköisesti aivan sairaan kivuliasta? Monet naiset kertovat tämän olleen suurin kipu koko synnytyksessä.

Tiedän että monet ovat allergisia minkälaiselle tahansa feministiselle analyysille, mutta itse ajattelisin tämän puuduttamatta tikkaamisen perustuvan ainakin jollain tasolla siihen, että naista/synnyttäjää ei kunnolla pidetä todellisena ihmisenä. Jokin alitajuinen ajatus, että ei sillä ole väliä kuin se on "vain" nainen. Joskushan ajateltiin mm. että kalat eivät tunne kipua. Ei kai sitten nainenkaan, koska sekin "alempi olento".

Mutta olen myös miettinyt, että onkohan joissakin tapauksissa kyse ollut siitä, että synnyttänyt ei ole osannut ilmaista, että nyt sattuu ja pyytää puudutetta. Vaan on jotenkin alistunut hiljaa toimenpiteeseen?

Onko edelleen Suomessa mahdollista, että tikkaus alkaa, sattuu jumalattomasti, tikattava sanoo että sattuu ja pyytää puudutetta, mutta sitä ei suostuta antamaan? Minusta näissä tilanteissa pitäisi huutaa ja kiljua ja kieltää tikkaaminen. Mutta en tiedä sitten... Ehkä siinä helposti vain sitten alistuu ja nöyrtyy tilanteeseen. Ehkä koska pelkää että vastaansanominen johtaa "kostoon"?

Pitäisi saada 100% varmuus sille, että joka ainut synnyttänyt nainen saa puudutteen ennen ompelua.

Tämä vaatisi jonkinlaisen yhteiskunnallisen kampanjan. Oma hashtag. Ja sivusto, jossa kerättäisiin nimenomaan tämän kokeneilta kertomuksia ja myös videoita, jos jotkut olisivat niin rohkeita, että haluaisivat kasvonsa näyttää. Minusta pitäisi myös melkein alkaa nimetä nimeltä kätilöitä tai lääkäreitä, jotka näin ovat toimineet. Koska tuntuu, etteivät viralliset valitukset sinänsä johda mihinkään. 

Kommentit (426)

Vierailija
161/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ommeltiin puuduttamatta v. 2003. Sattui ihan saatanasti. Tosi tyly kätilö tiuskaisi vain, että "mikä tässä nyt sattuu!?" No se ompelu helvettisoikoon!! 

Mä en käsitä tätä naisten gynekologisten vaivojen ja kipujen aliarviointia, mitä tapahtuu edelleen. Ihan niin kuin naisen alakerta olisi tunnoton ja siellä voi mellastaa miten vaan ilman kärsimystä.

Mun pitäisi varata aika kierukan vaihtoon,  mutta pitkitän pelon takia sinne menoa.

Työskentelen itse leikkaussalissa sairaanhoitajana ja tiedän mistä puhun.

Vierailija
162/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valtaosa näistä ompelevista kätilöistä on naisia. Miten siihen sopii tuo ap:n "vai naisia" -teoria??

Teoriani sopii siihen mahdollisesti näin. Vaikka kätilöistä valtaisa enemmistö on naisia, he ovat kuitenkin omaksuneet hoitoalalla naisten kipua vähätteleviä käytäntöjä ja asenteita. Näin ollen nainenkin voi ajatella toisesta naisesta, että se on "vain nainen", eikä sen kivusta tarvitse välittää. Kyllähän esimerkiksi naisten ympärileikkausta ilmeisesti usein kannattavat ja sen suorittavat toiset naiset, jos siis ääriesimerkkiä samankaltaisesta tilanteesta. 

Mutta en ole täysin varma onko tuo aloituksessani mainitsema feministinen viitekehys itse asiassa hyvä selitys sille, miksi näin tapahtuu. Itse kuitenkin koin sen ainakin hyväksi työhypoteesiksi, kun tätä kuviota yritän ymmärtää. 

-Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
164/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi tikki lisää isän pyynnöstä🤣

Ja isältä piuhat poikki. Ilman puudutetta myös.

Äidin pyynnöstä.

Vierailija
165/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hirveä ajatus! Tehkää valitus heti sairaalalle, jos noin käy ja nimet esiin. Tuohan on ihan kidutusta. 

Jatkossa jätän ompelematta ku porukka on tuollaisia valittajia

Vierailija
166/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin epiduraalipuudutettu keisarinleikkauksessa. En tuntenut mitään kipua

Vierailija
167/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo muutama tikki mutta jossakin päin maalimaa leikkaavat lampailta koko persnahkan puuduttamatta ettei kärpäset toukkineen pesiydy siihen. Mueslingiksi taitavat sanoa toimenpidettä.

Ja miten tämä liittyy nyt naisiin????????

Vierailija
168/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunta natisee liitoksissaan, kun naiset ovat lakanneet synnyttämästä ja "puuhastelemasta" hoivatyötään ilmaiseksi. 😁

Työttömät persut pannaan vanhuksia hoitamaan ja se on oikein. Ihmispaskaahan ne on tottuneet suoltamaan joten pyllyjen pesu sujuu rutiinilla 9€/päivä.

Vierailija
169/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on rangaistus Eevan synnistä.

Satuihin uskovat tollosepot joutais pölkylle mun ympärileikattavakseni.  Raamattu käskee tehdä niin  taidat olla laiminlyönyt sitäkin käskyä.

Vierailija
170/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hirveä ajatus! Tehkää valitus heti sairaalalle, jos noin käy ja nimet esiin. Tuohan on ihan kidutusta. 

Et jätä, etkä puuduttamatta. Koska sulta lähtee parista hoitovirheestä työt.

1. Naiset, vaatikaa puudutus.

2. Tehkää ilmoitus hoitovirheestä, ellei puudutus ollut riittävä.

Vierailija
171/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on rangaistus Eevan synnistä.

Satuihin uskovat tollosepot joutais pölkylle mun ympärileikattavakseni.  Raamattu käskee tehdä niin  taidat olla laiminlyönyt sitäkin käskyä.

Raamatussa muuten mainitaan miten nainen on saastainen synnytyksen jälkeen. Ja saastaisempi tytön synnyttämisen jälkeen kuin pojan.

Tuosta voi lukea nämä ajatukset: https://www.raamattu.fi/raamattu/KR92/LEV.12

-Ap

Vierailija
172/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3. Ei ole pakko tehdä lapsia. Ukko ja kakarat on esteenä monelle asialle ja toosakin menee pilalle. 

Vierailija
173/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siirry kortistoon niin ei tarvitse kuunnella ihan aiheesta valittavia asiakkaita. 

Vierailija
174/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho. Keksitkö tämän ihan itse... 

En. Tuo on ihan vanhaa perimätietoa ja tarve ymmärrettävissä

Ja aivan saakelelin vanha vitsi, jonka joka toinen sanoo. Eh he he... 

T: kätilö joka on kuullut tuon aivan liian usein. 

Mutta itse keskusteluun. Onpa harmillisia kokemuksia teillä. En kyllä ole koskaan kenenkään kollegan kuullut ompelevat ilman puudutusta. Ainoastaan silloin kun ompeleita tulee vain yksi ja vaikka toiseen kohtaan yksi, näin teen itsekin. Ihan tosin vain siksi, että joutuisin laittamaan puudutepiikkiä ihan yhtä monta pistosta, kuin niitä ompelia. Kaikilla paikat eivät vain puudu kovinkaan helpolla. Itse asiassa olen itsekin näitä, joilla pitäisi odottaa tosi kauan ennen kuin puutuu. Kerran olen leikannut itse epparin, jossa puudutin ja leikkauksessa se ei ollutkaan puutunut. Se oli itsellenikin kamalaa ja varmasti äidille kivuliasta. Valitettavasti vauva ei voinut odottaa, eikä sitä myöskään tiedä ketkä puutuvat todella hitaasti. Tosin epparissa tuota ei vain oikein voi edes odottaa, kun monesti se nykyään tehdään kun on oikeasti kiire. Eikä niin kuin ennen, että kaikille leikataan. 

Tuo kuulostaa jo aivan sairaalta, ettei anneta Buranaa tai kipulääkettä. Noista saa ja pitää tehdä valitus. Epiduraalia ei toki kaikki kerkeä saamaan, eikä muuta yhtä tehokasta lääkettä itse synnytykseen ole, mutta kyllä synnytksen jälkeen täytyy saada kipulääkkeet. Se edistää monesti parautumista. 

Vierailija
175/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä! Näin toimimalla tämä maailma parantuisi tämän asian osalta pikku hiljaa.

Ongelma on, että aika usein käsittääkseni synnytyksessä koettua kaltoinkohtelua ei raportoida eikä hoitovirheilmoituksia tehdä. 

Syitä tälle ehkä se, ettei edes tajuta itseä kohdellun kaltoin. Tämä nykyistä yleisempää ennen kuin tästä synnytysväkivallasta jne. alettiin puhua.

Tai sitten ajateltu tämä "onhan sentään terve vauva, muusta viis" -ajatus.

Tai pelätään valittamista (tämähän Suomessa muutenkin yleistä, että kerätään vain loputtomasti painetta pannuun, eikä kritikoida mitään). 

Mutta todellakin pitäisi tehdä tällaisesta toiminnasta ilmoitus ja minäkin kannustaisin tähän voimakkaasti. 

Vierailija
176/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ap tästä aloituksesta.

🌹

Vierailija
177/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho. Keksitkö tämän ihan itse... 

En. Tuo on ihan vanhaa perimätietoa ja tarve ymmärrettävissä

Ja aivan saakelelin vanha vitsi, jonka joka toinen sanoo. Eh he he... 

T: kätilö joka on kuullut tuon aivan liian usein. 

Mutta itse keskusteluun. Onpa harmillisia kokemuksia teillä. En kyllä ole koskaan kenenkään kollegan kuullut ompelevat ilman puudutusta. Ainoastaan silloin kun ompeleita tulee vain yksi ja vaikka toiseen kohtaan yksi, näin teen itsekin. Ihan tosin vain siksi, että joutuisin laittamaan puudutepiikkiä ihan yhtä monta pistosta, kuin niitä ompelia. Kaikilla paikat eivät vain puudu kovinkaan helpolla. Itse asiassa olen itsekin näitä, joilla pitäisi odo

Tosi hienoa kuulla, että puuduttamatta ompelu on joissakin työyhteisöissä täysin tuntematonta. 

Kuten olen tässä ketjussa maininnut, minua ahdistaa tämä aihe aivan suunnattomasti. Se tuntuu niin nöyryyttävältä kidutukselta ja synnyttäjän/naisten halveksunnalta. Ja kun pääsen tarpeeksi kierroksille, niin alan uskoa, että tätä tapahtuu kaiken aikaa. 

Mitä jos kollegaksesi päätyisi kätilö, joka ompelisi ilman puuduttamista. Pystyisitkö itse puuttumaan asiaan?

Tuon synnytysväkivalta-kampanjan aikana luin siihen osaa ottaneiden kätilöiden kertomuksia. Eräs mainitsi, että heidän sairaalassaan on lääkäri joka tekee sisätutkimuksen supistuksen aikana, vaikka potilas pyytäisi odottamaan supistusten loppumista. Tekee siis väkisin ja aiheuttaa suunnatonta kipua. Kätilö kertoi häntä aina jotenkin kylmäävän, kun näki tämän lääkärin nimen vuorolistoilla. Jos omalla työpaikallasi olisi tällä tavalla toimiva lääkäri, pystyisitkö puuttumaan hänen toimintaansa? Kysyn, koska käsitykseni mukaan sairaalat hyvin hierarkisia maailmoja ja kätilöiden/hoitajien on vaikea ohjeistaa lääkäriä. 

-Ap

Vierailija
178/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos ap tästä aloituksesta.

🌹

Kiitti! 

-Ap

Vierailija
179/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jee, synnytystalkoot, kotimaa tarvitsee lapsia. Ai, mitkä synnyttäjät, pitäisikö niitä muka hoivata ja kohdella kuin ihmisiä? Tehkää lapsia! On sitä ennenkin saunassa synnytetty ja ihan ilman kivunlievitystä, eikö kelpaa, no lopetetaan loputkin synnytysosastot. Lopettakaa kitinä. Eikä niitä miehiä mihinkään muuhun tarvita kun siementämään, kaikki on naisten vika, ne ei vaan lisäänny ja hoida yksinhuoltajina meille uutta sukupolvea.  Mikä voisi mennä pieleen, menee. 

Kaikesta tästä huolimatta iso kiitos perheille, äideille ja isille, jotka jaksavat ja yrittävät parhaansa lasten vuoksi. Ei yhteiskunnan, ihan heidän itsensä ja pienten vuoksi.

Vierailija
180/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivusta kiljahtelu ja lisäpuudutuksen pyytäminen ei auttanut. Vasta kun sanoin tiputtavani vauvan, joka hytkyi vatsani päällä, toinen vanhempi sivusta seurannut kätilö sanoi nuorelle tikkaajalle, että voit laittaa lisää puudutetta. Helsinki 2002.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi