Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytyksen jälkeinen ompelu puuduttamatta?

Vierailija
22.08.2025 |

Paljonko tätä edelleen tapahtuu!? 

Kuinka moni on kokenut tämän ja milloin ja missä synnytit?

Minua raivostuttaa ja olen todella järkyttynyt, että näin voi olla. Verkosta löytänyt valtavasti kertomuksia.

Miten voi olla edes mahdollista, että se tikkauksen suorittaja ei tule ajatelleeksi, että neulan työntäminen välilihaan tai häpyhuuliin on todennäköisesti aivan sairaan kivuliasta? Monet naiset kertovat tämän olleen suurin kipu koko synnytyksessä.

Tiedän että monet ovat allergisia minkälaiselle tahansa feministiselle analyysille, mutta itse ajattelisin tämän puuduttamatta tikkaamisen perustuvan ainakin jollain tasolla siihen, että naista/synnyttäjää ei kunnolla pidetä todellisena ihmisenä. Jokin alitajuinen ajatus, että ei sillä ole väliä kuin se on "vain" nainen. Joskushan ajateltiin mm. että kalat eivät tunne kipua. Ei kai sitten nainenkaan, koska sekin "alempi olento".

Mutta olen myös miettinyt, että onkohan joissakin tapauksissa kyse ollut siitä, että synnyttänyt ei ole osannut ilmaista, että nyt sattuu ja pyytää puudutetta. Vaan on jotenkin alistunut hiljaa toimenpiteeseen?

Onko edelleen Suomessa mahdollista, että tikkaus alkaa, sattuu jumalattomasti, tikattava sanoo että sattuu ja pyytää puudutetta, mutta sitä ei suostuta antamaan? Minusta näissä tilanteissa pitäisi huutaa ja kiljua ja kieltää tikkaaminen. Mutta en tiedä sitten... Ehkä siinä helposti vain sitten alistuu ja nöyrtyy tilanteeseen. Ehkä koska pelkää että vastaansanominen johtaa "kostoon"?

Pitäisi saada 100% varmuus sille, että joka ainut synnyttänyt nainen saa puudutteen ennen ompelua.

Tämä vaatisi jonkinlaisen yhteiskunnallisen kampanjan. Oma hashtag. Ja sivusto, jossa kerättäisiin nimenomaan tämän kokeneilta kertomuksia ja myös videoita, jos jotkut olisivat niin rohkeita, että haluaisivat kasvonsa näyttää. Minusta pitäisi myös melkein alkaa nimetä nimeltä kätilöitä tai lääkäreitä, jotka näin ovat toimineet. Koska tuntuu, etteivät viralliset valitukset sinänsä johda mihinkään. 

Kommentit (426)

Vierailija
141/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei tunnu synnytyksen jälkeen yhtään miltään. Alapää on siinä vaiheessa valmiiksi jo niin rikki revitty

Vierailija
142/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkein käsittämättömin asia tässä itselleni on, että tällaista tapahtuu, vaikka suurin osa kätilöistä ja gyneistä on naisia, ja heistä varmaan suurimmalla osalla on itselläänkin lapsia.

Onko kätiöksi pääsemisen vaatimuksena, että henkilö on sadistinen psykopaatti vai miten se selittyy, että synnyttäjät joutuvat kokemaan tuollaista?

Väkisinkin oltava. Ja täysin out of touch ihmisen biologiasta ja erityisesti emotionaalisista tarpeista. Laitostunut niin sanotusti, ja kykenemätön itsenäiseen harkintaan ja ajatteluun. Jotkut kätilöthän kyllä lopettavat tuon homman kun tajuavat millaista teurastusta se on, psykoimmat jatkavat. Mutta huvittavasti olen kuitenkin kuullut näiden hullujen vaihtavan vaan erikoistumista lääketieteen sisällä, täysin missaten sen tosiasian, että he pysyvät edelleen tässä sadistisessa naisvihaorganisaatiossa, nyt vaan vähän eri teht

:) En itse menisi sanomaan kaikkien kätilöiden olevan vajaita. Paljonhan on myös kokemuksia todella hyvistä kätilöistä, jotka ovat tehneet synnytyskokemuksesta erittäin miellyttävän. Erityisesti empaattisella asenteellaan. Että uskoisin lopulta kauhukätilöiden olevan ehdoton vähemmistö. Mutta pelottavaa tietysti se, ettei ikinä tiedä millainen vastaan tulee. 

-Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

#minämyössynnyttäjänä -kampanja kerää naisten kokemuksia synnytysväkivallasta, jota puuduttamatta ompelu on (paitsi jos se on tehty synnyttäjän pyynnöstä). Käykää kirjoittamassa kokemuksenne tuonne.

Tämä kampanja oli kyllä uraauurtava ja hieno.

Pakko kuitenkin sanoa, että minua myös häiritsi siinä muutama asia. Esimerkiksi liian aggressiviinen suhtautuminen hoitohenkilökuntaan. Liiallinen akateemisuus ja monimutkaisten valta-analyysien käyttö teorioina. Ei siihen mitään foucalt'ta tarvita kun sanotaan: "älä tikkaa emätintä ilman puudutusta". 

Mutta paljon hyvää tuossa kampanjassa kyllä myös oli. 

-Ap

Vierailija
144/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi tikki lisää isän pyynnöstä🤣

Ja isältä piuhat poikki. Ilman puudutetta myös ja akka itkee kun ei saa iltatähteä ja syyttää tuhkamunaksi

Ei kaikki lapset ole ns tekemällä tehtyjä vaan saaneet alkunsa silkasta halusta...

Se on tabu, jota ei saa ääneen sanoa. Että vauva tuli, koska panetti.

Onneksi abortti on keksitty. Ei tarvitse pilata pillua minkään hetkellisen erehdyksen tai unohduksen takia. 

Vierailija
145/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan naiset... Ennen naiset tekivät töitä synnytykseen asti pyöräyttivä lapsen ja jatkoivat töitä, joku nahkasuutari vähän parsi värkkiä kasaan, että mies sai taas laittaa iltasella siementet kasvuun

Köyhät tosiaan toisinaan joutuivat synnyttämään noin, esim. äidinäitini 1940-luvulla. Mies oli pois tukkisavotalla töissä, 8 muuta lasta joista osa hyvin pieniä vaativat äitiä paikalle. Syrjäinen torppa, ei saanut ketään avuksi. Äidinäiti sanoi isommalle tyttärelle, että katsoo pienempien perään, kun hän käy halkoja hakemassa. Kävi synnyttämässä saunassa, ja palasi hoitamaan lapsia. Mutta mitään ihannoitavaa tuossa ei ole, se on äärimmäisen köyhyyden aiheuttama surulline tilanne, josta äidinäitikin kärsi loppuikänsä ulosteen pidätyskyvyttömyytenä joka syntyi kotisynnytyksen vaurioiden seurauksena. 

Mulla ei ole kokemusta kivuliaista ompeluista, mutta synnytyksen jälkeen muutuin terveydenhuollossa olioksi jonka terveysasioita ei tarvitse ottaa tosissaan. Ei saa ottaa sitä ja sitä hivenainetta, pitäisi laittaa lapselle RS-viruksen vasta-ainetta, pitäisi äidin syödä tiettyä lääkettä eikä kyseenalaistaa sen tarpeellisuutta, määrätään asioita näkemättä potilasta (minä).

Ennen kuin musta tuli äiti olin vakavasti otettava henkilö, mutta raskauden jälkeen hölmö jolle voidaan antaa vain määräyksiä. Olen alkanut itse selvittää terveysasioitani ja jos pitää oikeaa lääkäriä nähdä ostan palveluna.

Vierailija
146/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikään ei tunnu synnytyksen jälkeen yhtään miltään. Alapää on siinä vaiheessa valmiiksi jo niin rikki revitty

Notta hakataan vielä vähän?

Olet sitä paitsi väärässä. Iho tuntee kyllä.

Vierailija
147/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten noin monta tikkiä välilihaan?

Olin ponnistanut jo yli tunnin, mutta vauva ei mahtunut tulemaan. Hän sanoi, että pakko leikata otti veitsen ja teki viillon. En jaksanut laskea tikkien määrää kuin 40 kpl, haki lisää lankaa useampaan kertaan.

Sinne meni viimeisetkin lisääntymishalut, kiitti tästä kertomuksesta :,(

Mua epäilyttää ylipäätään, että osaavatkohan kaikki ommella ne repeämät niin, että niistä tulis hyvät. Ettei jäis mitään seksielämää haittaavia reunoja jne.. Ku mä ainakin pelkään, ettei siitä välitetä, millasta se jälki on, kunhan vuoto saadaan loppumaan. 

Mun kaverille oli jäänyt pinnallisten tikkien alle repeämä vuotamaan. Hän menikin sitten kiireen vilkkaa leikkaussaliin myöhemmin, kun oli vuot

Olisi mahdollista ultrata synnytyksen jälkeen ja selvittää mahdolliset sisäiset repeämät/vauriot joita ei välttämättä edes näe. 

Näin ei kuitenkaan toimita rutiinisti. 

-Ap

Vierailija
148/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan nimenomaan sattuu vielä enemmän! Mieti nyt jos kosket haavaan ihan hellästikin niin se sattuu, terveeseen ihoon koskeminen ei satu.

Vierailija
149/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kipuakin enemmän mua pelottaa, että jotain jätetään tekemättä tai tehdään huonosti.

Että mulle jää jotain elinikäisiä haittoja esimerkiksi seksuaaliterveyteen vaikuttavia.

Pelkään, ettei siitä välitetä, onko seksi vielä nautinnollista synnytyksen jälkeenkin. Tai että pystyykö pidättämään..

Kun tuo asennoituminen on tuollaista "mitäs annoit miehelle, oma vikas et nyt oot pilalla".

Ikävä kyllä tällaistakin pitää tosiaan pelätä. 

Melko yleinen asenne vaikuttaisi olevan, että synnytyksen jälkeen kaikki huomio keskittyy vauvaan. Äiti unohdetaan heti kun vauva syntynyt. Ja synnytyksessä tulleiden vammojen kanssa pitää taistella, että saisi hoitoa. Näin se ikävä kyllä Suomessa näyttäisi olevan. 

Ja on se kyllä kumma, ettei tähän saada muutosta, ottaen huomioon että puolet väestöstä on naisia ja kansanedustajissakin on lähes puolet naisia. Miksei siis saada aikaan kattavaa synnytyksen jälkihoitoa. Kaikille synnyttäneille fysioterapiaa. Ilmaiset korjausleikkaukset yms. tarvittaessa. 

-Ap

Vierailija
150/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei mitään puudutuksia eikä kivunlievityksiä. Lääkäri määräsi buranaa kiouun, hoitaja naureskeli ettei sitä anna. En tiedä vievätkö nämä kotionsa ne lääkkeet ja myyvät halvalla etiäpäin? Sillä murhaajahoitajallahan oli tuhansittain potilaiden lääkkeitä kotonaan. Tosiaan ommeltiin ilman puudutusta. Mitään kivun lievitystä en saanut missään vaiheessa. Lapsi myös meinasi kuolla lukuisten hoitovirheiden takia. Kammottava paikka. 

Kätilöopisto Helsinki. 

Vierailija
151/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on ensimmäisestä synnytyksestä sellainen kokemus, että kätilö päätti leikata välilihaa ja nipsasi vielä pariin kertaan eikä ollut puudutetta. Oli niin järkyttävä kipu, että se oli kyllä pahempaa kuin mikään muu kipu synnytyksessä. Lääkäri tikkasi synnytyksen jälkeen ja totesi vain, että tässä nyt kestää, kun ei täällä tiedä, mitä pitäisi mihinkin yhdistellä. Yritti vielä tikkejä laittaa mahdollisimman vähällä puudutteella ja sitten, kun oli kohtia, mistä ei ollut puutunut ja valitin niin sanoi, että ei tässä tartte kuin pari laittaa ja yritä kestää. Olin nuori ensisynnyttäjä enkä tajunnut tästä silloin edes valittaa, eihän tuo nyt ihan normaalia ja oikein ollut. Vasta, kun toisen lapsen sain ja ihan eri tavalla toimittiin tajusin, miten väärin kaikki meni ensimmäisen kanssa. Tiedä sitten, mistä tämmöiset käytännöt tulee, että voidaan tehdä toimenpiteitä eikä tarvitse välittää kivusta.

Vierailija
152/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka moni aivan viime vuosina synnyttänyt kokenut tämän tikkauksen ilman puudutusta?

Olisiko tällainen toiminta siis jo huomattavasti vähentynyt?

-Ap

Vierailija
153/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin juuri, hoitohenkilökunnan nimet vain kaikkien tietoon, missä tällaista tapahtuu.

Nooo, on minultakin käsi ommeltu ilman puudutusta. Hieman siinä irvistin mutta hyvin se sen teki. Tosin voipi alakerta olla sillai herkempi.

Vierailija
154/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oho. Keksitkö tämän ihan itse... 

Vierailija
155/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oho. Keksitkö tämän ihan itse... 

En. Tuo on ihan vanhaa perimätietoa ja tarve ymmärrettävissä

Vierailija
156/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnytyksessä mennään tietysti monella tavalla herkälle alueelle. Jos ommellaan ilman puudutetta se on jonkinlaista seksuaalista väkivaltaa. Voi aiheuttaa pahan trauman. Olisi hyvä tietää kuinka usein puudutetta ei anneta ja missä sairaaloissa.

Vierailija
157/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi noin vuonna 2000. En saanut traumoja vaikka olihan se kivuliasta. Ihmettelin kylläkin miten niin mukava kätilö yhtäkkiä muuttui hirviöksi kun pyynnöistäni huolimatta en saanut puudutusta. 

Sama. Vuonna 2010.  Tyks

Vierailija
158/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosa näistä ompelevista kätilöistä on naisia. Miten siihen sopii tuo ap:n "vai naisia" -teoria??

Vierailija
159/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oys vuonna 2009, en saanut mitään kivunlievitystä, vaikka pyysin (ilokaasua olisin saanut mutta siitä en kokenut mitään apua edellisessä synnytyksessä vaan oksensin). Jälkikäteen ommeltiin ilman puudutusta ehkä 4-5 tikkiä. Sanoin, että se sattuu ja eikö voida puuduttaa. Kuulemma puudutus ei tehoa pinnallisiin repeämiin ja ite synnytyksestäkin selvisin ilman kivunlievitystä (vastentahtoisesti), niin menisi pari tikkiäkin. 

Kolmannessa synnytyksessä kirjoitin toiveisiin, että en halua synnyttää ilman kivunlievitystä ja haluan puudutuksen tikkaukseen. Noh, iso vauva ja toisen asteen repeämät tuli. Kätilö laittoi opiskelijan tikkaamaan. Myöhemmin tikit aukesi ja vuodin 3kk synnytyksen jälkeen. Ikuiset vammat jäi. Korjausleikkausta en ole saanut, koska kuulemma emätin on "normaalin rajoissa". Seksistä en ole sen koommin juurikaan nauttinut, en saa enää emätinorkkuja, joita ennen sain. Lisäksi on ulostamisvaikeuksia. Että allekirjoitan sen, että kun lapsi on ulkona, ihan sama mitä äiti valittelee.

Vierailija
160/426 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa siinä tilanteessa huutaa niin paljon kun keuhkoista lähtee ääntä. Jos haluaa satuttaa toisen alapäätä niin saa kestää kipua omissa korvissaan.

Mä tein näin ni se kätilö sanoi että ole hiljaa. Häiritset viereisessä huoneessa olevaa synnyttäjää. Ja käski miehen sanoa mulle että turpa kiinni.

t. Se 40+ tikattu

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi