Temusta muutamia vaatteita uskaltaako käyttää?
uskaltaako näitä temun t-paitoja tai college paitoja pitää päällä jos tilaa? ajattelin kun on sanottu että saattavat sisältää jotain iholle epäterveellistä kemikaalia tai jotain??
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
olen pitänyt, ei tullut haittoja
Kyllä minäkin pitäisin, jos minulla olisi ostettuna jo Temu-vaatteita. Mutta mistä sinä tiedät onko niistä tullut haittaa vai ei? Erilaisten kemikaalien haittoja ei tiedä kukaan, koska ainoat näkyvät haitat ovat allergiset reaktiot.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiset haitat tulevat pitkällä viiveellä .
Vierailija kirjoitti:
jotkut sanoo ettei kannata laittaa päälle kun saattaa olla haitallista iholle jos on käytetty jotain ei toivottua kemikaaleja!? niin sen takia en uskalla ostaa noita. sisustus esineitä nyt on helppo ostaa mutta noi vaatteet vähän mietityttää ja muut tekstiilit esim pyyhkeet
AP
Syöpien kehittyminen vie jonkin aikaa, pidä, jos katsot mielekkääksi.
Ihan kaikissa uusissa vaatteissa on kemikaaleja, siksi niitä ohjeistetaan pesemään ennen käyttöä.
Miksi ostit Temusta jos jälkeenpäin mietit tuollsista, ap? Eikö olisi kannattanut miettiä ensin?
Itse en ole ostanut enkä tule ostamaan mitään Temusta tai muista Kiinanettikaupoista.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ostit Temusta jos jälkeenpäin mietit tuollsista, ap? Eikö olisi kannattanut miettiä ensin?
Itse en ole ostanut enkä tule ostamaan mitään Temusta tai muista Kiinanettikaupoista.
lue tarkemmin JOS TILAA!
AP
En osta kiinalaista muovia, niin en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan kaikissa uusissa vaatteissa on kemikaaleja, siksi niitä ohjeistetaan pesemään ennen käyttöä.
Kyllä, mutta suoraan Kiinakrääsä nettikaupoista ostetuissa vaatteissa voi olla mitä tahansa myrkkyjä, ja on ollutkin. Eivät kulje minkäänlaisen valvonnan läpi.
Tuotteet ovat vaarallisia korkean lyijy-, kadmium- tai ftalaattipitoisuuden vuoksi!!!!
Temusta tai vastaavista halpakaupoista ostettujen vaatteiden ja asusteiden kohdalla on havaittu:
Lyijyä koruissa, vetoketjuissa tai koristuksissa.
Lyijy on erittäin haitallinen hermostolle, erityisesti lapsilla.
Se voi kertyä elimistöön ja aiheuttaa kehityshäiriöitä, muistiongelmia ja hermoston vaurioita.
Kadmiumia, ftalaatteja ja muita myrkkyjä vaatteissa ja asusteissa.
Ne voivat aiheuttaa ihoärsytystä, allergioita ja pitkäaikaisia terveyshaittoja.
Halvoissa tekstiileissä voi olla väriainejäämiä, jotka eivät täytä EU:n turvallisuusstandardeja.
Pitkäaikainen altistuminen voi aiheuttaa:
oppimisvaikeuksia ja keskittymisongelmia
hermoston toimintahäiriöitä
munuaisvaurioita
verenpaineen nousua ja sydän- ja verisuonitauteja.
Yhteys syöpään
Halvatuontivaatteissa (kuten Temusta ostetuissa) voi esiintyä kiellettyjä tai rajoitettuja kemikaaleja, jotka liittyvät syöpäriskiin:
Aminiväriaineet (atsovärit): jotkin halvat tekstiilivärit voivat hajotessaan vapauttaa aromaattisia amiineja, joiden on todettu olevan karsinogeenisia.
Kadmium ja nikkeli (koruissa, vetoketjuissa, koristeissa): molemmat voivat aiheuttaa pitkäaikaisessa altistuksessa syöpää.
Formaldehydi: käytetään joskus kankaiden rypistymättömyyden käsittelyssä. Pitkäaikainen altistuminen suurille määrille lisää nenän ja hengitysteiden syöpäriskiä.
Monet halpavaatteissa havaitut aineet voivat haitata lisääntymistä ja hormonitoimintaa:
Lyijy: voi häiritä hormonitoimintaa, vähentää siittiöiden määrää ja liikkuvuutta sekä lisätä keskenmenon riskiä.
Ftalaatit (muovinpehmittimissä, esim. koristeissa ja kengissä): tunnettuja hormonihäiritsijöitä, voivat vaikuttaa hedelmällisyyteen sekä miehillä että naisilla.
Bisfenoli A (BPA): joskus löytyy muoviosista. Se voi vaikuttaa estrogeeni- ja testosteronitasoihin sekä heikentää sukusolujen laatua.
Kadmium: voi kerääntyä elimistöön ja häiritä munasarjojen ja kivesten toimintaa.
Miksi riski on suurempi Temun kaltaisissa kaupoissa?
Valvonta on vähäisempää kuin EU:n sisämarkkinoilla tuotteissa voi olla määriä, jotka ylittävät EU:ssa sallitut rajat.
Tuotteet valmistetaan usein maissa, joissa sääntely ja testaus eivät ole yhtä tiukkoja.
Mulle tuli ihan kamala kutina ja iho vereslihalla. Ei auttanut, vaikka pesin.
Pese ensin
Olen käyttänyt ja vielä hengissä olen
Vierailija kirjoitti:
En osta kiinalaista muovia, niin en tiedä.
Varmasti olet kiinalaista muovia ostanut😁
Toki, jos nämä ei haittaa:
Altistuminen voi aiheuttaa:
oppimisvaikeuksia ja keskittymisongelmia
hermoston toimintahäiriöitä
munuaisvaurioita
verenpaineen nousua ja sydän- ja verisuonitauteja
syöpää
hormonaalisia ongelmia
Mulla on aika paljon Temun t-paitoja, enkä ole saanut niistä mitään oireita.
Vierailija kirjoitti:
Pese ensin
Olen käyttänyt ja vielä hengissä olen
Muuttuiko koko, muoto tai värit ekassa pesussa?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aika paljon Temun t-paitoja, enkä ole saanut niistä mitään oireita.
Et voi tietää kuinka paljon myrkkyjä on imeytynyt elimistöösi noista .
Lyhyen aikavälin haitat
Ihoärsytys ja allergiat: Myrkylliset värit ja viimeistelyaineet voivat aiheuttaa ihottumaa, kutinaa tai muita iho-oireita.
Hajuhaitat ja päänsärky: Formaldehydi ja muut haihtuvat kemikaalit voivat aiheuttaa päänsärkyä ja limakalvoärsytystä.
Lasten erityinen riski: Pienillä lapsilla iho on herkempi ja altistuminen myrkyille voi olla voimakkaampaa.
Pitkän aikavälin haitat
Hormonihäiriöt: Osa kemikaaleista (esim. ftalaatit) voi häiritä hormonitoimintaa ja vaikuttaa lisääntymisterveyteen.
Syöpäriski: Tietyt väriaineet ja formaldehydi on yhdistetty lisääntyneeseen syöpäriskiin pitkäaikaisessa altistuksessa.
Kertyminen elimistöön: Raskasmetallit, kuten lyijy ja kadmium, voivat kertyä elimistöön ja aiheuttaa hermostollisia ja kehityksellisiä haittoja.
Ympäristövaikutukset: Kun vaatteita pestään tai heitetään pois, myrkyt päätyvät jätevesiin ja maaperään, mikä saastuttaa ympäristöä ja ruokaketjua.
Lyhyesti: riskit eivät näy aina heti, mutta pitkäaikainen altistuminen voi olla vakavaa sekä terveydelle että ympäristölle.