Synnytyksen jälkeinen ompelu puuduttamatta?
Paljonko tätä edelleen tapahtuu!?
Kuinka moni on kokenut tämän ja milloin ja missä synnytit?
Minua raivostuttaa ja olen todella järkyttynyt, että näin voi olla. Verkosta löytänyt valtavasti kertomuksia.
Miten voi olla edes mahdollista, että se tikkauksen suorittaja ei tule ajatelleeksi, että neulan työntäminen välilihaan tai häpyhuuliin on todennäköisesti aivan sairaan kivuliasta? Monet naiset kertovat tämän olleen suurin kipu koko synnytyksessä.
Tiedän että monet ovat allergisia minkälaiselle tahansa feministiselle analyysille, mutta itse ajattelisin tämän puuduttamatta tikkaamisen perustuvan ainakin jollain tasolla siihen, että naista/synnyttäjää ei kunnolla pidetä todellisena ihmisenä. Jokin alitajuinen ajatus, että ei sillä ole väliä kuin se on "vain" nainen. Joskushan ajateltiin mm. että kalat eivät tunne kipua. Ei kai sitten nainenkaan, koska sekin "alempi olento".
Mutta olen myös miettinyt, että onkohan joissakin tapauksissa kyse ollut siitä, että synnyttänyt ei ole osannut ilmaista, että nyt sattuu ja pyytää puudutetta. Vaan on jotenkin alistunut hiljaa toimenpiteeseen?
Onko edelleen Suomessa mahdollista, että tikkaus alkaa, sattuu jumalattomasti, tikattava sanoo että sattuu ja pyytää puudutetta, mutta sitä ei suostuta antamaan? Minusta näissä tilanteissa pitäisi huutaa ja kiljua ja kieltää tikkaaminen. Mutta en tiedä sitten... Ehkä siinä helposti vain sitten alistuu ja nöyrtyy tilanteeseen. Ehkä koska pelkää että vastaansanominen johtaa "kostoon"?
Pitäisi saada 100% varmuus sille, että joka ainut synnyttänyt nainen saa puudutteen ennen ompelua.
Tämä vaatisi jonkinlaisen yhteiskunnallisen kampanjan. Oma hashtag. Ja sivusto, jossa kerättäisiin nimenomaan tämän kokeneilta kertomuksia ja myös videoita, jos jotkut olisivat niin rohkeita, että haluaisivat kasvonsa näyttää. Minusta pitäisi myös melkein alkaa nimetä nimeltä kätilöitä tai lääkäreitä, jotka näin ovat toimineet. Koska tuntuu, etteivät viralliset valitukset sinänsä johda mihinkään.
Kommentit (547)
Vierailija kirjoitti:
Vuosia sitten radiossa haastateltiin miespuolista psykologia. Hän vaahtosi pitkään, miten naurettavaa on, että naiset pelkää synnytystä. Olin aikalailla tyrmistynyt, että alan ammattilainen sanoo jotain tuollaista.
Nykyään #metoon ja ns. woken jälkeen tuollaisesta seuraisi niin äärimmäinen p@skamyrsky ettei kukaan mies kehtaisi enää sanoa mitään tuollaista.
Ajatella toki kehtaisi.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
oli tehty tekoälyn avulla kuva robotista joka olisi naistenpuolesta raskaana, arvatkaa vain olivatko miehet kiljumassa kommenteissa miten ei käy tällainen ja naisista tulisi täysin turhia jos tällainen luonnottomuus olisi totta! voi kyllä vain olivat, kellään heistä ei sitten tullut mieleen että tuollainen robotti toisi avun lapsettomuudesta kärsiville, mutta myös naisille jotka pelkäävät kuollakseen synnyttämistä.
sairasta oikeastaan että jos edes leikitään ajatuksella joka voisi auttaa naisia niin heti ollaan ampumassa se alas että ei voi ja ei käy eikä ikinä!
Keinokohtu on tosiaan suunnitteilla ja varmaan n. 20 vuoden päästä täyttä todellisuutta.
Usein on nähty tosiaan tuonkaltaisia kommentteja, jos jotain "naisiin liittyvää" halutaan isolla tavalla muuttaa. Esimerkiksi keskustelu ns. "itsellisten" naisten hedelmöityshoidoista oli aikanaan todella kummallista!
-Ap
Neuvolasta sanottiin ettei ketään pakoteta alateitse synnyttämään onkohan tämä "asenne" kaupunki kohtaista vai tilanne muuttumassa hiljalleen koko suomessa? Vai onko kyseessä vale ylipäänsä
Vierailija kirjoitti:
Neuvolasta sanottiin ettei ketään pakoteta alateitse synnyttämään onkohan tämä "asenne" kaupunki kohtaista vai tilanne muuttumassa hiljalleen koko suomessa? Vai onko kyseessä vale ylipäänsä
Ainakaan tämän ketjun kokemusten pohjalta ei ole mikään vakio ja varmuus, että saisi sektion vaikka haluaisi. Siitä pitää usein erikseen taistella.
-Ap
Jos kirjoittaa googleen "synnytyksen jälkeinen ompelu puuduttamatta" tekoäly-vastaus sanoo näin:
Synnytyksen jälkeinen ompelu puuduttamatta on erittäin epätodennäköistä ja haitallista. Ompelua ei yleensä tehdä ilman paikallispuudutusta tai muuta kivunlievitystä. Jos olet kokenut voimakasta kipua, tai sinulla on epätavallisia oireita, ota välittömästi yhteyttä terveydenhuollon ammattilaiseen. Voit ottaa yhteyttä synnytyssairaalaan, terveysasemalle tai ensiapuun.
Miksi puudutus on tärkeää?
Kivunlievitys:
Puudutus on välttämätöntä, jotta ompelu voidaan tehdä ilman suurta tuskaa.
Vaurioiden pahenemisen ehkäisy:
Tuskissaan oleva ja jännittynyt keho voi pahentaa vaurioita, mikä vaikeuttaa ompelemista ja parantumista.
-Ap
Mistä tämä johtuu? No, olen kuullut ihan kätilöiden sanovan, että synnyttämisen kuuluukin sattua... Tämähän tulee Raamatusta. Näin naisvihamiemisen ajattelun ovat sisältäneet jopa kätilöt.
Tässä uudestaan tämä aiemminkin ketjussa ollut listaus, joissa kokemuksia puuduttamatta ompelusta - tämä ketju ei siis todellakaan ole ainut joissa näitä kokemuksia käsitelty:
https://www.vauva.fi/keskustelu/1339592/ketju/kertokaa_nyt_miksi_hemmet…
https://keskustelu.suomi24.fi/t/8472975/mita-pitaa-tehda-ettei-ommella-…
https://www.vauva.fi/keskustelu/4505941/synnytyksesta-johtuvien-repeami…
https://keskustelu.suomi24.fi/t/5953948/ommeltiin-ilman-puudutusta
https://keskustelu.kaksplus.fi/threads/miksi-sitae-puudutusta-ei-laitet…
https://www.vauva.fi/keskustelu/4035049/siis-voidaanko-valilihan-leikka…
https://keskustelu.suomi24.fi/t/2700525/repeamien-ompelusta
https://keskustelu.kaksplus.fi/threads/onko-naemae-minun-pelot-realisti…
Varmasti näitä enemmänkin verkossa, mutta nämä olen itse pienellä etsimisellä löytänyt.
-Ap
Mulla ei puudutettu ja oon synnyttäny 3kk sitten. Tosin mulle laitettiin ihan vaan pari tikkiä eikä tuntunu missään. Kätilö kyllä mainitsi, että puudutepiikeillä tulee vaan turhaa pistelyä ja olisin siis saanu puudutteen halutessani. Esikoisen kohdalla -22 puudutettiin, mut sillon oli enemmän tikattavaakin.
"Muistat nämä asiat edelleen. Mutta jos voin kysyä, niin vaivaavatko ne jotenkin edelleen? Oletko puhunut näistä kokemuksista myöhemmin kenenkään kanssa? "
Vaati kyllä aika paljon rohkeuden keräämistä synnyttää tuon jälkeen vielä toinen lapsi. Onneksi kaikki meni hyvin, ja sain parempaa kohtelua, kun olin synnytyksen jälkeen ns. reipas, kun olin paremmassa kunnossa. Vahva epäoikeudenmukaisuuden tunne on jäänyt siitä, että hyvää kohtelua ei saa silloin, kun sitä oikeasti tarvitsisi.
voi olla että jossain kaupungissa sektion saa helpommin, onhan näitä tarinoita että jotkut on saaneet heti kun pyytäneet pelkopolilla ja toisille on sanottu jyrkkä ei. Ei ole tasapuolista tämä(kään)
Vierailija kirjoitti:
"Muistat nämä asiat edelleen. Mutta jos voin kysyä, niin vaivaavatko ne jotenkin edelleen? Oletko puhunut näistä kokemuksista myöhemmin kenenkään kanssa? "
Vaati kyllä aika paljon rohkeuden keräämistä synnyttää tuon jälkeen vielä toinen lapsi. Onneksi kaikki meni hyvin, ja sain parempaa kohtelua, kun olin synnytyksen jälkeen ns. reipas, kun olin paremmassa kunnossa. Vahva epäoikeudenmukaisuuden tunne on jäänyt siitä, että hyvää kohtelua ei saa silloin, kun sitä oikeasti tarvitsisi.
Epäoikeudenmukaisuuden kokemus voi kyllä olla todella vahva ja pitkäkestoinen!
Kertomasi siitä miten imettämiseen liittyen sairaalassa haukutaan on myös hyvin yleinen kokemus. Mielestäni käsittämätöntä, ettei voida osata ottaa huomioon, että tuore äiti on varmasti todella herkässä tilassa, ja kaikki vähänkin tyly kommentointi osuu todella kovaa. Puhumattakaan jos ollaan ihan piruuttaan ilkeitä.
Hyvä että sait rohkeuden toiseen lapseen!
Joskus näistä pahoista synnytystarinoista tulee tosiaan mieleen, että miksi ihmeessä synnyttämisestä on sairaaloissa luotu kokemus joka on oikein suunniteltu äidin "rikkomiseen" ja tarkoitukselliseen satuttamiseen. Jokainen ansaitsisi hyvän synnytyskokemuksen. Ettei sen ns. normaalin kivun ja tuskan lisäksi olisi enää kätilöiden/lääkärien aiheuttamaa lisätuskaa.
Mutta tuo tulee mieleen kun lukee liikaa huonoista kokemuksista. Uskon kuitenkin, että suurimmassa osassa tapauksia hoitohenkilökunta on empaattista ja luo myönteisen synnytystilanteen. Ja toivottavasti asiat paranevat vuosi vuodelta, kun synnytysväkivallasta on enemmän alettu puhua.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei puudutettu ja oon synnyttäny 3kk sitten. Tosin mulle laitettiin ihan vaan pari tikkiä eikä tuntunu missään. Kätilö kyllä mainitsi, että puudutepiikeillä tulee vaan turhaa pistelyä ja olisin siis saanu puudutteen halutessani. Esikoisen kohdalla -22 puudutettiin, mut sillon oli enemmän tikattavaakin.
Hienoa, että kokemuksesi olivat noin kivuttomia.
-Ap
Ei synnytystä pitäisi käyttää synnyttävän naisen oikeuksien ylikävelyyn oikeuttavana tekijänä; päätetään naisen puolesta että alateitse synnytetään, evätään kipulääkkeitä, päätetään ettei kannata puuduttaa kun ommellaan, ja sitten tämän perään tuleekin painostus imettämisestä.
Tavallaan näissä tilanteissa häivytetään se naisen inhimillisyys kokonaan, määrätään vain ylhäältä mitä tulee tehdä niinkuin tämä aikuinen ihminen olisi jotenkin kykenemätön itse tekemään päätöksiä.
Ei en sano ettei asioista voisi keskustella, mutta keskustelu on aina eri asia kuin määrääminen tai vallan vieminen toisen kehonrauhan ja itsemääräämisen ylitse.
Vierailija kirjoitti:
Miksi alateitse synnyttämisen riskejä vähätellään niin paljon? Ei se ole vaaratonta tai siitä toipuminen kivutonta, jokainen ensisynnyttäjä repeää enemmän tai vähemmän. Voi käydä myös niin että vauvan koko on arvioitu pieleen, huudatetaan naista kivuissa tunteja eikä vauva tule ulos kun ei mahdu, sitten joudutaankin kiireiseen tai hätäsektioon.
Vaikea arvioida tosiaan kuinka hyvin alatiesynnytyksen riskit ovat tyypillisellä synnyttäjällä tiedossa. Monesti olen kuullut ettei synnytysvalmennuksessa käsitelty aihetta oikein ollenkaan. Ehkä tässäkin on eroja.
Sitaatti Vuoden Tiedekynä -palkinnon saaneesta tutkimusartikkelista "Synnytinelinten poliittinen talous: biologisen uusintamisen kustannuksista poliittisen talouden vaginaalisilla rajapinnoilla":
Kansainvälisten arvioiden mukaan alatiesynnytyksestä jää joka kolmannelle synnyttäjälle virtsankarkailuvaivoja ja jopa joka kymmenennelle ulosteenkarkailua.
Vuodot ehkä syntyvät maailman luonnollisimmassa tapahtumassa, uutta ihmistä synnytettäessä, mutta vuotojen hoitamatta jättämisessä ei ole mitään luonnollista.
Synnyttäneiden inkontinenssi on asia, jonka osalta julkista taloutta voitaisiin parantaa leikkaamatta. Se on ennaltaehkäistävissä, jos raskaana oleville ja synnyttäneille tarjottaisiin esimerkiksi lantionpohjan fysioterapiapalveluita. Mutta jos vaivaa ei hoideta nuorella iällä, lievä inkontinenssi voi iän myötä pahentua ja kerryttää inhimillisiä, taloudellisia ja ympäristökustannuksia koko elämänkaaren ajan, tutkijat avaavat pidemmän aikavälin vaikutuksia.
Iäkkäillä virtsan- tai ulosteen inkontinenssi vaikuttaa esimerkiksi siihen, missä vaiheessa tarvitaan ympärivuorokautista hoivaa.
Eli 30% alatiesynnyttäneistä saa virtsankarkailuvaivoja, jotka kuitenkin voitaisiin halutessa hoitaa kuntoon.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei synnytystä pitäisi käyttää synnyttävän naisen oikeuksien ylikävelyyn oikeuttavana tekijänä; päätetään naisen puolesta että alateitse synnytetään, evätään kipulääkkeitä, päätetään ettei kannata puuduttaa kun ommellaan, ja sitten tämän perään tuleekin painostus imettämisestä.
Tavallaan näissä tilanteissa häivytetään se naisen inhimillisyys kokonaan, määrätään vain ylhäältä mitä tulee tehdä niinkuin tämä aikuinen ihminen olisi jotenkin kykenemätön itse tekemään päätöksiä.
Ei en sano ettei asioista voisi keskustella, mutta keskustelu on aina eri asia kuin määrääminen tai vallan vieminen toisen kehonrauhan ja itsemääräämisen ylitse.
Niin juuri näin!
Kaikilla ihmisillä säilyy itsemääräämisoikeus potilaanakin. Näin se käsittääkseni olisi myös ihan lain mukaan.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi alateitse synnyttämisen riskejä vähätellään niin paljon? Ei se ole vaaratonta tai siitä toipuminen kivutonta, jokainen ensisynnyttäjä repeää enemmän tai vähemmän. Voi käydä myös niin että vauvan koko on arvioitu pieleen, huudatetaan naista kivuissa tunteja eikä vauva tule ulos kun ei mahdu, sitten joudutaankin kiireiseen tai hätäsektioon.
Vaikea arvioida tosiaan kuinka hyvin alatiesynnytyksen riskit ovat tyypillisellä synnyttäjällä tiedossa. Monesti olen kuullut ettei synnytysvalmennuksessa käsitelty aihetta oikein ollenkaan. Ehkä tässäkin on eroja.
Sitaatti Vuoden Tiedekynä -palkinnon saaneesta tutkimusartikkelista "Synnytinelinten poliittinen talous: biologisen uusintamisen kustannuksista poliittisen talouden vaginaalisilla rajapinnoilla":
Kansainvälisten arvioiden mukaan alatiesynnytyksestä jää joka k
Tuohan on suuri määrä synnyttäjiä joille jää noita vuotohäiriöitä joko virtsan tai ulosteen! Aina yritetään selitellä että ei niin käy kuin tosi harvalle niin varmaan juu..
Koskeekohan tuon vaivan kuntoon hoitamisen mahdollisuus molempia vaivoja vai vain virtsankarkailua? Suorastaan julmaa ettei noita hoideta automaattisesti ja itsestäänselvyytenä vaan jätetään naiset vähän kuin heitteille olkia kohautellen että oma vika kun halusit perheen.
Eihän minulla mitään tutkimustietoa asiasta ole mutta taatusti tällaisetkin vaivat voivat keikauttaa jonkun lapsiluvun siihen että ei tule enää kuin se yksi, enkä ihmettele.
Kaunistellaankohan vaikeiden repeämienkin määrää samalla tavalla, että oikeasti repeää paljon naisia ihan niin että koko peräreikä on niin sanotusti hajalla.
Vierailija kirjoitti:
Näin odottajille kuuluu sanoa. Se että toteutuuko se on eri asia. Joskus toteutuu, joskus ei. Lapsi kun syntyy ihan pakottamattakin jos sektiota viivytellään tarpeeksi.
Vierailija kirjoitti:
Kätilöt, hoitajat ja lääkärit ovat pääasiassa naisia. On se kumma, että naiset eivät osaa hoitaa keskenään näitä asioita kuntoon.
Ehkä siksi, että naisetkin ovat yksilöitä. Sama toimenpide voi jollain naisella tuntua tuskin missään, toisella tuntua ns. "epämukavalta" ja kolmannella tuntua sietämättömän kivuliaalta. Ja he kaikki puhuvat totta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin odottajille kuuluu sanoa. Se että toteutuuko se on eri asia. Joskus toteutuu, joskus ei. Lapsi kun syntyy ihan pakottamattakin jos sektiota viivytellään tarpeeksi.
Iljettävää harhaan johtamista. Voisiko tässä olla takana että ne synnyttäjät jotka eivät tiedä että pelkopoli on edes olemassa, luottavat siihen että sektion saa vain pyytämällä lähempänä laskettua aikaa..? Tavallaan annetaan ymmärtää että ei kukaan pakota = voit valita myöhemmin miten tehdään.
Se on nimenomaan VALINTA.
Tai jos ei sitä, niin jonkinlaista opittua asennetta ettei naisten kivulla ole väliä. Sitä ei tarvitse siis edes miettiä...
-Ap