Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytyksen jälkeinen ompelu puuduttamatta?

Vierailija
22.08.2025 |

Paljonko tätä edelleen tapahtuu!? 

Kuinka moni on kokenut tämän ja milloin ja missä synnytit?

Minua raivostuttaa ja olen todella järkyttynyt, että näin voi olla. Verkosta löytänyt valtavasti kertomuksia.

Miten voi olla edes mahdollista, että se tikkauksen suorittaja ei tule ajatelleeksi, että neulan työntäminen välilihaan tai häpyhuuliin on todennäköisesti aivan sairaan kivuliasta? Monet naiset kertovat tämän olleen suurin kipu koko synnytyksessä.

Tiedän että monet ovat allergisia minkälaiselle tahansa feministiselle analyysille, mutta itse ajattelisin tämän puuduttamatta tikkaamisen perustuvan ainakin jollain tasolla siihen, että naista/synnyttäjää ei kunnolla pidetä todellisena ihmisenä. Jokin alitajuinen ajatus, että ei sillä ole väliä kuin se on "vain" nainen. Joskushan ajateltiin mm. että kalat eivät tunne kipua. Ei kai sitten nainenkaan, koska sekin "alempi olento".

Mutta olen myös miettinyt, että onkohan joissakin tapauksissa kyse ollut siitä, että synnyttänyt ei ole osannut ilmaista, että nyt sattuu ja pyytää puudutetta. Vaan on jotenkin alistunut hiljaa toimenpiteeseen?

Onko edelleen Suomessa mahdollista, että tikkaus alkaa, sattuu jumalattomasti, tikattava sanoo että sattuu ja pyytää puudutetta, mutta sitä ei suostuta antamaan? Minusta näissä tilanteissa pitäisi huutaa ja kiljua ja kieltää tikkaaminen. Mutta en tiedä sitten... Ehkä siinä helposti vain sitten alistuu ja nöyrtyy tilanteeseen. Ehkä koska pelkää että vastaansanominen johtaa "kostoon"?

Pitäisi saada 100% varmuus sille, että joka ainut synnyttänyt nainen saa puudutteen ennen ompelua.

Tämä vaatisi jonkinlaisen yhteiskunnallisen kampanjan. Oma hashtag. Ja sivusto, jossa kerättäisiin nimenomaan tämän kokeneilta kertomuksia ja myös videoita, jos jotkut olisivat niin rohkeita, että haluaisivat kasvonsa näyttää. Minusta pitäisi myös melkein alkaa nimetä nimeltä kätilöitä tai lääkäreitä, jotka näin ovat toimineet. Koska tuntuu, etteivät viralliset valitukset sinänsä johda mihinkään. 

Kommentit (547)

Vierailija
501/547 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tä? Eihän se tuntunut ollenkaan. Väliliha oli vähän repeytynyt ja jotain. Sain vasta myöhemmin tietää että on pitänyt ommella. Taitaa olla taas jotain Minä minäminäja minunoikeusjaminuntunteetjaolenfeministinyyhnainenminuasorretaan juttuja. 

Vierailija
502/547 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro ketkä ei pidä naista todellisena ihmisenä? Muut naiset??? Missä on se ja ne jotkut jotka aliarvioi naisia? Aina tuo sama vinkuminen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
503/547 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi noin vuonna 2000. En saanut traumoja vaikka olihan se kivuliasta. Ihmettelin kylläkin miten niin mukava kätilö yhtäkkiä muuttui hirviöksi kun pyynnöistäni huolimatta en saanut puudutusta. 

Minulle tulee siis todella paha ja raivostunut olo aina kun kuulen tällaisista tapauksista.

Muistatko perusteliko kätilö mitenkään sitä, miksi puudutetta ei voinut antaa?

Olen jostain lukenut, että jos verenvuoto liian runsasta, niin puudutteet tulevat ulos eivätkä toimi. Tai että kaikki kohtia sukupuolielimistä ei vain voi aina saada tunnottomiksi. Tai että pelätään puudutteiden aiheuttamaa turvotusta, mikä vaikeuttaisi ompelemista. Mutta nuo ovat varmaan aika harvinaisia tapauksia. 

-Ap

Turku 1999. Verta tuli liikaa eikä puudutus auttanut. En saanut puudutusta itse synnytyksessäkään, kun 12 tunnin jälkeen loppuvaiheessa yhtäkkiä olikin liian myöhäistä. Synnytyksen jälkeenkin sain huonoa kohtelua, kun olin huonossa kunnossa eikä imetys lähtenyt sujumaan.

Vierailija
504/547 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerro ketkä ei pidä naista todellisena ihmisenä? Muut naiset??? Missä on se ja ne jotkut jotka aliarvioi naisia? Aina tuo sama vinkuminen. 

Ne ketkä eivät pidä naista todellisena ihmisenä ovat siis vain ihmisiä, joilla nyt on tällaisia asenteita. Ei se sen kummempaa ole. Nämä asenteet ovat heidän päähänsä jotenkin kehittyneet ja "latautuneet". 

Jos kätilö tai lääkäri kokee normaaliksi ommella sukupuolielimen aluetta ilman puudutusta pidän sitä osoituksena asenteesta, jossa naista ei pidetä todellisena ihmisenä. Vaan melkein jonain lihanpalana jota saa tikata miten tahtoo vaikka se huutaisi ja itkisi kivusta ja anelisi lopettamaan. 

Ymmärrän ehkä kuitenkin mistä argumenttisi pointti kumpuaa. Feministisiä analyysejähän usein kritikoidaan tuosta liiallisen "passiivin" käytöstä. Eli kirjoitetaan jostain epämääräisestä patriarkaatista joka tekee sitä ja tätä. No, oikeasti kaiken tekevät ihmiset. Ei se sen kummempaa ole. 

Ja asenteetkin muuttuvat. Ajatukset naisista olivat tyypillisellä suomalaisella hyvin erilaiset 1960-luvulla kuin 2020-luvulla. Näin kerran ensimmäisestä naispuolisesta linja-autokuskista  (1970-luku) tehdyn lehtijutun, jossa loputtomasti veivattiin sitä mikä tässä naisessa on vialla. Koska miten muuten nainen voi ajaa linja-autoa. Nykyään nainen linja-autonkuljettana ei herätä ihmisissä juurikaan kummeksuntaa.

Mielestäni asenteet Suomessa 2025 ovat sellaiset, että mies on edelleen normi-ihminen ja nainen poikkeus. Tämä nähdään esimerkiksi siitä, että kaikki ihmiset alle 8-vuotiaita tyttöjä lukuunottamatta olettavat pronominin "hän" tarkoittavan miestä, ei ihmistä yleisesti eikä naista/tyttöä. Terveydenhuollossa naisten kipuja ja sairauksia vähätellään ja alidiagnosoidaan jatkuvasti. Tästä tuli vähän aikaa sitten erittäin kattavaa tutkimustulosta, johon tässäkin ketjussa on linkattu pariin kertaan. Eli naisten aliarviointi ja ei-todellisena ihmisenä pitäminen ovat mielestäni hyvin yleisiä ilmiöitä suomalaisessa nyky-yhteiskunnassa. 

Toki myönnän, että esim. Afganistanissa naisten asema vasta huono onkin. Suomalaisilla naisilla on ns. paperilla kaikki hyvin. 

-Ap

Vierailija
505/547 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kätilöt, hoitajat ja lääkärit ovat pääasiassa naisia. On se kumma, että naiset eivät osaa hoitaa keskenään näitä asioita kuntoon.

Vierailija
506/547 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi noin vuonna 2000. En saanut traumoja vaikka olihan se kivuliasta. Ihmettelin kylläkin miten niin mukava kätilö yhtäkkiä muuttui hirviöksi kun pyynnöistäni huolimatta en saanut puudutusta. 

Minulle tulee siis todella paha ja raivostunut olo aina kun kuulen tällaisista tapauksista.

Muistatko perusteliko kätilö mitenkään sitä, miksi puudutetta ei voinut antaa?

Olen jostain lukenut, että jos verenvuoto liian runsasta, niin puudutteet tulevat ulos eivätkä toimi. Tai että kaikki kohtia sukupuolielimistä ei vain voi aina saada tunnottomiksi. Tai että pelätään puudutteiden aiheuttamaa turvotusta, mikä vaikeuttaisi ompelemista. Mutta nuo ovat varmaan aika harvinaisia tapauksia. 

-Ap

Turku 1999. Verta tuli liikaa eikä puudutus auttanut. En saanut puudutusta its

Olen pahoillani, että olet saanut noin surkeaa kohtelua. 

Muistat nämä asiat edelleen. Mutta jos voin kysyä, niin vaivaavatko ne jotenkin edelleen? Oletko puhunut näistä kokemuksista myöhemmin kenenkään kanssa? 

-Ap

Vierailija
507/547 |
22.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kätilöt, hoitajat ja lääkärit ovat pääasiassa naisia. On se kumma, että naiset eivät osaa hoitaa keskenään näitä asioita kuntoon.

Ei siinä, että nainen kohtelee toista naista kaltoin ole mitään kovin ihmeellistä. Naisten välinen solidaarisuus toteutuu melko harvoin. Nämä asiat tulevat kuntoon varmaan, jos niistä pidetään ääntä. Kirjoitetaan ja kerrotaan huonoista kokemuksista. Tehdään valituksia synnytyssairaalaan huonosta kohtelusta. Itsestään odottelemalla ne eivät parane. 

-Ap

Vierailija
508/547 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttakaa hyvät ihmiset! 

mitä voi sanoa läheisille, etenkin puolisolle joka suhtautuu todelliseen synnytys pelkooni vähättelevästi tyylillä "kaikkia naisia se pelottaa/jännittää" ja/tai kertomalla tilastollisia prosentteja kuinka harvinaisia pahat repeämät ovat ja jos yritän sanoa että niin mutta ei se lohduta se alhainen prosentti jos se huono tuuri osuu omalle kohdalle, kohautellaan olkapäitä vastaukseksi. 

pelkopolille meno ja sektion saanti aiheuttaa myös vähättelyä etenkin naisten puolelta, juurikin sanomalla että toipuminen on sitten ihan kamalaa että mieluummin alateitse! "jos haluat olla viikkoja kivuissasi etkä voi liikkua niin mene sektioon" "mulle ainakin hätäsektio oli pahempi kuin alateitse"  

miten ihmeessä tällaisten kommenttien pitäisi rauhoitella pelkäävää? tavallaan tuntuu että pidetään tyhmänä etten itse ymmärrä että sektion jälkeen on kipuja (ihan kuin se alapää ei olisi kipeä jos se vauva sitä kautta tulee, puhumattakaan tuskasta jos tosiaan repeää sinne peräreikään asti...) niin ja miksi rinnastetaan HÄTÄsektio ja suunniteltu sektio, nämäkin kaksi ovat eri asioita ja riskit eriluokkaa myös.

Vierailija
509/547 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kuullut myös kommentteja että autolla ajaminenkin on riskialttiimpaa kuin synnyttäminen :) arvatkaa vain oliko tämän sanoja mies vai nainen (vihje.. vastaus alkaa m kirjaimella) 

Vierailija
510/547 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse synnytys jo on aivan järkky.

Ompeleminen puuduttamatta genitaaleissa. Voi v.ttu on pelkkää pahuutta. Ensin leikataan pillun ja ja peräaukon väliä ... sairasta.

Vain naisille.

Mitäs miehet? Apuaaaaa....

Vierailija
511/547 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

auttakaa hyvät ihmiset! 

mitä voi sanoa läheisille, etenkin puolisolle joka suhtautuu todelliseen synnytys pelkooni vähättelevästi tyylillä "kaikkia naisia se pelottaa/jännittää" ja/tai kertomalla tilastollisia prosentteja kuinka harvinaisia pahat repeämät ovat ja jos yritän sanoa että niin mutta ei se lohduta se alhainen prosentti jos se huono tuuri osuu omalle kohdalle, kohautellaan olkapäitä vastaukseksi. 

pelkopolille meno ja sektion saanti aiheuttaa myös vähättelyä etenkin naisten puolelta, juurikin sanomalla että toipuminen on sitten ihan kamalaa että mieluummin alateitse! "jos haluat olla viikkoja kivuissasi etkä voi liikkua niin mene sektioon" "mulle ainakin hätäsektio oli pahempi kuin alateitse"  

miten ihmeessä tällaisten kommenttien pitäisi rauhoitella pelkäävää? tavallaan tuntuu että pidetään tyhmänä etten itse ymmärrä että sektion jälkeen on kipuja (ihan kuin se alapää ei

Voimia ja halauksia.

Tuo on juiti sitä naisten vhättelyä,joka on juurtunut ihmisskuntaan syvään.

Vierailija
512/547 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epänormaalia. Sivistysvaltio 2025. Pyh.

Silpomistahan ja kajoamistahan tuokin on. Rikkoo naiseutta.

Eikö synnytys riitä. Pitääkö ommella ilman puudutusta.

EI.  EI TARVITSIS. SE ON VALINTA. HALVEKSIMISTA.

Vierailija
513/547 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia sitten radiossa haastateltiin miespuolista psykologia. Hän vaahtosi pitkään, miten naurettavaa on, että naiset pelkää synnytystä. Olin aikalailla tyrmistynyt, että alan ammattilainen sanoo jotain tuollaista.

Vierailija
514/547 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän syy ole se, että alue vuotaa ja puudute valuu pois, joten ei hyötyä!!!

Turhaa kitinä koko synnytys!!!

Anest hoit

Vierailija
515/547 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli tehty tekoälyn avulla kuva robotista joka olisi naistenpuolesta raskaana, arvatkaa vain olivatko miehet kiljumassa kommenteissa miten ei käy tällainen ja naisista tulisi täysin turhia jos tällainen luonnottomuus olisi totta! voi kyllä vain olivat, kellään heistä ei sitten tullut mieleen että tuollainen robotti toisi avun lapsettomuudesta kärsiville, mutta myös naisille jotka pelkäävät kuollakseen synnyttämistä. 

sairasta oikeastaan että jos edes leikitään ajatuksella joka voisi auttaa naisia niin heti ollaan ampumassa se alas että ei voi ja ei käy eikä ikinä!

Vierailija
516/547 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä synnytin jo 1976 ja ommeltiin ilman puudutusta. Kun tuota hoitajalle ihmettelin, vastaus oli: puudutuspiikki sattuu yhtä paljon kuin  ompelu! Ja vielä totesi: ei näistä nykyajan naisista ole äidiksi.

Olipa kannustavaa!

Tämä tapahtui Helsingin kätilöopistolla.

Vierailija
517/547 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä synnytin jo 1976 ja ommeltiin ilman puudutusta. Kun tuota hoitajalle ihmettelin, vastaus oli: puudutuspiikki sattuu yhtä paljon kuin  ompelu! Ja vielä totesi: ei näistä nykyajan naisista ole äidiksi.

Olipa kannustavaa!

Tämä tapahtui Helsingin kätilöopistolla.

Kiitos että jaoit kokemuksesi.

Olen miettinyt miten 70-90 -luvulla synnyttäneet kokivat synnytykset. Silloin ei kyllä paljon puhuttu synnyttäjän itsemääräämisoikeudesta. Toisaalta synnyttäjätkin olivat kai muutenkin elämässä tuolloin tottuneet kovaan.

Silloinhan käsittääkseni kaikille tehtiin episiotomia rutiinina. Eikä lupaa tosiaan kyselty. En tiedä annettiinko siinä leikkauksessakaan puudutusta.

Hyvin kuvaavaa, että muistat tuon kokemuksen vuosikymmenten takaa.

Tuolloinkin jäi traumoja ja oli umpip@skoja kokemuksia. Mutta ei ollut mitään foorumis yhteiskunnassa missä puhua näistä!

-Ap

Vierailija
518/547 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alateitse synnyttämisen riskejä vähätellään niin paljon? Ei se ole vaaratonta tai siitä toipuminen kivutonta, jokainen ensisynnyttäjä repeää enemmän tai vähemmän. Voi käydä myös niin että vauvan koko on arvioitu pieleen, huudatetaan naista kivuissa tunteja eikä vauva tule ulos kun ei mahdu, sitten joudutaankin kiireiseen tai hätäsektioon. 

Vierailija
519/547 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

auttakaa hyvät ihmiset! 

miten ihmeessä tällaisten kommenttien pitäisi rauhoitella pelkäävää? tavallaan tuntuu että pidetään tyhmänä etten itse ymmärrä että sektion jälkeen on kipuja (ihan kuin se alapää ei

No, jos puolisosi asenne on kuvaamasi kaltainen ns. pysyvästi et voi ehkä saada häntä ymmärtämään pelkoasi. Se on surullista, mutta se pitää vain hyväksyä. 

Toisten naisten asenteet. Sanoisin, että yrität mahdollisuuksien mukaan olla niistä välittämättä. Tämä ei ole helppoa, mutta mahdollista on treenata tätä asennetta. Että kyllä mielipiteitä maailmaan mahtuu, mutta ikävä kyllä monet niistä ovat ajattelemattomasti lausuttuja.

Sektio on synnytys siinä missä alatiesynnytyskin! Yksikään lapsi ei kuitenkaan olisi tullut tähän maailmaan ilman "kohdun voimaa". Runollinen ilmaus jonka jostain luin.

Ja totta kai suunniteltu sektio on eri asia kuin hätäsektio, elleivät tätä ymmärrä ihmiset, niin oma on häpeänsä.

En tiedä, ehkä sinun pitäisi jotenkin hyväksyä myös se, että kaikkea ei voi hallita? Yritä jos se mitenkään on mahdollista mennä luottavaisesti ja rohkeasti synnytykseen.

-Ap

Vierailija
520/547 |
25.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän syy ole se, että alue vuotaa ja puudute valuu pois, joten ei hyötyä!!!

Turhaa kitinä koko synnytys!!!

Anest hoit

Mutta ei tämä ole oikeasti totta!

Olen oppinut itsekin tästä ketjusta (ja jostain kai muutenkin), että vertavuotaviin kudoksiinkin on puudutustekniikoita olemassa! 

Ei ole mitään PERUSTELTUA syytä olla puuduttamatta ennen synnytyksenjälkeistä tikkausta!

-Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kahdeksan