Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnytyksestä johtuvien repeämien ompeleminen ilman puudutusta?

Vierailija
11.02.2022 |

Naisten synnytysväkivallasta on olemassa jo ketju, tiedän. Mutts ketju oli niin pitkä, että tein uuden.

Minulla on kaksi alateitse syntynyttä lasta. Molemmat syntyivät imukupilla ja molemmista repesin pahoin. Viimeisimmissä synnytyksessä todella pahoin. Vaikka siitä on jo kaksi vuotta, vieläkin ahdistun siitä kivusta jonka jouduin kokemaan raskaan synnytyksen jälkeen. Lapsi laitettiin rinnalleni ja kätilö/lääkäri (tuossa vaiheessa ei mitään hajua kuka siellä asiaa hoiti) alkoi ompelemaan minua. Minulle ei laitettu mitään puudutusta, vaan tunsin jokaisen piston ja jokaisen langanvedon. Itkin ja huusin kivusta. Kätilö tokaisi minulle että huolehdi sinä lapsestasi ja ota sitä ilokaasua jos sattuu.
Miehenikin oli aivan järkyttynyt.

Tuo asia on jäänyt minua mietityttämään, sillä mieheni kävi pari viikkoa sitten ommelluttamassa kämmenessä olevan haavan. Ennen ompelua kohta oli puudutettu. Miksi käsi puudutetaan mutta genitaalialuetta ei?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/38 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kokemus molemmissa synnytyksissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tapahtui?

Vierailija
4/38 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta kätilö kysyi, että haluanko puudutepiikin vai laitetaanko se yksi tikki ilman. Molemmissa vaihtoehdoissa sattuu yhtä paljon. Laitettiin ilman, jonkun puudutesuihkeen kai laittoi, en seuraillut, mitä tehtiin.

Vierailija
5/38 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä sairaalassa tuo tapahtui?!

Olen niin pahoillani puolestasi! Kenenkään ei täytyisi moista joutua kokemaan!

Itse olen synnyttänyt vasta kerran, enkä siinäkään saanut kuin yhden pinnallisen haavan limakalvoon. Kätilö kuitenkin sanoi, että mielellään sulkisi haavan yhdellä pikku tilillä. Synnytin luomuna, ja kysyinkin onko mahdollista saada puudutus tätä yhtä tikkiä varten - kyllä, tikin ompelua pelkäsin enemmän kuin lapsen synnyttämistä :D kätilö sanoi että tottahan toki, ei mitään repeämiä ommella ilman puudutusta!

Espoon sairaalassa näin, kesällä 2020.

Puudutus annettiin semmoisena suihkeena

Vierailija
6/38 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi myös noin Oys:ssa. Vanhempi kätilö.

Vierailija
7/38 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveää. Itselläni vielä epiduraali vaikutti, enkä tuntenut oikeastaan mitään. Se ei silti lohduta, kun jälki on mitä on. Ensimmäisen jälkeen korjattiin kunnolla, toisen jälkeen ei.

Vierailija
8/38 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alapää on yleensä ysin tunnoton synnytyksen jälkeen.

Mulla epparihaavoissa pitkät ompeleet ja ei tuntuneet missään.

Turhaa kitinää, olkaa onnellisia, kun Suomessa sentään ommellaan.

Vierailija
9/38 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä puudutetaan. -04 imukupin jälkeen pyytämättä, -08 sanoin, että puuduttakaa, ennen ette koske. -18 kysyttiin, puudutetaanko.

Multa on myös korjattu leikkauksella synnytysvaurioita kuopuksen ollessa 10kk. Terveydenhuollossa on ikävä kyllä, ainakin naisten, VAADITTAVA ja käytettävä mm. sanoja MINULLA ON OIKEUS saada apua. On oltava tarvittaessa luja.

Vierailija
10/38 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ole saanut kuin jonkun puudutesuihkeen, tosin eipä oo ikinä niin pahaa repeämää että ois kahta tikkiä enemmän tarvinnut laittaa.

Ilmeisesti tuo suihke tehoaa vain pinnallisiin, pieniin repeämiin? Muistaakseni kätilö sanoi, ettei ketään ommella ilman puudutetta, jos suihke ei tehia niin sitten antaa piikillä puudutteen.

Vierailija
11/38 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä lopetin laskemisen kun tikkasi jo 24. kerran. Ilman mitään puudutusta. Vanha kätilö, joka sanoi että mitä sä valitat. Itse olet raskaaksi ittes saattanut. En pystynyt kävelemään kunnolla neljään päivään, toivat ruuan sänkyyn. Ilo syntyä Suomeen.

Vierailija
12/38 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan hirveältä. Minäkin sain pahat repeämät, mutta niiden korjailua varten pääsin leikkaussaliin ja sain pyytämättä kunnon puudutteet ja kevytnarkoosin. Tämä Naistenklinikalla 2020. Ei jäänyt traumoja vaan kiitollisuus osaavaa henkilökuntaa kohtaan ja halu saada vielä toinenkin lapsi.

Vierailija
13/38 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alapää on yleensä ysin tunnoton synnytyksen jälkeen.

Mulla epparihaavoissa pitkät ompeleet ja ei tuntuneet missään.

Turhaa kitinää, olkaa onnellisia, kun Suomessa sentään ommellaan.

Ai että alapää on tunnoton synnytyksen jälkeen? Bullshit :D

Okei ehkä on, jos otit epiduraalin ja se ehti vielä vaikuttaa?

Itse synnytin ihan ilman lääkkeellistä kivunlievitystä, eikä mulla ainakaan tunto kadonnut synnytyksen jälkeen :D

Sain puudutesuihkeen tikkien laittoa varten.

Vierailija
14/38 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kuullut että jos vauva ei mahdu ulos saksilla leikataan välilihaa ilman puudutetta. Onko totta?

Vierailija
15/38 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huusin niin lujaa, että viereisessä huoneessa synnyttävän puoliso pelästyi. Siis todella karjuin,ulisin, huusin apua niin paljon kuin keuhkoista ääntä lähti. Kätilö hyssytti, että nyt hiljaa, ei tämä satu ja minä karjuin, että naista ei saa kiduttaa, tämä on ihmisoikeusrikkomus. ja katso, löytyi puudutetta ja ommeltiin lähes kivutta, vaikka kätilö valitti, että vaikeutan työtään.

tehtiin valitus,.

vastaus oli, että normaalia toimintaa synnytyksessä, äiti ylireagoi.

Kätilöt nimenomaan haluavat toimia noin.

Vierailija
16/38 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja Suomessa on muka Euroopan paras terveydenhuolto. Huh.

Ap, olen pahoillani, että jouduit kokemaan tollasta. Tosta pitäisi voida tehdä rikosilmoitus, ihan sadistista meininkiä.

Vierailija
17/38 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2002 reilusti toista kymmentä tikkiä ja puudute oli joku suihke, joka vuosi veren mukana heti pois ja lisää ei tullut, kun se kuitenkin valuu heti pois. Muistan kyllä oikein hyvin vieläkin sen kivun, mikä oli jotenkin erityisen vaikea kestää kun synnytyskin oli ollut pitkittynyt imukuppisynnytys pahoine repeämineen.

Vierailija
18/38 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tule ikinä synnyttämään Suomessa. Sen verran olen kuullut kauhutarinoita.

Vierailija
19/38 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te, jotka sanoitte, että synnytysvaurioita korjailtu myöhemmin. Mitä se tarkoittaa, mitä ja miten korjattiin? Mietin vaan, että olisikohan itselläkin mahdollisuus moiseen.

Vierailija
20/38 |
11.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kuullut että jos vauva ei mahdu ulos saksilla leikataan välilihaa ilman puudutetta. Onko totta?

Näin just mulle tehtiin. Kätilö sanoi ettei imukuppi tule auttamaan. Pakko leikata.

Se +24 tikkiä synnyttäjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kaksi