Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Julkinen terveydenhuolto: kivulias vamma, ei saa nukuttua yöllä, lääkäriin pääsy: 5 viikon päästä. Menin yksityiselle

Vierailija
20.08.2025 |

Kaikilla ei ole vara yksityiseen ja siksi säälitttää tämä meno. Ja kyllä, on työterveys mutta vain lakisääteinen minimi joka ei sisällä sairasvastaanottoa. Eli siksi kokeilin ensin julkisra. Hoitopolku: ensin pitää jonottaa 2 vkoa fyssarille. Fyssari on esivaatimus, ennen ei voi päästä lääkärille. Sitten sen fyssarin jälkeen 2-3vko jonotus lääkärille.

vamma ei täytä kiireellisen ajanvarauksen määritelmää eli akuuttiaikaa ei saa.

menin yksityiselle. Tätä varten varmaan maksan veroa 40% palkastani ;)

Kommentit (141)

Vierailija
81/141 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soita 112 kun kipeä niin ambulanssi kyyti  vie suoraan lääkärille. Kerro osoite ja kellonaika niin tulevat sinulle sopivana aikana. 112 on lakisääteinen palvelu ja kyyditsee lääkäriin ja antavat hoivaa jo matkalla lääkäriin 

Ampulanssiväki voi päättää ottaako kyytiin jos pääsisi taksillakin tai muulla  kyydillä.   Taksit ei kai vielä torju sairasta.

Ja eihän tuo 112 muutenkaan toimi noin! Ei se ole mikään etukäteen tilattavissa oleva taksipalvelu ensihoidolla. 

HäKe:ssä määritellään kyllä hoidontarve ja kiireellisyys ja sitten tilaillaan ambulanssia.... jos tilataan. 

Ja yleensä ainakin sydäntapauksissa ensihoitajaa konsultoi lääkäri puhelimitse ja siinä vasta päätetään viedäänkö sairaalaan vai ei. 

Siis jos ei ole lääkäriambulanssi. 

Perustuu omaan kokemukseen infarktitapauksessa.  Sanottava on kehut, että kyllä ambulanssimiehistö oli osaavaa ja tiesi mitä teki. 

Kohdallani ketju pelasi, ja tässäpä sitä nyt kirjoitellaan vielä.

Vierailija
82/141 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Demarit sössineet terveydenhuollon.

Oikeiston pitkään jatkuneen rapauttamisen seurausta.

Höpö höpö. Mitkähän puolueet olivat viime hallituksessa päättämässä ja väkisin viemässä läpi surullisenkuuluisan SOTE:n ? Vaikka rahoitus siihen oli vielä epävarmaa ja koko SOTE kasattiin sitten kiireessä kasaan, vaikka asiantuntijat varoittivat jo silloin ongelmista. Olisiko ollut SDP ja Kepu tämän hirvityksen kätilöt? Älkää aina valehdelko tai vääristäkö totuutta, kun yritätte mustamaalata oikeistoa, vassarit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/141 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen, Suomessa palkansaajan kokonaisverotus on reilu 50%. Vaikea ehkä täällä ymmärtää kun ette edes näytä tietävän mistä se koostuu.

Vierailija
84/141 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suvussani on sepelvaltimotautia, veljeni ja isäni kuolivat siihen. Itselläni on ollut kolesterolit ja verenpaineet koholla jo vuosia, ja nyt olen alkanut saamaan oireita jotka viittaavat taudin ensioireisiin, mutta sydäntäni ei ole suostuttu esim. ultraamaan. En saa siis kunnolla henkeä liikkuessa, lihakset ovat ikäänkuin maitohapoilla jatkuvasti jne. Lääkäri selitteli että kun se keuhkokuva oli kunnossa eikä verikokeissaan ollut mitään (paitsi punasolut koholla), ei tehdä sen enempää. 

Kaipa mun lapset sitten jää orvoiksi lähivuosina. 

Kai sinulla on sentään lääkitys verenpaineeseen ja korkeaan kolesteroliin? Vaadi toiselle lääkärille pääsyä, äläkä anna periksi. Jos tuollainen on selkeä sukurasite ja on jo siihen viitaavia oireita niin kyllähän se pitää selvittää. Muuten todellakin voi se henki lähteä yhtäkkiä. Jos ei muu auta niin menet päiv

Ja jos tulee puristuksen tunne rintakehän alueella, ja noilla oireilla, niin se ei ole ehkä närästystä, vaan infarkti.  Varsinkin, jos se puristus leviää olkapäihin tai niskoihin tai molempiin.

Silloin 112. Viivyttelemättä. Ei saa lähteä ajamaan missään nimessä. 

Vierailija
85/141 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"menin yksityiselle. Tätä varten varmaan maksan veroa 40% palkastani :"

Tämäkin ketju oli siis tehty vain työttömien ja pienituloisten haukkumiseksi passiivis-aggressiivisen hymiön kera. Sinä sentään voit maksaa itsellesi yksityisen lääkärin, joten olisit kiitollinen. 

Toivottavasti vaivasi ei parane ja kärsit vielä pitkään. 

Vierailija
86/141 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivaa että maksat mun loisiminen kotona siitä sun 40% veroista👌🏻

Tällaisten kommenttien takia työssäkäyvät äänestivät vaaleissa kokoomusta.

Kertoo tuollaisten äänestäjien älykkyyden puutteesta. Äänestetään ja tehdään poliittisia päätöksiä trollien perusteella. Nehän tunteekin suomalaisen sosiaalijärjestelmn niin hyvin.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä apua sä sait yksityiseltä?

Lääkäriaika, kuvannus, kortisonipiikki. Paraneminen lähti käyntiin nopsasti. Ap

Terveyskeskuksesta - jos olisit sinne ajan saanut - olisit todennäköisesti saanut vain kehotuksen ottaa Buranaa. Et kuvausta etkä kortisonipiikkiä. 

Riippuu vaivasta. Minä sain kortisonipiikin ja kipupiikin, kuvausta ei tehty. Ja reseptin kipulääkkeisiin. Diagnoosina oli bursiitti.

Totta kyllä tuokin. Mä olen ollut ihan tyytyväinen julkiseen terveydenhuoltoon ei-akuuttien sairauksieni osalta kuten myös henkeä uhkaavien sairauksieni kohdalla. Luunmurtumissa ja muissa pikkujutuissa olen toistaiseksi käynyt yksityisellä. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivaa että maksat mun loisiminen kotona siitä sun 40% veroista👌🏻

Tällaisten kommenttien takia työssäkäyvät äänestivät vaaleissa kokoomusta.

Kertoo tuollaisten äänestäjien älykkyyden puutteesta. Äänestetään ja tehdään poliittisia päätöksiä trollien perusteella. Nehän tunteekin suomalaisen sosiaalijärjestelmn niin hyvin.

Se on sitä nk hybridivaikuttamista. 

Vierailija
89/141 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa että Sulla oli varaa yksityiseen. Mää jonotin Tampereella Tayssiin yli puoli vuotta psoriaakseni kanssa. Joka päivä ja varsinkin öisin raavin itteni verelle että kämpässä näyttää nyt siltä kun täällä oisi tapettu joku. Lääkkeet on alkanu ny pikkuhiljaa toimia mutta vaiva ei ole vielä täysin poissa. Onneksi kesällä sai aurinkoa, se helpotti.

Vierailija
90/141 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin kertoa ap (omasta kokemuksesta), että jos saat syöpädiagnoosin tms. hoito järjestyy varsin nopeasti.

Tällainen priorisointi on ainakin itselleni täysin ok. 

Mullakin on ollut noita kivuliaita, mutta ei vaarallisia vaivoja, joiden takia olen valvonut öitä kuukausikaupalla. 

En kuitenkaan haluaisi, että nämä priorisoitaisiin vakavampien sairauksien edelle.

Vierailija
91/141 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksan eläkkeestäni 7.5% veroa eli tuloni ovat huomattavasti huonommat, kuin ihmisellä, joka maksaa palkastaan 40% veroa. Käytän yksityisen palveluja.

Onko eläkeläiselle julkinen puoli aivan toivoton? Siis saako aikoja, labroja, seuraako kukaan sairauksia?

On ja ei. Julkisella puolella on kaksi tasoa: 1. perusterveydenhoito (= teveysasema) ja 2. erikoissairaanhoito (esim. Helsingissä HUS, Turussa TYKS, jne..).

1. Terveysasemalla voidaan hoitaa simppelit perusjutut kuten virtsatietulehdukset, yms. Voidaan seurata pitkäaikaissairauksia jos erikoislääkäritasolla niihin on annettu diagnoosi ja hoitosuositus. 

Itse olen päässyt eläkeläisenä terveysasemalle aika hyvin, on myös otettu labrakokeet ja röntgenit, jne. Olen päässyt fysioterapiaankin. 

2. Ongelma on, että en ole päässyt erikoissairaanhoitoon vaikka on monta pitkäaikaissairautta. Tietääkseni pyrkivät koko ajan siirtämään eläkeikäiset potilaat perusterveydenhoitoon.

Siksi pitkäaikaissairauksien hoito on retuperällä, koska terveysasemalla lähinnä voin hoidattaa sairauksien oireita, saada kortisonipiikin tms. Voivat toki yrittää konsultoida erikoisterveydenhoidon lääkäreitä. Reseptit kun olen saanut, sitten terveysasemalla osaavat sen uusia. 

Joten se seuranta, josta kysyit, sitä en koe saavani kunnolla julkiselta. Enää ei ole sitä omalääkärisysteemiäkään kuten ennen. Joka terveysaseman lääkärille pitää polottaa vuosikymmenten sairashistoria joka kerta. Jos lähetät ennen käyntiä Maisassa tiiviin tekstin akuutista tilanteesta, eivät lue sitä. Tehokkainta on tehdä OmaOlon oirearviointi ja kirjoittaa siinne huolella selostus omasta tilanteesta. Sen joutuvat lukemaan. 

Viimeksi tein niin että menin vaivoineni terveysaseman sijaan suoraan päivystykseen. Siellä menee aikaa, mutta tutkivat huolella ja pääsin kaikkiin kokeisiin ja koneisiin, joten ongelma löytyi 8 tunnissa, pääsin suoraan sairaalaan, sitten leikkaukseen ja kotiin Kela-taksilla. Todella hyvin toimii kaikki erikoissairaanhoidossa -- sitten kun sinne pääsee.

Julkisella siis vaatii sairaalta eläkeläiseltä voimia hakea hoitoa pitää olla hyvät digitaidot ja tietää mistä ja miten apua milloinkin hakee. 

Vierailija
92/141 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Demarit sössineet terveydenhuollon.

Oikeiston pitkään jatkuneen rapauttamisen seurausta.

Höpö höpö. Mitkähän puolueet olivat viime hallituksessa päättämässä ja väkisin viemässä läpi surullisenkuuluisan SOTE:n ? Vaikka rahoitus siihen oli vielä epävarmaa ja koko SOTE kasattiin sitten kiireessä kasaan, vaikka asiantuntijat varoittivat jo silloin ongelmista. Olisiko ollut SDP ja Kepu tämän hirvityksen kätilöt? Älkää aina valehdelko tai vääristäkö totuutta, kun yritätte mustamaalata oikeistoa, vassarit.

Älähän nyt itse viitsi. Tämä sotehimmelin uusiminen on kestnyt vuositolkulla, ja sen kasaamisessa ovat olleet mukana kaikki puolueet vuosien varsilla. Totta on, että homma lyötiin viimein kasaan demareiden hallituskaudella, mutta ei oikeistokaan saanut toteutettua omalla kaudellaan parempaa järjestelmää. Olisi varmaan kannattanut jättää uudistaminen kokonaan välistä, kun uusiminen ei tarkoitakaan parantamista, vaan lopputuloksena on vain huononnus. Ja rahaa saatiin palamaan vaikka kuinka. 

Vierailija
93/141 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä apua sä sait yksityiseltä?

Lääkäriaika, kuvannus, kortisonipiikki. Paraneminen lähti käyntiin nopsasti. Ap

Terveyskeskuksesta - jos olisit sinne ajan saanut - olisit todennäköisesti saanut vain kehotuksen ottaa Buranaa. Et kuvausta etkä kortisonipiikkiä. 

Ei kyllä olisi saanut, mutta olisi joutunut odottamaan kauemmin. Ensin lääkäriaikaa, sitten kuvausta, sitten vastausta kuvauksesta ja sitten uudestaan piikkiaikaa. 

Vierailija
94/141 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomus tahtoo lisää rahaa +10000€/kk tienaaville ja yksityisille lääkäriasemille, jotka rahoittaa kampanjat ja ei maksa veroja, vaan siirtää voitot ulkomaille. 

Tätä tilasit! 

Vierailija
95/141 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on niin iso palkka, että maksat 40% veroa niin sulla on pakosti haluttua erityisosaamista. Käytä sitä ja kilpailuta työnantaja ja katso, että uudella on asiallinen työterveyshuolto. 

Itseä pelottaa että mitä sitten tapahtuu kun putoaa tth:n piiristä eläkkeelle jäädessä ja sairauskuluvakuutuskin varmaan jossain iässä loppuu. 

Ei työterveyshuollon sisällöstä tiedä yleensä edes HR, saati sitten rekrytoiva esimies.

Kyllä aina työpaikkaa hakiessani on avattu esim. työterveyshuollon palvelut hyvin tarkasti koska ne ovat kilpailutekijä, nykyisin parhaissa paikoissa on työterveysvakuutukset jotka korvaavat jopa pienet leikkaukset (10k€ asti), ja hammashuoltokin on tulossa soppareihin vähitellen.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 91: Varmaan riippuu ihan siitä sairaudestakin. Joskus tarvitaan erikoissairaanhoidon lääkäri ihan itse tutkimaan potilas ja joskus taas ei tarvita. Mulla taanoin oli seerumin reumafaktori niin korkealla, että terveyskeskuslääkäri laittoi lähetteen Peijakseen. Peijaksessa reumalääkäri totesi ihan sen labra-arvonkin perusteella, että mun reumani on taas aktivoitunut ja pitää aloittaa reumalääkitys. Ei sen Peijaksen lääkärin tarvinnut nähdä mun pärstääni todetakseen tämän asian. Peijaksesta siis lääkäri ohjeisti terveyskeskuslääkärin ja niin sytostaattihoito taas aloitettin. 

En tiedä, missä päin asut, mutta ainakin Vantaa-Kerava -hyvinvointialueella mulla on omalääkäri. Toki se omalääkäri ei hoida mitään akuutteja asioita kuten luunmurtumia, keuhkokuumeita tai virtsatieinfektioita, mutta mun reumani, verenpainetautini, astmani ja moninivelrikkoni kyllä hoitaa. 

Vierailija
97/141 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin sanotaan että mene fyssarille jalan kanssa, ihan ihmistä näkemättä tai diagnosoimatta. Voisi olla tulehdus tai tukos vaikka suonessa joillakin. Tai muuten menee pahempaan kudoksen kipu, eikä liikunta auta vaan pahentaa.

Vierailija
98/141 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli  kerran sama juttu. Kivulias vamma. Pääsin julkisen puolen lääkäriin samana iltana. Yksityinen lääkäri vain tutki ja kirjoitti lähetteen, rahat pois ja seuraava potilas. Julkisella puolella mietittiin että mitähän tälle pitäisi tehdä.

Vierailija
99/141 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joissain kaupungissa kestää enemmänkin kuin 5-6 vkoa päästä lääkäriin vaikka asia olisi kiireellinen.

Täällä ainakin on terveyskeskuksessa myös akuutti päivystys, jossa otetaan vuoronumero, ensin tietenkin sille sairaanhoitajalle, sitten laittaa eteenpäin hoitajalle tai lääkärille. Erikseen on sitte ei kiireelliset ajat

Tämä vamma ei täytä akuuttiajan kriteeriä. Se kriteeri on kuulemma sellainen että päivääkään ei pärjää jos ei lääkäri katso. Mulle hoitaja sanoi että hyvin voit odotella ja ota särkylääkettä :) ap

Hoitajat eivät aina ole oikeassa. Minullekin sanottiin puhelimessa että "juo vettä paljon, se on vain sitä virtsatievaivaa". Menin sitten päivystykseen, jossa löytyi vakava sairaus

Kai teit hoitovirheestä ilmoituksen?  Ei se hidalgo puhelimessa opi ellei saa runtua

Vierailija
100/141 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OIsit pysyny normaalissa painossa ja liikkunu niin et ois tarvinnu tuotakaan käyntiä.

Hah. Ringa Ropo jo 59-vuotiaana tekonivelleikkaukseen menossa. Mitäs läksi liikkumaan.

Hyvin suuri osa naisista joutuu käymään tekonivelleikkaukset lävitse.

Eikä joudu. Mutta melkein kaikki, joiden tiedän joutuneen leikkaukseen ovat liikkuneet paljon. Urheillessa tulee helposti vammoja, jotka vanhemmiten pilaavat nivelet. Samoin liian rankka liikunta silloin, kun vaihdevuosissa tulee nivelongelmia, voi sitten myöhemmin vaatia keinonivelet. 

Nyt olet hukassa. Oikeasti se naisen leveämpi lantio, synnytykset, naishormonit, menpaussi, liikunnan, ylipainon yms. lisäksi altistavat naisia miehiä enemmän nivelrikolle ja sitten tekonivelleikkausten tarve heillä on suurempi. Varsinkin polvinivel naisilla joudutaan leikkamaan. Ehkä myös lonkkakin. Naisilla on myös enemmän osteoporoosia.

Itse tunnen monia naisia joilla on osteoporoosi, nivelrikko ja useamman joiden joku nivel tai parikin on leikattu. En muista yhtään miestä mun tuttavapiiristä.