Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Julkinen terveydenhuolto: kivulias vamma, ei saa nukuttua yöllä, lääkäriin pääsy: 5 viikon päästä. Menin yksityiselle

Vierailija
20.08.2025 |

Kaikilla ei ole vara yksityiseen ja siksi säälitttää tämä meno. Ja kyllä, on työterveys mutta vain lakisääteinen minimi joka ei sisällä sairasvastaanottoa. Eli siksi kokeilin ensin julkisra. Hoitopolku: ensin pitää jonottaa 2 vkoa fyssarille. Fyssari on esivaatimus, ennen ei voi päästä lääkärille. Sitten sen fyssarin jälkeen 2-3vko jonotus lääkärille.

vamma ei täytä kiireellisen ajanvarauksen määritelmää eli akuuttiaikaa ei saa.

menin yksityiselle. Tätä varten varmaan maksan veroa 40% palkastani ;)

Kommentit (141)

Vierailija
41/141 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OIsit pysyny normaalissa painossa ja liikkunu niin et ois tarvinnu tuotakaan käyntiä.

Hah. Ringa Ropo jo 59-vuotiaana tekonivelleikkaukseen menossa. Mitäs läksi liikkumaan.

Hyvin suuri osa naisista joutuu käymään tekonivelleikkaukset lävitse.

Eikä joudu. Mutta melkein kaikki, joiden tiedän joutuneen leikkaukseen ovat liikkuneet paljon. Urheillessa tulee helposti vammoja, jotka vanhemmiten pilaavat nivelet. Samoin liian rankka liikunta silloin, kun vaihdevuosissa tulee nivelongelmia, voi sitten myöhemmin vaatia keinonivelet. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksan eläkkeestäni 7.5% veroa eli tuloni ovat huomattavasti huonommat, kuin ihmisellä, joka maksaa palkastaan 40% veroa. Käytän yksityisen palveluja.

Onko eläkeläiselle julkinen puoli aivan toivoton? Siis saako aikoja, labroja, seuraako kukaan sairauksia?

Mä pääsen eläkkeelle vasta vuoden päästä, mutta siirryin työterveyshuollosta terveyskeskuksen asiakkaaksi vuosi sitten. Meillä on erittäin kattava työterveyshuolto, mutta muutama vuosi sitten työterveyslääkäri vaihtui, kun edellinen jäi eläkkeelle. Tämä uusi hoitaa yhden vaivan kerrallaan. Ei siinä sinänsä mitään, mutta kun hän ensin määrää lääkkeen A ja sitten vähän myöhemmin toiseen vaivaan lääkkeen B eikä lääkettä A ja B saa käyttää samaan aikaan, niin alkoi vähän ärsyttää. Kuitenkin itse määrännyt molemmat lääkkeet. Edellinen työterveyslääkäri hoiti kokonaisvaltaisesti ja otti aina huomioon yhtä vaivaa hoitaessaasn myös mun muut sairaudet. 

Viime syksynä sitten varasin ajan terveyskeskukseen omalääkärilleni. Oli nuori kundi ja selkeästi innokas oppimaan. Ei ottanut kantaa vain siihen vaivaan, minkä takia olin vastaanotolleen tullut, vaan pistettiin samalla käynnillä kuntoon kaikki muukin. Mulla oli silloin 12 kg ylipainoa ja vaikka lääkäri ei maininnut mitään mun ylipainostani, lääkärin innostus oli jotenkin niin mahtavaa ja motivoivaa, että nyt sitten olen sen 12 kiloa pudottanut ja olen taas normaalipainoinen. Käytän nivelreumaani nyt sytostaatteja ja ne edellyttää kontrolliverikokeita. Lähetteet on aina valmiina ja käyn labrassa. Vastaukset niistä tulee mulle Maisaan jo ennenkuin omalääkäri ne edes on ehtinyt katsoa, mutta hän kirjoittaa sitten sinne raportin tilanteesta ja antaa jatkohoito-ohjeet. Voin myös laittaa Maisan kautta omatiimiini viestiä ja siellä siten hoitaja konsultoi lääkäriä tarpeen mukaan. Jos lääkäri katsoo, että mun pitäisi tulla vastaanotolle, niin hoitaja sieltä soittaa ja sopii ajan. 

Akuuteissa asioissa tilanne on mun kohdallani sitten sama kuin kaikilla muillakin terveyskeskuksessa asioivilla. Eli sama  hoitopolku ja muu protokolla. Kroonisten sairauksieni osalta kuitenkin omalääkäri ja omatiimi ja olen ollut tähän varsin tyytyväinen. Paljon tyytyväisempi kuin työterveyslääkäriin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/141 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Demarit sössineet terveydenhuollon.

Olin kaukaa viisas ja heti kun Marin kertoi että Sote tulee vaikka väkisin ja julkisen varaan, otin laajan tapaturma vakuutuksen, pääsen siis yksityiselle myös rasitus vammoista jos on tarve.

Vierailija
44/141 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

OIsit pysyny normaalissa painossa ja liikkunu niin et ois tarvinnu tuotakaan käyntiä.

Hah. Ringa Ropo jo 59-vuotiaana tekonivelleikkaukseen menossa. Mitäs läksi liikkumaan.

Eikä joudu. Mutta melkein kaikki, joiden tiedän joutuneen leikkaukseen ovat liikkuneet paljon. Urheillessa tulee helposti vammoja, jotka vanhemmiten pilaavat nivelet. Samoin liian rankka liikunta silloin, kun vaihdevuosissa tulee nivelongelmia, voi sitten myöhemmin vaatia keinonivelet. 

Urheilu ja liikunta ovat nivelille paras asia. Kyllä usein sohvaperunat leikkaukseen aiemmin joutuu mutta eivät pääse jos on ylipainoinoa joka on myrkkyä nivelille. Minulla on moninivel rikko, mutta johtuu sukuviasta 

Vierailija
45/141 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen hallitus nosti perusterveyden 14 vrk:n hoitotakuun 3 kk:teen tämän vuoden alusta. Kiittäkää hallitusta hitaasta hoitoonpääsystä :)

Vierailija
46/141 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sulla on niin iso palkka, että maksat 40% veroa niin sulla on pakosti haluttua erityisosaamista. Käytä sitä ja kilpailuta työnantaja ja katso, että uudella on asiallinen työterveyshuolto. 

Itseä pelottaa että mitä sitten tapahtuu kun putoaa tth:n piiristä eläkkeelle jäädessä ja sairauskuluvakuutuskin varmaan jossain iässä loppuu. 

Ei työterveyshuollon sisällöstä tiedä yleensä edes HR, saati sitten rekrytoiva esimies.

No jos ei rekrytoiva tai HR tiedä oman talonsa työterveyden laajuutta, niin suosittelen jo haastattelussa kääntymään kannoillaan ja lähtemään ovesta ulos. Tämä kun kyllä mainitaan varmasti heti talon tarjoamana etuna työntekijää haettaessa.

Vierailija
47/141 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla rupesi nenä vuotamaan verta reilua viikkoa ennen lomamatkaa. Lähes joka päivä aukesi ilman syytä. Julkinen pahoitteli, ettei sitä nyt millään voida muka polttaa, kun ei just sillä hetkellä vuoda. Yksityisellä onnistui samana päivänä, eikä ole vaivannut sen jälkeen. Lääkäri vaan hörähti julkisen väitteelle. 

Vierailija
48/141 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen tapaturmavakuutusta. Itsellä oli kun jalka murtui, menin Pörriäiseen, kaiken kaikkiaan puolisen vuotta kesti toipuminen. Vakuutus maksoi kaiken, kuvaukset, lääkärit, kepit, lääkkeet, hermoratatutkimuksen, kipulääkärin plus päivärahan. Työnantaja rankaisi hieman koska sairausloma ajoittui touko-syyskuulle, vähensi lomapäiviä silloisen työehtosopimuksen nojalla.

Vierailija
49/141 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kummallinen ohjeistus kun jotkut vammat pitäisi hoitaa aika pian eikä jäädä viikoiksi odottamaan. Esimerkiksi murtumat ja jännevammmat pitäisi saada aika nopeasti hoidon piiriin. Jos kyseessä on ylirasitus niin varmaan siten voi odottaa jonkin aikaa mutta joksa tapauksessa kannattaa mennä sinne fysioterapeutille niin asiat menevät eteenpäin.

Vierailija
50/141 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suvussani on sepelvaltimotautia, veljeni ja isäni kuolivat siihen. Itselläni on ollut kolesterolit ja verenpaineet koholla jo vuosia, ja nyt olen alkanut saamaan oireita jotka viittaavat taudin ensioireisiin, mutta sydäntäni ei ole suostuttu esim. ultraamaan. En saa siis kunnolla henkeä liikkuessa, lihakset ovat ikäänkuin maitohapoilla jatkuvasti jne. Lääkäri selitteli että kun se keuhkokuva oli kunnossa eikä verikokeissaan ollut mitään (paitsi punasolut koholla), ei tehdä sen enempää. 

Kaipa mun lapset sitten jää orvoiksi lähivuosina. 

Vierailija
51/141 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Urheilu ja liikunta ovat nivelille paras asia. Kyllä usein sohvaperunat leikkaukseen aiemmin joutuu mutta e

Sopiva liikunta on hyväksi, mutta liika on aina liikaa. Urheillessa tulee paljon sellaisia vammoja, joita ei muuten tulisi. Esimerkiksi jalkapalloilijoiden polvivammat.

Vierailija
52/141 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suvussani on sepelvaltimotautia, veljeni ja isäni kuolivat siihen. Itselläni on ollut kolesterolit ja verenpaineet koholla jo vuosia, ja nyt olen alkanut saamaan oireita jotka viittaavat taudin ensioireisiin, mutta sydäntäni ei ole suostuttu esim. ultraamaan. En saa siis kunnolla henkeä liikkuessa, lihakset ovat ikäänkuin maitohapoilla jatkuvasti jne. Lääkäri selitteli että kun se keuhkokuva oli kunnossa eikä verikokeissaan ollut mitään (paitsi punasolut koholla), ei tehdä sen enempää. 

Tunnistan tämän itse hyvin. Nyt vaan odottelet sydänkohtausta, ja jäätkö siitä henkiin (ehdit hoidettavaksi). Itse sain sellaisen noiden oireiden oltua jo vuosia, niin 49-vuotiaana. Hoito on kertaluonteista. Pallolaajennus, pari päivää sairaalassa yhteensä, ja sitten kotiin. Siitä on 6 vuotta. Mitään kontrolleja tai tarkastuksia ei ole tehty/nähty tarpeelliseksi kertaakaan sen jälkeen. Terveisin tavis.

Vierailija
53/141 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolesterolit ja verenpaine koholla, miksi niille ei ole tehty mitään, miksi et ole huolehtinut asiaa? Ei ultraaminen paranna mitään !

Vierailija
54/141 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivaa että maksat mun loisiminen kotona siitä sun 40% veroista👌🏻

Enpä usko että AP maksaa 40 % veroja, koska silloin pitäisi saada palkkaa yli 7 360 €/kk, aika harva saa sellaisia summia AV:lla roikkuessaan.

Vierailija
55/141 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YTHS lyö tämänkin laudalta. Ihosyöpäepäily, runsaasti riskitekijöitä. Ajanvarauksen ihminen voivottelee, harmittelee ja laittaa terkkarlle ajan 1,5 kk päähän. Terkkari toteaa muutoksen selvästi epäilyttäväksi, mutta ensimmäinen lääkäriaika 2 vkon päästä. Lääkäri ottaa koepaloja, tulokset sain 1,5 kk päästä. Mulla meni koko kevät ahdistuksen vallassa. 

Nykyisessä kotimaassani olisit voinut varata ajan suoraan sille ihotautilääkärille. Koepalat eivät todellakann vie 1,5 kk täällä, joten sekin olisi ollut nopeampaa. Jos olisi ollut leikkausta vaativa tapaus, sekin järjestyy viikon parin sisällä. Ei jäädä mihinkään jonoon vuosiksi odottelemaan. Maksan veroja ja terveysvakuutusta tuloistani noi 25%. Suomessa näillä tuloilla olisi pikaisen googletuksen mukaan veroprosentti 48% luokkaa. Sillä sitten saisi "ei mitään" -hoitoa, jos ei itse suostuisi vielä maksa

Tämähän on ihan tämän hallituksen arvovalinta. Rahat laitettiin heille keillä on muutenkin varaa yksityisen käyttämiseen. Tämä tuki sitten nosti näiden terveysyritysten hintoja eli ainoa hyötyjä lopulta oli tämä terveyspalveluja tarjoava yritys. Käynnit eivät lisääntyneet mutta kustannukset kasvoivat. Samaan aikaan karsittiin rahaa julkiselta puolelta ja vaikeutettiin hoitoonpääsyä. Nyt sitä rahaa menee suuret summat pelkkiin tyhjien entisten terveysasemien tilojen vuokriin. Se raha on pois jokaiselta sotealueelta ja menee nyt kaupunkien ja kuntien tai muun kiinteistönomistajan kassaan eikä sitä rahaa voi käyttää terveyspalveluihin. Kohta meilä on iso määrä ihmisiä jotka eivät saa minkäänlaista hoitoa. 

Kyllä nämä meidän päättäjät elävät ihan eri maailmassa kuin tavan ihminen, joka tiesi heti että ei tästä hyvää seuraa. Tämähän ei ole mitään muuta kuin todella härskiä yritystoiminnan tukemista ilman että se kansalaisia hyödyttää millään tapaa.  

Tässä viedään kaikilta niiltä oikeus minkäänlaiseen hoitoon joilla ei itsellään ole varaa yksityiseen, laajaa työterveyshuoltoa tai vakuutusta. Täytyy olla todella tyhmä jo ei ymmärrä mihin tämä sitten lopulta johtaa.  

Vierailija
56/141 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, että tienaat työpaikassasi verotuksesta päätellen hyvin, mutta työterveyspalvelut noin surkeat. Itse matalapalkka-alalla ja työterveys kattaa paljon muutakin kuin minimin. 

Vierailija
57/141 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kolesterolit ja verenpaine koholla, miksi niille ei ole tehty mitään, miksi et ole huolehtinut asiaa? Ei ultraaminen paranna mitään !

Osalla suomalaisista on perinnöllisesti korkea kolesteroli ja verenpaine, silloin niitä ei saa alas elintavoilla. Erikoista, jos edelliselle ei ole määrätty niihin lääkitystä, joka pitäisi aloittaa aina, jos sukurasite vahva. Ilmeisesti on kuitenkin käynyt lääkärissä, kun kolesteroliarvot on tiedossa. 

Vierailija
58/141 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Soita 112 kun kipeä niin ambulanssi kyyti  vie suoraan lääkärille. Kerro osoite ja kellonaika niin tulevat sinulle sopivana aikana. 112 on lakisääteinen palvelu ja kyyditsee lääkäriin ja antavat hoivaa jo matkalla lääkäriin 

Ampulanssiväki voi päättää ottaako kyytiin jos pääsisi taksillakin tai muulla  kyydillä.   Taksit ei kai vielä torju sairasta.

Vierailija
59/141 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kivaa että maksat mun loisiminen kotona siitä sun 40% veroista👌🏻

Tällaisten kommenttien takia työssäkäyvät äänestivät vaaleissa kokoomusta.

Vierailija
60/141 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen tapaturmavakuutusta. Itsellä oli kun jalka murtui, menin Pörriäiseen, kaiken kaikkiaan puolisen vuotta kesti toipuminen. Vakuutus maksoi kaiken, kuvaukset, lääkärit, kepit, lääkkeet, hermoratatutkimuksen, kipulääkärin plus päivärahan. Työnantaja rankaisi hieman koska sairausloma ajoittui touko-syyskuulle, vähensi lomapäiviä silloisen työehtosopimuksen nojalla.

Työssäkäyvän kannattaa ensin selvittää mitä se työantajan työterveyden laajuus, ettei turhaan maksa itse samasta minkä mahdollisesti saa jo työpaikan kautta.