Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onpa pankit kiristäneet lainansaantia

Vierailija
20.08.2025 |

Useampi asuntolaina saatu huomattavasti pienituloisempana. Nyt ei asu kotona enää lapsia. Haettu lainaa 50000 euron vapaa-ajan asuntoon. Tiedossa, että mökin vakuusarvo on pienempi. Säästöjä yli 20000 euroa, tulot 7700 euroa bruttona ja vakityöt. Kaksi pankkia ilmoittanut suoraan, että ei tipu. Ei muita velkoja kuin asuntolainaa n. 80000 euroa. 

Kommentit (153)

Vierailija
141/153 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne menot

Säästöön menee vuosittain yli 8000 euroa eli se kertonee jotain. Ja säästöjä on siksi niin vähän, että ollaan esimerkiksi remontoitu välissä säästöillä. 

No ei tuo ole paljon, jos kummallekin jää 2500 käteen niin siitä jää säästöön reilu 300 ja muut rahat käytetään niin silloin menot ovat poikkeuksellisen korkeita.

Vierailija
142/153 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en nyt ihan purematta niele ap:n tarinaa. Olen itse pankissa töissä ja kyllä noilla tuloilla järjestyy 30 000 euron lisälaina helposti. 

Jotain siellä taustalla nyt on, mistä ap ei kerro. Onko vanhalla luotolla ollut maksujärjestelyjä, lyhennysvapaita, rästejä? Onko kulutusluottoja, ne kaikki näkyy positiivisessa luottorekisterissä. Onko peliongelmaa, jos ei ap:lla itsellään niin puolisolla ehkä? Onko asuntolaina otettu ihan hiljattain, ei siis nettovarallisuutta muuten kuin nuo 20 000 euron säästöt? Se on kuitenkin tosi vähän, jos jo nelikymppisiä olette. 

Pankki punnitsee riskejä ja jotain siellä taustalla on, miksi pankki näkee teidät riskiasiakkaina. 

Täysin samaa mieltä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/153 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh huh, onpa menny julmaksi tämä nykyajan touhu. Mää sain ekan asuntolainan kun työsopparissa oli että 5 h viikossa (tein toki enemmän siihen aikaan kun töitä vielä oli). Maksoin etuajassa ja seuraava oikea laina kunnon asuntoon oli sitte ihan läpihuutojuttu. Onneks oon vanha.

Vierailija
144/153 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen ap:n perheen PIENTÄ säästöön jäävää summaa. Kun heillä on vain 20000e. Ei ole autolainaa. Asuntolainaa lyhentävät 800e kuukaudessa jne mitä on kertonut . Ovat tehneet asuntoremppaa okei. MUTTA mun laskujen mukaan pitäisi vuodessa jäädä säästöön 30000e ja kyllä yhden vuoden voi elää säästeliäämmin. HALPOJA mökkejä tulee ja menee!

meillä on ollut paljon pienemmät  tulot , mutta nyt on 300000e asunto+300000e kakkoskoti+ säästöjä 400000e +kiinteistö 90000e. Ollaan kuuskymppisiä

Vierailija
145/153 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne menot

Säästöön menee vuosittain yli 8000 euroa eli se kertonee jotain. Ja säästöjä on siksi niin vähän, että ollaan esimerkiksi remontoitu välissä säästöillä. 

No ei tuo ole paljon, jos kummallekin jää 2500 käteen niin siitä jää säästöön reilu 300 ja muut rahat käytetään niin silloin menot ovat poikkeuksellisen korkeita.

Tämä. Mulla yksinään nettotulot n. 2500€/kk, josta saan säästöön yli kymppitonnin vuodessa, vaikka maksan kahden asunnon kulut (toinen talviasuttava kiinteistö), auton ja ylipäätään kaikki kulut, sinkku kun olen.

Vierailija
146/153 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne menot

Kun ap kertoi, että bruttotulot on yht 7000e, niin katsoin palkansaajan veroprosentit. Heidän netto tulot on n 5000e/kk. Hups , kyllä tuosta heti säästää paljon.

Vierailija
147/153 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne ne rahat hupenee ap?

Vierailija
148/153 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asunto kelpaisi varmaan vakuudeksi, mutta kun siitäkin on vielä lainaa maksamatta.

Vierailija
149/153 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
150/153 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No voi yhyy. Monelle ei ole vielä edes sitä ekaa asuntoa, miksi teidän pitäisi saada ostettua taas uusi kämppä? Jos on jo entistäkin velkaa, niin miksi ette maksa sitä ensin pois? Ihme porukkaa.

Opettele lukemaan, katkera pösilö.

Vierailija
151/153 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvaamattomuus on lisääntynyt, joten aivan oikein pankeilta reagoida epävakaaseen maailmantilanteeseen.

Vierailija
152/153 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis paljonko olisitte tarvinneet lainaa ja mikä mökin arvo?

Tarvitsisimme 30000 euroa. Arvo 50000 euroa. Loput omasta pussista. Myös lainan nostoon liittyvät kulut, varainsiirtovero jne

Kyllä joku penkki teille lainaa antaa, kannattaa laittaa useampaan. Isoja eroja pankkien välillä ja konttorienkin välillä voi olla. 

Vierailija
153/153 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen ap:n perheen PIENTÄ säästöön jäävää summaa. Kun heillä on vain 20000e. Ei ole autolainaa. Asuntolainaa lyhentävät 800e kuukaudessa jne mitä on kertonut . Ovat tehneet asuntoremppaa okei. MUTTA mun laskujen mukaan pitäisi vuodessa jäädä säästöön 30000e ja kyllä yhden vuoden voi elää säästeliäämmin. HALPOJA mökkejä tulee ja menee!

meillä on ollut paljon pienemmät  tulot , mutta nyt on 300000e asunto+300000e kakkoskoti+ säästöjä 400000e +kiinteistö 90000e. Ollaan kuuskymppisiä

Eli joka kuukausi pitäisi saada säästön 2500€ ja kuitenkin maksaa samalla kaikki elämisestä aiheutuvat kulut ja sanot että tulonne ovat paljon pienemmät? Noihin teidän hankintoihinne kuluu 36 vuotta 2500€/kk säästämisellä tai lainanmaksulla mistä tietysti vielä korkomenot päälle. Tämä tarkoittaisi omalta kohdaltani sitä että kaikki tuloni olisi mennyt 36 vuoden ajan noihin kuluihin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä