Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Help! Miten erityislapsen kanssa uimahalliin? Ei voi mennä yksin miesten puolelle

Vierailija
20.08.2025 |

Minulla on 8-vuotias autistilapsi. Hän ei voi mennä yksin miesten puolelle. Hänen autismi ei näy päällepäin eli näyttää tavalliselta lapselta, mutta ei millään selviydy yksin uimahallissa (eikä voi esim kulkea lyhyttäkåän koulumatkaa yksin tms). Miten voin mennä hänen kanssa uimahalliin, saako tällaisessa tilanteessa pojan ottaa naistenpuolelle?

Kommentit (233)

Vierailija
181/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, me ilmoitettiin erityislapsi just uimaseuran uimakouluun, jossa lapset luovutetaan opettajille jo pukuhuoneen ovella. Uimaopetusta annetaan kerran viikossa. Olisko teillä samaa mahdollisuutta? Mä olen ihan samaa mieltä siitä ettei 8 vuotiasta poikaa sovi viedä enää naisten puolelle, koska se on kirjoitettu sääntö. Kun mä menen lasten kanssa uimaan, isä saattaa pojan uima-altaalle vaikkei ui itse. Hakee sitten sovittuna aikana altaan reunalta. Kysy uimahallilta sekä sossusta että olisko apua tarjolla. 

Mutta kun se uimaopettaja vie sen koko revohkan sinne naisten puolelle saunaan ja suihkuun. 

No se on sitten uimahallin vastuulla, jos niin toimii. Meillä kyllä ryhmäpukutilat on ihan eri paikassa kuin naisten ja miesten peseytymistilat.

Vierailija
182/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei haluta näitä isoja erityispoikia naisten puolelle.

Kysy vapaaehtoisjärjestöistä jos olisi vapaaehtoista tukihenkilömiestä käyttämään poikaa uimahallissa, jos sinulla ei ole isää, veljeä tai muuta läheistä joka voisi pojan kanssa käydä uimassa.

Erityislapsella on oikeus mennä naistenpuolelle, mikäli ei ole ketään muuta, kenen kanssa mennä uimaan. Silti, vaikka olisikin, niin saa mennä äidin kanssa. Terveydellisistä syistä kysymys. Erityislapsella on oikeus osallistua toimintaan kuten muillakin. 

Jos sua aikuisena ihmisenä häiritsee asia niin suosittelen jättämään uimisen kokonaan välistä. Surullista katsoa aikuisen ihmisen kylmää asennetta. 

Älä levitä valheita. Jos kakara ei osaa toimia sääntöjen mukaan, s

En oikein osaa olla kummankaan puolella. Jos kakara ei osaa - kuulostaa tosi kylmältä. Mutta tietenkään erityislapsi ei saa erityisoikeuksia. Me ainakin noudatetaan uimahalllin sääntöjä vaikka mun 8 vuotias erityislapsi onkin monta vuotta nuoremman oloinen enkä usko että tiirailee vielä tyttöjä sillä silmällä. Sitä lähinnä kiinnostaa Pipsa Possu. Minusta on törkeää että 10 vuotiaita poikia tuodaan naisten puolelle. Tuollaiseen pitäisi henkilökunnan puuttua herkemmin. Kyllä sen ikäisen pitää jo pystyä pärjäämään yksin miesten puolella, tai sitten pitää suunnitella homma joka tapauksessa paremmin. Me siis noudatetaan sääntöjä vaikka mun lapseni näyttää ja kuulostaa päiväkoti ikäiseltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kylpylässä pääsee suoraan huoneesta allastiloihin ilman että menee pukkareiden tai suihkutilojen kautta?

Minäkin haluan tietää, etten vahingossakaan mene sinne. Hieno hygienia hei.

Ihan kuin siellä huoneessa ei voisi peseytyä ihan yhtä lailla 🤦

Hotellihuoneissa on tosiaankin peseytymismahdollisuus, ihan samanlainen kuin kylpyuläosastolla (tosin tuo epäilijä ei varmaan ole koskaan tajunnut mitä hotellihuoneessa sen yhden oven takana on, joka ei ohda käytävään) joten on ihan yhtä hygieenistä peseytyykö huoneesaan tai kylpyläosaston suihkussa. Kumman tahansa valitsee, niin kukaan ei tule tarkistamaan genitaaleja ja haistelemaan kainaloita, että onko pesulla käyty. 

Vierailija
184/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, me ilmoitettiin erityislapsi just uimaseuran uimakouluun, jossa lapset luovutetaan opettajille jo pukuhuoneen ovella. Uimaopetusta annetaan kerran viikossa. Olisko teillä samaa mahdollisuutta? Mä olen ihan samaa mieltä siitä ettei 8 vuotiasta poikaa sovi viedä enää naisten puolelle, koska se on kirjoitettu sääntö. Kun mä menen lasten kanssa uimaan, isä saattaa pojan uima-altaalle vaikkei ui itse. Hakee sitten sovittuna aikana altaan reunalta. Kysy uimahallilta sekä sossusta että olisko apua tarjolla. 

Mutta kun se uimaopettaja vie sen koko revohkan sinne naisten puolelle saunaan ja suihkuun. 

No se on sitten uimahallin vastuulla, jos niin toimii. Meillä kyllä ryhmäpukutilat on ihan eri paikassa kuin naisten ja miesten peseytymistilat.

Uimakoululaiset joutuvat myös peseytymään ennen altaaseen menoa. Täällä ei ole pesutiloja ryhmäpukuhuoneissa vaan on mentävä joko naisten tai miesten puolelle suihkuun/saunaan ja jostain syystä naisopettaja tuo kaikki uimakoululaiset naisten puolelle pesulle, niin tytöt kuin pojatkin.

Vierailija
185/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä n perhepiirissä lapsi, tai jo nuori ihminen, 17, joka on saanut autismidiagnoosin, on myös sosiaalista ahdistusta ja sellaista. äitinsä ei yhtään ymmärrä tai käsitä mistä hänelle sellainen olisi tullut nion pahana. Sosiaalsen ahdistuksen on äiti itse aiheuttanut helikopteroidessaan lastaan syntymästä lähtien: aina ollut lapsen mukana, jokao edessä tai takana, pitämässä kädestä tai ottamasta kiinni, ettei lapsi vain kaadu tai satuta itseään. Aina. Lapsi ei ole saanut itsenäisesti tutustua toisiin ihmisiin ilman, että äiti on ollut varjona perässä, jos lapsukaiselle vaikka tulee hätä tai ikävä äitiä, "koska erityislapsi". 

Lapsi olisi huomattavastii toimintakykyisempi, jos äiti olisi vähän hellitänyt ja antanut sen lapsen itse vaikka juosta seinään päin, tai joutua itse miettimään, että miten täysin vieraan ihmisen voisi saada leikkimään kanssaan, tai että miten bussissa matkustetaan. Mutta ei. Ylipäätään opettaa, että hmiselämään kuuluu aina epämukavuuden tunne, kun on vieraiden ihsmiten kanssa tekemisissä ja se on hyvä tunne olla olemassa, se kuuluu asiaan ja siitä ei tarvitse sen enempää välittää. Että se toinenkin ihminen varmassti kokee jotain samansuuntaista. Mutta ei. 

Tuo lapsi ei tule koskaan olemaan yhteiskunnassa täysin toimintakykyinen. Autisminsa vuoksi voisi olla, mutta se sosiaalinen ahdistus ehkä helpottaa vasta sitten kun äitinsä kuolee ja napanuora on vihdoin pakko katkaista. Koska ihmiset elää aika vanhoiksi nykyisin, niin se merkitsee sitä, että lapsi tulee olemaan eläkeikäänsä asti äitinsä talutusnuoasasa ja suojeluksessa, koska äiti uskoo että lapsi sitä tarvitsee. 

Sanoisin ap:lle, että lopeta lapsesi helikopterointi ja ala opettamaan häntä selviämään itse. SInä et ole olemassa aina suojelemassa häntä tai toimimassa puskurina ja jos et opeta lastasi ajoissa, hänestä tulee kuin vihannes, joka ei sitten uskalla edes kotoaan ulos, kun kaikki on vierasta eikä äityli ole kertomassa iten pitää toimia 

Vierailija
186/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isä menee pojan kanssa uimaan ja äiti tytön.

Otapa huomioon, että kaikilla ei ole sekä äitiä, että isää. 

Vierailija
187/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla ei ole isää. Tai äitiä. 

Kaikkien ei myöskään ole pakko mennä uimahalliin. Luonnonvedet ovat edelleen varsin lämpimiä, voi mennä rannalle uimaan.

No mites talvella? Ei sitten asiaa uimaan, niinkö?

Vierailija
188/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapseni isä ei mene hänen kanssaan uimaan (tapaa lasta vain satunnaisesti ja silloinkin vain minun luona). Pitääkö lapsen nyt jäädä ilman uimataitoa kun isää ei kiinnosta? Ei se lapsen vika ole. Ap

Suomi on täynnä järviä. Oletko itse autistinen vai jotenkin muuten hidas?

Kysyn samaa kuin täällä jo joku muu, että eikö isätön poika saisi mielestänne uida talvikaudella ollenkaan? 

Vierailija
189/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi mennä pojan kanssa naisten puolelle. Hänen isänsä voi viedä hänet uimaan. Tuskin olet neitseellisesti raskaaksi tullut?

Vierailija
190/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On taas tehty lapsia 666 kanssa . Voisitte ajatella näitä ennen kuin ehkäisy unohtuu.  Ehkäisyllä ehkäistään kärsimyksiä. Meillä on hyviä erityisryhmien laitoksia missä heistä pitää huolen palkattu henkilökunta. Heille on siellä ryhmissä yhteiset harrastukset ja päiväohjelma. Monilla on sairauksia , lääkitys ja voivat saada kohtauksia.  Helpompi heille asua laitoksessa missä koulutettu henkilökunta valvoo ympäri vuorokauden.  Vapauttamaan itsenne sen vammaisen eläkkeestä ja alkakaa elää.  Hoitohenkilökunta työllistyy ja se on hyvä asia. 

Vierailija
191/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otapa huomioon, että kaikilla ei ole sekä äitiä, että isää. 

Sitten menee isoäiti, isoisä, setä, täti, eno, poikaystävä, tyttöystävä, kummi tai avokki. 

Vierailija
192/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kirjolla oleva 53-vuotias mies, ymmärsinkö tästä ketjusta oikein että voin mennä uimahallissa jatkossa naisten puolelle? Tämähän on kiinnostava uutinen!

Olet varmaankin syvästi kehitysvammainen, kun et ymmärrä 8-vuotiaan lapsen ja 53-vuotiaan miehen eroa.

Täällä ei tunnu moni muukaan ymmärtävän. Puhutaan isosta pojasta, vaikka lapsi on 8v, eikä edes ikätasoinen kehitykseltään.

Olet varmaan ap jo todennut, että sinun ei tosiaan kannata viedä lastasi naisten puolelle, saat vain vihat päällesi. Jos ei sinulla ole ketään miespuolista läheistä tai kaveria, jota voisit pyytää mukaan uimahallireiasuille, ota yhteyttä uimahalliin ja kysy saisiko sieltä apua.

Vierailija
193/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityislapsilla on tämän keskustelun pohjalta aina vanhempi, jolta puuttuu täydellisesti empatiakyky.

Hän ei pysty asettumaan 8-vuotiaan tytön asemaan, jonka täytyisi saada olla pukuhuone-, suihku- ja saunatiloissa rauhassa ilman samanikäisiä poikia.

Ovatko he siis itsekin olleet erityislapsia ja yhä vailla normaalia empatiakykyä? Mielestäni uimahallin henkilökunnan täytyy tähän asiaan puuttua, jos vanhemmilla EI OLE ÄLYÄ!

Vierailija
194/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koululaispojat miesten puolelle ja -tytöt naisten puolelle.

Olin 12v tyttäreni kanssa kylpylässä. Suihku- ja saunaosastolle tuli äiti ilmeisesti tyttärineen ja yhden 11-12-vuotiaan pojan kanssa. Naiset ja tytöt olivat alasti, mutta poikaa nolotti niin, että hänellä oli kylpytakki yllään. Tyttäreni yritti paniikissa peitellä saunassa itseään, kun viereen tupsahti noin samanikäinen poika kylpytakki yllään. Oi aikoja, oi tapoja! Onneksi emme olleet kotiseudullamme, eikä poika ollut tyttäreni tuttu. 

Opettakaa lapsenne jo pienestä pitäen käymään suihkussa siten, ettei äiti ole jatkuvasti avaamassa hanaa, laitamassa sopivaa vettä ja annostelemassa saippuaa. Kyllä sitä ennenkin osattiin käydä itsenäisesti suihkussa, kun oltiin jo isoja ekaluokkalaisia. Lapsista kasvatetaan todella avuttomia. 

Olisin vaipunut tuon ikäisenä maan alle jos olisin ollut

Minä olisin läksyttänyt sitä äitiä ja kysynyt, että mitä helvettiä oikein ajattelit. 

Vierailija
195/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

JÄtä menemättä, ei kukaan halua tuollaista altaaseen riesaksi. Painaa kuitenkin muita lapsia pinnan alle eikä tottele puhetta.

Vierailija
196/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellisten naisten ongelmia. Se tosin myös selittää miksi on kehitykseltään muita 10 vuotta jäljessä

Vierailija
197/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun monessa uimahallissa erityisihminen saa viesä avustajan mukaansa uimaan ilmaiseksi ja avutaja voi olla kuka tahansa täysi-ikäinen, niin ei luulisi olevan nykyaikna vaikea löytää tuttavapiiristä jotain työtöntä (tässä ap:n tapauksessa miestä), joka ilahtuisi mahdollisuudesta päästä uimaan ilmaiseksi. Se avustajahan voi avustaa erityiislpasen pukkarista allasalueelle ja luovuttaa vanhemmalleen ja saa sitten siksi aikaa omaa uima-aikaa, kun äiti opettaa lapselleen uimista. 

Jos taas tämäkin ap on tyyliä "kunmeilläeileminkäänlaisiamiespuolisiatuttuja tai muitakaan tuttuja", niin case closed. ap on silloin varmasti itsekin autisti ja sitä varmemmin saisi sossun kautta henkilökohtaisen avustajan kunnan laskuun. Varmasti tarvitsisi itsekin hlökohtaista avustajaa. 

Vierailija
198/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on pakko kysyä, onko tuo yleistäkin, että uimakoulujen opettajat huolehtii uimakoululaiset suihkuun ja saunaan? Meidän kaupungin uimakouluissa peseytymiset ja altaalle saattaminen on vanhempien vastuulla, uimaopettaja ottaa ryhmän haltuun siellä altaalla ja uimakoulun päätyttyä vanhemmat tulee hakemaan lapset altaalta. 

Vierailija
199/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaako lapsi käydä  kotona suihkussa? Osaa käydä silloin myös itse suihkussa miesten puolella. Oppii äkkiä. Ei saunaan tarvitse mennä. Suihkuun ja uimaan. Vaatikaa lapsiltanne.

Vierailija
200/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi ollut pikkulikkana ihan mielenkiintoista, jos naisten puolelle olisi joskus tullut joku poika. No, ehkä oli vaan outo lapsi :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kaksi