Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Help! Miten erityislapsen kanssa uimahalliin? Ei voi mennä yksin miesten puolelle

Vierailija
20.08.2025 |

Minulla on 8-vuotias autistilapsi. Hän ei voi mennä yksin miesten puolelle. Hänen autismi ei näy päällepäin eli näyttää tavalliselta lapselta, mutta ei millään selviydy yksin uimahallissa (eikä voi esim kulkea lyhyttäkåän koulumatkaa yksin tms). Miten voin mennä hänen kanssa uimahalliin, saako tällaisessa tilanteessa pojan ottaa naistenpuolelle?

Kommentit (233)

Vierailija
201/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ajatellut, että naisten puolelle tuleminen voi tuntua kiusalliselta poikasi mielestä? Muistan edelleen, yli 40 vuotta myöhemmin, kuinka kiusalliselta tuntui, kun kävin 5-vuotiaana isäni kanssa uimahallissa ja isäni vei minut miesten puolelle. Ujostutti tosi paljon. Kävimme myöhemminkin isäni kanssa uimahallissa, mutta minä menin yksin naisten puolelle, vaikka olin alle kouluikäinen. Ja ennen kuin joku kysyy: äitikin oli kuvioissa mukana, mutta meidän perheessä isä tykkäsi harrastaa lastensa kanssa paljon kaikkea liikuntaa.

Vierailija
202/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap, me ilmoitettiin erityislapsi just uimaseuran uimakouluun, jossa lapset luovutetaan opettajille jo pukuhuoneen ovella. Uimaopetusta annetaan kerran viikossa. Olisko teillä samaa mahdollisuutta? Mä olen ihan samaa mieltä siitä ettei 8 vuotiasta poikaa sovi viedä enää naisten puolelle, koska se on kirjoitettu sääntö. Kun mä menen lasten kanssa uimaan, isä saattaa pojan uima-altaalle vaikkei ui itse. Hakee sitten sovittuna aikana altaan reunalta. Kysy uimahallilta sekä sossusta että olisko apua tarjolla. 

Mutta kun se uimaopettaja vie sen koko revohkan sinne naisten puolelle saunaan ja suihkuun. 

Nyt on pakko kysyä, onko tuo yleistäkin, että uimakoulujen opettajat huolehtii uimakoululaiset suihkuun ja saunaan? Meidän kaupungin uimakouluissa peseytymiset ja altaalle saattaminen on vanhempien vastuulla, ui

Riippuu kaupungista. Ja ilmeisesti sekin riippuu kaupungista että peseytyykö ne lapset naisten puolella vai onko niillä omat peseytymistilat. Meidän uimahallissa kaupungin uimakouluun pitää saattaa altaalle ja uimaseuran sekä naapurikaupungin uimakoulujen opettajat pitää nimenhuudon ryhmäpukuhuoneen ovella. Kummassakaan kaupungissa en ole koskaan nähnyt naisten peseytymistiloissa uimakouluryhmiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minuakaan järkytä pojat pukkarissa ollenkaan. Ihan uutta tietoa minulle, että näin monelle se on kauhea asia. Minä voisin varmaan asioida myös kokonaan sukupuolettomissa pukkareissa, kunhan vaan turvallisuuteni voitaisi taata.

Kouluikäiselle saa jo vammaispalveluista avustajan harrastuksiin, kannattaa hakea.

Vierailija
204/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veisit miespuolisen katsomaan alastomia naisia saunaan ja suihkuun kun he vaihtaa vaatteita. Olet sairas päästäsi.   

Vierailija
205/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla Turkissa on sellaisia sulttaaneja että ne seuraa naisia WC Vessoihin . Erikois sairaita mieleltään.  Ulosteet himottaa. 

Vierailija
206/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todistin kerran tapausta, kun naisten puolelle tuli äiti kouluikäisen poikansa kanssa (arviolta 7 vuotta). Siellä oli suurinpiirtein samanikäinen tyttö ja kun pojan äiti lähti käymään vessassa, niin lapset keksivät alkaa leikkiä lääkäriä ja tietenkin olosuhteet huomioon ottaen, aloitettiin jalkovälin tutkimisesta. Tyttö oli lääkärin roolissa ja totesi pojalle, että "hmm.. ilmeisesti olet poika, sillä tuo on pippeli, minulla on pimppi, haluatko nähdä". Kun pojan äiti tuli vessasta pois, niin äkkiä lähti poika käsikädessä otteeseen ja äiti sihahti, että "nyt lähdetään pois!" josksu 1980-luvun loppupuolella tämä tapahtui

Täytyy sanoa, että yritin olla nauramatta ja totesin sitten itsekseni, että sille on syynsä miksi tytöille ja pojille on omat alueet uimahalleissa. 

Vierailija
207/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme, että varsinkin tytöt lintsaavat nykyään kaikki koulun uimatunnit. Jos aikusetkin ahdistuvat näin kovasti sekä heidän puolestaan että itse. Siis 8-vuotiaasta lapsesta.

Vierailija
208/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minuakaan järkytä pojat pukkarissa ollenkaan. Ihan uutta tietoa minulle, että näin monelle se on kauhea asia. Minä voisin varmaan asioida myös kokonaan sukupuolettomissa pukkareissa, kunhan vaan turvallisuuteni voitaisi taata.

Kouluikäiselle saa jo vammaispalveluista avustajan harrastuksiin, kannattaa hakea.

Meillä on töissä vain yksi pukuhuone. Työntekijöitä on kerrallaan kaksi tai kolme. Huvittaa aina kun joku odottelee oven takana, jos vaatteita on vaihtamassa toista sukupuolta oleva ihminen. Itse olen sanonut, etten todellakaan halua jarruttaa kenekään kotiin lähtöä sillä, että joutuisi odottelemaan. En tajua miksi minua kiinnostaisi, mitä sukupuolta se vieressä vaatteensa vaihtava on, jos toisen läsnäolo ei ylipäätään haittaa. Jos joku haluaisi vaihtaa vaatteensa aina yksin, ymmärtäisin senkin paremmin.

Vierailija
209/233 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä, minä, minä, minä. Olet empatiakyvytön autisti itsekin? Ei kuule kiinnosta turha kommenttisi.

Vierailija
210/233 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on töissä vain yksi pukuhuone. Työntekijöitä on kerrallaan kaksi tai kolme. Huvittaa aina kun joku odottelee oven takana, jos vaatteita on vaihtamassa toista sukupuolta oleva ihminen. Itse olen sanonut, etten todellakaan halua jarruttaa kenekään kotiin lähtöä sillä, että joutuisi odottelemaan. En tajua miksi minua kiinnostaisi, mitä sukupuolta se vieressä vaatteensa vaihtava on, jos toisen läsnäolo ei ylipäätään haittaa. Jos joku haluaisi vaihtaa vaatteensa aina yksin, ymmärtäisin senkin paremmin.

Meilläkin oli unisexi pukuhuoneita. Me emme tosin pukuhuoneissa kekkuloineet täysin ilman vaatteita. Te vissiin ihan nakuilette ja vaihdatte vaatteet alushousuja myöten?

Vierailija
211/233 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veisit miespuolisen katsomaan alastomia naisia saunaan ja suihkuun kun he vaihtaa vaatteita. Olet sairas päästäsi.   

Missä uimahallissa vaihdetaan vaatteet saunassa ja suihkussa?

Vierailija
212/233 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autistisella pojalla lienee myös autistinen äiti?

Vierailija
213/233 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä n perhepiirissä lapsi, tai jo nuori ihminen, 17, joka on saanut autismidiagnoosin, on myös sosiaalista ahdistusta ja sellaista. äitinsä ei yhtään ymmärrä tai käsitä mistä hänelle sellainen olisi tullut nion pahana. Sosiaalsen ahdistuksen on äiti itse aiheuttanut helikopteroidessaan lastaan syntymästä lähtien: aina ollut lapsen mukana, jokao edessä tai takana, pitämässä kädestä tai ottamasta kiinni, ettei lapsi vain kaadu tai satuta itseään. Aina. Lapsi ei ole saanut itsenäisesti tutustua toisiin ihmisiin ilman, että äiti on ollut varjona perässä, jos lapsukaiselle vaikka tulee hätä tai ikävä äitiä, "koska erityislapsi". 

Lapsi olisi huomattavastii toimintakykyisempi, jos äiti olisi vähän hellitänyt ja antanut sen lapsen itse vaikka juosta seinään päin, tai joutua itse miettimään, että miten täysin vieraan ihmisen voisi saada leikkimään kanssaan, tai että miten bussissa matkustetaan. Mutta ei. Yl

Minulla on autistilapsi, joka on aika saman tasoinen autisti kuin miltä aapeen lapsi kuulostaa aapeen viestien perusteella. Minunkaan lasta ei voi laittaa yksin miesten puolelle. Kyse ei ole siitä, että lapseni sosiaalisten taitojen tai jännittämisen tms vuoksi ei pärjäisi yksin miesten puolella. Vaan kyse on siitä, että hänellä (kuten monella autistilla) on niin pahoja motorisia ongelmia, että hän kaatuu sinne ja satuttaa itsensä tai kävelee päin kiuasta ja saa vakavat palovammat. Häntä siis pitää siksi jonkun aikuisen vahtia koko ajan. Lisäksi hän jumittuu tuijottamaan jotain kylttiä pukuhuoneen seinällä tms kattolamppua niin, että ei etene siitä enää mihinkään jos ei ole koko ajan aikuinen vieressä ohjaamassa että nyt mennään ja tähän suuntaan ja nyt vaatteet pois. Hän siis ei yksin etene edes vaatteiden riisumiseen asti, saati suihkutiloihin. Ihan on lääkärissä ja toimintaterapiassa nämä asiat todettu ja sanottu, että lapsi ei voi olla yksin ilman aikuista. En minä helikopteroi. Vaan noudatan ammattilaisten ohjetta. MInusta sinun viestissä oli tosi ikävä sävy.

Vierailija
214/233 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei haluta näitä isoja erityispoikia naisten puolelle.

Kysy vapaaehtoisjärjestöistä jos olisi vapaaehtoista tukihenkilömiestä käyttämään poikaa uimahallissa, jos sinulla ei ole isää, veljeä tai muuta läheistä joka voisi pojan kanssa käydä uimassa.

En ymmärrä feministejä. Aikuinen mies, joka kokee olevansa nainen, on tervetullut naisten puolelle.

8v autistinen poika, sekoat täysin.

Jotain on pahasti vialla feministeissä.

Vierailija
215/233 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ihme, että varsinkin tytöt lintsaavat nykyään kaikki koulun uimatunnit. Jos aikusetkin ahdistuvat näin kovasti sekä heidän puolestaan että itse. Siis 8-vuotiaasta lapsesta.

Kannattaa myös tiedostaa, että uimahallin pesutilat ovat turvattomia tiloja nuorelle. Siellä erityisesti miesten puolella on lähenteleviä homoja ja piilokuvauksen vaara on nykyään olemassa. Kuka haluaa altistaa lapsensa tällaiselle?

Vierailija
216/233 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule ei muakaan muuten häiritsisi, mutta oma tyttäreni on 10 vuotias ja kotonakin menee suljettujen ovien taakse vaihtamaan vaatteita. Ja häntä on todella vaikea saada enää uimahalliin, joten jos jonakin päivänä näen saman ikäisiä poikia uimahallissa naisten puolella, nostan siitä takuuvarmasti metelin. Tytöillä on oikeus olla naisten pukeutumis- ja suihkutiloissa rauhassa ilman, että siellä on oman ikäisiä poikia katselemassa. Mulle on ihan sama, että onko nuo pojat erityislapsia. Jos ne ei pärjää miesten puolella eikä äiti mitenkään keksi, että miten homma hoidetaan hyvin, jättäköön uimisen väliin. Ja itsellänikin siis poika, erityislapsi. Olen ajatellut niin, että hätätapauksessa toimitaan niin, että poika menee yksi peseytymään miesten puolelle, odottaa minua altaan ulkopuolella, ja sitten varmistan että kaikki paikat on pesty ennen kuin pääsee altaaseen. Jos niin niin kehitysvammainen, että voi pudota vahingossa altaaseen, saa varmasti jotain kehityisvammaisten tukia, esim. henkilökohtaisen avustajan.

Vierailija
217/233 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule ei muakaan muuten häiritsisi, mutta oma tyttäreni on 10 vuotias ja kotonakin menee suljettujen ovien taakse vaihtamaan vaatteita. Ja häntä on todella vaikea saada enää uimahalliin, joten jos jonakin päivänä näen saman ikäisiä poikia uimahallissa naisten puolella, nostan siitä takuuvarmasti metelin. Tytöillä on oikeus olla naisten pukeutumis- ja suihkutiloissa rauhassa ilman, että siellä on oman ikäisiä poikia katselemassa. Mulle on ihan sama, että onko nuo pojat erityislapsia. Jos ne ei pärjää miesten puolella eikä äiti mitenkään keksi, että miten ho

ADHD voi helposti vahingossa pudota altaaseen vaikka ei osaa uida. Eikä saa kyllä mistään mitään avustajaa. 

Vierailija
218/233 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä n perhepiirissä lapsi, tai jo nuori ihminen, 17, joka on saanut autismidiagnoosin, on myös sosiaalista ahdistusta ja sellaista. äitinsä ei yhtään ymmärrä tai käsitä mistä hänelle sellainen olisi tullut nion pahana. Sosiaalsen ahdistuksen on äiti itse aiheuttanut helikopteroidessaan lastaan syntymästä lähtien: aina ollut lapsen mukana, jokao edessä tai takana, pitämässä kädestä tai ottamasta kiinni, ettei lapsi vain kaadu tai satuta itseään. Aina. Lapsi ei ole saanut itsenäisesti tutustua toisiin ihmisiin ilman, että äiti on ollut varjona perässä, jos lapsukaiselle vaikka tulee hätä tai ikävä äitiä, "koska erityislapsi". 

Lapsi olisi huomattavastii toimintakykyisempi, jos äiti olisi vähän hellitänyt ja antanut sen lapsen itse vaikka juosta seinään päin, tai joutua itse miettimään, että miten täysin vieraan ihmisen voisi saada leikkimään kanssaan,

Minusta sinä olet vajaa. Ei lainaamasi viestin kirjoittaja sinun lapsestasi kirjoittanut. 

Vierailija
219/233 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule ei muakaan muuten häiritsisi, mutta oma tyttäreni on 10 vuotias ja kotonakin menee suljettujen ovien taakse vaihtamaan vaatteita. Ja häntä on todella vaikea saada enää uimahalliin, joten jos jonakin päivänä näen saman ikäisiä poikia uimahallissa naisten puolella, nostan siitä takuuvarmasti metelin. Tytöillä on oikeus olla naisten pukeutumis- ja suihkutiloissa rauhassa ilman, että siellä on oman ikäisiä poikia katselemassa. Mulle on ihan sama, että onko nuo pojat erityislapsia. Jos ne ei pärjää miesten pu

Sitten adhd:lle opetetaan pukemaan vaikka käsi- ta selkäkellukkeet  ennen allasosastolel siirtymistä tai jäämään odottamaan äitiä/isää uimavalvojien kopin luokse, josta vanhempi ottaa lapsen mukaan. Ja jos ei osaa muistaa ohjeita allastiloihin asti, niin sellainen adhd ei kuulu uimahalliin ilman avustajaa. Meidän kaupungissa erikoisliikuntaortin saa myös adhd-perustella, jos lääkäri on todennut vaikka, että uiminen on tärkeää liikuntaa. Sitten sillä erikoisliikuntakortilla saa ottaa mukaan oman avustajan. Avustaja saa sitten olla vaikka naapuri. 

Moni ihminen lähtee mielellään avustamaan toista, jos heiltä vain uskaltaa pyytää ja niinin halvalla, kuin tiedolla, että saa sitten uida ilmaiseksi korvauksena siitä, että luotsaa lapsen pukeutumistiloista suihkun kautta uima-allasalueelle, jossa luovuttaa lapsen vanhemmalleen. 

Oikeasti joskus tuntuu, että näiden tiettyjen lumihiutalaisen vanhemmat haluaa vain ruikuttaa sitä miten hankalaa elämä on ja miten mikään ei toimi ja miten kaikki on vaikeaa mutta aikusiten oikeasti ei itse haluta tehdä mitään lapsen hyväksi - vaikka sitten etsimään sitä avustajaa ja selvittämääön miten nämä asiat omalla paikkakunnalla ja omassa uimahallissa hoituu, 

Vierailija
220/233 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja entä kun nämä kykenemättömät kasvavat? Mitä äidit sitten tekee kun poika täyttää 9, 10 jne eikä edelleenkään  pärjää? Alunperinkin pitäisi etsiä muu ratkaisu kun ottaa liian  iso mukaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi viisi