Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Help! Miten erityislapsen kanssa uimahalliin? Ei voi mennä yksin miesten puolelle

Vierailija
20.08.2025 |

Minulla on 8-vuotias autistilapsi. Hän ei voi mennä yksin miesten puolelle. Hänen autismi ei näy päällepäin eli näyttää tavalliselta lapselta, mutta ei millään selviydy yksin uimahallissa (eikä voi esim kulkea lyhyttäkåän koulumatkaa yksin tms). Miten voin mennä hänen kanssa uimahalliin, saako tällaisessa tilanteessa pojan ottaa naistenpuolelle?

Kommentit (233)

Vierailija
161/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uimahalleilla on selkeä ohje: koululaiset menevät sukupuolen mukaan pukuhuoneisiin. Siis: tytöt naisten puolelle ja pojat miesten. Tarkoittaa siis sitä, että ekaluokkalainen poika ei enää mene äidin kanssa pukuhuoneeseen, vaan miesten puolelle. Yksinkertainen asia. Sääntö on KAIKILLE sama, vaikka kaikki eivät yhteisiä sääntöjä haluakaan noudattaa.

Ap on saanut runsaasti ohjeita, miten kysytään uimahallista yksityistä pukuhuonetta, mutta hän haluaisi ehdottomasti viedä poikansa naisten puolelle. Ap haluaa olla erityinen, jolla on muut säännöt kuin valtaväestöllä.

Vierailija
162/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuollaista lasta tarpeen edes viedä uimahalliin? 

Ei kai uimahalli mikään ihmisoikeus ole?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lasta pitää rääkätä opettamalla se uimaan, jos se kerran inhoaa vettä? Tuskinpa se ihan heti menee mihinkään missä voisi hukkua. 

Tajuat kai, että aistiyliherkälle uimahalli on ihan vihoviimeinen paikka? Siellä kaikuu, on kiiltäviä pintoja, kamalasti ihmisiä, muut lapset riekkuu.... 

Et kyllä ymmärrä sitä lastasi yhtään, et kerta kaikkiaan yhtään, jos tuossa tilanteessa yrität pakottaa sen uimahalliin. Kannattaa valita taistelunsa ja antaa sen keskittyä koulunkäyntiin. Se kuormittaa lasta aivan riittävästi, ei se enää mitään lisäkidutusta tarvitse. 

Totisesti nämä leijonaemot ovat nepsylastensa pahimpia vihollisia. En ole ikinä, en kerta kaikkiaan ikinä, nähnyt autistin äitiä, joka ymmärtäisi sitä lastaan vähääkään, häärätään ja huseerataan ja aiheutetaan vahinkoa. 

Älä yleistä. Meidän aistiyliherkkä on aina nauttinut niin uimahalleista, kylpylöistä kuin vesipuistoistakin. Uimalasit täytyy aina olla ja tietyn malliset uikkarit. Veden alla äänimaailma vaimenee ja varmaan se vesi aktivoi myös syvätuntoa, mikä on eduksi. Vesielementistä hän on aina pitänyt. On niissäkin juttuja, mitä inhoaa, kuten vieraiden vessanpönttöjen outo sihinä ja suhina. Meidän taistelut on olleet aivan muualla.

Vierailija
164/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti näitä mammanpoikia aina löytyy, jotka mamma raahaa kouluikäisinä vielä naisten puolelle. Lähes joka kerta joku autisti. Usein kyseiset äitit ovat vähän reppanoita itse. Itse laitan aina hamampyyhkeen ympärilleni kun menen saunaan. Ihan siksi koska näitä muka autisteja on niin paljon. 

Vierailija
165/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululaispojat miesten puolelle ja -tytöt naisten puolelle.

Olin 12v tyttäreni kanssa kylpylässä. Suihku- ja saunaosastolle tuli äiti ilmeisesti tyttärineen ja yhden 11-12-vuotiaan pojan kanssa. Naiset ja tytöt olivat alasti, mutta poikaa nolotti niin, että hänellä oli kylpytakki yllään. Tyttäreni yritti paniikissa peitellä saunassa itseään, kun viereen tupsahti noin samanikäinen poika kylpytakki yllään. Oi aikoja, oi tapoja! Onneksi emme olleet kotiseudullamme, eikä poika ollut tyttäreni tuttu. 

Opettakaa lapsenne jo pienestä pitäen käymään suihkussa siten, ettei äiti ole jatkuvasti avaamassa hanaa, laitamassa sopivaa vettä ja annostelemassa saippuaa. Kyllä sitä ennenkin osattiin käydä itsenäisesti suihkussa, kun oltiin jo isoja ekaluokkalaisia. Lapsista kasvatetaan todella avuttomia. 

Vierailija
166/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isä menee pojan kanssa uimaan ja äiti tytön.

Lapseni isä ei mene hänen kanssaan uimaan (tapaa lasta vain satunnaisesti ja silloinkin vain minun luona). Pitääkö lapsen nyt jäädä ilman uimataitoa kun isää ei kiinnosta? Ei se lapsen vika ole. Ap

No yhden lähisukulaisen autistilapsi kävi uimassa ihan erityislapsille tarkoitetussa ryhmässä jossa opeteltiin uimaan. Siellä oli ohjaajia ja avustajia kumpaakin sukupuolta. Oletko koettanut saada lasta mukaan tähän? Voisi opetuksena toimia paremmin kuin että itse opetat.

Vierailija
167/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti näitä mammanpoikia aina löytyy, jotka mamma raahaa kouluikäisinä vielä naisten puolelle. Lähes joka kerta joku autisti. Usein kyseiset äitit ovat vähän reppanoita itse. Itse laitan aina hamampyyhkeen ympärilleni kun menen saunaan. Ihan siksi koska näitä muka autisteja on niin paljon. 

Surullista että naiset ja tytöt eivät saa olla edes uimahallin saunassa vapautuneesti. 

voisiko näille erityislapsille olla esimerkiksi joku aika päivisin, esimerkiksi kolmesta viiteen, jolloin olisi lupa olla väärällä puolella saunatiloissa, tai samaan aikaan kun uimakoululaisetkin ovat naisopettajan mukana naisten puolella? Näin ne, jotka kiusaantuvat väärästä sukupuolesta (esim tytöt) voisivat ennakoida ja valita jonkun muun ajan uimahallivierailulle.

Vierailija
168/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, me ilmoitettiin erityislapsi just uimaseuran uimakouluun, jossa lapset luovutetaan opettajille jo pukuhuoneen ovella. Uimaopetusta annetaan kerran viikossa. Olisko teillä samaa mahdollisuutta? Mä olen ihan samaa mieltä siitä ettei 8 vuotiasta poikaa sovi viedä enää naisten puolelle, koska se on kirjoitettu sääntö. Kun mä menen lasten kanssa uimaan, isä saattaa pojan uima-altaalle vaikkei ui itse. Hakee sitten sovittuna aikana altaan reunalta. Kysy uimahallilta sekä sossusta että olisko apua tarjolla. 

Vierailija
169/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista että naiset ja tytöt eivät saa olla edes uimahallin saunassa vapautuneesti. 

voisiko näille erityislapsille olla esimerkiksi joku aika päivisin, esimerkiksi kolmesta viiteen, jolloin olisi lupa olla väärällä puolella saunatiloissa, tai samaan aikaan kun uimakoululaisetkin ovat naisopettajan mukana naisten puolella? Näin ne, jotka kiusaantuvat väärästä sukupuolesta (esim tytöt) voisivat ennakoida ja valita jonkun muun ajan uimahallivierailulle.

Ja jos saman kääntää toisinpäin niin miehet voivat valita juuri sen ajan omalle uimahallivierailulleen sairaan mielensä mukaisesti.

Vierailija
170/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin 12v tyttäreni kanssa kylpylässä. Suihku- ja saunaosastolle tuli äiti ilmeisesti tyttärineen ja yhden 11-12-vuotiaan pojan kanssa. Naiset ja tytöt olivat alasti, mutta poikaa nolotti niin, että hänellä oli kylpytakki yllään. Tyttäreni yritti paniikissa peitellä saunassa itseään, kun viereen tupsahti noin samanikäinen poika kylpytakki yllään. Oi aikoja, oi tapoja! Onneksi emme olleet kotiseudullamme, eikä poika ollut tyttäreni tuttu. 

Opettakaa lapsenne jo pienestä pitäen käymään suihkussa siten, ettei äiti ole jatkuvasti avaamassa hanaa, laitamassa sopivaa vettä ja annostelemassa saippuaa. Kyllä sitä ennenkin osattiin käydä itsenäisesti suihkussa, kun oltiin jo isoja ekaluokkalaisia. Lapsista kasvatetaan todella avuttomia. 

Olisin vaipunut tuon ikäisenä maan alle jos olisin ollut alasti pukuhuoneessa tai saunassa ja sinne tupsahtaa varoittamatta joku saman ikäinen poika. En takuulla olisi enää ikinä suostunut menemään uimahalliin.

Eikö näille isoja poikia naisten pukkariin roudaaville vanhemmille tule mieleen että se on valtavan kiusallinen tilanne sekä omalle pojalle että erityisesti niille tytöille ja naisillekin? Sen verran voisi ottaa muitakin ihmisiä huomioon.

Vierailija
171/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, me ilmoitettiin erityislapsi just uimaseuran uimakouluun, jossa lapset luovutetaan opettajille jo pukuhuoneen ovella. Uimaopetusta annetaan kerran viikossa. Olisko teillä samaa mahdollisuutta? Mä olen ihan samaa mieltä siitä ettei 8 vuotiasta poikaa sovi viedä enää naisten puolelle, koska se on kirjoitettu sääntö. Kun mä menen lasten kanssa uimaan, isä saattaa pojan uima-altaalle vaikkei ui itse. Hakee sitten sovittuna aikana altaan reunalta. Kysy uimahallilta sekä sossusta että olisko apua tarjolla. 

Mutta kun se uimaopettaja vie sen koko revohkan sinne naisten puolelle saunaan ja suihkuun. 

Vierailija
172/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö näille isoja poikia naisten pukkariin roudaaville vanhemmille tule mieleen että se on valtavan kiusallinen tilanne sekä omalle pojalle että erityisesti niille tytöille ja naisillekin? Sen verran voisi ottaa muitakin ihmisiä huomioon.

Ei autistit usein älyä näitä..

Vierailija
173/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksette sanoneet sille jätkälle että läheppä menemään vielä kun kerkeät?

Vierailija
174/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uimahalleilla on selkeä ohje: koululaiset menevät sukupuolen mukaan pukuhuoneisiin. Siis: tytöt naisten puolelle ja pojat miesten. Tarkoittaa siis sitä, että ekaluokkalainen poika ei enää mene äidin kanssa pukuhuoneeseen, vaan miesten puolelle. Yksinkertainen asia. Sääntö on KAIKILLE sama, vaikka kaikki eivät yhteisiä sääntöjä haluakaan noudattaa.

Ap on saanut runsaasti ohjeita, miten kysytään uimahallista yksityistä pukuhuonetta, mutta hän haluaisi ehdottomasti viedä poikansa naisten puolelle. Ap haluaa olla erityinen, jolla on muut säännöt kuin valtaväestöllä.

Höpsis. Ap katosi ketjusta jo ekojen sivujen aikana. Ei hän ole täällä jankannut että poika pitää saada viedä naisten puolelle.

Vierailija
175/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki. Alkakaa kirkumaan ja osoittamaan tällaista isoa tirkistelijää sormella ja juoksemaan karkuun kun seuraavan kerran tunkeutuu naisten puolelle. Saattaa hämmentyä, jopa autisti, sen verran että ei tule toista kertaa.

Vierailija
176/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas tää... Ja tällä kertaa taas kyseessä poika eikä tyttö.

Vierailija
177/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt on heitettävä pallo suvun miehille: isä, setä, eno serkku, pappa

Vierailija
178/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei haluta näitä isoja erityispoikia naisten puolelle.

Kysy vapaaehtoisjärjestöistä jos olisi vapaaehtoista tukihenkilömiestä käyttämään poikaa uimahallissa, jos sinulla ei ole isää, veljeä tai muuta läheistä joka voisi pojan kanssa käydä uimassa.

Mun tuntemalla yh-perheellä oli pojille mieskaveri jonkun järjestön kautta ja tää mieskaveri vei poikia uimaan. Nuorempi pojista oli erityislapsi.

Vierailija
179/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ultrassa on havaittu että lapsesta tulee "erityinen", ois pitäny tehä abortti eikä synnyttää tänne muitten kiusaksi!!

Vierailija
180/233 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fakta on, että suuri osa nepsylapsista on yksinhuoltajaäidin lapsia, ja suurin osa heistä vieläpä poikia. Aika moni nepsylapsen isä häippäsee kuvioista lapsen ollessa pieni. On kohtuutonta, jos näitä lapsia sitten ei ole mitään käytännössä mahdollista keinoa opettaa uimaan. Huudelkaa vain mieskaverin ja avustajan hankkimisesta, mutta tosiasia on, että niitä ei käytännössä mistään saa.

No miksi miehet eivät ryhdy tällaiseen hyväntekeväisyys toimintaan? Ei se meidän naisten ja tyttöjen vika ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi