Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Juuri millään muulla kuin ulkonäöllä ei ole Tinderissä väliä

Vierailija
20.08.2025 |

https://www.hs.fi/tiede/art-2000011324999.html

"Tuskin kenellekään on yllätys, että miellyttävä ulkonäkö auttaa intiimeihin suhteisiin vastakkaisen sukupuolen edustajien kanssa. Vaikka parisuhdetoiveissa miehet painottavat enemmän ulkonäköä, se on myös naisille tärkein kriteeri.

Ulkoinen olemus jyllää etenkin deittisovelluksissa. Kuva ratkaisee moninkertaisesti enemmän kuin muut mahdolliset kiinnostuksen herättäjät, osoitti viime vuonna julkaistu tutkimus Tinderin pyyhkäisyistä ja tykkäyspäätöksistä.

Älykkyys, ammatti, profiiliteksti, keskinäinen samankaltaisuus ja pituus vaikuttivat myös mutta vain hippusen verrattuna kuvaan.

Esimerkiksi naiset aliarvioivat sen, miten paljon miehen ulkonäkö tosiasiassa merkitsee heille.

Sekä naiset että miehet aliarvioivat sen, miten tärkeää on kumppanin seksikkyys, viehättävyys ja vartalo. Näitä arvostetaan enemmän käytännössä kuin ihanteissa."

Lähde artikkelissa mainittuun Tinder-tutkimukseen:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2451958824002124?via…

Kommentit (502)

Vierailija
361/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kädelliset apinat joihin ihminen kuuluu, ovat liki kaikki haaremilajeja eli yksi hyvägeeninen ja iso uros parittelee liki kaikkien lauman naarasten kanssa."

Vastasinkin väiteeseen että nisäkkäät toimisivat kaikki noin. Eli niin ei ole vaan variaatiota nisäkkäissä on.

Lisäksi tarkennuksena että ihminen kyllä kuuluu kädellisiin mutta ei silti apinoihin. Siksi ihmisen laumadynamiikkakin on muuttunut vähitellen erilaiseksi kuin apinoilla.

Vierailija
362/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kädelliset apinat joihin ihminen kuuluu, ovat liki kaikki haaremilajeja eli yksi hyvägeeninen ja iso uros parittelee liki kaikkien lauman naarasten kanssa."

Vastasinkin väiteeseen että nisäkkäät toimisivat kaikki noin. Eli niin ei ole vaan variaatiota nisäkkäissä on.

Lisäksi tarkennuksena että ihminen kyllä kuuluu kädellisiin mutta ei silti apinoihin. Siksi ihmisen laumadynamiikkakin on muuttunut vähitellen erilaiseksi kuin apinoilla.

Väärin. Ihminen kuuluu tarkalleen ottaen hominideihin joihin kuuluvat myös gorillat ja orangit.

https://fi.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4delliset

"Kädelliset (Primates) on nisäkkäiden lahko, johon ihminenkin kuuluu. Useimmat kädelliset elävät trooppisella ja subtrooppisella vyöhykkeellä, usein puissa. Kädelliset ovat saaneet suomenkielisen nimensä kyvystään tarttua raajoilla eri esineisiin, koska niiden peukalo ja osalla lajeista myös isovarvas pystyy kääntymään muita sormia tai varpaita vasten."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Ihmisapinat

"Uusimman, vuonna 2005 julkaistun luokituksen mukaan ihmisapinoihin kuuluu 21 elossa olevaa lajia kahdeksassa eri suvussa.[1] Monet lajit jaetaan lisäksi useisiin alalajeihin,[1] mutta niitä ei ole mainittu alla olevassa luettelossa. Uhanalaisuustiedot perustuvat IUCN:n Punaiseen listaan[4].

"

Isot ihmisapinat (Hominidae)Gorillat (Gorilla)

Idängorilla (Gorilla beringei)   erittäin uhanalainen

Gorilla (Gorilla gorilla)   äärimmäisen uhanalainen

Ihmiset (Homo)

Ihminen (Homo sapiens)   elinvoimainen

Simpanssit (Pan)

Bonobo (Pan paniscus)   erittäin uhanalainen

Simpanssi (Pan troglodytes)   erittäin uhanalainen

Orangit (Pongo)

Sumatranoranki (Pongo abelii)   äärimmäisen uhanalainen

Borneonoranki (Pongo pygmaeus)   erittäin uhanalainen

Tapanulioranki (Pongo tapanuliensis)   äärimmäisen uhanalainen"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Naisten varautuneisuuden huomaa sosiaalisissa tilanteissa ilmeistä, eleistä, lyhytsanaisuudesta ja äänensävystä. En ole havainnut vastaavaa, kun komeammat kaverini ovat avanneet keskustelun. Luulen tämän johtuvan siitä, että monet naiset mielessään kuvittelevat ulkonäköön kuuluvan tietynlaisen käyttäytymisen tai persoonallisuuden. Sitten kun lyhyenä ja rumana en olekaan hiljainen, syrjäänvetäytynyt, epäsosiaalinen tai jopa syrjäytynyt vaan korkeastikouluttautunut, sosiaalinen ja yleisesti hyvin pärjäävä, syntyy ristiriita, joka ilmenee em. käyttäytymisenä. Näin siis itse epäilen enkä ole keksinyt parempaakaan selitystä."

Jännä havainto. Etkö siis pääse edes "kaverisektorille"? Sehän on se mihin moni sinällään ihan sosiaalinen ja mukava mies aina valittaa joutuvansa. Eli naiset kyllä kelpuuttavat mukavan miehen kaveriksi mutta eivät enempään.

Vai teetkö selväksi että et ole valmis tyytymään kaveruuteen ja se on

Nyt kun asiaa mietin tarkemmin, niin kaikki naispuoliset kaverit ovat joko sellaisia, että ollaan ensin juteltu nettiyhteisöissä ilman tietoa miltä toinen näyttää tai sitten ollaan oltu jonkin aikaa samassa ympäristössä esim. harrastuksessa ja vasta myöhemmin alettu juttelemaan. Livenä uusiin tyyppeihin (naisiin) tutustumisessa käy pääsääntöisesti mistä aiemmin kirjoitin eikä mulla ole kauheasti kiinnostusta jatkaa tutustumista, jos alkusuhtautuminenkin on tuo.

Vierailija
364/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaikki apinat eivät kuulu ihmisapinoihin, mutta kaikki ihmisapinat ovat apinoita ylälajiltaan ja suvultaan taksonomisessa luokittelussa.

ihmisen läheisin geneettinen sukulainen maapallolla on bonobo.

Vierailija
365/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Väärin. Ihminen kuuluu tarkalleen ottaen hominideihin joihin kuuluvat myös gorillat ja orangit."

Mutta ei siis kaikki kädelliset apinat kuten aikaisemmin oli puhetta. 

Vierailija
366/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Väärin. Ihminen kuuluu tarkalleen ottaen hominideihin joihin kuuluvat myös gorillat ja orangit."

Mutta ei siis kaikki kädelliset apinat kuten aikaisemmin oli puhetta. 

Isot ihmisapinat ovat luonnostaan haaremilajeja kun taas jotkut pienemmät kädelliset apinat kuten gibbonit muodostavat pareja (tosin pari voi vaihtua jos uros tai naaras löytää kiinnostavan toisen kumppanin). Käytös on geneettistä.

Ihmisillä on tosin kehittynyt puhekyky, joten ne voivat manipuloida esim. uskonnon avulla laumansa naarasjäseniä uskomaan, että on esim. rangaistavaa harrastaa seksiä ellei ole avioliitossa. Tätä manipulaatiota on tosin tehty vasta noin 2000 vuoden ajan, kun taas nykyihminen (homo sapiens) on ollut olemassa noin 300,000 vuotta.

Vierailija
367/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ihminen voi livenä olla hyvinkin viehättävä. En itsekään olisi miestäni kuvan perusteella valinnut, mutta livenä oli ihan erilainen.

Tämä on täysin totta, et voi välttämättä pelkkiä kuvia katsomalla, tietää viehättääkö toinen fyysisesti ihan oikeasti. Kyllähän sen kemian tuntee vasta kun tavataan.

Ja oletteko tulleet ajatelleeksi, että kaikki ihmiset ei ole valokuvauksellisia, kaikista ei tule millään hyviä kuvia. Joku näyttää aina livenä paremmalta, kuin kuvissa, vaikka olisi kuinka kuvien ottoon panostettu.

Jostain toisesta taas voit saada niitä hyvin valikoituja kuvia katsomalla paremman kuvan, kuin mitä sitten livenä.

Vierailija
368/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomiakat ovat pinnallisia.

Mä olen 161 cm pitkä. Suomiakat ovat koko ikäni haukkuneet minua lyhyeksi. Joudun Tinderissä valehtelevan olevani 180. Se on jännä kuinka japanilaiset naiset ei näe pituudessani ongelmaa. Eivät ole ikinä haukkuneet ja ovat aina innostuneet, kun olen kertonut olevani suomalainen. Ne ei olekkaan pinnallisia.

Suomiakoille ilmainen vinkki: laskekaa rimaa. M28

Vierailija
369/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen 161 cm pitkä. Suomiakat ovat koko ikäni haukkuneet minua lyhyeksi. Joudun Tinderissä valehtelevan olevani 180. Se on jännä kuinka japanilaiset naiset ei näe pituudessani ongelmaa. Eivät ole ikinä haukkuneet ja ovat aina innostuneet, kun olen kertonut olevani suomalainen. Ne ei olekkaan pinnallisia.

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan: älä siis akattele enää jatkossa naisia.

Vierailija
370/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Lyhyt mies voi olla ihan yhtä kiinnostava, jos hän on sinut itsensä kanssa."

Olen lyhyt ja ruma mutta toisaalta sosiaalinen ja hyväitsetuntoinen mies. Tämä yhdistelmä tuntuu olevan tosi monelle naiselle vaikea. Naiset suhtautuvat epäillen tai jopa vihamielisesti. Vastaavaa reaktiota ei tule miesten puolelta.

Voit olla sosiaalinen, mutta sulta saattaa puuttua sosiaaliset taidot. Ja muistaakseen uutisissakin oli juttua siitä, että miehet ovat ryhmänä huonompia "lukemaan huonetta" sekä tunnistamaan tunnetiloja toisten ihmisten kasvoilta, vaikka he arvioivat itse olevansa hyviä sosiaalisissa tilanteissa. 

Ja eikö poikia opeteta vauvasta saakka välttämään vieraita miehiä ja olemaan vähintään varuillaan? "Älä mene namua tarjoavan sedän paluun" yms. tyyliin. Toki varmaan helpompi olla vapautuneempi uusien naisien kanssa, kun itse tietää silti olevansa fyysisesti yläkynnessä eikä pelkoa yleensä ikävistä lieveilmiöistä plus yleensä poikana olet saanut viettää lapsuuttani vailla pelkoa siitä, että iso aikuinen mies käy verbaalisesti tai fyysisesti kiinni vaan siksi, että olet olemassa.  Suhtautuminen voisi olla eri, jos naiset olisivat käyneet käsiksi tai huudelleet siitä lähtien, kun täytit 9.

Vierailija
371/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naurattaahan se kun miehiä aina kehotetaan panostamaan profiiliin tai aloitusviestiin, mutta eihän niillä ole mitään väliä. Jos on sopivat leukaluut niin profiili voi olla muuten täysin tyhjä ja seuraa löytyy. Jos on vähän huonommat piirteet niin siinä ei sitten auta enää vaikka olisi kuinka viimeistelty profiili.

Jostakin syystä tämän kaikille miehille itsestään selvän tosiasian, joka pätee irl yhtälailla, ääneen sanominen aiheuttaa suuressa osassa naisia kovaa kiukkua.

Vierailija
372/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naurattaahan se kun miehiä aina kehotetaan panostamaan profiiliin tai aloitusviestiin, mutta eihän niillä ole mitään väliä. Jos on sopivat leukaluut niin profiili voi olla muuten täysin tyhjä ja seuraa löytyy. Jos on vähän huonommat piirteet niin siinä ei sitten auta enää vaikka olisi kuinka viimeistelty profiili.

Jostakin syystä tämän kaikille miehille itsestään selvän tosiasian, joka pätee irl yhtälailla, ääneen sanominen aiheuttaa suuressa osassa naisia kovaa kiukkua.

Naiset haluavat kollektiivisesti pitää kiinni 'arvot ja luonne  ovat tärkeimmät' mantrasta. Tästä seuraa kätevästi se, että kaikilla naisilla voi olla maailman paras puoliso eikä kenenkään ole tarvinnut tyytyä tai hävitä toisille naisille.

Vierailija
373/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset haluavat kollektiivisesti pitää kiinni 'arvot ja luonne  ovat tärkeimmät' mantrasta. Tästä seuraa kätevästi se, että kaikilla naisilla voi olla maailman paras puoliso eikä kenenkään ole tarvinnut tyytyä tai hävitä toisille naisille.

TÄMÄ!

Vierailija
374/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan: älä siis akattele enää jatkossa naisia.

Nii kerta.

Meitä pitää muijitella

Vierailija
375/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En laske. Vähän kriteerejä, mutta miehen pitää olla yli 175cm.

Löydät sitten seuraa Japanista.

Vierailija
376/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lyhyt ja ruma mutta toisaalta sosiaalinen ja hyväitsetuntoinen mies. Tämä yhdistelmä tuntuu olevan tosi monelle naiselle vaikea. Naiset suhtautuvat epäillen tai jopa vihamielisesti. Vastaavaa reaktiota ei tule miesten puolelta.

Koska moni nainen kokee, että epäviehättävän miehen kuuluu olla näkymätön ja hävetä itseään. Kun tuollainen mies sitten osoittaakin käytöstä, joka ainakin pintapuolisesti vaikuttaa itsevarmalta ja iloiselta, se häiritsee naisia, koska he kokevat, ettei tuo mies ansaitse käyttäytyä tuolla tavalla ulkonäkönsä perusteella. Se vaikuttaa heistä epärehelliseltä yliyrittämiseltä, vaikkei sitä välttämättä olisikaan.

Ja termi "napoleon-kompleksi" voi varmasti joskus osuvasti kuvailla miestä, joka yrittää ylikompensoida pienuuttaan aggressiolla yms., mutta varmasti usein sitä heitetään vähätellen pienistä miehistä, jotka eivät edes yritä mitään sellaista, vaan ovat muuten vain itsevarmoja normaalilla tavalla. Brutaalia mutta totta.

Vierailija
377/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten pitkä itse olet? 

Vierailija
378/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten pitkä itse olet? 

178cm

Vierailija
379/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten pitkä itse olet? 

178cm

Täysin ymmärrettävää siis. 

Vierailija
380/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit olla sosiaalinen, mutta sulta saattaa puuttua sosiaaliset taidot. Ja muistaakseen uutisissakin oli juttua siitä, että miehet ovat ryhmänä huonompia "lukemaan huonetta" sekä tunnistamaan tunnetiloja toisten ihmisten kasvoilta, vaikka he arvioivat itse olevansa hyviä sosiaalisissa tilanteissa. 

Tietysti voi olla, että komeilla kavereillani sattuu olemaan paremmat sosiaaliset taidot ja ulkonäöllä ei ole vaikutusta. On kuitenkin kummallista, että puutteellisilla sosiaalisilla taidoilla ei ole ollut merkitystä

- toisiin miehiin tutustuttaessa

- työelämässä

- tilanteissa, joissa ollaan oltu pidempään naisen kanssa samassa ympäristössä ennen juttelua