Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Juuri millään muulla kuin ulkonäöllä ei ole Tinderissä väliä

Vierailija
20.08.2025 |

https://www.hs.fi/tiede/art-2000011324999.html

"Tuskin kenellekään on yllätys, että miellyttävä ulkonäkö auttaa intiimeihin suhteisiin vastakkaisen sukupuolen edustajien kanssa. Vaikka parisuhdetoiveissa miehet painottavat enemmän ulkonäköä, se on myös naisille tärkein kriteeri.

Ulkoinen olemus jyllää etenkin deittisovelluksissa. Kuva ratkaisee moninkertaisesti enemmän kuin muut mahdolliset kiinnostuksen herättäjät, osoitti viime vuonna julkaistu tutkimus Tinderin pyyhkäisyistä ja tykkäyspäätöksistä.

Älykkyys, ammatti, profiiliteksti, keskinäinen samankaltaisuus ja pituus vaikuttivat myös mutta vain hippusen verrattuna kuvaan.

Esimerkiksi naiset aliarvioivat sen, miten paljon miehen ulkonäkö tosiasiassa merkitsee heille.

Sekä naiset että miehet aliarvioivat sen, miten tärkeää on kumppanin seksikkyys, viehättävyys ja vartalo. Näitä arvostetaan enemmän käytännössä kuin ihanteissa."

Lähde artikkelissa mainittuun Tinder-tutkimukseen:

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2451958824002124?via…

Kommentit (502)

Vierailija
1/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, ihminen on eläin. Yllätyitkö? Karpoa lainaten: Minä en.

Vierailija
2/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

eiköhän kaiken kerro se että yhtiö lisäsi naisten painostuksesta sinne pituusfiltterin että voivat jo ennen tykkäämistä poistaa listalta lyhyet miehet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

taas joku ultra-bimbo copy-pastaa lehtijutun vailla mitään omaa kommentointia, voi luoja!

Kätevä emäntä.

No tässä oma kommenttini:

Ei minkäänlaista suhdetta (ei seksi- eikä parisuhde) voi muodostua, jos ei pidä toista fyysisesti viehättävänä.

Se että siellä on niin pieni osuus viehättäviä miehiä on pikemminkin miesten ongelma. Turha siitä on syyttää naisia.

Vaikka olisi maailman ihanin ja mukavin persoona, niin kaveritasolle jää jos ei vaan fyysisesti klikkaa.

Vierailija
4/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ihminen voi livenä olla hyvinkin viehättävä. En itsekään olisi miestäni kuvan perusteella valinnut, mutta livenä oli ihan erilainen.

Vierailija
5/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis koko appi perustuu sille, että ulkonäön perusteella tehdään pikainen arvio ihmisestä. Ja tämä apin ulkonäkökeskeisyys tulee vielä jollekkin yllätyksenä?

Tinder ei todellakaan tee rahaa sillä, että jokaiseen profiiliin tutustuu tuntikausia ja miettii, että oliskohan tämä sopiva mulle.

Vierailija
6/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanko asiaa on pitänyt tukia?

Vierailija
7/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis koko appi perustuu sille, että ulkonäön perusteella tehdään pikainen arvio ihmisestä. Ja tämä apin ulkonäkökeskeisyys tulee vielä jollekkin yllätyksenä?

Tinder ei todellakaan tee rahaa sillä, että jokaiseen profiiliin tutustuu tuntikausia ja miettii, että oliskohan tämä sopiva mulle.

Meinasin tulla sanomaan samaa. Keskivertokäyttäjä ei lue profiilista edes yhtä kirjainta ellei naama näytä siltä että kiinnostaisi minkäänlainen fyysinen kanssakäyminen tämän ihmisen kanssa.

Vierailija
8/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllätyyys!!

Vierailija
9/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuossa mitään yllättävää tai uutta ole. Itsestäänselvyys.

Ainoa mikä on hyvä muistaa on se, että ihmisillä on erilaisia tyylejä ja makuja, eli kun vaikkapa minä ja kaverini menemme Tinderiin etsimään komeaa miestä, niin laitamme sydämiä eri miehille. Kun makumme ei ole sama. 

Vierailija
10/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis artikkeli perustui Tinder-tutkimukseen? Tinder on kehitetty ulkonäkö edellä, oliko siellä alkuun edes profiilitekstejä? Tästä Tinderiä kritisoitiin paljon aluksi ja se oli vain ulkonäköä painottavien ihmisten tapaamispaikka. Edelleen kuvat vaikuttaa olevan sen keskiössä. 

Monet ihmiset historiassa ovat tavannut toisensa vaikkapa sanomalehtien seuranhakupalstoilla missä kuvia ei ole ollut lainkaan. Mitä jos tutkimus olisi tehty tätä kautta pariutumisesta? Väittäisikö artikkeli silloinkin siitä vetämään johtopäätöksiä totuuksiksi?

Tinder on vain yksi tapa tavata ihmisiä. Vain yksi äppi, joka painottaa yhtä asiaa ja joka on tätä asiaa painottavien suosiossa. Tinderistä ei voi vetää johtopäätöksiä kaikesta parinvalinnasta.  

Vierailija
11/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta ihminen voi livenä olla hyvinkin viehättävä. En itsekään olisi miestäni kuvan perusteella valinnut, mutta livenä oli ihan erilainen.

Jep ja tapahtuu myös toisinpäin, eli Tinderissä hyvät kuvat ja sit livenä karismaton. 

Vierailija
12/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emätintelineet on kätevintä vuokrata lyhytaikaiseen huvikäyttöön.

Tämän takia kukaan nainen ei halua viettää kanssasi samassa tilassa edes viittä sekuntia ellet maksa siitä vahingonkorvausta.

Mätä sielusi paistaa läpi ja sen vaistoaa heti.

😅 Älä huoli, ei tuo ihminen juuri poistu itsariyksiöstään.

Vierailija
13/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

eiköhän kaiken kerro se että yhtiö lisäsi naisten painostuksesta sinne pituusfiltterin että voivat jo ennen tykkäämistä poistaa listalta lyhyet miehet.

Onko Tinderissä nykyään pituusfiltteri? Siitä on jotain 5 vuotta kun olen käyttänyt, silloin ei ollut. 

Vierailija
14/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän tuossa mitään yllättävää tai uutta ole. Itsestäänselvyys.

Ainoa mikä on hyvä muistaa on se, että ihmisillä on erilaisia tyylejä ja makuja, eli kun vaikkapa minä ja kaverini menemme Tinderiin etsimään komeaa miestä, niin laitamme sydämiä eri miehille. Kun makumme ei ole sama. 

Joojoo, mutta vaikka naisilla on erilaiset maut, niin ne tykkäykset kohdistuu kuitenkin aina siihen samaan top 20% miehistä. 

Vierailija
15/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin jokainen saa panostaa siihen mikä on itsestä tärkeää. Mutta en itse ainakaan kovin pinnallista kumppania ottaisi. Pitää olla tää sisäinen ihminen kunnossa.

Vierailija
16/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokin pituusfiltteri on naurettava, kun kaikki valehtelee kuitenkin.

Vierailija
17/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On syytä huomioida, että se mitä ihmiset sanovat haluavansa tai edes tiedostavat haluavansa ei välttämättä vastaa sitä mitä tosiasiassa käytöksen perusteella on havaittu arvostavan parinvalinnassa.

Siskoni painotti aina sitä että pitää olla sitä ja sitä ammattia, harrastusta, elokuva/kirjamakua jne.

Hänen lastensa isäksi päätyi hyvännäköinen mutta ihan tuuliajolla elämäänsä elävä mies. Eikä siis lapsen, vaan lasten (3).

Vierailija
18/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ainakin ällöttää, kun kaikki on nykyään niin muovisen ja virheettömän näköisiä. Sitten pään sisältö ei juuri hätkähdytä, sitä samaa: matkusteleksä paljo, mitä teet duunikses jne. 

Vierailija
19/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On syytä huomioida, että se mitä ihmiset sanovat haluavansa tai edes tiedostavat haluavansa ei välttämättä vastaa sitä mitä tosiasiassa käytöksen perusteella on havaittu arvostavan parinvalinnassa.

Siskoni painotti aina sitä että pitää olla sitä ja sitä ammattia, harrastusta, elokuva/kirjamakua jne.

Hänen lastensa isäksi päätyi hyvännäköinen mutta ihan tuuliajolla elämäänsä elävä mies. Eikä siis lapsen, vaan lasten (3).

No enpä tiedä. Noihin jos leimautuu ja jumiutuu, niin ihminen on teityn kategorian tyyppi. Itse näkisin tärkeämmäksi olla kiinnostunut monista asioista elämässä laajalti, jolloin keskustelunaiheet ja mielenkiinnot eivät lopu seinään. 

Vierailija
20/502 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokin pituusfiltteri on naurettava, kun kaikki valehtelee kuitenkin.

Se on järjetöntä koska jos 173cm mies laittaa siihen 190, jo nyt sokea Reettakin näkee että hän on palturinpuhuja kun itse olen ilman korkojakin 174.

Vielä järjettömämpää jos luulee että saa persoonallaan valehtelun anteeksi "jos vain annan mahdollisuuden livenä". Ei? Paljastuit jo valehtelijaksi ja mistä kaikesta muusta olet valmis valehtelemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä