IL: Turkulainen Anna, 32, on liian herkkä töihin
Mitä mieltä tämänkaltaisista henkilöistä ja artikkelista. Riittääkö yhteiskunnassamme työpaikkoja jokaiselle erityisherkälle sovellettuna heidän tarpeidensa mukaan?
https://www.iltalehti.fi/mieli/a/b6cf8cb1-88e7-4a16-a37a-02e1e138db33
Kommentit (689)
Annan pitäisi jaksaa, jotta voi elättää syrjäytyneen hikikomorin, joka on liian herkkä työelämään ja kaikenlaiseen elämään.
Vierailija kirjoitti:
"Suomessa pitäisi vaatia enemmän ja laittaa työnantajat ottamaan vastuuta itsestään: parantamaan työntekijöiden oloja ja palkaamaan lisää porukkaa. Myös suhtautumista osa-aikatyöhön pitäisi muuttaa.
Nyt yksi ihminen tekee viiden työt, tai sitten otetaan palkkatyöläisten tilalle työkokeilijoita, rekrykoulutettavia ym. orjatyövoimaa. Ei ihme jos nuorilla hajoaa pää."
Nyt on kyllä kovaa yleistämistä! Missähän työpaikassa yksi ihminen tekee viiden työt?? Tulee mieleen lähinnä joku yksinyrittäjä, joka pienessä yrityksessään tekee itse kaikki työt, mitkä eteen tulee eikä laske työpäivänsä pituutta.
Jos ei nyt ihan viiden, niin ainakin kahden tai kolmen. Todella yleistä tänä päivänä monella alalla!
Kaikki ihmiset eivät yksinkertaisesti jaksa, mikä on täysin ymmärrettävää. Ymmärrän myös niitä, jotka eivät halua(isi) mukaan tuohon hullunmyllyyn ollenkaan. Tervettä itsesuojelua.
Vierailija kirjoitti:
Annan pitäisi jaksaa, jotta voi elättää syrjäytyneen hikikomorin, joka on liian herkkä työelämään ja kaikenlaiseen elämään.
Joka ei muuta jaksa kuin vinkua naisettomuuttaan Vauva-palstalla.
Mikäli ette halua elättää mielenterveysongelmaisia ja loppuunpalaneita ihmisiä, niin älkää kiusatko toisia.
Älkää rääkätkö ketään sairaaksi!
Kohdelkaa toisia ihmisiä kunnioittavasti, niin he eivät sairastu.
Ihan saatte itseänne syyttää, kun toiset eivät jaksa TEIDÄN kanssa samassa työpaikassa.
Se on TEIDÄN syy, että toiset ihmiset menevät rikki.
Hävetkää, hävetkää syvästi!
Jos ihmiset eivät jaksa teidän kanssa samalla työpaikalla, vaan uupuvat ja sairastuvat koko ajan, niin silloin kannattaa mennä peilin eteen miettimään, kukakohan mahdollisesti niitä tunnollisia ja kilttejä ihmisiä jatkuvasti sairastuttaa ja rikkoo.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää mahdollista, että kaikkia MT-ongelmaisia ja yliherkkiä autetaan täysin pyyteettömästi. Jollain tavalla heidänkin on omalta osaltaan osallistuttava talkoisiin muiden kanssa.
Vanhustenhuollossa, jätehuollossa, terveydenhuollossa, armeijassa ja monilla yhteiskunnan sektoreilla tarvitaan apua.
Työttömyystukien ehtona pitää olla, että suorittaa jatkuvaa yhteiskuntapalvelusta. Suomella menee erittäin huonosti taloudellisesti eikä kaikkeen tukeen ole enää varaa.
Mikä enemmän tuollaista pakottamista tapahtuu, sitä pahemmiksi ongelmat menevät. Pahoinvoivalle ihmelle aiheutetaan lisää pahoinvointia. Vähän sama kuin vilustunut ihminen pakotettaisiin vähissä vaatteissa viettämään yönsä pakkasessa ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää mahdollista, että kaikkia MT-ongelmaisia ja yliherkkiä autetaan täysin pyyteettömästi. Jollain tavalla heidänkin on omalta osaltaan osallistuttava talkoisiin muiden kanssa.
Vanhustenhuollossa, jätehuollossa, terveydenhuollossa, armeijassa ja monilla yhteiskunnan sektoreilla tarvitaan apua.
Työttömyystukien ehtona pitää olla, että suorittaa jatkuvaa yhteiskuntapalvelusta. Suomella menee erittäin huonosti taloudellisesti eikä kaikkeen tukeen ole enää varaa.
Mikä enemmän tuollaista pakottamista tapahtuu, sitä pahemmiksi ongelmat menevät. Pahoinvoivalle ihmelle aiheutetaan lisää pahoinvointia. Vähän sama kuin vilustunut ihminen pakotettaisiin vähissä vaatteissa viettämään yönsä pakkasessa ulkona.
*ihmiselle
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko sinulla minkälaista elämänkokemusta, vai onko sitä lainkaan. Mutta itse ainakin tunnen sekä tiedän monen, monen monta eri tavoin ja pahasti sekaisin olevia naisia mt-ongelmineen - iso osa heistä myös lääkityksellä, sairaseläkkeellä jne - eikä sen miehen saaminen näytä olevan minkäänlainen ongelma kenellekään heistä.
Sen sijaan pahasti mt-ongelmaiset miehet syrjäytyvät aika pahasti omaan yksinäisyyteensä - poikkeuksena jotkut niistä, joilla on erityisesti ulkonäköä.
Se on myyjän markkinat.
No itsepä tiedän itseni. En ole edes ruma, mt-ongelmia kyllä liuta, mutta en kyllä pysty kehenkään ihmiseen tutustumaan. On yrittäneet joskus miehet julkisilla paikoilla flirttailla mutta en ymmärrä sosiaalisia kuvioita ja luikin karkuun. En pysty ymmärtämään muita naisia miten ovat aina päässeet suhteisiin. Voi olla, että ovat tutustuneet miehiinsä ennen kuin ovat olleet sekaisin ja mies jäänyt rinnalle, mutta minä olen ollut sekaisin lapsesta asti.
Saikutan maanantaisin, koska ahdistaa liikaa alkuviikon stressi.
MT-eläkkeläisille oikea paikka olisi perinteinen hullujenhuone.
Ei ainakaan omaa rahaa pitäisi laittaa käteen, vaan automaattisesti MT-eläkeläiset edunvalvontaan.
Työ kavereiden moikkaaminen on suuri lynnys. Nolotttaa, jos olen kiusallinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan omaa rahaa pitäisi laittaa käteen, vaan automaattisesti MT-eläkeläiset edunvalvontaan.
Jospa vain järjestätte sen eutanasian kaikille ei-toivotuille. Halvemmalla pääsette.
Erityisherkkiä on noin 15-20 prosenttia väestöstä. Herkkyyttä ei voi hoitaa, eikä tarvitsekaan, se on ominaisuus. Maailmassa tarvitaan kaikenlaisia ihmisiä. Herkät ovat usein tunnollisia, pohdiskelevia ja luovia ihmisiä. Herkät osaavat huomioida muita ja heillä on empatiakykyä. Miinuspuolena vain, että herkkä saattaa kuormittua helposti maailmassa, joka on liian täynnä ärsykkeitä.
Miksi täällä ihmetellään, että herkillä on kumppaneita? Oman kokemukseni mukaan herkät ovat hyvin haluttuja kumppaneita. Varmaan siitä syystä, että osaavat kuunnella ja kokevat empatiaa. Kai jokainen haluaa kumppanin, joka heikolla hetkellä ymmärtää ja haluaa tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jospa vain järjestätte sen eutanasian kaikille ei-toivotuille. Halvemmalla pääsette.
Toipumismahdollisuudet moninkertaistuvat, kun hullua esittämällä ei saa vapautusta kaikesta vastuusta ja silti oikeutta päättää omista asioista.
Jos olet hullu, niin silloin olet hullu ja kuulut vähintään edunvalvontaan tai mielummin ympärivuorokautiseen valvontaan eikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko sinulla minkälaista elämänkokemusta, vai onko sitä lainkaan. Mutta itse ainakin tunnen sekä tiedän monen, monen monta eri tavoin ja pahasti sekaisin olevia naisia mt-ongelmineen - iso osa heistä myös lääkityksellä, sairaseläkkeellä jne - eikä sen miehen saaminen näytä olevan minkäänlainen ongelma kenellekään heistä.
Sen sijaan pahasti mt-ongelmaiset miehet syrjäytyvät aika pahasti omaan yksinäisyyteensä - poikkeuksena jotkut niistä, joilla on erityisesti ulkonäköä.
Se on myyjän markkinat.
No itsepä tiedän itseni. En ole edes ruma, mt-ongelmia kyllä liuta, mutta en kyllä pysty kehenkään ihmiseen tutustumaan. On yrittäneet joskus miehet julkisilla paikoilla flirttailla mutta en ymmärrä sosiaalisia kuvioita ja luikin karkuun. En pysty ymmärtämään muita naisia miten ovat aina päässeet suhteisiin. V
Minä ja muut.
MT-ongelmaiselle muut ovat saavuttaneet kaiken aina jollain vilungilla ja väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö tämäkin muiden järjestää.
Mitäs jos muut järjestäisivät sulle sitä hoitoa, josta itse MT-ongelmien takia kieltäydyt.
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmiset eivät jaksa teidän kanssa samalla työpaikalla, vaan uupuvat ja sairastuvat koko ajan, niin silloin kannattaa mennä peilin eteen miettimään, kukakohan mahdollisesti niitä tunnollisia ja kilttejä ihmisiä jatkuvasti sairastuttaa ja rikkoo.
Olen työtön reipas ja suorasanainen mies. Tunnen TES:in kuin omat taskuni. Olen flanelipaitainen työväenluokan mies khakihousuissaan. Sellainen moderni Rautavaara. Lauleskelun sijaan skeittaan, räppään ja nyrkkeilen vapaa-ajallani ja haen töihin. Osallistun myös tyäväenluokan toimintaan vapaa-ajallani. Minua syrjitään työelämässä ja heti työhaastattelussa tulee olo, että ne haluaa hiljaisemman, nöyrän, kiltin nuoren naisen, joka ei osaa pitää puoliaan. Ehkä ne säikähtää pituuttani ja pommilentäjäin silmiä, joilla tutkailen haastattelijoiden likaista sielua kuin rotta haistellen juuston tuoreutta viikset väristen. Olen hyvin aktiivinen työhaastattelussa. Kyselen paljon ja puhun päälle, teen heti selväksi että minussa on pomoainesta. Teen itselleni selväksi millaisesta lafkasta on kyse. Teen myös selväksi etten tee ylitöitä ilman ylityökorvauksia ja että kuulun liittoon. JA ETTÄ SAA MAKSAA PAREMPAA PALKKAA KUIN TESSIS ON. EN KIELLÄ SITÄ. Muistutan myös että työpanos nopeutuu ja tulokset kasvaa samassa suhtessa kun tuntipalkkaan tulee yksi euro lisää.
Satojen työhaastattelujen jälkeenkään en ole saanut töitä. Aij jaij jaij. Haikeinta on aina keväthangilla käydä haastatteluissa ja tulla ulos aavistellen hylsystä, kun aurinko laskee ja ilma kiristyy ja jää rahisee nastakenkien alla matkalla skodalle. Askeleissa on silti toivoa paremmasta. Tietää taas että kesä tulee olemaan taas vapaa. Ei töitä ei veroja, koska miehiä syrjitään työelämässä.
Kun työnantajat on kiusanneet kaikki nuoret naiset mielisairaiksi tässä maassa, niin ehkä osa meistä miehistä pääsee työpaikoille pitämään jöötä ja parantamaan yleistä työelämää olemassaolollamme?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön reipas ja suorasanainen mies. Tunnen TES:in kuin omat taskuni. Olen flanelipaitainen työväenluokan mies khakihousuissaan. Sellainen moderni Rautavaara. Lauleskelun sijaan skeittaan, räppään ja nyrkkeilen vapaa-ajallani ja haen töihin. Osallistun myös tyäväenluokan toimintaan vapaa-ajallani. Minua syrjitään työelämässä ja heti työhaastattelussa tulee olo, että ne haluaa hiljaisemman, nöyrän, kiltin nuoren naisen, joka ei osaa pitää puoliaan. Ehkä ne säikähtää pituuttani ja pommilentäjäin silmiä, joilla tutkailen haastattelijoiden likaista sielua kuin rotta haistellen juuston tuoreutta viikset väristen. Olen hyvi
En palkkaa koskaan puniikkia työpaikalleni, enkä miehiä.
Jos tuo Anna olisi ollut työelämässä 30-40 vuotta takaperin hän oli pärjännyt. Silloin tehtiin töitä ilman että puhuttiin paskaa toisista, korostettiin omaa erinomaisuutta, nuoltiin persettä. Joo, varmaan oli pomoilla monessa paikassa suosikkinsa mutta lähtökohtaisesti kaikki olivat saman arvoisia, toiset hitampia, toiset nopeampia. Eikä niitä hitaampia mollattu vaan autettiin ja yhdessä tehtiin.
Annalla on selkeästi jäänyt päälle negatiivinen ilmapiri jonka hän on osakseen saanut. Tod näk aina kun on mennyt uuteen paikkaan niin on jo pelko että ei pärjää. Hänen sairautensa on lisäksi siilä tavoin näkyvää, että ihmiset voivat pitää omituisena ja kierre jatkuu. En olisi kuitenkaan heittämässä kirvestä kaivoon hänen kohdalla, pitäisi vaan löytää keinot miten löytää vahvuudet esiin. Mielenterveydestä sen verran että jos joku on sitä mieltä että itse ei voi koskaan sairastua, niin totaalisen väärässä olet vaikka töitä tekisit 100 tuntia viikossa.
Sulta ei löydy muita kykyjä, joista joku olisi halukas maksamaan? Onpa ikävää.