IL: Turkulainen Anna, 32, on liian herkkä töihin
Mitä mieltä tämänkaltaisista henkilöistä ja artikkelista. Riittääkö yhteiskunnassamme työpaikkoja jokaiselle erityisherkälle sovellettuna heidän tarpeidensa mukaan?
https://www.iltalehti.fi/mieli/a/b6cf8cb1-88e7-4a16-a37a-02e1e138db33
Kommentit (689)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kuitenkin ihan huollettavissa olevalta ihmiseltä, ihmettelen ettei "asiantuntijoilta" ole saanut kunnollista toimivaa apua ajatuksiinsa ja toimintamalleihinsa.
Ei, psykologit tuollaista tee istuvat vain ja loppupeleissä niin kauan kuin kela maksaa jatkuu myös terapia vaikka kymmeniä vuosia.
Minä en halua veroeuroillani noita hyysävään, miten kävisi jos me kaikki alettaisiin samanlaisiksi "olen liian herkkä töihin, kun pomo sanoi että pitäisi tehdä muutakin kuin istua kahvilla, tuli paniikkihäiriö"
Ei kaikista ole samoihin asioihin. Ei kaikki ole samasta puusta veistettyjä, eivät kaikki saa samoja kortteja elämäänsä monella eri tasolla. Se että juuri sinä kestät ja jaksat enemmän ja paremmin kuin joku muu ei muuta sen heikomman ih
No voi nönnönnöö ja lässynlää.
Mietippä hetki. Meille ihan jokaiselle on käynyt ja tulee käymään elämässä niitä huonojakin asioita. Nyt sinä kuvittelet, että lainaamallesi ei niin ole käynyt.
Näitä erityisherkkiä ja muita loisia on vain liikaa. Yhteiskunta ei kestä.
Ei meillä muillakaan ole aina kivaa, mutta silti sinne töihin on mentävä.
Jotain on mennyt ihan perustavanlaatuisesti pieleen siinä, että on sukupolvi, josta suuri osa on käytännössä omasta mielestään työkyvyttömiä (työhaluttomia ennemminkin) ja joille täytyy kaikki sijoitella valmiiksi.
Se, mitä tämä yhteiskunta todellisuudessa ei kestä, on juuri tuollainen ymmärtämättömyys, ilkeämielisyys, kiusaamisasenne ja empäempaattisuus.
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä kyseiselle Annalle!
Hienoa, että on yritystä pysyä yhteiskunnan toiminnassa omien kykyjensä mukaisesti mukana.
Todellakin <3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No käsi ylös kuka haluaa hänenlaisensa erityiskerkän palkata töihin tai työkaveriksi? Niinpä.
Oikea paikka on eläkkeellä. Ihan turha on pallotella työkokeiluissa ja kursseilla.
Oikea paikka on eutanasiapiikin kautta mullan alle. Ei ole varaa elättää tämmöisiä ameeboja yhtään enää.
Pistäkää ihmeessä piikit jakoon. Moni lähtee ilomielin systeemiänne kuormittamasta.
Joku voi olla sinun sisaresi, sinun lapsesi...lähetä siiä ameeba mullan alle sitten.
Jo nyt taas pomppasi. Kyllä tuntuu, että osa ihmisistä on nyt avuttomia ja muutenkin aina joku syy ettei muka pysty.
Olen käynyt töissä hermosäryissä, vakavassa masennuksessa, avioeron aika, olen myös todella herkkä ja tunteellinen. Ei ole vaan ollut mahista jää kotiin kun on "sitä ja tätä".
Työelämässä pitää luovia. Sitä 100% ideaalipaikkaa ei voi tarjota kaikkien tarpeiden mukaan. On vaan pakko tehdä töitä ihmisten kanssa joilla on kova ääni, ihmisten jotka haisee röökiltä jne. Nykyporukka tuntuu olevan jotain ihme lumihiutaleita, niin uniikkeja ja muiden täytyy taipua heidän edessä tai sitten he vaan jää kotiin, muiden rahoilla. Grow some balls and backbone!
Mikä trendi nämä erityisherkkä ja aistiyliherkkyys on ja miksi ne on aina naisia? 15 vuotta sitten tunnettukaan kyseisiä termejä ja hyvin meni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No käsi ylös kuka haluaa hänenlaisensa erityiskerkän palkata töihin tai työkaveriksi? Niinpä.
Oikea paikka on eläkkeellä. Ihan turha on pallotella työkokeiluissa ja kursseilla.
Oikea paikka on eutanasiapiikin kautta mullan alle. Ei ole varaa elättää tämmöisiä ameeboja yhtään enää.
Pistäkää ihmeessä piikit jakoon. Moni lähtee ilomielin systeemiänne kuormittamasta.
Joku voi olla sinun sisaresi, sinun lapsesi...lähetä siiä ameeba mullan alle sitten.
Se joku olen minä.
Vierailija kirjoitti:
No mitens esim. marjojen ja käpyjen keruu, niissä ei tarvitse olla missään kontaktissa ihmisten kanssa. Mitäpä sitä noihin hommiin menemään kun vastiikketta saa rahaa kelasta. Eikö näissä tapauksissa voisi laittaa kela tukea vastiilleseksi? Mitään fyysistä estettä ei artikkelin mukaan ole fyysisen työn tekemiseen. Siksi toisekseen jos pelkää niin paljon kontakteja niin miten onnistuu sitten suhteessa oleminen kuotenkin.
Niin kuka niistä marjoista ja kävyistä maksaa sen palkan jos ihmisiä ei tarvitse kohdata? Entä jos jonain päivänä sairastuukin ja menee selkä, kuka maksaa työterveyden ja sairausloman? Miten näistä edes saa ympäri vuoden säännöllistä tuloa? Vai onko nyt tarkoitus, että pitää orjapalkalla raataa jotain ilman normaaleja työehtoja, kunhan kiusaamalla saa päähän potkia työttömiä? Äly hoi älä jätä.
Kysymys kuuluu, että miksi ei? Miksi yhteiskunnassa ei ole vajaakuntoisille töitä?
Moni vajaakuntoinen haluaisi tehdä töitä ja olla hyödyksi tälle yhteiskunnalle. Tosiasia on, että kaikki eivät vajaakuntoisuudestaan parane, vaikka he tekisivät kaikkensa kuntoutuakseen täysin.
Vierailija kirjoitti:
Jo nyt taas pomppasi. Kyllä tuntuu, että osa ihmisistä on nyt avuttomia ja muutenkin aina joku syy ettei muka pysty.
Olen käynyt töissä hermosäryissä, vakavassa masennuksessa, avioeron aika, olen myös todella herkkä ja tunteellinen. Ei ole vaan ollut mahista jää kotiin kun on "sitä ja tätä".
Työelämässä pitää luovia. Sitä 100% ideaalipaikkaa ei voi tarjota kaikkien tarpeiden mukaan. On vaan pakko tehdä töitä ihmisten kanssa joilla on kova ääni, ihmisten jotka haisee röökiltä jne. Nykyporukka tuntuu olevan jotain ihme lumihiutaleita, niin uniikkeja ja muiden täytyy taipua heidän edessä tai sitten he vaan jää kotiin, muiden rahoilla. Grow some balls and backbone!
Sulla on ihan yhtäläinen mahdollisuus "jäädä kotiin" kuin muillakin sairailla, jos lääkäri katsoo sut työkyvyttömäksi. Siitä vain hakemaan sairauslomaa ja tukia. "Mutkun on laskuja maksettavana!" Juu, niin on. Niitä makselet sillä sairauspäivärahalla sitten tai mitä tukea onnistutkaan saamaan. Voit toki joutua omaisuuttasi myymään ja muuttamaan vaatimattomampiin oloihin, jotta riittää rahat hengen pitimiksi. Vieläkö houkuttelee tämä upea "mahis" päästä sairastamaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autisti, naisena tullu hänelle vaan herkkyys-ahdistus-masennus ym diagnooseja, ylikuormittuu heti kun liikaa tehtäviä ja hälinää
Tai sitten on oikeasti erityisherkkä. Autismi ja erityisherkkyys eivät ole sama asia!
Erityisherkkyys on ihan huuhaata. Minäminä ihmisten itseään korostava "diagnoosi"
Erityisherkkyys ei ole dignoosi tai mikään häiriö. Vaan itse asiassa aika tavallinen ihmisen ominaisuus. Eli normaalia ja aika yleistäkin siis. Se ei myöskään aiheuta työkyvyttömyyttä. Suosittelen lukemaan iheesta, jos on noin väärä käistys siitä. Ehkä tuo suomenkielinen nimitys asialle on vähän hämäävä (en: Highly Sensitive Person)
Aloituksen viittamassa jutussa ei kuitenkaan puhuttu laisinkaan tästä asiasta ja Ap siis käytti virheellisesti tätä termiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä kyseiselle Annalle!
Hienoa, että on yritystä pysyä yhteiskunnan toiminnassa omien kykyjensä mukaisesti mukana.
Jossain vaiheessa voi olla viisaampaa hyväksyä se, että ei ole kykenevä työelämään. Minä sairastutin itseni lopullisesti liialla tsempillä ja yrittämisellä (mulla on hyvin samanlaiset diagnoosit kuin Annalla), kun en ymmärtänyt että keho ei jaksa loputtomasti äärirajoilla oloa.
Toki on joku häviävän pieni mahdollisuus, että Anna löytäisi itselleen sopivan työpaikan, mutta on sitä vaikea uskoa. Terveetkin nuoret (ja vanhemmat) uupuvat nykypäivän työelämässä, niin mikä mahdollisuus noinkin sairaalla ihmisellä on siellä pärjätä?
Annalle haluaisin sanoa sen mitä toivoisin, että joku olisi sanonut minulle aikanaan: elämään voi löytää tarkoitusta ja mielekkyyttä myös työelämän ulkopuolelta.
Kaikki mitä kirjoitat on totta, mutta edelleen jokaisen kustannuksille pitää löytyä maksaja. Yhteiskunta ei kestä sitä, että "oravanpyörää" pyörittävät vain ne, joita sattuu huvittamaan, ja työn hedelmiä nauttii alati kasvava ainoastaan oikeuksia itselleen haluava porukka. Tällä menolla sairaat ja kyvyttömät on laitettava joukkomajoituksiin, jotta kustannuksista selvitään.
Voi v*ttu mitä p*skaa. Maailma on täynnä incel snowflake wokeja tai muuten vaan mielenterveysongelmaisia.
Me ollaan tuhon omia jos tämä yleistyy. Ihmiset ei kestä enää elämää
Vierailija kirjoitti:
Voi v*ttu mitä p*skaa. Maailma on täynnä incel snowflake wokeja tai muuten vaan mielenterveysongelmaisia.
Mene sinä sinne töihin, mutta älä valita. Ei mua kiinnosta sun tunteet tai kuinka kova työmies olet. Ihan sama, mutta älä aikuinen mies inise ja valita. Toi on jo noloa ja hävettäis jos peilistä kattois tollanen munaton nyyhky.
Vierailija kirjoitti:
Ei jumalauta.🙄 Olen hoitanut kuolemansairaan äitini, lapseni ja tehnyt täyttä työviikkoa opiskellen samalla yliopistossa maisteriksi ja samaan aikaan on minun masennusta on hoidettu työterveydessä. En silti ole tuollainen tollo niin kuin sinä ja kuvittele kaikkien pystyvän samaan. Enkä tule koskaan vaatimaan keneltäkään samaa. Olet todella nolo.
T: 28 vuotta työelämää takana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene sinä sinne töihin, mutta älä valita. Ei mua kiinnosta sun tunteet tai kuinka kova työmies olet. Ihan sama, mutta älä aikuinen mies inise ja valita. Toi on jo noloa ja hävettäis jos peilistä kattois tollanen munaton nyyhky.
Munaton nyyhky on se tyyppi, jolle työelämä on liian raskasta, ja muiden pitää maksaa hänen pötköttelynsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osui ainakin yhteen incel snowflake wokeen tai mt ongelmaiseen.
Todellakin menen töihin. Hävettäisi elää toisten rahoilla ja vinkua lisää kun ei riitä tuet makeaan elämään.
Vastaava mies niin eipä olisi ihanaa tyttöystävää vierellä tukemassa. Naisilla vaan lopulta kaikki on niin helppoa vaikka olisi millaisia ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukematta ketjua veikkaan, että vauva-käyttäjien mielestä hän on tehnyt jotain pahasti väärin.
Niin, täällä syytetään tuotakin ihmistä vaikka, tuskin hän mielenterveysongelmiinsa itse on syyllinen.
Ei hän itse ole ongelmiin syyllinen, mutta siihen on, ettei ole toipunut. Kun se vastuu siitä omasta toipumisesta ja omasta elämästä on ihan vain ihmisellä itsellään.
Kukaan muu ei voi ketään terveeksi taikoa. Tekisi jotain noille ongelmilleen, ihan itse.
No hänhän on tehnyt ja tekee koko ajan. Nyt elämänsä onkin jo selvästi parempaa ja enemmän tasapainossa. Kuten sanoit, noin isoihin ongelmiin ei taikasauvojen heilauttelut auta, vaan tie on pitkä. Jos on ahdistusta ja paniikkihöiriö, niin paine ja painostus tai tuollainen syyllistys omasta tilanteestaan varsinkaan, ei ole oikea tie.
Vai mitä hänen sinun mielestäni pitäisi sitten tehdä vielä enemmän tai erillä tavalla?
Kaikkia sairauksia ei ole niin yksinkertaista parantaa, ei fyysisiä eikä henkisiä. Nythän "Anna" jo kuitenkin pärjää elämässä jo vallan hyvin. Vaikka siellä töissä ei olekaan.
Toivottavasti sinä et lisäänny.