Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Turkulainen Anna, 32, on liian herkkä töihin

Vierailija
18.08.2025 |

Mitä mieltä tämänkaltaisista henkilöistä ja artikkelista. Riittääkö yhteiskunnassamme työpaikkoja jokaiselle erityisherkälle sovellettuna heidän tarpeidensa mukaan?

https://www.iltalehti.fi/mieli/a/b6cf8cb1-88e7-4a16-a37a-02e1e138db33

Kommentit (689)

Vierailija
221/689 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että jos tälläkin lumihiutaleella olisi tarpeeksi  kova nälkä, niin ne työn vaatimukset ei tuntuisi ihan niin pahoilta.

Vierailija
222/689 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kohta nelikymppinen pitkäaikaistyötön ja luottamus ihmisiin nolla. Lapsena mennyt jo perusluottamus jos sitä on koskaan ollutkaan ja kiusaamisen takia loputkin. Uskon että ihmiset ovat pahoja, ilkeitä ja raakoja petoja, jotka haluavat vain käyttää muita hyväkseen. He voivat kylläkin esittää mukavaa esim. rahaa tai palkkaa vastaan. Minulla ei ole kavereita, en ole koskaan seurustellut enkä koe mitään halua olla työelämässä.

Yhteiskunnalla ei ole varaa kaltaisiisi. Olet itse itsekäs yhteiskunnan ja muiden ihmisten (maksamien verojen) hyväksikäyttäjä. Nosta tasoasi ja mene töihin.

Kiitos neuvoista, tapan itseni mieluummin. Sillä pääsette.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/689 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autisti, naisena tullu hänelle vaan herkkyys-ahdistus-masennus ym diagnooseja, ylikuormittuu heti kun liikaa tehtäviä ja hälinää

Mielestäni me kaikki kuormitutaan hälyssä ja melussa ei siihen tarvitse mitään diagnoosia, isojen teiden lähellä asuvien ihmisten elinikä lyhenee vaikka käyvät töissä. Kokeilkaa mennä markettiin kun siellä joku kakara saa raivarin, ei siellä kaikuvassa tilassa muuta enää kuule. Mutta kun suurin osa ihmisistä pärjää sen kanssa kun tietää että se on NORMAALIA 

No mä kyllä tiedän, että se on normaalia, mutta en mä silti pärjää. Mulle sopii onneksi mun toimistotyö. Luen ja kirjoitan ja muutama kokous viikossa.

Vierailija
224/689 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten näillä kaikilla valittajilla on aina kuitenkin parisuhde ja haluavat naamansa lehteen? Se ei sitten ahdista sosiaalisesti??

Itse sosiaalisista tilanteista ahdistuvana en voisi kuvitella kauheampaa kuin se että joutuisi lehteen ja vähän vaikea on kuvitella parisuhdettakaan. 

...Ei ollut omalla nimellä, eikä omalla naamalla yhtään missään...

Pitäiskö sunkin joskus kommentoida jonkun muun, kuin vain oman pahantahtoisen ennakkoluulon perusteella? Miten olisi, että edes joku oleellinen fakta olisi siellä pohjalla?

Vierailija
225/689 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ne sellaiset parin viikon hyllytystyöt teineille ei ole mitään oikeita töitä. Yritykset saa niihin maksusetelin kunnilta ja ideana on että teinit pääsee vähän tutustumaan työelämään. Oikea työ on sellainen jolla itsellinen ihminen elättää itsensä ja siitä maksetaan oikeaa palkkaa. Jos on alaikäinen lapsi joka asuu kotona ja syö vanhempiensa ruokia, niin silloin voi tehdä vaikka pari viikkoa nollatuntisopparilla jotain "työtä". "

Tässä puhuttiin hyllytyksen vaativuudesta eikä mistään palkasta tai soppareista. Fakta on se, että hyllytys ei ole vaativaa, kuten minua edeltänyt yritti väittää. Se on kaikista helpointa työtä ja siksi soveltuu lapsillekin. Tein itsekin nuorena monta kuukautta hyllytystä samalla kun hoidin paistopistettä. Ihan samaa työtä tein kuin vakkarikin ja samalla palkalla.

Mun lähikaupassa on usein kehitysvammaisia hyllyttämässä. Eli ei voi olla vaativaa. Paitsi anna ei siihenkään kykene

Vierailija
226/689 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työelämässä 20 prosenttia tekee kaikki oikeat työt. Tuo tyttö tuskastelee, kun ei päässyt tähän prosenttiin. Valittajat eivät ole siellä itse.

Vierailija
227/689 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä paskaduunit eivät sovi Annalle. Kouluttaudu, Anna. Saat todennäköisesti sivistyneemmän työympäristön, kevyemmän työn ja enemmän palkkaa. 

Tämäkin on vaihtoehto, jos vain motivaatio riittää.

Perfektionistille ja itseään ruoskivalle myös opiskelu voi olla todella uuvuttavaa.

Voi opetella olemaan ruoskimatta itseään uuvuksiin. Joskus kyse on valinnasta ja tahdosta oppia uusia keinoja.

Se piirre voi olla niin syvällä, että siitä poisoppimiseen menee vuosikymmeniä tai sitten siitä ei pääse eroon koskaan. Eli ei ole kyse pelkästään valinnasta. 

Vierailija
228/689 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli ennen hirveä esiintymiskammo, olin ujo ja arka. Sain kesätöitä oppaana kotikaupungista ja oli pakko puhua ihmisille ja olla esillä koko aika ja niin vaan siitäkin selvisin. Noista piirteistä voi päästä eroon jos ajaa itsensä sellaiseen tilanteeseen missä on vaan pakko olla ihmisten kanssa tekemisissä.

Kyllä, mutta se on asenteesta kiinni. Nykyään ihmisten asenne on se, että ei edes yritetä. Ennen ihmisiä pakotettiin elämässä eteenpäin ja ihminen sopeutui, mut nykyään voit jäädä kotiin makaamaan jos ei muu huvita. Kauppaankaan ei tarvi enää edes mennä jos sekin jo liikaa pyydetty. Rahat pitäisi laittaa kiinni tälläisiltä tapauksilta.

Ei niitä töitä ole kuule kaikille. 

Vierailija
229/689 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ne sellaiset parin viikon hyllytystyöt teineille ei ole mitään oikeita töitä. Yritykset saa niihin maksusetelin kunnilta ja ideana on että teinit pääsee vähän tutustumaan työelämään. Oikea työ on sellainen jolla itsellinen ihminen elättää itsensä ja siitä maksetaan oikeaa palkkaa. Jos on alaikäinen lapsi joka asuu kotona ja syö vanhempiensa ruokia, niin silloin voi tehdä vaikka pari viikkoa nollatuntisopparilla jotain "työtä". "

Tässä puhuttiin hyllytyksen vaativuudesta eikä mistään palkasta tai soppareista. Fakta on se, että hyllytys ei ole vaativaa, kuten minua edeltänyt yritti väittää. Se on kaikista helpointa työtä ja siksi soveltuu lapsillekin. Tein itsekin nuorena monta kuukautta hyllytystä samalla kun hoidin paistopistettä. Ihan samaa työtä tein kuin vakkarikin ja samalla palkalla.

Mun lähikaupassa on usein kehitysvammaisia hyllyttämässä. Eli ei

Miten se voisi mennä kauppaan hyllyttämään jos ei kykene/halua mennä sinne edes asiakkaana ostoksille ainakaan ilman seuralaista.

Vastaavasta oli joku vuosi sitten dokumentti missä tällaisen kuntoutujan avuksi tuli työpaikalle ensin mukaan avuksi tukihenkilö. Järjestely käsittääkseni toimi hyvin. Oli joku jolta sai kysyä neuvoa ja joka tsemppasi alkuhankaluuksien kanssa.

Vierailija
230/689 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kohta nelikymppinen pitkäaikaistyötön ja luottamus ihmisiin nolla. Lapsena mennyt jo perusluottamus jos sitä on koskaan ollutkaan ja kiusaamisen takia loputkin. Uskon että ihmiset ovat pahoja, ilkeitä ja raakoja petoja, jotka haluavat vain käyttää muita hyväkseen. He voivat kylläkin esittää mukavaa esim. rahaa tai palkkaa vastaan. Minulla ei ole kavereita, en ole koskaan seurustellut enkä koe mitään halua olla työelämässä.

Sekaan vaan.

Vierailija
231/689 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä paskaduunit eivät sovi Annalle. Kouluttaudu, Anna. Saat todennäköisesti sivistyneemmän työympäristön, kevyemmän työn ja enemmän palkkaa. 

Tämäkin on vaihtoehto, jos vain motivaatio riittää.

Perfektionistille ja itseään ruoskivalle myös opiskelu voi olla todella uuvuttavaa.

Voi opetella olemaan ruoskimatta itseään uuvuksiin. Joskus kyse on valinnasta ja tahdosta oppia uusia keinoja.

Se piirre voi olla niin syvällä, että siitä poisoppimiseen menee vuosikymmeniä tai sitten siitä ei pääse eroon koskaan. Eli ei ole kyse pelkästään valinnasta.

Näinpä. Itselläni vaatinut parikymmentä vuotta työtä, jotta olen päässyt kunnolla tähän ongelmaan pureutumaan. Kun oma arvo on kiinni siitä, mitä tekee ja kuinka paljon pystyy tuottamaan, ei siitä päästä irti ennen kuin oppii, että arvoa ja oikeus elää on muutenkin. Ja kuten tämäkin ketju osoittaa, jos tästä ongelmasta haluaa "parantua", on toisten ihmisten äänet kyettävä valtaosin sulkemaan tietoisuudestaan ulos. Yhteiskunta nimenomaan ruokkii sitä uskomusta, ettet ole mitään tai vähintäänkin olet toisen luokan kansalainen, jos et kykene suorittamaan ja tuottamaan kuten muut.

Vierailija
232/689 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Autisti, naisena tullu hänelle vaan herkkyys-ahdistus-masennus ym diagnooseja, ylikuormittuu heti kun liikaa tehtäviä ja hälinää

Tai sitten on oikeasti erityisherkkä.  Autismi ja erityisherkkyys eivät ole sama asia!

Erityisherkkyys on ihan huuhaata.  Minäminä ihmisten itseään korostava "diagnoosi"

Ei ole huuhaata. Vähän sama, jos väittäisit ettei ihmisillä ole eri temperamentteja. Erityisherkällä aistit ovat ihan aidosti enemmän koetuksilla kuin ns. "normaaleilla". Itselläni on lapsesta asti ollut haastavaa sietää ääniä ja reagoin todella voimakkaasti muiden tunteisiin. Olen tiedostanut tämän aina, mutta ei sille ennen ollut mitään sanaa. Mikään sairaus se ei ole, eikä edes diagnosoitavissa. Se on enemmänkin ihmisen ominaisuus ja minulle tämän ominaisuuden sanoitti erityisherkkyydeksi psykologi. Kun vertaan omia aistikokemuksia läheisieni tai ystävien kokemuksiin, ero on todella suuri. Siinä missä esim. jalan napsutusta tai hengitystä joku toinen ei edes huomaa, niin itsellä se vie täysin kaiken huomion ja keskittymiskyvyn sekä saa joskus aikaan vihan tunnetta. Samoin tietyt äänet sattuvat päässä, niin että tulee fyysisesti oksettava olo. Muiden tunteet ovat käytännössä sillä hetkellä omat tunteeni. Tiedostan kuitenkin, että "vika" on minussa enkä tietenkään sano tästä muille mitään, vaan etsin itse ratkaisuja aistiärsykkeiden poistamiseen tai vähentämiseen.  Se on ihan sama puhutaanko erityisherkkyydestä vai ihmisten erilaisista ominaisuudesta. Minä en edes ole kertonut tästä muille kuin läheisille, jotka toki jo asian olivat tienneet. Joskus olen joutunut poistumaan paikalta voimakkaiden äänien takia ja silloin olen vaan todennut äänien olevan liian voimakkaita minulle. Usein ihmiset pitävät siitä, että reagoi heidän tunnetilojen kanssa ja olenkin lähes aina muiden olkapäänä. Minulla ei ole mt-ongelmia.

Vierailija
233/689 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä on näitä lumihiutaleita joiden kuuppa ei kestä tavallista työtä.

Miksi haluat vähätellä ja halventaa ihmistä, jolla on tuollaisia merkittäviä mielenterveydellisiä ongelmia? Ei nyt ihan tervettä sekään... 

Heikomman haukkuminen on sinusta jostain syystä fiksua? 

Vai onko sinulla jokin heikkouskompleksi itselläsi, ettet kestä nähdä heikkoutta muissa (tai itsessäsi)? Kaikkien pitäsi olla vahvoja ja pärjääviä, ja nousta aina vaikeuksista voittoon. Eipä ole kovin realistinen katsantokanta elämään ja ihmisyyteen, tai ihmisarvoa kunnioitava arvomaailma.

Pitäisköhän sun mennä nyt vähän itseesi näissä asioissa ja muiden typerässä haukkumissa ja tuomitsemisessa.

Luulen että ps kannattajat haukkuvat ihan ketä vain. 

Vierailija
234/689 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mielestäsi kaikki; ihmiset ovat pahoja, ilkeitä ja raakoja petoja, jotka haluavat vain käyttää muita hyväkseen?? Ihan kamalaa tekstiä. Petoja? Melkein voisin mieleni tästä pahoittaa, mutta haluan kuitenkin ymmärtää mielenterveysongelmaisia....

Olen eri vastaaja. Tässäkin keskustelussa pahantahtoiset kommentit keräävät paljon ylä

Koulukiusattuna alkoholistinlapsena olen aina suhtautunut kaikkiin ihmisiin varauksella. Lähden siitä liikkeelle, että ihminen on aina ilkeä oman onnen tavoittelija, jos ei toisin todisteta.

Vierailija
235/689 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhteiskunnalla ei ole varaa kaltaisiisi. Olet itse itsekäs yhteiskunnan ja muiden ihmisten (maksamien verojen) hyväksikäyttäjä. Nosta tasoasi ja mene töihin.

Missä ne 100 000 uutta työpaikkaa?? Jos näitä olisi niin varmasti useampi osatyökykyinenkin olisi töissä. 

Vierailija
236/689 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heikko itsetunto, häntä ei varmaan ole tarpeeksi kehuttu ja halattu lapsena. Ei koe olevansa riittävä. Ihan yleistä Suomessa valitettavasti.

Vierailija
237/689 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua lukiessa minullekin on tullut sellainen olo. Olen masentunut, ahdistunut ja minulla on sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Olen ollut pitkään työelämässä mutta nyt työtön. Ihan kamalia kommentteja täällä.

Vierailija
238/689 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostetaan nyt ensin tuet ja katsotaan sitten sitä työntekoa joskus. Kyllä elämässä töitä ehtii tehdä, jopa liikaakin. Välillä on kaiken hegtisyyden keskellä hyvä ottaa tsillisti. Ei tuu burn out kun ei kuormita itseään liikaa. Jos joku välttämättä haluaa repiä, niin turha inistä että tulee burnis. Oma moka.

Vierailija
239/689 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on työpaikkakiusaamisen johtavia maita koko maailmassa. Itseäni on töissä mm. uhkailtu, alistettu jne. ja ketään ei kiinnosta. Kortistossa on paljon ihmisiä, jotka narsistin hovi on savustanut ulos työpaikalta. Nämä työttömiä haukkuvat ihmiset ovat näitä samoja ihmisiä, jotka savustavat työpaikalta ulos hyviä työntekijöitä.

Vierailija
240/689 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä ketjua lukiessa minullekin on tullut sellainen olo. Olen masentunut, ahdistunut ja minulla on sosiaalisten tilanteiden pelkoa. Olen ollut pitkään työelämässä mutta nyt työtön. Ihan kamalia kommentteja täällä.

Jep. Tätä keskustelua seurannut viime vuodet ja päätös tehty. Kunhan toisestakin vanhemmasta aika jättää, seuraan perässä. Ei tässä yhteiskunnassa ole sijaa työttömille eikä sairaille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän