IL: Turkulainen Anna, 32, on liian herkkä töihin
Mitä mieltä tämänkaltaisista henkilöistä ja artikkelista. Riittääkö yhteiskunnassamme työpaikkoja jokaiselle erityisherkälle sovellettuna heidän tarpeidensa mukaan?
https://www.iltalehti.fi/mieli/a/b6cf8cb1-88e7-4a16-a37a-02e1e138db33
Kommentit (689)
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää, kun herkkyys sotketaan tällaisiin ilmiselviin mt-ongelmiin
Voi olla diagnosoimaton nepsy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heikko itsetunto, häntä ei varmaan ole tarpeeksi kehuttu ja halattu lapsena. Ei koe olevansa riittävä. Ihan yleistä Suomessa valitettavasti.
Suomen kulttuuriin kuulu ikävä kyllä vähättely ja alaspainaminen. Vanhemmat ovat kylmiä, koska heidänkin vanhemmat olivat kylmiä. Ei kehuja, ei arvostusta jotta ei vaan ylpisty.
Lisäksi vielä se, että Suomessa ihminen arvioidaan työnsä kautta. Jos teet jotain duunarityötä tai kaupankassaa, et ole "oikeissa töissä". Auta armias jos olet työtön. Olet likainen, laiska syntipukki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaava mies niin eipä olisi ihanaa tyttöystävää vierellä tukemassa. Naisilla vaan lopulta kaikki on niin helppoa vaikka olisi millaisia ongelmia.
Jokainen on loppupelissä vastuussa elämästään ja jos miehet joukolla tekevät itsestään "helppoja", niin naisillehan se jää valta päättää kenet "ottavat". Mikäli mies käyttäytyisi kuin nainen parinvalinnassa ja seksissä, niin kyllä tässä aika paljon pitäisi naisenakin vaivaa nähdä. Mutta niin kauan, kun seksi pyörittää miesten maailmaa, nainen on sen pelin voittaja.
No ei kyllä ole mikään naisten voitto, jos miehet ajattelee vain seksiä. Suurin osa naisista haluaa suhteiltaan kyllä paljon muuta. Mitä onkin sitten jo vaikeampi löytää. Kaikenlaista seksin perässä juoksijaa, hyväksikäyttäjää ja itsekäistä mulkeroa kyllä olisi tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli ennen hirveä esiintymiskammo, olin ujo ja arka. Sain kesätöitä oppaana kotikaupungista ja oli pakko puhua ihmisille ja olla esillä koko aika ja niin vaan siitäkin selvisin. Noista piirteistä voi päästä eroon jos ajaa itsensä sellaiseen tilanteeseen missä on vaan pakko olla ihmisten kanssa tekemisissä.
Riippuu ihan varmasti temperamentistakin.
Vierailija kirjoitti:
Sitä mieltä että pahinta on jäädä kotiin, jos on arka, herkkä ja vieläpä taipuvainen mt-ongelmiin. Ja syvällä kokemuksen rintaäänellä sanon, koska itse olen myös ollut lapsena ja nuorena tosi arka ja herkkä, edelleen olen, mutta oppinut jo keinoja pärjätä oman herkkyyden kanssa (siinä on myös valtavasti hyviä puolia ja voimavaroja!). Nuorena sain myös paniikkikohtauksia ja oli sos. tilanteiden pelkoa. Mm. koulu oli vaikeaa, koska pelkäsin esiintymistä, eikä silloin näihin asioihin saanut edes tukea ja ymmärrystä aikuisilta
Vanhemmat kuitenkin piti kiinni siitä että kouluun mennään ja siitä töihin. Menin ja tein. Kävin myös lyhytterapiassa/ sairaanhoitajalla juttelemassa. Eniten on kuitenkin auttanut tuo, että meni ja teki vaikka ahdisti. Suoritin lopulta lukion, amiksen ja ammattikorkeakoulututkinnon. Työpaikkoja on ollut useita ja ihan hyvin pärjännyt; olen jopa ollut pidetty työkaveri.
Nyt oman
Ymmärrätkö, että olet erillinen ihminen kuin poikasi tai tämä Anna? Se tarkoittaa myös, että kokemukset ovat eri, tuntemukset, sairaudet, niiden aste, vaikeudet, kaikki on erilaisia. Miksi siis vertaat omaa tilannettasi Annaan?
Tämä on todella yleistä, ihmisillä ei ikäänkuin ole kykyä käsittää asioita muuten kuin omasta navasta katsottuna. Empatian puutettahan se kai on.
Vastaan aloituksen toiseen kysymykseen mitä mieltä tällaisista artikkeleista?
Sitä mieltä, että tällaisten artikkelien julkaisun voi lopettaa. Jos jollakulla ihmisellä on sairaus, joka estää häntä toimimasta, se on yksityisasia eikä siinä ole mitään uutisoimista. Jos sitten kyse on jostain en tahdo vaivautua mihinkään epämukavaan -elämänasenteesta, en näe mitään syytä uutisoida sellaistakaan - ainakaan siinä sävyssä, joka tekee siitä positiivista, ymmärrettävää ja jopa tavoiteltavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tämä, jutun lukemalla selviää että ne ongelmat on paljon laajempia kun joku herkkyys..jos keskustassakin kuvittelee että kanssakulkijat jotenkin häntä arvioivat..mutta hän ainakin työllistää systeemiä koko rahalla ja näyttää nauttivan huomiosta ja että saa puhua omista ongelmista. Pysyvään työhön tuskin on päätymässä.
Ja tämä. Sekoitetaan ne mt- ongelmat niihin vain huomiota hakeviin tolloihin.
Veikkaan, että kyseessä on tyhmä yksilö.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan tuhon omia jos tämä yleistyy. Ihmiset ei kestä enää elämää
No onko vika ihmisissä vai yhteiskunnassa, jos yhä useampi ei kykene siihen, mitä pidetään 'normaalina elämänä'?
Kyllä meidän järjestelmissäkin on vikaa, jos se normielämä on sellaista, että se sairastuttaa ihmisen.
Ainakin tämän ketjua ilkeästi kommentoivat ovat töissä sillä eikös kaikilla empatiakyvyttömillä ole se erityisasiantuntijan työ (puheissaan).
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mitä kirjoitat on totta, mutta edelleen jokaisen kustannuksille pitää löytyä maksaja. Yhteiskunta ei kestä sitä, että "oravanpyörää" pyörittävät vain ne, joita sattuu huvittamaan, ja työn hedelmiä nauttii alati kasvava ainoastaan oikeuksia itselleen haluava porukka. Tällä menolla sairaat ja kyvyttömät on laitettava joukkomajoituksiin, jotta kustannuksista selvitään.
Tää on vähän vanhentunut argumentti, että kaikkien panosta yhteiskunnassa tarvitaan. Niin tarvittiinkin vielä 80-luvulla ihmisiä tehtaiden liukuhihnoille, jonne pääsi ja menikin kaikki vajaakuntoisetkin. Mutta nyt meillä on robotiikka ja tekoäly, joten nyt/kohta ei tarvita juuri kenenkään työpanosta, ei suorittavien töiden mutta ei myöskään aivoilla tehtävien töiden.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan tuhon omia jos tämä yleistyy. Ihmiset ei kestä enää elämää
Kyllä ihmiset edelleen kestävät elämää, jos se on inhimillistä. Mutta työelämä, yhteiskunta ja elämä laajemminkin on muuttunut epäinhimillisemmäksi, jopa elämälle vieraaksi.
Ikään kuin teknologian kehittyminen edellyttäisi ihmistenkin muuttuvan yhä enemmän koneiden kaltaisiksi, koviksi, tehokkaiksi, väsymättömiksi ja virheettömiksi. Ja jos "järjestelmään" tulee vika tai häiriö, niin se pitää korjata nopeasti, jotta sama tehokkuus ja tuottava suorittaminen jatkuisi taas. Inhimillisyys. ymmärrys, lämpö, myötätunto jää näiden vaatimusten jalkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heikko itsetunto, häntä ei varmaan ole tarpeeksi kehuttu ja halattu lapsena. Ei koe olevansa riittävä. Ihan yleistä Suomessa valitettavasti.
Suomen kulttuuriin kuulu ikävä kyllä vähättely ja alaspainaminen. Vanhemmat ovat kylmiä, koska heidänkin vanhemmat olivat kylmiä. Ei kehuja, ei arvostusta jotta ei vaan ylpisty.
Lisäksi vielä se, että Suomessa ihminen arvioidaan työnsä kautta. Jos teet jotain duunarityötä tai kaupankassaa, et ole "oikeissa töissä". Auta armias jos olet työtön. Olet likainen, laiska syntipukki.
Me olemme juntteja kuten tämäkin ketju sen todistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tämä, jutun lukemalla selviää että ne ongelmat on paljon laajempia kun joku herkkyys..jos keskustassakin kuvittelee että kanssakulkijat jotenkin häntä arvioivat..mutta hän ainakin työllistää systeemiä koko rahalla ja näyttää nauttivan huomiosta ja että saa puhua omista ongelmista. Pysyvään työhön tuskin on päätymässä.
Ja tämä. Sekoitetaan ne mt- ongelmat niihin vain huomiota hakeviin tolloihin.
Veikkaan, että kyseessä on tyhmä yksilö.
Tyhmin kommentti koko ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki mitä kirjoitat on totta, mutta edelleen jokaisen kustannuksille pitää löytyä maksaja. Yhteiskunta ei kestä sitä, että "oravanpyörää" pyörittävät vain ne, joita sattuu huvittamaan, ja työn hedelmiä nauttii alati kasvava ainoastaan oikeuksia itselleen haluava porukka. Tällä menolla sairaat ja kyvyttömät on laitettava joukkomajoituksiin, jotta kustannuksista selvitään.
Tää on vähän vanhentunut argumentti, että kaikkien panosta yhteiskunnassa tarvitaan. Niin tarvittiinkin vielä 80-luvulla ihmisiä tehtaiden liukuhihnoille, jonne pääsi ja menikin kaikki vajaakuntoisetkin. Mutta nyt meillä on robotiikka ja tekoäly, joten nyt/kohta ei tarvita juuri kenenkään työpanosta, ei suorittavien töiden mutta ei myöskään aivoilla tehtävien töiden.
Silti joudun raatamaan vuosikymmenestä toiseen aamusta iltaan ja suuri osa työstä jää tekemättä.
En jaksa lukea sitä juttua, mutta on meitä muitakin herkkiä ja pitää vaan löytää itselleen sopivaa työtä. Itsekin olin joskus pikkukaupassa töissä ja se ei sopinut minulle. Sitten löysin tehdastyöt. Linjastolla ei tarvitse olla jokapaikan höylänä.
Tuollainen on ihan naurettavaa ettei mukaan mitään voi tehdä. Taitaa olla muusta kyse kuin herkkyydestä.
Kuinkahan moni täälläkin on viettänyt rapulapäivää ja ollut saikulla. Varmaan 99 %. Itse olen absolutisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti joudun raatamaan vuosikym
Raadat etkä pärjää?
Vierailija kirjoitti:
Jo nyt taas pomppasi. Kyllä tuntuu, että osa ihmisistä on nyt avuttomia ja muutenkin aina joku syy ettei muka pysty.
Olen käynyt töissä hermosäryissä, vakavassa masennuksessa, avioeron aika, olen myös todella herkkä ja tunteellinen. Ei ole vaan ollut mahista jää kotiin kun on "sitä ja tätä".
Työelämässä pitää luovia. Sitä 100% ideaalipaikkaa ei voi tarjota kaikkien tarpeiden mukaan. On vaan pakko tehdä töitä ihmisten kanssa joilla on kova ääni, ihmisten jotka haisee röökiltä jne. Nykyporukka tuntuu olevan jotain ihme lumihiutaleita, niin uniikkeja ja muiden täytyy taipua heidän edessä tai sitten he vaan jää kotiin, muiden rahoilla. Grow some balls and backbone!
Riikka Purrakin on sanonut olevansa herkkä. Ihmettelen vain, että miten se ilmenee. Hän itsekään ei tainnut antaa siitä mitään konkreettista esimerkkiä.
Ihmisten itsetuntemus ei ole aina kovin hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan moni täälläkin on viettänyt rapulapäivää ja ollut saikulla. Varmaan 99 %. Itse olen absolutisti.
Minäkin olen absolut:isti
Jokainen on loppupelissä vastuussa elämästään ja jos miehet joukolla tekevät itsestään "helppoja", niin naisillehan se jää valta päättää kenet "ottavat". Mikäli mies käyttäytyisi kuin nainen parinvalinnassa ja seksissä, niin kyllä tässä aika paljon pitäisi naisenakin vaivaa nähdä. Mutta niin kauan, kun seksi pyörittää miesten maailmaa, nainen on sen pelin voittaja.