Taloustieteilijä Hesarissa: Sukupolvien välisestä oikeudenmukaisuudesta ei tällä hetkellä uskalleta käydä keskustelua
Kommentit (1140)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun olivat nuoria niin eivät saaneet.
Kyllä mun isä sai jo 24-vuotiaana työttömyystukea kun työnantaja meni konkurssiin. Nykyään taas alle 25-vuotias ei noin vain saakaan.
Saa, jos on ammatillinen koulutus ja sanotaan irti vakituisesta työpaikasta.
Ehkä isäsi oli ollut fiksu ja kuulunut kassaankin?
Hyvä muisti sulla, miten vanha olit kun isäs 24?
Se on voinu kertoa ton jälkeenpäin, Einstein. Mun isä on kertonu sen ylioppilaskirjotuksista vaikka en ollu sen kasseissa siittiö vielä sillon.
Ootko kuullut rikkinäisestä puhelimesta kun kerrotaan muiden kertomaa?
Vierailija kirjoitti:
Tämä asia voi aikuisten oikeasti ratketa vain sillä, että ikärpyramidin rakenne muuttuu vastaamaan sitä mitä se oli vielä 1980-luvulla. Jos nykyiset 20-40-vuotiaan alkavat tästä päivästä alkaen tehdä lapsia yhtä paljon kuin 1950-1960-luvuilla tehtiin niin merkittävä muutos väestörakenteeseen seuraa saman syntyvyyden pysyttyä normina ehkä 30-40 vuoden päästä. Toinen ratkaisu on eläkeiän muuttaminen eutanasiaiäksi mutta sitähän ei tosielämässä tulla tekemään, ei itse asiassa kumpaakaan. Koko keskustelu on siis täysin epärealistisella tasolla.
Parempi olisi hyväksyä tosiasiat eli se ettei vanhojen aikojen elintasoon päästä meidän elinaikanamme ja edessä on nykyisen elämäntyylin ja sivilisaation romahdus syntydyyden ja kulttuurin romahdettua jo aikoja sitten. Katsotaan tilannetta vaikkapa sadan vuoden päästä, toivottavasti siinä vaiheessa asiat ovat kääntyneet heillä noususuuntaan.
Ei ole rahaa tehdä lapsia. Työt on pätkätyötä ja työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupolvien välinen oikeudenmukaisuus on mielenkiintoinen termi. Mitä se edes takoittaa? Sitäkö että vanhempi sukupolvi joka on kerännyt omaisuutensa joutuisi luovuttamaan työnsä hedelmät nuoremmille? Vai sekö että jätetään vanhukset hoitamatta paitsi ne joilla on varaa palkata itselleen hoitajat jotta nuorempien verotaakkaa saadaan pienemmäksi? Miten tämä oikeasti toteutetaan? Joukkoeutanasialla vaikkapa kaikille yli 70-vuotiaille? Keskustellaan nyt realistisesti kun nämä ovat oikeasti ne ainoat keinot joilla tämä oikeudenmukaisuus järjestetään. Riittäälö kantti?
Mun eläkemaksut on hilattu tappiinsa jotta saadaan nykyiset eläkkeet rahoitettua, samalla mun eläkeikä on jo melkein 70v ja nousee varmasti vielä yli jotta saadaan nykyiset eläkkeet rahoitettua. Näin ei tarvitsisi olla, jos vain ne eläkkeet olisi edes suurin piirtein itse maksettu. Mutta maksettu
Boomerit maksoivat edellisten sukupolvien eläkkeitä. Ongelme tulee siitä että sukupolvet ovat aiempia pienempiä. Jos maksaisist itse eläkkeesi niin sinunhan pitäisi tienata yli 2 kertaa kulutuksesi verran kuukausittain että tuo kuvio toimisi. Oletko tehnyt niin, eli oletko säästänyt ja sijoittanut merkittäviä summia omaa eläkeikääsi varten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo miksei uskalleta? Hyvä kun joku ottaa esille. Kyllähän tää vituttaa aika paljon nuorena ja mietin tosissani et kannattaako lapsia edes tehdä jos mun verrorahoilla vaan elätetään vanhuksia ja sit loput rahat menee asumiseen ruokaan ja lapseen.
Näillä nykyisten eläkeläisten verorahoilla on maksettu sinun synnytyssairaala, päiväkoti, neuvolat ja koulutus. Sovitaanko niin etträ näistä kaikista lähetetään sinulle lasku perään?
Ja mun nykyisillä verorahoilla kustannetaan noi kaikki samat tällä hetkellä, niiden lisäksi vanhusten terveydenhuolto, ja heidän eläkkeetkin mun pitää maksaa
Pal
Et voi olla työelämässä , voisit tilinauhastasi tarkistaa maksatko 25 %.
Tiedätkö ees työnantajasi vakuutusyhtiötä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä asia voi aikuisten oikeasti ratketa vain sillä, että ikärpyramidin rakenne muuttuu vastaamaan sitä mitä se oli vielä 1980-luvulla. Jos nykyiset 20-40-vuotiaan alkavat tästä päivästä alkaen tehdä lapsia yhtä paljon kuin 1950-1960-luvuilla tehtiin niin merkittävä muutos väestörakenteeseen seuraa saman syntyvyyden pysyttyä normina ehkä 30-40 vuoden päästä. Toinen ratkaisu on eläkeiän muuttaminen eutanasiaiäksi mutta sitähän ei tosielämässä tulla tekemään, ei itse asiassa kumpaakaan. Koko keskustelu on siis täysin epärealistisella tasolla.
Parempi olisi hyväksyä tosiasiat eli se ettei vanhojen aikojen elintasoon päästä meidän elinaikanamme ja edessä on nykyisen elämäntyylin ja sivilisaation romahdus syntydyyden ja kulttuurin romahdettua jo aikoja sitten. Katsotaan tilannetta vaikkapa sadan vuoden päästä, toivottavasti siinä vaiheessa asiat ovat kääntyneet heillä noususu
Ei ole rahaa tehdä lapsia. Työt on pätkätyötä ja työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Lapsia ei tehdä rahalla vaan harrastamalla seksiä ilman ehkäisyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo miksei uskalleta? Hyvä kun joku ottaa esille. Kyllähän tää vituttaa aika paljon nuorena ja mietin tosissani et kannattaako lapsia edes tehdä jos mun verrorahoilla vaan elätetään vanhuksia ja sit loput rahat menee asumiseen ruokaan ja lapseen.
Näillä nykyisten eläkeläisten verorahoilla on maksettu sinun synnytyssairaala, päiväkoti, neuvolat ja koulutus. Sovitaanko niin etträ näistä kaikista lähetetään sinulle lasku perään?
Ja mun nykyisillä verorahoilla kustannetaan noi kaikki samat tällä hetkellä, niiden lisäksi vanhusten terveydenhuolto, ja heidän eläkkeetkin mun pitää maksaa
Paljonko maksat veroa vauvapalstalla roikkumisesta?&nbs
Vierailija kirjoitti:
Niin mistä oikeudenmukaisuudesta? Onko se oikeudenmukaista, että koko ikänsä raataneilta pienituloisilta eläkeläisiltä viedään loputkin, jotta saadaan rahaa valtion mielettömään haaskaukseen, ylipaisuneeseen virkamiesportaaseen, pakolaisten elättämiseen ja typeriin hankkeisiin?
Sodanaikaiset ikäluokat viettivät vuosia rintamalla. Oliko oikeudenmukaista?
Isot ikäluokat paiskivat töitä hiki hatussa ilottomassa Suomessa, jossa alkoi olla vapaata elää Neuvostoliiton pelon poistuttua vasta 1990-luvulla, jolloin iski lama, joka iski rajusti nyt eläköityvään sukupolveen. Oikeudenmukaista?
Keskimääräinen eläke on pieni, ja siitä otetaan nytkin palkansaajia paljon korkeampi vero. Oikeudenmukaista?
Varmaan on oikeudenmukaista ajaa eläkeläiset kadulle asunnottomiksi.
Niitä paljon eläkettä tienaavia on oikeasti varsin vähän. Siihenkin saisi tulppaa karsimalla ylipalkattuja virkamiehiä ja eri sortin pomoja, j
Minimieläke on tuplasti parempi kuin minimi työttömyyspäiväraha ja silti työkyvyttömiltä omassa asunnossa asuvilta työttömiltä vietiin asumistuki kokonaan. Mitään apua ei saa mistään. Lopettakaa eläkeläiset valittaminen.
Ihmisiä ei voi edes ottaa vakavasti kun heidän tietonsa on aika heikkoja ja kovia valehtelemaan. Ei kukaan maksa 25 % eläkemaksuja, ei kukaan maksa niin paljon veroja että kustantaa vanhusten terveydenhoidon ja lääkkeet jne. Jos itekin ovat Kelan varass.
Kyllä on taas sakeaa settiä täällä. Vihaa ja kateutta. Psyykkistä pahoinvointia.
Jännästi jatkosodasta palanneet sotaveteraanit eivät pula-aikana ajatelleet ettei ollut varaa tehdä lapsia kun jopa keripukki vaivasi suomalaisia noina vuosina ja pyckille piti maksaa sotakorvauksia maan ollessa köyhtynyt. Jännästi lapsia tuli silti enemmän kuin koskaan aiemmin. Ongelma on kulttuurillinen, kun lapsia aletaan ajatella kustannusanalyysin kautta eikä normaalina elämään kuuluvana asiana niin syntyvyys romahtaa. Tuolloin elämä oli tärkein arvo rahalisen eilntason sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parempi olisi hyväksyä tosiasiat eli se ettei vanhojen aikojen elintasoon päästä meidän elinaikanamme ja edessä on nykyisen elämäntyylin ja sivilisaation romahdus syntydyyden ja kulttuurin romahdettua jo aikoja sitten. Katsotaan tilannetta vaikkapa sadan vuoden päästä, toivottavasti siinä vaiheessa asiat ovat kääntyneet heillä noususu
Eikös sullA ollut 2 jo täysikäistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se perustavaa laatua oleva ongelma on se, ettei nykypolville ole enää mitään vakituisia työpaikkoja vaan määräaikaisuuksia ja pätkätöitä. Ei esim. yksinasuva saa edes lainaa näillä ehdoilla, jotta voisi kartuttaa sitä omaisuuttaan. Julkinen sektori on vähän kuin eläkeläiset, vie hirvittävästi rahaa ja tuottavuus on eläkeläisten tasoa.
Ennen sitä taloa makseli sen yhden duunari-isän palkallakin. Että oliskohan joku pieni ero niissä mahdollisuuksissa saada se talo ja mökki.
Näin meilläkin oli. Äiti jäi kotiin lapsia hoitamaan 70-luvulla, silti oli yhden palkalla varaa autoon, mökkiin ja omakotitaloon.
Ehkä, mutta nykypolvet eivät ikinä tyytyisi vanhaan Ladaan autona ja pieneen pimeään mökkiin, jossa ei ole sähkö
Olihan sulla vielä ylämäki kouluun mennen tullen, hiihtäen -40 pakkasessa vastatuuleen molempiin suuntiin 80km kesät talvet
Vierailija kirjoitti:
Jännästi jatkosodasta palanneet sotaveteraanit eivät pula-aikana ajatelleet ettei ollut varaa tehdä lapsia kun jopa keripukki vaivasi suomalaisia noina vuosina ja pyckille piti maksaa sotakorvauksia maan ollessa köyhtynyt. Jännästi lapsia tuli silti enemmän kuin koskaan aiemmin. Ongelma on kulttuurillinen, kun lapsia aletaan ajatella kustannusanalyysin kautta eikä normaalina elämään kuuluvana asiana niin syntyvyys romahtaa. Tuolloin elämä oli tärkein arvo rahalisen eilntason sijaan.
Sillon ei oltu hedonisteja. Et elämän pitää olla etätöitä, wolttaamista ja netflixiä.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset ovat tottuneet elämään niukasti eikä heillä ole tarvetta hurvitella. Ylimääräiset rahat ohjataan perillisten käyttöön.
Ikään en ole ravintolassa syönyt, hampparia ostanut, kahviloissa vetelehtinyt, ulkomailla käynyt, muoti vaatteissa kulkenut. Vaikka kesätöissä 12 vuotiaana ja vakkarina 16 lähtien. Nuoret v,, ttuilee, että olin rahoittamassa kouluja, teitä ja kaikkea hyvyyttä. Ottaisivat nirrin nykyisiltä päättäjiltä ja muilta loisilta etuudet. On teillä voimaa jos haluja.
Kun vassu puhuu oikeudenmukaisuudesta hän tarkoittaa että hän haluaisi osuuden muiden rahoista.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on taas sakeaa settiä täällä. Vihaa ja kateutta. Psyykkistä pahoinvointia.
Kyllä sen ymmärtää jos työikäisenä on päivät aika ja sosiaalituilla elää. Mutta kestäiskö heidän psyykensä pakkotahtista tehdastyötä ja ehkä ronskia suunsoittoa siihen lisäksl.
Mutta ainakaan en mummona ole syypää kenenkään työttömyyteen. Työtä annan siivoojille ja mökkitalkkareilla yritystensä kautta. Muuhun en pysty
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko maksat veroa vauvapalstalla roikkumisesta?
Minä eläkeläinen maksan 19,5 % eläkkeestäni.
Eläkkeen maksajana lukee ilmarinen. Eläkepäätöksessä luki kaikki minulle eläkemaksua maksaneet työnantajat.
Yksinään niistä, voin vielä tarkistaa, ei ollu nimeltään " jouteneläjä nettikirjoittelija."
&nbs
Ja mistä se raha ilmariselle tulee?
Demarisaatanat.
Eivät ota halaistua sanaa kantaa eläkekusetukseen, etteivät suututa pönkäporukkaansa, demarieläkeloiseläjiä.
Yrittävät olla vain ryysyjensä keskellä hiljaa, kuin reikä ilmassa ja nyrkit kyynärpäitä myöten ristissä toivoa ettei kukaan ota asiaa puheeksi tai kiinnittäisi siihen mitään huomiota
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pal
Olen aina luullut tel-elälkeiden olevan vakuutus, ei talletustili.
Ei hesariakaan, tuota vanhusten vihaajaa kiinnosta tutkia paljonko kuolee ihmisiä ennen eläkeikää tai vuoden, kaks eläkkeellä. Ilman leskeä.
Parempi olisi hyväksyä tosiasiat eli se ettei vanhojen aikojen elintasoon päästä meidän elinaikanamme ja edessä on nykyisen elämäntyylin ja sivilisaation romahdus syntydyyden ja kulttuurin romahdettua jo aikoja sitten. Katsotaan tilannetta vaikkapa sadan vuoden päästä, toivottavasti siinä vaiheessa asiat ovat kääntyneet heillä noususuuntaan.