Taloustieteilijä Hesarissa: Sukupolvien välisestä oikeudenmukaisuudesta ei tällä hetkellä uskalleta käydä keskustelua
Kommentit (1140)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se perustavaa laatua oleva ongelma on se, ettei nykypolville ole enää mitään vakituisia työpaikkoja vaan määräaikaisuuksia ja pätkätöitä. Ei esim. yksinasuva saa edes lainaa näillä ehdoilla, jotta voisi kartuttaa sitä omaisuuttaan. Julkinen sektori on vähän kuin eläkeläiset, vie hirvittävästi rahaa ja tuottavuus on eläkeläisten tasoa.
Ennen sitä taloa makseli sen yhden duunari-isän palkallakin. Että oliskohan joku pieni ero niissä mahdollisuuksissa saada se talo ja mökki.
Näin meilläkin oli. Äiti jäi kotiin lapsia hoitamaan 70-luvulla, silti oli yhden palkalla varaa autoon, mökkiin ja omakotitaloon.
Ehkä, mutta nykypolvet eivät ikinä tyytyisi vanhaan Ladaan autona ja pieneen pimeään mökkiin, jossa ei ole sähkö
No en mä nyt tiedä onko tuo mun 22 v vanha corolla paljon parempi. Ja mees katsomaan boomereiden kesämökkejä, ei ne mitään sähköttömiä ole, vesi tulee hanasta jne.
Vierailija kirjoitti:
"Irtisanomissuojan heikkeneminen on uhkana myös naisvaltaisilla JULKISILLA aloilla, kuten esimerkiksi lähi- ja lastenhoitajilla."
Entäs miesvaltaisilla YKSITYISILLÄ aloilla, kuten esimerkiksi rakennusalalla?
"Esimerkiksi Teollisuusliiton lausunnossa esitetään huoli siitä, että esityksestä ei rajata alisuoriutumisen ulkopuolelle ikääntymisestä johtuvaa heikompaa kykyä suoriutua töistä.
-Erityisesti ruumiillista työtä tekevillä työntekijöillä ikä hidastaa suoriutumista ja aiheuttaa muutoinkin terveyteen perustuvia haasteita suoriutumisessa, Teollisuusliiton lausunnossa huomautetaan.
Lähtökohtaisesti myöskään sairautta, vammaa tai tapaturmaa ei voida pitää asiallisena syynä irtisanomiselle, mutta ne voivat aiheuttaa sellaisen työkyvyn aleneman, joka muodostaa asiallisen syyn irtisanomiselle. "
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e9930a8-6f6d-4df2-bdd5-ed8b114d0…
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisten asumistukea saatetaan leikata.
lol varmaan leikataan tulevaisuuden eläkeläisten asumistuki pois. Nostetaan myös niiden eläkeikää taas, ja eläkemaksuja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verotuksen erolla, vaikka olisi enemmänkin kuin sinkun ja perheverotuksen etu, ei vielä omakotitaloja ostella.
Kerro nyt vielä että isäs osti käteisellä hienon talon, tommosen 250 neliötä kuten noissakin uusissa lähiöissä täällä. Ehkä niissäkin on kotirouvia, ihmiset ovat niin eri varakkuusasteilla.
Kysypäs miten he saivat pankista lainaa jos ei sitä käteistä ollut? Paljonko kummankin vanhemmat antoivat, ilmaisen tontin, puutavaran metsistään jne.
Niissä kerrostalolähiöissäkin oli paljon kotiäitejä, moni meni töihin vasta kun lapset tuli kouluikään.
70-luvun lapsi
Ei ollut paljon mutta harva heistäkään ihan kotiäiti oli. Oli 1 -2 lasta omien ohella hoidossa, vähän tuli taskurahaa.
Oman lapseni hoitaja piti kahta jlitolasta, kaks omaa. Illalla kävi siivoamassa, kun mies tuli töistä, katugrillin sen sulkemisjan jälkeen, parin tunnin homma.
Joksinen tietysti tarkastelee oman supöean kokemuksensa kautta, etenkin lapsuusmuistoja, itse olin aikuinen vuokratalon kaksioss asuva työssäkäyvä vaimo ja äiti.
Vierailija kirjoitti:
"Hallitus hyväksyi alisuoriutumisen irtisanomisperusteeksi."
Eli mennään samaan systeemiin kuin silloin kun boomerit keräsivät omaisuuttaan aikoinaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus poisti lapsikorotukset työmarkkinatuesta eli 3 lapsen äiti saa työmarkkinatukea 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Tämä ei liity aiheeseen mitenkään. Nyt keskustellaan sukupolvien välisestä oikeudenmukaisuudesta.
No eikö tuo nimenomaan ole sitä epäoikeudenmukaisuutta? Nykyiset lapsiperheet kituuttaa kun rahat menee eläkeläisille.
Ei. Tuo on yksittäinen muutos sosiaaliturvaan joka on isossa kuvassa aivan olematon. Nuo menevät ensin yhteen suuntaan ja seuraavalla halllituskaudella toiseen. Mitään tuollaisia tukia ei ollut esim. olemassakaan boomerien ollessa nuoria joiden omaisuutta tässä ketjussa paheksutaan. Keskustellaan nyt aiheesta aikuisten tavoin isossa kuvassa n
Mitä helvettiä sä selität? Kyllä mun boomeri-isä työttömyystukea sai kun minä olin lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Irtisanomissuojan heikkeneminen on uhkana myös naisvaltaisilla JULKISILLA aloilla, kuten esimerkiksi lähi- ja lastenhoitajilla."
Entäs miesvaltaisilla YKSITYISILLÄ aloilla, kuten esimerkiksi rakennusalalla?
En ole varma milloin niillä on ollut työehtosopimus neuvottelut ja onko siinä, että vaaditaan painava syy, mutta nyt kun se tulee lakiin niin se pitää neuvotella aina 2 vuoden välein työehtosopimukseen uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset ovat tottuneet elämään niukasti eikä heillä ole tarvetta hurvitella. Ylimääräiset rahat ohjataan perillisten käyttöön.
Höpö höpö, kyllä minun tuntemani lähes kaikki eläkeläiset matkustelee kuin viimeistä päivää. On omakotitalo, kesämökki,auto, matkoja, rahaa jaettavaksi, remppoja käteisellä jne. Velaksi on eläneet jokainen mutta maksettu ennen eläkeikää.
"Mitä helvettiä sä selität? Kyllä mun boomeri-isä työttömyystukea sai kun minä olin lapsi. "
Silloin kun olivat nuoria niin eivät saaneet.
Ne eniten hyötyneet kun eivät halua luopua yhtään mistään. Kokevat "ansainneensa" kaiken sen, minkä ovat ryöstäneet muilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus poisti lapsikorotukset työmarkkinatuesta eli 3 lapsen äiti saa työmarkkinatukea 595 netto kuukaudessa.
Tämä ei liity aiheeseen mitenkään. Nyt keskustellaan sukupolvien välisestä oikeudenmukaisuudesta.
No eikö tuo nimenomaan ole sitä epäoikeudenmukaisuutta? Nykyiset lapsiperheet kituuttaa kun rahat menee eläkeläisille.
Ei. Tuo on yksittäinen muutos sosiaaliturvaan joka on isossa kuvassa aivan olematon. Nuo menevät ensin yhteen suuntaan ja seuraavalla halllituskaudella toiseen. Mitään tuollaisia tukia ei ollut esim. olemassakaan boomerien ollessa nuoria joiden omaisuutta tässä ketjussa paheksutaan. Keskustellaan nyt aiheesta aikuisten tavoin isossa kuvassa n
No ei ollut nimeltään työmarkkinatuki mutta isäni 80-luvulla saama työttömyystuki oli kylläkin paljon suurempi kuin tuon.
Sellaista se dikt' eiku demokratia on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin ei liity? Eläkeläinen saa omistusasuntoon asumistukea.
Ja vitsit, en ole ymmärtänyt hakea, yhtiövastikekin ihan 200. Kerro nyt vielä että kela maksaa remppavelankin , 300 e /kk.
Laitan heti hakemuksen kelalle.
Vierailija kirjoitti:
Ne eniten hyötyneet kun eivät halua luopua yhtään mistään. Kokevat "ansainneensa" kaiken sen, minkä ovat ryöstäneet muilta.
Keneltä ovat ryöstäneet? Siis murtautuneet Nalle Wahlroosin kassakaapille vai millaisesta rikoksesta on kyse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole olematon.
Jos irtisanotaan töistä, kun tulee potkulaki voimaan 1.1.2026 niin ei saa omistusasuntoon asumistukea ja toimeentulotukeen vaikuttavat puolison pienetkin tulot eikä lainat ole menoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua, ne pitää myydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo miksei uskalleta? Hyvä kun joku ottaa esille. Kyllähän tää vituttaa aika paljon nuorena ja mietin tosissani et kannattaako lapsia edes tehdä jos mun verrorahoilla vaan elätetään vanhuksia ja sit loput rahat menee asumiseen ruokaan ja lapseen.
Näillä nykyisten eläkeläisten verorahoilla on maksettu sinun synnytyssairaala, päiväkoti, neuvolat ja koulutus. Sovitaanko niin etträ näistä kaikista lähetetään sinulle lasku perään?
Ja mun nykyisillä verorahoilla kustannetaan noi kaikki samat tällä hetkellä, niiden lisäksi vanhusten terveydenhuolto, ja heidän eläkkeetkin mun pitää maksaa
Vierailija kirjoitti:
"Mitä helvettiä sä selität? Kyllä mun boomeri-isä työttömyystukea sai kun minä olin lapsi. "
Silloin kun olivat nuoria niin eivät saaneet.
Kyllä maksettiin 70-luvullakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Tuo on yksittäinen muutos sosiaaliturvaan joka on isossa kuvassa aivan olematon. Nuo menevät ensin yhteen suuntaan ja seuraavalla halllituskaudella toiseen. Mitään tuollaisia tukia ei ollut esim. olemassakaan boomerien ollessa nuoria joiden omaisuutta tässä ketjussa paheksutaan. Keskuste
Riippuu saiko isäsi ansiosidonnaista vai kelalta. Kelan työttömyysraha oli muistaakseni 28 markkaa päivä. Ja oli riippuvainen puolison tuloista.
"Hallitus hyväksyi alisuoriutumisen irtisanomisperusteeksi."
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011344993.html