Taloustieteilijä Hesarissa: Sukupolvien välisestä oikeudenmukaisuudesta ei tällä hetkellä uskalleta käydä keskustelua
Kommentit (1140)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo miksei uskalleta? Hyvä kun joku ottaa esille. Kyllähän tää vituttaa aika paljon nuorena ja mietin tosissani et kannattaako lapsia edes tehdä jos mun verrorahoilla vaan elätetään vanhuksia ja sit loput rahat menee asumiseen ruokaan ja lapseen.
Näillä nykyisten eläkeläisten verorahoilla on maksettu sinun synnytyssairaala, päiväkoti, neuvolat ja koulutus. Sovitaanko niin etträ näistä kaikista lähetetään sinulle lasku perään?
Ja mun nykyisillä verorahoilla kustannetaan noi kaikki samat tällä hetkellä, niiden lisäksi vanhusten terveydenhuolto, ja heidän eläkkeetkin mun pitää maksaa
Pal
Työnantajilta, laps kulta. Ehkä joskus pääset työelämään ja ymmärrys kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä ei voi edes ottaa vakavasti kun heidän tietonsa on aika heikkoja ja kovia valehtelemaan. Ei kukaan maksa 25 % eläkemaksuja, ei kukaan maksa niin paljon veroja että kustantaa vanhusten terveydenhoidon ja lääkkeet jne. Jos itekin ovat Kelan varass.
No ei kukaan ota sinuakaan vakavasti kun et edes tiedä minkä suuruisia ovat nykyään pakolliset eläkemaksut.
Vierailija kirjoitti:
No eihän sitä ole.
Ajatelkaapa sotien sukupolvia. Missä oikeudenmukaisuus????
Sodan käyneet eivät olleet ahnetta sukupolvea.
"Ootko kuullut rikkinäisestä puhelimesta kun kerrotaan muiden kertomaa?"
Jos sulla valehtelu on arkipäivää, ei se tarkoita että kaikki valehtelevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä ei voi edes ottaa vakavasti kun heidän tietonsa on aika heikkoja ja kovia valehtelemaan. Ei kukaan maksa 25 % eläkemaksuja, ei kukaan maksa niin paljon veroja että kustantaa vanhusten terveydenhoidon ja lääkkeet jne. Jos itekin ovat Kelan varass.
No ei kukaan ota sinuakaan vakavasti kun et edes tiedä minkä suuruisia ovat nykyään pakolliset eläkemaksut.
Tiedän ja ymmärrän. Sinä et. Tiedän jopa työnantajan kannalta käytännössä miten tilitykset yms asiat sujuvat. Sinä et kunhsn kliseitä hoet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo miksei uskalleta? Hyvä kun joku ottaa esille. Kyllähän tää vituttaa aika paljon nuorena ja mietin tosissani et kannattaako lapsia edes tehdä jos mun verrorahoilla vaan elätetään vanhuksia ja sit loput rahat menee asumiseen ruokaan ja lapseen.
Näillä nykyisten eläkeläisten verorahoilla on maksettu sinun synnytyssairaala, päiväkoti, neuvolat ja koulutus. Sovitaanko niin etträ näistä kaikista lähetetään sinulle lasku perään?
Ja mun nykyisillä verorahoilla kustannetaan noi kaikki samat tällä hetkellä, niiden lisäksi vanhusten terveydenhuolto, ja heidän eläkkeetkin mun pitää maksaa
Työnantajilta, laps kulta. Ehkä joskus pääset työelämään ja ymmärrys kasvaa.
Sittenhän eläkemaksut voidaan vaikka kolminkertaistaa, kun nehän vain "tulee työnantajilta"
Meillä päin miehet wolttasi hevosilla 4 krt vuodessa täyden liistereen. Kirkolta tuli riisiä, ruisjauhosäkkejä, sokeria, kahvia, suolaa, tulitikkuja, lamppuöljyä, kumiteräsaappaita... Eikä ollut puutetta, ei varsinkaan tekemisestä. Vanhoille alkoi eläke juosta n, v 1950.siihen asti vanhimman lapsen kontolla.
Pyramidihuijaus tuo TEL järjestelmä on
"Olen aina luullut tel-elälkeiden olevan vakuutus, ei talletustili."
Maailman huonoin vakuutus, jos seuraavana vakuutuksen ottanut maksaa vakuutuksestaan monikertaisesti ja saa huonommat vakuutusehdot
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun olivat nuoria niin eivät saaneet.
Kyllä mun isä sai jo 24-vuotiaana työttömyystukea kun työnantaja meni konkurssiin. Nykyään taas alle 25-vuotias ei noin vain saakaan.
Hyvä muisti sulla, miten vanha olit kun isäs 24?
Miksi mun pitäisi muistaa, eikö riitä että isäni muistaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän ja ymmärrän. Sinä et. Tiedän jopa työnantajan kannalta käytännössä miten tilitykset yms asiat sujuvat. Sinä et kunhsn kliseitä hoet.
Etpä näytä tietävän. Itse asiassa nuo eläkemaksut on työnantajanpakko leipoa tuotteiden/palveluiden hintoihin mikä näkyy korkeampina hintoina kuluttajille.
Vierailija kirjoitti:
Kai te ymmärrätte, että sotien jälkeen olimme vuosia niin persaukisia maksettuamme sotakorvauksia hyökkääjälle, että todellakin töitä tekemällä on nämä nykyisten eläkeläisten "suuret" varat ansaittu. Mentiin 17 -vuotiaana tehtaaseen töihin ja sitä tehtiin 45 vuotta. Ja eläkertymä ei alkanut ennen kuin 24 -vuoitaana. Nämä nykyiset vinkujat opiskelevat yli 20-vuotiaiksi ja eläkettäkin kertyy jo opiskelusta ja vaikka hellanpankolla makaisi.
Kun lasten koulutus oli saatu maksettua, alkoi rahaa alkoi jäädä säästöönkin ainakin joillekin, koska ei matkusteltu juurikaan, eikä tarvittu joka perheenjäsenelle omaa kylpyhuonetta, niin asuminenkaan ei ollut kovin ökyä.
Ihan harmittaa mitä kaikkea näille itkijöille on kovalla työllä tarjottu, kun mistään ei älytä olla kiitollisia, peukkua vaan kitaan ja valittamaan, kun työnteko on NIIIIN raskasta.
Tietenkin vain osa nuorista on tuollaisia, kuten vihreet ja kommunis
Hei! Minä olen varmaan tuollainen nuori "vinkuja". Syntynyt 70-lvulla. Mennyt töihin 17-vuotiaana eli minullakin alkanut vasta eläke kertymään 24-vuotiaana. Ainoa ero sinulla ja minulla on se, etten minä tule koskaan saamaan eläkettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä sukupuolten välisestä oikeudenmukasuudesta. "Olkaa miehet ilmaseks sotilaita tässä yhteiskunnassa niin me voidaan ohjata verorahoja enemmän naisten hyväksi"
Sinäkin jaksat sitten kadehtia rahoja joita laitetaan "naisiin" eli äitiysneuvoloihin, synnytyksiin ja raskaus/synnytyskomplikaatioiden hoitoon, ehkäisyyn jne, ihan kuin naiset jotenkin nauttisi näistä.
Pannaan 19v naiset 6-12kk siivouspalveluun joka siivoaa valtion ja kaupunkien toimitiloja. Siinä säästyy verorahoja ku ei tarvi maksaa millekään Solille. Ja se on tasa-arvosta.
Ei niin voisi tehdä. Se olisi nöyryyttävää. Ja onhan tyttö aina uhri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä, että nämä pöljät eivät tajua nakertavansa omia tulevia eläkkeitään Hyökätessään nykyistä järjestelmää vastaan
Pökkelöpäistä tulee itsestään jonain päivänä eläkeläisiä mutta no can DI, kun nämä ovat halunneet poistaa ihan itse itseltään eläkkeet
Niin.. nämä pöljät joita milleniaaleiksi ja nuoremmiksi kutsutaan eivät tule edes saamaan mitään valtion takaamaa eläkettä tällä menolla.
Ei saa unohtaa että esm nyt syntyvät eivät todennäkösesti tule saamaan minkäänlaista eläkettä tulevaisuudessa. Vaan töitä on tehtävä hautaan asti.
Ovat kylläkin täysin syyttömiä tämän päivän tilanteeseen.
Ovatko hekin pöljiä?
Mun 17-vuotiaalta meni eläkemaksua KEVA:lle 150 € kesätyöstä. Hänen 75-vuotias isoäitinsä, joka itse saa eläkkeen KEVA:sta, halusi "antaa takaisin" lapsenlapselle tuon 150 €, hän piti systeemiä niin epäreiluna.
Vierailija kirjoitti:
Mun 17-vuotiaalta meni eläkemaksua KEVA:lle 150 € kesätyöstä. Hänen 75-vuotias isoäitinsä, joka itse saa eläkkeen KEVA:sta, halusi "antaa takaisin" lapsenlapselle tuon 150 €, hän piti systeemiä niin epäreiluna.
Piti käydä mummo haukkumassa ja syyllistämässä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän sitä ole.
Ajatelkaapa sotien sukupolvia. Missä oikeudenmukaisuus????
Sodan käyneet eivät olleet ahnetta sukupolvea.
Ei olleetkaan, he olivat selvästi empaattisempia ja ymmärtäväisempiä kuin nämä boomer-syöpäläiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mun nykyisillä verorahoilla kustannetaan noi kaikki samat tällä hetkellä, niiden lisäksi vanhusten terveydenhuolto, j
No joo, joutilaisuus teettää tommosta. Tyhjän hokemista, kliseitten hokemista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Piti käydä mummo haukkumassa ja syyllistämässä?
Kuka kävi? Sinäkö, miksi?
Ei ollut, aloitin koulun 70-luvulla ja kävelin koulupäivinä kilometrin ison tien varteen koulutaksille. Talvella kuljin tuon matkan tosin potkukelkalla.