Taloustieteilijä Hesarissa: Sukupolvien välisestä oikeudenmukaisuudesta ei tällä hetkellä uskalleta käydä keskustelua
Kommentit (1140)
Vierailija kirjoitti:
"Olen aina luullut tel-elälkeiden olevan vakuutus, ei talletustili."
Maailman huonoin vakuutus, jos seuraavana vakuutuksen ottanut maksaa vakuutuksestaan monikertaisesti ja saa huonommat vakuutusehdot
Moottoripyörävakuutukset taitaa olla vielä huonommat.
Kuules, vanhoilla on tapana kuolla. Teille nuorillehan , eilen kehuitte, ihan minun suunnalta katsottuna, jättieläkkeet. Neljää , viittä tuhatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun 17-vuotiaalta meni eläkemaksua KEVA:lle 150 € kesätyöstä. Hänen 75-vuotias isoäitinsä, joka itse saa eläkkeen KEVA:sta, halusi "antaa takaisin" lapsenlapselle tuon 150 €, hän piti systeemiä niin epäreiluna.
Piti käydä mummo haukkumassa ja syyllistämässä?
Kuka kävi? Sinäkö, miksi?
Lapsenlapsen äiti lapsenlapsen kanssa. Tytär vaiko miniä mummolta vaati maksun.
Eläkeläisten asumistukea saatetaan leikata, mutta tuskin se eläkeläisiä haittaa. Muiltakin leikattiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on taas sakeaa settiä täällä. Vihaa ja kateutta. Psyykkistä pahoinvointia.
Kyllä sen ymmärtää jos työikäisenä on päivät aika ja sosiaalituilla elää. Mutta kestäiskö heidän psyykensä pakkotahtista tehdastyötä ja ehkä ronskia suunsoittoa siihen lisäksl.
Mutta ainakaan en mummona ole syypää kenenkään työttömyyteen. Työtä annan siivoojille ja mökkitalkkareilla yritystensä kautta. Muuhun en pysty
Olen syntynyt vuonna 1970, tehtaassa vuorotöissä ollut 21 veestä. Tahtihan senkun vaan kiihtyy. Töissä ollut jo 19 veestä. Kesätöissä 15 veestä.
Luulenpa että pääsen eläkkeelle 70 vuotiaana.
Ei tule olemaan mun tulevalla eläkkeellä varaa ottaa siivoojaa ja mökkiä en omista. Omistusasunnossa asun.
Lapseni, 90 luvulla syntyneet, tulevat pääsemään eläkkeelle n 75 veenä.
Täällä ruotsissa saamme ns orange kuveret missä on laskelmat koska eläkkeelle ja paljoko on eläkettä säästetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiä ei voi edes ottaa vakavasti kun heidän tietonsa on aika heikkoja ja kovia valehtelemaan. Ei kukaan maksa 25 % eläkemaksuja, ei kukaan maksa niin paljon veroja että kustantaa vanhusten terveydenhoidon ja lääkkeet jne. Jos itekin ovat Kelan varass.
No ei kukaan ota sinuakaan vakavasti kun et edes tiedä minkä suuruisia ovat nykyään pakolliset eläkemaksut.
Tiedän ja ymmärrän. Sinä et. Tiedän jopa työnantajan kannalta käytännössä miten tilitykset yms asiat sujuvat. Sinä et kunhsn kliseitä hoet.
Etpä näytä tietävän. Itse asiassa nuo eläkemaksut on työnantajanpakko leipoa tuotteiden/palveluiden hintoihin mikä näkyy korkeampina hinto
Tottakai. Olen hinnoituskertoimia laskenut. Ei yritys kannata jos asiakkaat ei maksa kaikkia kuluja. Rasittavaa keskustella yksinkertaisten kanssa, anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on taas sakeaa settiä täällä. Vihaa ja kateutta. Psyykkistä pahoinvointia.
Kyllä sen ymmärtää jos työikäisenä on päivät aika ja sosiaalituilla elää. Mutta kestäiskö heidän psyykensä pakkotahtista tehdastyötä ja ehkä ronskia suunsoittoa siihen lisäksl.
Mutta ainakaan en mummona ole syypää kenenkään työttömyyteen. Työtä annan siivoojille ja mökkitalkkareilla yritystensä kautta. Muuhun en pysty
Ennen työtahti oli kevyempi kuin nyt, pitkät tauot ja pitkät saikut.
Ei se oikein tervettä ole ettei saa keskustella. Poliittista vainoa.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisten asumistukea saatetaan leikata, mutta tuskin se eläkeläisiä haittaa. Muiltakin leikattiin.
Eläkeläisen asumistukea on saanut omistusasuntoon ja vuokra on saanut olla korkeampi kuin yleisessä asumistuessa.
Nuoret voivat kipeinä ollessaan yrittää levittää tautiaan julkisissa tiloissa. Tai muuttaa ulkomaille.
Ulkomailla työskennellessä ei eläkemaksua makseta Suomeen.
Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa. Rahasto riittää 7 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskustelua ei uskalleta käydä, koska ei osata määrittää, mitä verrataan mihin. Sotien jälkeen syntyneet oli 20v ikäisiä 60-luvulla, jolloin ei esim. ollut nykyisenlaista opintotukisysteemiä. Pitäisikö siis verrata silloista 21v ikäistä nykyiseen ja ihmetellä, miten paljon tukia nyt saa verrattuna menneeseen vai verrataanko nyt 80v ikäistä nyt 21v ikäiseen ja kummastellaan, miksi tehtyään 45v töitä saa isomman eläkkeen kuin 21v saa toimeentulotukea.
Ei tässä vertailla mitään menneisyyksiä vaan katsotaan resurssien jakautumista nyt. Eläkeläiset saavat järjettömän akuupotin siinä missä kohtuullisestikin lisääntyvät lapsiperheet joutuvat kirjaimellisesti työntämään lapsensa broilerilaitoksiin ja luopumaan äitiydestä.
Resurssien jako on eläimellinen vahvimman valta ja nuoriso katsoo lähinnä halveksuen, että millaisesta saastasta on oma perimä lähtöis
"Boomeri" on vasemmistolaista antivalkoista rasistista uuskieltä, jonka käyttäjä on joko tietämätön tai sitten näiden uusmarxilaisten jälkitaistolaisten "antikapitalistien" tulikivenkatkuinen perillinen - mikä näyttäisikin olevan tapaus tällä kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi taas pitäisi potkia päähän kaikista vähävaraisimpia, tällä kertaa pienituloisia eläkeläisiä ?
Vierailija kirjoitti:
Keskustelua ei uskalleta käydä, koska ei osata määrittää, mitä verrataan mihin. Sotien jälkeen syntyneet oli 20v ikäisiä 60-luvulla, jolloin ei esim. ollut nykyisenlaista opintotukisysteemiä. Pitäisikö siis verrata silloista 21v ikäistä nykyiseen ja ihmetellä, miten paljon tukia nyt saa verrattuna menneeseen vai verrataanko nyt 80v ikäistä nyt 21v ikäiseen ja kummastellaan, miksi tehtyään 45v töitä saa isomman eläkkeen kuin 21v saa toimeentulotukea.
No silloin ei myöskään tarvinnut maksaa veroissa toisten opintotukia ja veroaste oli 30%. Nykyään veroaste on reilusti yli 40%.
Nykyiset työssäkäyvät siis kustantavat nuorten sukupolvien opinnot ja vanhempien sukupolvien eläkkeet ja hoivan.
Ehkä ne rahat pitäisi kohdentaa tulevaisuuteen. Vanhemmat sukupovet voivat pistää omaisuuttaan lihoiksi, minkä kykenevät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä asia voi aikuisten oikeasti ratketa vain sillä, että ikärpyramidin rakenne muuttuu vastaamaan sitä mitä se oli vielä 1980-luvulla. Jos nykyiset 20-40-vuotiaan alkavat tästä päivästä alkaen tehdä lapsia yhtä paljon kuin 1950-1960-luvuilla tehtiin niin merkittävä muutos väestörakenteeseen seuraa saman syntyvyyden pysyttyä normina ehkä 30-40 vuoden päästä. Toinen ratkaisu on eläkeiän muuttaminen eutanasiaiäksi mutta sitähän ei tosielämässä tulla tekemään, ei itse asiassa kumpaakaan. Koko keskustelu on siis täysin epärealistisella tasolla.
Parempi olisi hyväksyä tosiasiat eli se ettei vanhojen aikojen elintasoon päästä meidän elinaikanamme ja edessä on nykyisen elämäntyylin ja sivilisaation romahdus syntydyyden ja kulttuurin romahdettua jo aikoja sitten. Katsotaan tilannetta vaikkapa sadan vuoden päästä, toivottavasti siin
Lapsia ei tehdä, jos ei ole varaa ruokkia niitä.
"Syntyvyys vähenee, omakotitaloja ei enää tarvita."
Vierailija kirjoitti:
Kun vassu puhuu oikeudenmukaisuudesta hän tarkoittaa että hän haluaisi osuuden muiden rahoista.
Kun trolli ei muuta keksi...
Vierailija kirjoitti:
Nuoret voivat kipeinä ollessaan yrittää levittää tautiaan julkisissa tiloissa. Tai muuttaa ulkomaille.
Toivottavasti seuraava pan-epidemia on tehokkaampi huoltosuhteen korjaaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt vuonna 1970, tehtaassa vuorotöissä ollut 21 veestä. Tahtihan senkun vaan kiihtyy. Töissä ollut jo 19 veestä. Kesätöissä 15 veestä.
Luulenpa että pääsen eläkkeelle 70 vuotiaana.
Ei tule olemaan mun tulevalla eläkkeellä varaa ottaa siivoojaa ja mökkiä en omista. Omistusasunnossa asun.
Katoppas, mun netto 1500, mutta pakko ostaa palvelut kun ei itse enää kykene. Mökkiä en uskalla myydä, lapset suuttuu vaikkeivat huoli sitä ennakkoperinnöksi. Pelkäävät että tuhlaan rahat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi taas pitäisi potkia päähän kaikista vähävaraisimpia, tällä kertaa pienituloisia eläkeläisiä ?
Työttömiltä vähävaraisilta leikattiin jo.
Valtio tarvitsee puolustusmenoihin 10 miljardia ja 4 miljardin työttömyyskorvauksista ei voi enää leikata eikä riittäisi, vaikka leikkaisi kaikki työttömyyskorvaukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sukupolvien välinen oikeudenmukaisuus on mielenkiintoinen termi. Mitä se edes takoittaa? Sitäkö että vanhempi sukupolvi joka on kerännyt omaisuutensa joutuisi luovuttamaan työnsä hedelmät nuoremmille? Vai sekö että jätetään vanhukset hoitamatta paitsi ne joilla on varaa palkata itselleen hoitajat jotta nuorempien verotaakkaa saadaan pienemmäksi? Miten tämä oikeasti toteutetaan? Joukkoeutanasialla vaikkapa kaikille yli 70-vuotiaille? Keskustellaan nyt realistisesti kun nämä ovat oikeasti ne ainoat keinot joilla tämä oikeudenmukaisuus järjestetään. Riittäälö kantti?
Alanuolittajalla ei riittänyt kantti keskustella rehellisesti. Tämä tuli selväksi enkä yllättynyt lainkaan.
Sun teksti oli niin höttöä. Ensinnäkin vanhempi sukupolvi riisti omaisuutena muilta. Esimerkiksi Suomen mökki
Ei boomerien vanhemmille ollut mikään ongelma antaa tonttisiivua järven rannasta. Heille se oli melko arvotonta: kasvaa heikosti metsää eikä sovellu viljelykseen.
...tai sitten se Hesburgerin tapaus=)