Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi moni pukee lapsena epäsiististi?

Vierailija
17.08.2025 |

Miksi moni pukee oman lapsensa niin sotkuisesti yhdistelemällä kuoseja ja värejä jotka ei sovi keskenään yhteen? Eikö olisi kiva että oma lapsi näyttäisi siistiltä eikä miltään resupekalta. 

Mulla ei siis vielä omia lapsia ja vaan ihmettelen tätä. Toki niitä kivasti puettuja lapsiakin näkee :)

Kommentit (64)

Vierailija
1/64 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi valitsee aamulla itse vaatteensa, joista pitää. Hän ei ole vanhempiensa näyttelynukke, vaan ihminen jolla on omia toiveita. Hän sattuu rakastamaan värejä. Miksi pitäisi olla pastellit päällä, kun on kyseessä pieni lapsi? 

Vierailija
2/64 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäsiistksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/64 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi valitsee aamulla itse vaatteensa, joista pitää. Hän ei ole vanhempiensa näyttelynukke, vaan ihminen jolla on omia toiveita. Hän sattuu rakastamaan värejä. Miksi pitäisi olla pastellit päällä, kun on kyseessä pieni lapsi? 

En puhunut mistään pastelleista vaan siitä että vaatteet ovat sopivat yhteen. Voihan värikkäät vaatteetkin näyttää kivalta jos ne yhdistää oikein. Eikö lapselle voisi opettaa kuinka pukeudutaan siististi? 

Vierailija
4/64 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi valitsee itse omat vaatteet. Jos hänen mielestään t-paita pitää pukea ohuen pitkähihaisen päälle, että kaikki näkevät sen t-paidan hienon kuvan, niin en kiellä. En vaikka näyttää ysäriltä karanneelta. Kyllä niillä lapsillakin saa olla omat mielipiteet ja tyyli. Toki koitan ostaa kivoja vaatteita, mitkä sopii yhteen mutta mieluiten ostan vaatteita, jotka lapsi pukee ilman tappelua päälle. Kunhan ovat ehjät ja siistit, niin se riittää.

Vierailija
5/64 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama miltä sitä näyttää. Jos jotkut haluaa panostaa niin siitä vaan, mut mua ei suuremmin kiinnosta. 

Vierailija
6/64 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa ihmetellyt monesti. Kyllä on vanhempien vastuulla että lapsella kivat vaatteet eikä se tarkoita että lapsi olisi näyttelynukke. 

Vierailija
7/64 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä minä sille voin että lapsi pitää frozenista, röyhelöistä ja yksisarvisista. Tiedän että näyttää epämuodikkaalta, mutta lapsi on onnellinen. 

Vierailija
8/64 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En puhunut mistään pastelleista vaan siitä että vaatteet ovat sopivat yhteen. Voihan värikkäät vaatteetkin näyttää kivalta jos ne yhdistää oikein. Eikö lapselle voisi opettaa kuinka pukeudutaan siististi? 

Ehkä ne vaatteet sopivat lapsen mielestä yhteen. Kyllä oma lapsi ymmärtää, että juhliin laitetaan juhlavaatteet mutta päiväkodissa ja kotona saa pukea haluamansa vaatteet, kunhan ne ovat puhtaat ja ehjät.

Vierailija
9/64 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska vaatteita joutuu koko ajan likaan ja pyykkiin, monta kertaa päivässä. Ja kun ottaa puhtaan paidan likaisen tilalle niin sen puhtaan väri ei enää sovikaan housuihin jne. Eikä ole rahaa ostaa kymmentä toisiinsa sopivaa vaatekertaa.

Vierailija
10/64 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toinen ääripää on ylisiisteiksi pikkuaikuisiksi puetut lapset 😑

Vierailija
11/64 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lapsilla on oma tahto ja he haluavat ensijaisesti vaatteet, jotka tuntuvat mukavilta päällä. En jaksa taistella asiasta, jos vaatteet ovat muuten tilanteeseen sopivat.

Vierailija
12/64 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetamme lapsille että juhliin pukeudutaan siististi, silloin ei saa laittaa lempiverkkareita tai villejä kuoseja päälle. Ja aikuiset katsovat että yhdistelmä on siisti. Arkena saavat pukeutua mihin haluavat, kunhan ovat puhtaat ja säähän sopivat. Lapset ovat lapsia. Lasten kanssa saa taistella päivittäin asioista ja kasvattaa eri asioissa. Tahtoa on paljon ja tää on asia millä ei isossa kuvassa ole väliä. Vaatteiden yhteen sopivuus on suoraan sanottuna ihan viimeisenä häntäpäässä 😄 varsinkin päiväkoti-ikäisillä. Kouluiässä toki vähitellen aletaan enemmän jutella asiasta kun käydään yhdessä vaatekaupassa, että mikä sopii minkäkin kanssa. 

Vierailija
13/64 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä minä sille voin että lapsi pitää frozenista, röyhelöistä ja yksisarvisista. Tiedän että näyttää epämuodikkaalta, mutta lapsi on onnellinen. 

Ja käytännöllisyys ajaa joskus muodikkuuden edelle. Tällä säällä sen mekon alle on laitettava leggingsit tai sukkahousut vaikka kuinka olisi tyylikkäämpää vedellä ilman.

Vierailija
14/64 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkotiin puetaan surkeinta kirppiskamaa, koska siellä varhaiskasvattajat eivät osaa lukea, lapsen varavaatteet ja kumisaappaatkin päätyvät muille lapsille. Aikani yritin pukea lapsen nätisti, mutta kun kolmas haalari katosi "lapsi on varmaan laittanut sen  johonkin" -mentaliteetilla, opin pukemaan 2v ikäisen rönttäasuihin. Karmealtahan ne näyttävät, mutta ei harmita, kun vastaostettu paita annetaan toisen perheen lapselle, koska "ei sitä ole nimikoitu" - ei vai, niskaan ommeltu iso lappu, että tämä on Ida Virran paita.

Vierailija
15/64 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sit kun sulla on lapsia, niin ymmärrät itsekin valita taistelusi. Kunhan on säänmukaista vaatetta päällä, niin aivan yksi hailee vaikka pitkän, teknisen alusvaatekerroksen päällä on Elsamekko ja oranssit sukat.

Vierailija
16/64 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi saa päättää hyvin vähän mistään. Annetaan vaatteiden olla sellainen asia missä heillä on päätäntävalta, kunhan ovat keliin ja tilanteeseen sopivat. 

Vierailija
17/64 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan ovat puhtaat, ehjät ja vuoden aikaan sopivat. Taistelut pitää valita ja vaatteiden yhteensopivuus ei niitä taisteluja ole. 

Vierailija
18/64 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisella oli joskus eskari-ikäisenä erittäin kirjava tyyli, kun monet vaatteet oli lempiprintillä, oli hörhelöä, piti olla t-paita päällä ja pitkähihainen alla, ja monet vaatteet oli innokkaiden tuoreiden isovanhempien ostamia. Niistä väriräjähdyksistä on nyt muutama vuosi, ja nykyään lapsi mallaa hyvinkin tarkkaan vaatteidensa värin, enemmänkin niin, että kaikki on valkoista, tai sinistä. 

Se, että lapsi halusi itse pukea, oli niin mukavaa sen ainaisen puettamisen jälkeen, että annoin mielelläni valita vaatteensa ainakin arkisin. Kuopus ei ole niin tarkka ja hänelle pukeminen on selvästi tympeämpää, niin vaateyhdistelmiin voi vaikuttaa itse enemmän. Ja poika kun on, värivalikoimakin on stereotypisesti paljon suppempi, niin yhdistely on helpompaa. Kirjavia kivoja vaatteita ei ole pojille niin helposti löydettävissä.

Vierailija
19/64 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkotiin puetaan surkeinta kirppiskamaa, koska siellä varhaiskasvattajat eivät osaa lukea, lapsen varavaatteet ja kumisaappaatkin päätyvät muille lapsille. Aikani yritin pukea lapsen nätisti, mutta kun kolmas haalari katosi "lapsi on varmaan laittanut sen  johonkin" -mentaliteetilla, opin pukemaan 2v ikäisen rönttäasuihin. Karmealtahan ne näyttävät, mutta ei harmita, kun vastaostettu paita annetaan toisen perheen lapselle, koska "ei sitä ole nimikoitu" - ei vai, niskaan ommeltu iso lappu, että tämä on Ida Virran paita.

Meillä ei ole kadonnut päiväkodissa kuin yhdet shortsit. Mutta joka tapauksessa ei sieltä kirppikseltä tarvitse kamalinta rönttää ostaa. Meillä on paljon kirpparilta ostettua mutta ei mitään rönttää tai karmeaa. Ne karmeimmat vaatteet ovat mummolta tms lahjaksi saatuja.

Vierailija
20/64 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja käytännöllisyys ajaa joskus muodikkuuden edelle. Tällä säällä sen mekon alle on laitettava leggingsit tai sukkahousut vaikka kuinka olisi tyylikkäämpää vedellä ilman.

Kyllä 20 asteessa auringonpaisteessa ilman leggingsejä pitää tarjeta.