Miksi moni pukee lapsena epäsiististi?
Miksi moni pukee oman lapsensa niin sotkuisesti yhdistelemällä kuoseja ja värejä jotka ei sovi keskenään yhteen? Eikö olisi kiva että oma lapsi näyttäisi siistiltä eikä miltään resupekalta.
Mulla ei siis vielä omia lapsia ja vaan ihmettelen tätä. Toki niitä kivasti puettuja lapsiakin näkee :)
Kommentit (64)
Ymmärrät sitten kun sulla on omia lapsia.
Mäkin ihmettelin lapsellisten kavereiden sotkuista kotia ja ajattelin, että sitten kun mulla on lapsia niin mun koti ei ainakaan koskaan näytä siltä. Heh. Voimavarat pitää käyttää asioihin millä on väliä.
HAhahah ihan kuulkaa muistan kun AIKUISET äidit melkein ITKI kun lapsi oli leikkinyt ne "SIISTIT" vaatteet hiekkalaatikolla istuessaan likaisiksi!
Ei tajunneet!
Tapahtuu helposti, jos ostaa lapselle monenkirjavia vaatteita. Aina ei ole puhtaana yhteensopivaa paria tai lapsi voi tosiaan valita itse.
Itse ratkaisin asian niin, että kaikki alaosat ovat yksivärisiä (usein tummahkoja: mustaa, farkunsinistä ym.). Kirkkaat yläosan pääsevät näiden kanssa oikeuksiinsa ja myös hempeät kuosit näyttävät paremmilta. Tummissa housuissa tai hameissa lika ei myöskään näy heti.
Vierailija kirjoitti:
Tapahtuu helposti, jos ostaa lapselle monenkirjavia vaatteita. Aina ei ole puhtaana yhteensopivaa paria tai lapsi voi tosiaan valita itse.
Itse ratkaisin asian niin, että kaikki alaosat ovat yksivärisiä (usein tummahkoja: mustaa, farkunsinistä ym.). Kirkkaat yläosan pääsevät näiden kanssa oikeuksiinsa ja myös hempeät kuosit näyttävät paremmilta. Tummissa housuissa tai hameissa lika ei myöskään näy heti.
Meillä lapselle on tarkkaa mitä päällensä pukee. Käydään yhdessä vaatekaupassa, koska minun ostamat vaatteet jää käyttämättä ja lempparit kuluttaa puhki. Hän myös toivoo tietynlaisia vaatteita ja saa vaatteita myös lahjaksi. Ei oo kaikkien lasten kanssa niin helppoa että vanhempi vaan päättää.
Vierailija kirjoitti:
Oma poika ei suostu mustia housuja jalkaansa laittamaan. Pitää olla oranssia, punaista tai keltaista. Ei se niin helppoa ole.
Vierailija kirjoitti:
Päiväkotiin puetaan surkeinta kirppiskamaa, koska siellä varhaiskasvattajat eivät osaa lukea, lapsen varavaatteet ja kumisaappaatkin päätyvät muille lapsille. Aikani yritin pukea lapsen nätisti, mutta kun kolmas haalari katosi "lapsi on varmaan laittanut sen johonkin" -mentaliteetilla, opin pukemaan 2v ikäisen rönttäasuihin. Karmealtahan ne näyttävät, mutta ei harmita, kun vastaostettu paita annetaan toisen perheen lapselle, koska "ei sitä ole nimikoitu" - ei vai, niskaan ommeltu iso lappu, että tämä on Ida Virran paita.
USKO POIS! Kokemuksen syvä rintaääni, LAPSET ITSE kuskaavat vaatteitaan paikasta toiseen! EI niitä ole aikaa etsiä mihin ne nyt vei senjasen vaatteet!
Nimimerkillä useampaakin nimikoitua paitaa metsästänyt!
Mitä hittoa se sua pistelee, että miten kukin lapsensa pukee? Vaatetuksessa yleensä mennään käytännölisyys edellä, ei sen mukaan, että näyttääkö se hienolta.
En oo tiennytkään että siistit vaatteet on yhteensopivia väriltään. Meillä on tivoli joka päivä vaatteissa koska värit on kivoja
Meidän Arvid poika aloitti ensimmäisen luokan ja sitä varten teetettiin räätälillä hänelle puku. Hienoa kangasta ja mittojen mukaan ommeltu ja kokonaisuuden kruunasi nahkainen koululaukku. Aamulla koko luokka nousi taputtamaan tyylikkäälle nuorelle miehelle!
Tähän on monia syitä. Vauvojen kohdalla esim. se, että vaatteita voi mennä monet päivän aikana pyykkiin. Vauvat puklaa, tule ohivuotoja vaipasta, syömään opettelevat sotkee jne. Eli vaikka aamun ekat vaatteet olisi olleet yhteensopivat, päivällä voi olla päällä jo joku erikoisempi yhdistelmä, riippuen siitä, mitä on sattunut olemaan puhtaana ja kädenulottuvilla.
Taaperot ja etenkin leikki-ikäiset haluavat sitten jo valita itse, mitä pukevat. Ja kuten moni on jo kertonut, tämä ei yleensä arjessa ole asia, mistä kannattaa jäädä lapsen kanssa vääntämään. On myös hyväksi lapselle saada harjoitella päätöksentekoa sopivan pienissä asioissa. Tämä on juuri sellainen asia. Aikuinen päättää, minkä tyyppistä vaatetta tilanteen ja sään mukaan tarvitaan (esim. pitkät hihat & lahkeet), lapsi voi päättää, laittaako riemunkirjavan autopaidan vai yksivärisen beigen paidan.
Toki jotkut hankkivat vain hillittyjä vaatteita, mutta ei ne luultavasti ole niitä, jotka lapsia eniten miellyttää. Jossain vaiheessa lapset alkavat myös esittää omia toiveita ja sukulaisilta ym. voi saada lahjaksi sellaisia vaatteita, joita ei itse ostaisi, mutta lapsi tykkääkin niistä tosi paljon.
Ja vielä sekin, että ihmisiä myös miellyttää erilaiset tyylit ja värit, siis myös aikuisia. Eikä kaikilla aikuisillakaan ole hyvä värisilmä.
Moni puhui täällä yhteensopivuudesta. Mun mielestä jos alunperin ostaa kivoja vaatteita niin on myös helppo tehdä kivoja asukokonaisuuksia. Myös sen lapsen itse.
Mulla on poika, joka puki yleensä mukisematta ne vaatteet päälle mitä vanhempi "määräsi". Myös ulkovaatteet. No toinen lapsi, tyttö (jos nyt sukupuolella on mitään väliä), on ollut pienestä asti tosi vaativa ja aistiherkkä lapsi. Aina joku tuntuu huonolta tai on vaan huonosti, ihan vaikka hanskat. Ja vaatteet ei saa olla yhtään reiluja; eli pitää vaatteita vasta kun ne on just sopivia tai vähän nafteja. On tarkka mitä kuvioo, miltä tuntuu.. jonkun vaatteen voi hyväksyä sovittaessa, mut sit pitää ehkä kerran ja hylkää, kun se roikkuu sieltä ja sieltä tai on liian lyhyt/pitkä, saumat tuntuu tms. Joten hänellä on kaapissa vaatetta, mut pitää melkein aina tiettyjä samoja päällä, eikä ne aina sovi niin yhteen, vaikka pyrin ostamaan niin että kaikki sopisi toisten kanssa. Ja monet hyväksi/lapsen hyväksymät vaatteet saatan ostaa seuraavassakin koossa, mut sitten ei jostain syystä enää pidäkään. Olen niin kyllästynyt koko touhuun. En nyt osta enää mitään uutta vaatetta ennenku on kaikki edelliset pieniä/resuja. Kuitenkaan ei pidä kuin muutamaa vaatekertaa.
Toinen "ongelma" on hiukset. Sitä kuvitteli, et sit kun on tyttö, niin voi kun kiva laittaa sille kaikkia kampauksia, lettejä tms. No pienenä vielä hyväksyi letit ja ponnarit, mut nyt "luuhaa" jatkuvasti tukka auki paitsi urheillessa suostuu laittaa ponnarin. Kuulema ponnari/tukka kiinni on tyhmän näköinen, kun on silmälasit (ja ymmärrän tavallaan kun itsekin ajattelin aikoinaan samallatavalla). Tiedän vanhempia, jotka sanoisi, et jos ei anna laittaa kiinni, niin sitten leikataan polkka tukka. Tytöllä olikin joskus polkka ihan omasta tahdostaan, mut en halua nyt isompana (on 10v) pakottaa leikkaa, kun on aukikin nätti. Ainoa vaan, et mielestäni voisi useammin pitää kiinni, kesähelteillä jne. Nyt aina auki paitsi jos menee vaikka jumppaan, jalkapallotreeneihin, uimaan tms.niin laittaa kiinni, mut yleensä silloinkin vasta viime tipassa. Eli lähtee kotoa tukka auki, hiusrenksu mukana ja laittaa kiinni just ennen treenien alkua. Kaikkea sitä :D
Taistelua on ollut vaatteiden ja hiusten suhteen, niin ei vaan jaksa niin välittää, kunhan on siistit ja puhtaat vaatteet. Ja säänmukaiset. Kateellisena katson joitain tytön kavereita, kun heillä tukat ponnarilla tai letillä ja kivoja vaatteita,mitä oma tyttö ei suostuisi pitämään. Esim joku collegehuppari; pitää olla istuva, ei sellainen malli, joka vähänkin leveä ja madalletut olkapäät tms. Mielellään ei huppua ja mieluusti vetoketju. Siinäpä kun koitat löytää mieleisen... ja kun löytää, niin onkin joku tosi lyhyt ja hihat ylipitkät, niin ei suostu pitämään.
Aloituksesta huomaa kyllä sanomattakin ettei ole lapsia. Tai kai niitä joitain mammoja on jotka pukee lapsena väkisin itse valitsemiinsa vaatteisiin, mutta valtaosa ei. Oman eskarilaisen kanssa käydään taistelua siitä ettei voi laittaa samaa lempparipaitaa päälle joka päivä vaan sitä pitää myös pestä. Jos vaatteet ovat puhtaat, säänmukaiset, sopivan kokoiset ja lapsi suostuu pistämään ne päälleen niin asu on riittävän hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkotiin puetaan surkeinta kirppiskamaa, koska siellä varhaiskasvattajat eivät osaa lukea, lapsen varavaatteet ja kumisaappaatkin päätyvät muille lapsille. Aikani yritin pukea lapsen nätisti, mutta kun kolmas haalari katosi "lapsi on varmaan laittanut sen johonkin" -mentaliteetilla, opin pukemaan 2v ikäisen rönttäasuihin. Karmealtahan ne näyttävät, mutta ei harmita, kun vastaostettu paita annetaan toisen perheen lapselle, koska "ei sitä ole nimikoitu" - ei vai, niskaan ommeltu iso lappu, että tämä on Ida Virran paita.
USKO POIS! Kokemuksen syvä rintaääni, LAPSET ITSE kuskaavat vaatteitaan paikasta toiseen! EI niitä ole aikaa etsiä mihin ne nyt vei senjasen vaatteet!
Nimimerkillä useampaakin nimikoitua paitaa metsästänyt!
Jotenkin en pysty uskomaan, että 11 kk ikäinen juuri kävelemään oppinut onnistuu nappaamaan noin metrin korkeuteen ripustetun haalarin ja piilottamaan sen niin, ettei sitä kukaan muu löydä ja pihalla on sattumalta samankokoinen lapsi samanlaisessa haalarissa, jossa lapsi aamulla hoitoon tuotiin. Kaiken lisäksi haalari oli uniikki, isoäidin ompelema. Mutta tietty kokemuksen syvällä rintaäänellä tiedät, että siellä päiväkodissa on runsaasti piiloja, jonne pienet lapset ehtivät vaatteita kätkeä, kun hoitajilla on muuta puuhaa kuin hoitaa lapsia. Sama saappaiden kanssa, ei hoitajat kykene niistäkään katsomaan, mitkä on Idan ja mitkä Yasminen. Jostain syystä uudet ja parhaat lykätään Yasminen jalkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on poika, joka puki yleensä mukisematta ne vaatteet päälle mitä vanhempi "määräsi". Myös ulkovaatteet. No toinen lapsi, tyttö (jos nyt sukupuolella on mitään väliä), on ollut pienestä asti tosi vaativa ja aistiherkkä lapsi. Aina joku tuntuu huonolta tai on vaan huonosti, ihan vaikka hanskat. Ja vaatteet ei saa olla yhtään reiluja; eli pitää vaatteita vasta kun ne on just sopivia tai vähän nafteja. On tarkka mitä kuvioo, miltä tuntuu.. jonkun vaatteen voi hyväksyä sovittaessa, mut sit pitää ehkä kerran ja hylkää, kun se roikkuu sieltä ja sieltä tai on liian lyhyt/pitkä, saumat tuntuu tms. Joten hänellä on kaapissa vaatetta, mut pitää melkein aina tiettyjä samoja päällä, eikä ne aina sovi niin yhteen, vaikka pyrin ostamaan niin että kaikki sopisi toisten kanssa. Ja monet hyväksi/lapsen hyväksymät vaatteet saatan ostaa seuraavassakin koossa, mut sitten ei jostain syystä enää pidäkään. Olen niin kyllästynyt koko touhuun. En nyt
Aikalailla tällä hetkellä tykkää pitää vaan urheiluleggingsejä, perus t-paitoja ja joku urheilukankainen vetoketjutakki/treenitakki siihen päälle viileämmillä ilmoilla. Yks kesä piti paljo ihanaa shortsihaalaria, oli aina se päällä, jos ei ollu pyykissä. No ostin vastaavia pari seuraavassa koossa, niin ei. Ei pidä. Tänä kesänä ei suostunu pitää shortseja varmaan kertaakaan, meni helteillä joko capreilla tai urheiluleggareilla. Eli vaikka lähettäis minne vaan, niin ne samat vaatteet mitä pitää jossai jumpassa.. kaapissa olis kyllä nätimpääkin t-paitaa, shortsia, mekkoa, mut ei. PIenenä joskus piti melkeinpä vaan mekkoja, mut ei kelpaa enää. Enkä jaksa vääntää, saatikka edes ostaa mitään, kun ei sit pidä kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Moni puhui täällä yhteensopivuudesta. Mun mielestä jos alunperin ostaa kivoja vaatteita niin on myös helppo tehdä kivoja asukokonaisuuksia. Myös sen lapsen itse.
No jos ostaa vaan yksivärisiä vaatteita, niin tuo voi onnistua. Mut jos ostat jotain kuviollisia paitoja ajatellen, että nämä sitten yksiväristen housujen kanssa ja päinvastoin vaikka kuviollisia urheiluleaggareita ja niihin yhteen sopivia yksivärisia t-paitoja/treenipaitoja, niin lapsihan saattaa pukea kuviollisen paidan niiden kuviollisten leggareiden kanssa. Vaikka kivoja onkin kaikki vaatteet ja suht samaa värimaailmaa, niin ei mene nappiin, enkä itse yhtistäisi niin. Ja olen sanonut lapselle, et kivempi kuviollisen kanssa yksivärinen, mut empä jaksa siitä koko ajan jauhaa, jos kuitenkin haluaa vaan laittaa ne kaksi kuviollista vaatetta samaan aikaan. Jos on joku virallisempi tilaisuus/juhla tms. niin saatan vaan sanoa, et tätä et nyt laita ja piste. Mut perusarjessa en viitsi nipottaa liikaa, pukekoon ne kuviolliset sitten vaikka kouluun, jumppaan/treeniin, sama se.
Ap, vilkaise mitä niillä vanhemmilla on päällä niin saat vastauksen kysymykseesi. Kasvattavat lapsensa samaan rytky tyyliin. Aah,miten ihanan Suomalaista!
On ap:llakin ongelmat.