Miksi moni pukee lapsena epäsiististi?
Miksi moni pukee oman lapsensa niin sotkuisesti yhdistelemällä kuoseja ja värejä jotka ei sovi keskenään yhteen? Eikö olisi kiva että oma lapsi näyttäisi siistiltä eikä miltään resupekalta.
Mulla ei siis vielä omia lapsia ja vaan ihmettelen tätä. Toki niitä kivasti puettuja lapsiakin näkee :)
Kommentit (64)
Lapsi valitsee itse aamulla vaatteensa kouluun, en ole näkemässä. Yleensä löytää kaapista resuisimmat housut, jotka jo muistan heittäneeni pois. Tykkää kirkkaista väreistä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän tyttöä alkoi vaatteet kiinnostamaan vasta alaluokilla, siihen asti otti kaapista päälleen mitä ensimmäisenä käteen sattui tai mitkä hänelle valmiiksi esille olin laittanut. Oli helppoa pukea hänet nätisti, tosin mistä tiedän vastaako minun "nätisti puettu" sinun "nätisti puettua". Lähes kaikki vaatteet kaapista sopi yhteen toistensa kanssa, vaikka olivatkin värikkäitä (minä rakastan värejä!). Kolmasluokkalaisena, noin 9-vuotiaana, on mielestäni alkanut koota hienoja asukokonaisuuksia itsenäisesti ja valitsee kaupasta monikäyttöisiä ja yhteensopivia vaatteita.
Poika taas on ollut tarkka vaatteistaan jo päiväkodissa, ehkä siinä 2-3-vuotiaana halusi ehdottomasti päättää vaatteensa. Oli esimerkiksi neljävuotiaana vaihtanut päiväkotikuvaukseen itse eri paidan, mitä aamulla olin hänelle puettanut päälle :D. Olipa yllätys kun kuvat tulivat katseltaviksi. Pienenä hän valitsi kivat housut ja kivan paida, kivat s
Kuulostaa ihan omalta pojalta. Hän on ollut todella tarkka siitä mitä päälleen laittaa ja miettii etukäteen yhteensopivia asuja. Välillä se logiikka ei ole ihan auennut äidille mutta lapsen mielestä tänään laitetaan ryhmä hau -kalsarit, junapaita ja punaiset housut, koska hän aikoo olla ryhmä haun Samppa ja matkustaa junalla. Hänellä on kyllä hyvä maku yksittäisten vaatteiden suhteen, joten ehkä sieltä sitten tulee ne hienot yhdistelmätkin kohta.
Mutta on kyllä ollut välillä turhauttavaa raahata 3-vuotias kaupoille, että tulee oikean väriset ulkohousut. Olisi ollut helpompaa käydä siellä kaupassa yksin.
Lapsi on lapsi eikä nukke. Minä huolehdin siitä, että valittavana on ehjät, puhtaat ja vuodenaikaan sopivat vaatteet, lapsi valitsee niistä mitä itse haluaa. Jos se nyt jotakuta häiritsee että samassa asukokonaisuudessa on Pipsa Possua ja Frozenia, niin voi voi, se on lapsen itse valitsema tyyli ja sillä mennään.
Vanha kansa ei puhunut englantia. Heidän aikakaudellaan hoitajat osasivat lukea eikä päiväkodissa kadonnut vaatteita ihan siksi, että aikuiset olivat aikuisia, lapset lapsia ja vanhemmat vanhempia. Nyt on toisin, suomea puhuva hoitaja on verrattavissa lottovoittoon ja lukutaitoinen niin harvinainen, ettei sellaista edes joka päivä tapaa.