Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka suuren varallisuuden turvin uskaltaisit jäädä pois työelämästä?

Vierailija
17.08.2025 |

Paljonko sinulla pitäisi olla varallisuutta että jäidit pois työelämästä samantien? Kuinka vanha olet,  mitä teet työksesi ja onko sinulla lapsia ja minkä ikäisiä?

Entä mitä tekisit jos lopettaisit ansiotyön, mihin käyttäisit jäljellä jäävän ajan? Muuttaisitko ulkomaille tai toiselle paikkakunnalle? Mikä muu kuin raha tai sairastuminen saisi sinut lopettamaan työssäkäynnin?

Kommentit (219)

Vierailija
181/219 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on palkkatulot 0 ja pääomatulot 245000.   Mies 54v 

Vierailija
182/219 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

0€. 

Nyky-yhteiskunta ei sovi omalle päälleni, kirjaimellisesti sairastuin sekä henkisesti että fyysisesti kun yritin pyöriä sen mukana. Työelämä oli niin kaukana järkevästä (alasta toiseen liikaa kiirettä ja vastuuta palkkaan nähden, päälle tehostaminen ym.) että siihen en enää halua osallistua kuin omilla ehdoillani. 

Nyt maalla, pienillä tuloilla, vointi parempi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/219 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3 miljoonaa loppu elämäksi + sama vaimolle kun sellaisen löydä+2 miljoonaa taloon+2 miljoonaa tonttiin ja lapsille 500 000= 10,5 miljoonaa.

Miksi tässä paljon ala peukkuja?

otetaan laskin käteen.

3000 euroa per kuukausi. Ollaan naiiveja ja kuvitellaan että seuraavat 40 vuotta pärjää samalla kuukausi summalla

se tekee 36 000/vuosi x 50 vuodella 1,8 miljoonaa

Nyt huomioidaan se että ei puhuttu missä elää ja asuu eli jos asuu yhdysvalloissa ja haluaa ison perheen ja ison talon niin tuo 10,5miljoonaa ei riitä.

Siksi, ettei tuollaista rahaa pidetä pankkitilillä ja käytetä pikku hiljaa pois. Se on sijoitettuna, ja eletään tuotolla eikä ikinä kosketa pääomaan. Kolmen miljoonan sijoitusomaisuus tuottaa oikeastikin yli 5000€ kuussa nettona, vaikkei olisi mikään velho sijo

Miksi eu ikinä koskettaisi pääomaan?  Miksi se jätettäisiin tänne, kun itse kuitenkin joskus kuolee pois?

Vierailija
184/219 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3 miljoonaa loppu elämäksi + sama vaimolle kun sellaisen löydä+2 miljoonaa taloon+2 miljoonaa tonttiin ja lapsille 500 000= 10,5 miljoonaa.

otetaan laskin käteen.

3000 euroa per kuukausi. Ollaan naiiveja ja kuvitellaan että seuraavat 40 vuotta pärjää samalla kuukausi summalla

Nyt huomioidaan se että ei puhuttu missä elää ja asuu eli jos asuu yhdysvalloissa ja haluaa ison perheen ja ison talon niin tuo 10,5miljoonaa ei riitä.

Siksi, ettei tuollaista rahaa pidetä pankkitilillä ja käytetä pikku hiljaa pois. Se on sijoitettuna, ja eletään tuotolla eikä ikinä kosketa pääomaan. Kolmen miljoonan sijoitusomaisuus tuottaa oikeastikin yli 5000€ kuussa nettona, vaikkei olisi mikään velho sijo

3 miljoonan... joopa joo roope.

Vierailija
185/219 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika äkkiä noita laskiessa oppii arvostamaan eläkejärjestelmää. Ja omaa työkykyään ja arvoaan työmarkkinoilla.

On ihan järkevää varautua eläkkeen matalaan tasoon järjestämällä jotain pääomatuloa, tai edes pahan päivän varaa eläkepäiviksi. On myös fiksua varautua siihen, että työn teko voi loppua ennen eläkeikää ja ne välissä olevat vuodet pitää jotenkin pystyä elämään. Mutta onneksi, onneksi ei tarvitse säästää ja sijoittaa rahaa, jolla yksin pärjää koko loppuelämän.

Oma suunnitelma on jäädä töistä pois hiukan yli 60-vuotiaana. Olisi hyvä, jos siinä kohtaa olisi tonni kuussa pääomatuloa (netto) sekä muuta rahaa välivuosiin ennen eläkkeen alkamista. Nämä ovat ihan realistisia tavoitteita. 

Minkä verran pääomaa tarvitaan n. 1000e/kk pääomatuloihin?

Vierailija
186/219 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

0€. 

Nyky-yhteiskunta ei sovi omalle päälleni, kirjaimellisesti sairastuin sekä henkisesti että fyysisesti kun yritin pyöriä sen mukana. Työelämä oli niin kaukana järkevästä (alasta toiseen liikaa kiirettä ja vastuuta palkkaan nähden, päälle tehostaminen ym.) että siihen en enää halua osallistua kuin omilla ehdoillani. 

Mistä saat nuo pienet tulot?

Toivottavasti ei muiden työllä maksamista veroista.

Vierailija
187/219 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin pois töistä v 2016 460000 euron varallisuuden kanssa. Sain perintöä silloin. Minulla oli ennestään omaisuutta noin 220000 euroa. Olen välillä ollut vähän aikaa töissä ja ottanut urakka hommia koska olen ollut tylsistynyt

Vierailija
188/219 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

otetaan laskin käteen.

Kyllä sen pääomankin voi tarvittaessa sitten vähitellen eläkeikää lähestyttäessä syödä. Jos tähtää siihen ettei, niin laskelma menee monella aika toivottomaksi. Tarkoittaisi tuomiota jatkaa työelämässä sinne reippaasti yli 60v asti mikä on järjetöntä jos tavoitteena on järkevä ja hyvä elämä ja omasta kunnosta ja terveydestä huolehtiminen. Etenkin miehillä todella huono diili, ei jää välttämättä montaakaan hyvää vuotta enää, infarktit yms voi iskeä hyvin todennäköisesti ja kaikki meneekin kalliisiin sairaala- ja avustajakuluihin sitten jos sattuukin jäämään henkiin vielä. Naisilla jossain määrin eri, 65 vuottakaan ei naisilla ole vielä ihan toivoton, aikaa on vielä paljon enemmän.

Vierailija
189/219 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoituksissa, rahastoissa tms minulla ja miehelleni on tällä hetkellä yhteisesti n. 2,5 milj.€. Kummallakin omat käyttötilit (n.125.000 €) Ei velkaa. Minä olen vielä töissä, mies on ollut lyhyen aikaa eläkkeellä. Yksi aikuinen lapsi, hyvin toimeentuleva.

Vierailija
190/219 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoituksissa, rahastoissa tms minulla ja miehelleni on tällä hetkellä yhteisesti n. 2,5 milj.€. Kummallakin omat käyttötilit (n.125.000 €) Ei velkaa. Minä olen vielä töissä, mies on ollut lyhyen aikaa eläkkeellä. Yksi aikuinen lapsi, hyvin toimeentuleva.

Jaaha, no, ei ole kovin kiinnostava tieto. Nuo tuollaiset summat eivät ole työllä saaduilla ansiotuloilla ansaittuja vaan on varmasti saatu suurelta osin perimällä tai lotolla laittamatta itse tikkuakaan ristiin, tai sitten olette lääkäreitä tai kansanedustajia ja saaneet ne ylihinnoitelluilla palkoilla ja listaamattomista verotonta pääomatuloa nostamalla. Nyt tässä olisi kiinnostavampaa miten tavallinen ihminen joka ei ole kultalusikka hanurissa syntynyt, voisi jotenkin turvata ihmisarvoisen ja siedettävän elämän nykysuomessa 50-68 ikävuoden välillä.

Vierailija
191/219 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0€. 

Mistä saat nuo pienet tulot?

Toivottavasti ei muiden työllä maksamista veroista.

Kannatat siis yritysten ja maatalouden tukien poistoa?

Vierailija
192/219 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 prossaa alennetulla toimeentulotuella ja asumistuella eli about 900 se on. Siitä vuokra ja nettilasku niin vajaa 400 jokakuiseen elämiseen. 

En valita, mutta epäilemättä te muut valitatte, elämmehän oikeistohurmoksen pyörteessä!

Vierailija
193/219 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vain hilkkua vaille 90 000e pankissa, velaton elämä, talo, mökki, tehdasuutena ostettu auto, hyvin on mennyt, pankkisaldo on jopa suurentunut....ja autokin jo kerran vaihdettu tietenkin omilla herkuilla varustettuna uutena tilattuna. Kaikki keillä talous kunnossa voi tehdä saman, ei siihen miljoonia tarvita

Vierailija
194/219 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20 prossaa alennetulla toimeentulotuella ja asumistuella eli about 900 se on. Siitä vuokra ja nettilasku niin vajaa 400 jokakuiseen elämiseen. 

En valita, mutta epäilemättä te muut valitatte, elämmehän oikeistohurmoksen pyörteessä!

Tavallaan huvittavaakin alapeukutus, kun juuri ihmisten vottumaisuuden takia työelämä on ruvella, ja sitä samaa vottumaisuutta tarjoatte työelämästä ulos jättäytyneelle - eli vahvistatte että olen oikeassa!

Vierailija
195/219 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen elänyt tällä tavalla pääomatuloilla viimeiset kymmenen vuotta.

- Sijoitussalkun koko on noin 270 000 €

- Sen lisäksi on puoliksi maksettu omakotitalo. Siinä on pääomaa kiinni ehkä 150 000 €. Maksan asuntolainaa mahdollisimman pienellä kuukausierällä.

Pääoma on riittänyt hyvin. Ei ole mitenkään huolestuttavasti lähtenyt vähenemään. Vaikka tällä hetkellä osakekurssit on alhaalla. Salkun arvo oli reilusti yli 300 000 € parhaimmillaan. Luotan siihen, että se aikanaan nousee jahka tämä nykyinen lama hellittää.

Mitään yhteiskunnan tukia en ole ottanut. Ihan omillani on tarkoitus pärjätä.

Tykkään elää hidasta elämää. Yllättävän vähän rahaa kuluu arjessa kun jättää turhan kuluttamisen pois. Ei mun tarvitse säntäillä autolla ostoskeskuksesta toiseen. Mielummin menen koiran kanssa metsään kävelemään. Hyvät eväät mukaan ja kotoa termospullossa kahvia. Aidosti tärkeät asiat elämässä ei ole rahassa mitattavia.

Vierailija
196/219 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin jättäytyä aika lailla nyt. Ei tämä nyt niin vaikeata ollut.

M44

Vierailija
197/219 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskin ja nykytasoiseen elämään 370000€, vaatimattomampaan selvästi vähemmän

Vierailija
198/219 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laskin ja nykytasoiseen elämään 370000€, vaatimattomampaan selvästi vähemmän

Jatkan: Tällä hetkellä siis maksettuna noin 300000€ talo, maksettu autot (vanhempia jo, uudehkoina ostettu joskus) ja epäonnistuneita sijoituksia nettoarvoltaan noin 50000 eurolla. Tilanne hyvä, voisi olla hullumminkin. Olivat parhaimmillaan paljon korkeammalla arvoltaan vielä 10 vuotta sitten. Osakkeissa tein pahan virheen ja nostin rahat parhaasta sijoituksesta liian nopeasti pois muutama vuosi sitten, rakettimainen nousu tapahtui parissa viikossa sen jälkeen. Arvo nousi 10x siitä millä myin. Olen ostanut surkeita sijoitusasuntoja kohteeksi muka menestyvistä kaupungeista, mutta arvot laskeneet kuin lehmän häntä. Vain pääkaupunkiseutu ja Tampere olisivat olleet hyviä kohteita. Hinnar näyttää laskevan edelleen, pohjaa ei näy. Ei kannata myydä vielä vuosiin ellei arvo nouse. Alkuperäinen tavoite oli 50-vuotiaana pois pakollisesta työstä, nyt tavoite siirtynyt 60-vuotiaaksi. Jos epäonnistun niin menee 66-68 vuotiaaksi pakkotyössä.

Vierailija
199/219 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaista menestynyttä firettäjää kohtaan on kymmeniä epäonnistuneita. Elämä ei aina mene kuten suunnittelee. Perheellistyminen laittaa monelta selän seinää vasten tai kattilat jakoon jos raha menee perheen edelle

Vierailija
200/219 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli vain hilkkua vaille 90 000e pankissa, velaton elämä, talo, mökki, tehdasuutena ostettu auto, hyvin on mennyt, pankkisaldo on jopa suurentunut....ja autokin jo kerran vaihdettu tietenkin omilla herkuilla varustettuna uutena tilattuna. Kaikki keillä talous kunnossa voi tehdä saman, ei siihen miljoonia tarvita

Ei ole vaikeaa tuo. Se on ihan tavallista 50-60 vuotiaana. Meidän rahat investoitiin yritykseen, upporikasta tai rutiköyhää pelataan - vain säästöillä ja isohkolla lainalla.