Säästämisvinkkejä?
Itse teen leivät ja ruoat itse, ei ravintoloita eikä eineksiä.
Ostolakko.
Palkkapäivänä siirän rahat säästötilille ja käyttötilille jätän vain niukasti sen mitä kuluu ruokaan ja muuhun.
Muita vinkkejä?
Kommentit (536)
Ruokalasku aina suurin piirtein sama, on hyvä laskea vaikka kerrottuna tilausten määrällä kk.
Satasen vuosisäästö on jo tosi hyvä säästö. Se on kuitenkin yli 1,5% työmarkkinatuen netosta.
Olen avannut pari säästötiliä eri pankkiin kuin oma pääpankki. Sinne on helppo pistää säästöön kun on tallettanut maksupohjaksi, mutta sieltä ei tule siirrettyä takaisin käyttötilille, kun sinne kirjautuminen vaatii tunnistautumiset ynnä muut nostovimpailut.
Kannattaa miettiä tarkkaan se mitä on hyvä omistaa, mikä kannattaa vuokrata. Ostaako uuden vai käytetyn jne.
Asunto kannattaa omistaa jos asuu pitkään samalla paikkakunnalla ja asumisen tarpeet pysyvät muuttumattomina. Autoa ei kannata omistaa jos ilmankin pärjää. Auto saattaa olla järkevin ostaa käytettynä mutta autokauppa saattaa hyvittää reilummin jos vaihtaa uuteen.
Vierailija kirjoitti:
Olen avannut pari säästötiliä eri pankkiin kuin oma pääpankki. Sinne on helppo pistää säästöön kun on tallettanut maksupohjaksi, mutta sieltä ei tule siirrettyä takaisin käyttötilille, kun sinne kirjautuminen vaatii tunnistautumiset ynnä muut nostovimpailut.
Säästötilien korot ovat aivan onnettomia. Parempi avata arvo-osuustili ja sijoittaa kuukausittain arvopapereihin.
Martat järjestävät ruoanlaitto- ja talouskursseja. Rahankäyttöön on saatavilla oppia myös aikuisiällä. Kotona vanhempien tehtävä on opettaa lapsilleen järkevää rahankäyttöä ja säästämistä.
Nuukuus, itse tekeminen ja hintojen vertailu ovat säästämisen avainsanoja. Laitetaan excel-taulukkoon kaikki tulot ja menot. Hankitaan lisää tuloja keikkatöillä ja lisätöillä. Keikkatöillä saa ansaittua lisää tuloja. Karsitaan kovalla kädellä turhia menoja ja jätetään kaikki heräteostokset tekemättä.
Vaihdetaan kalliit harrastukset edullisiin ja ilmaisiin harrastuksiin. Kirjastosta saa lukemista, kirjoja, lehtiä, musiikkia ja elokuvia. Liikutaan luonnossa, telttaillaan, kävellään, vaelletaan ja pyöräillään. Uidaan luonnonvesissä, marjastetaan ja sienestetään. Hankitaan polkupyörä käytettynä. Uutena noin 1000 € polkupyörän saa ostettua vähän käytettynä noin 200-300 eurolla.
Tehdään haasteita: EI osteta uusia vaatteita tai kenkiä esimerkiksi seuraavan puolen vuoden aikana. Ilmaiseksi ja hyvin edullisesti löytyy lähes kaikkea, jos ja kun viitsii etsiä. EI käydä kahviloissa, ruokaravintoloissa, festareilla ja viihteellä. EI tuhlata rahaa matkustamiseen, hotelliyöpymisiin, ravintoloihin ja kahviloihin. Laitetaan näistä haasteista kertyvät rahat säästöön. Kerätään pulloja ja tölkkejä.
Käydään läpi suurimmat menot eli asumiskulut, ruoka, liikkuminen, harrastukset, vaatetus ja kodin sopimukset kuten vakuutukset, sähkö ja puhelinlaskut. Lopetetaan turhat lehtitilaukset, suoratoistopalvelut ja kalliit kuntosalijäsenyydet.
Vierailija kirjoitti:
Kierrät kaukaa kaikki kahvilat, ruokaravintolat, pikaruokapaikat, hotellit ja kylpylät. EI brunsseja, kahvia, noutoruokaa, lounaita ja hotellilomia. Omat eväät kunaan. Kävele ja pyöräile lyhyet matkat. Kulje joukkoliikenteellä, jos se on mahdollista. Käy kauppojen ilta-alennuksissa ja loppuunmyynneissä. Hanki vaatteet, kengät ja harrastusvälineet käytettyinä Torista ja Facebookin Annetaan-palstoilta. Jopa ilmaiseksi.
Liity Marttoihin ja opettele järkevää rahankäyttöä. Vertaile hintoja. Tee ostolakkoja. SÄÄSTÄ. SÄÄSTÄ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on tapana pestä hiukset useampi kerta viikossa, niin siirtyy esim. 2krt/viikko. Shampoo kulut helposti puolittuu, mikä voi olla aika isokin summa jos tapana on ollut käyttää jotain kalliimpaa merkkiä. Lisäksi vedenkulutus pienentyy. Mulla kesti 8kk hiusten tottua uuteen pesuväliin, mutta kyllä se kannatti.
Jos on näin pihi, niin tämä homma hoituu 10 kertaa paremmin, tehokkaammin ja helpommin leikkaamalla hiukset lyhyeksi.
En ole pihi vaan kyse on turhan kulutuksen karsimisesta. Joka kuukausi pystyn laittaa 2000€ sijoituksiin, kun kaikki turhuus karsittu pois. Valintoja, valintoja
Noin vähän? Minä laitan kymppitonnin kuussa sijoituksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän edukseni tarjoukset eli kun on hyvä hinta, ostan tuotetta useamman kappaleen kuten hammastahna, wc-paperi, käyttämäni shampoo, pyykinpesuaine jne.
Eilenkin juuri ostin Paradontax Tokmannilta 3,99, tottakai otin kalleinta (a joku päälle 6 €) ja heti 4 kpl kylppärin kaappiin.
Näiden tarjousten perässä juoksemiselle tulisi kuitenkin laskea hinta, mikäli siihen käyttää paljon aikaa tai ne hakee ihan eri paikasta mihin olisi muutoin menossa, lisäksi pitää huomioida kulkeutumiset, pääseekö ilmaiseksi samalla bussikortilla, vai pyörällä vai mennäänkö bensaa käyttäen, kuten moni tekee ja säästö katoaa jo siinä.
Joo tai mustikoiden keräämiseen. Sienestys on minusta hauskaa, mutta marjastaminen on ihan työtä, josta palkka ei itse asiassa ole kummoinen. Sellaista paikallaan pyllistelyä
Ämpärillinen mustikkaan maksaa 50 €. Parhaimmillaan tunnissa kerää useamman ämpärillisen. Kyllä siinä aika kovalle tuntipalkalle pääsee hitaampikin kerääjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä voi ostaa kuohuviiniä shampanjan sijasta. Ihan hyviä kuohareita löytyy myös!
VIelä enemmän säästää kun jättää ostamatta kokonaan
En ymmärrä mitä tarkoitat. Miten ostereita voi syödä ilman shampanjaa?
Määräänsä enempää ei voi säästää. Minä olen panostanut lisätuloihin ja palkankorotuksiin kun säästöjen tie käytiin loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän edukseni tarjoukset eli kun on hyvä hinta, ostan tuotetta useamman kappaleen kuten hammastahna, wc-paperi, käyttämäni shampoo, pyykinpesuaine jne.
Eilenkin juuri ostin Paradontax Tokmannilta 3,99, tottakai otin kalleinta (a joku päälle 6 €) ja heti 4 kpl kylppärin kaappiin.
Näiden tarjousten perässä juoksemiselle tulisi kuitenkin laskea hinta, mikäli siihen käyttää paljon aikaa tai ne hakee ihan eri paikasta mihin olisi muutoin menossa, lisäksi pitää huomioida kulkeutumiset, pääseekö ilmaiseksi samalla bussikortilla, vai pyörällä vai mennäänkö bensaa käyttäen, kuten moni tekee ja säästö katoaa jo siinä.
Joo tai mustikoiden keräämiseen. Sienestys on minusta hauskaa, mutta marjastaminen on ihan työtä, josta palkka ei itse asia
Keräähön niitä, mutta se puhdistaminen vie aikaa. Puhdistamattomia ostaa vain yritykset, ja ne ei paljon maksa.
Vierailija kirjoitti:
Älä omista autoa.
Tämä on ehkä tärkein käytännön neuvo. Peltilehmä on loputon rahareikä. Usein ihmiset on myös tosi taitavia selittämään itselleen miksi on "pakko" olla auto. Ei ole.
En todellakaan ala kulkemaan julkisilla karjavankkureilla. Talvella haisevat märältä rukkaselta ja kesällä aina joku deeku haisee. Toiseksi työmatka 70km päivässä, julkisilla menisi vain hermot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä omista autoa.
Tämä on ehkä tärkein käytännön neuvo. Peltilehmä on loputon rahareikä. Usein ihmiset on myös tosi taitavia selittämään itselleen miksi on "pakko" olla auto. Ei ole.
Jaa, mun focuksen kulut on noin 500e vuodessa jos ei polttoaineita lasketa ja polttoaineilla noin 2000e/vuosi.
Mun pyörän kulut on parikymppiä vuodessa ja bussilippu olisi maksimissaan 600, mutta onneksi joka kuukausi ei tarvitse, koska pyöräilen kesät, ja työmatkalipulla saa matkustaa 350 € edestä, joten kokonaisuudessaan tulee kalleimmillaankin noin pari tonttua halvemmaksi kuin sun focus.
Säästöä pidemmälläaikavälillä: Ostin jo 30 vuotta sitten täysin metsittyneen tontin ja teen poittopuut itse. Ostopuina 70-80€ heittomotti, itse tehtynä ehkä 20-30€ motti. Lämmitän tslon, saunan ja veden puilla. Säästöä tulee toki vasta useamman vuoden jälkeen mutta ko palstasta saa aina sen mitä maksoin. Puuta menee joku 13-16 mottia vuodessa. Oli tuuria kun sain todella halvalla.
Personal trainerin sijaan voi käyttää esimerkiksi Aitofit -nimistä sovellusta. Maksaa 15€ kuukaudessa ja on tosi helppo kun painot ja liikkeet säätyy ja vaihtuu automaattisesti kehityksen ja kalenterin mukaan. Personal traineria ei ainakaan täällä päin saa ihan pikkurahalla / kk.
Jos itse/ystävä ei osaa leikata hiuksia, suosittelen opiskelijatyötä. Täällä meillä tasoitusleikkaus 9 euroa, muotoonleikkaus 12 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä omista autoa.
En todellakaan ala kulkemaan julkisilla karjavankkureilla. Talvella haisevat märältä rukkaselta ja kesällä aina joku deeku haisee. Toiseksi työmatka 70km päivässä, julkisilla menisi vain hermot.
Elämässä on jotain pahasti pielessä jos pitää 140 km pelkkiä työmatkoja ajaa joka päivä. Siinä tärvääntyy aikaa pari tuntia ja maksaa ihan sikana.
Minulla on pitkä tukka, joka on aika usein kiinni. Olen antanut lasten tasoittaa välillä hiukset.
VIelä enemmän säästää kun jättää ostamatta kokonaan