Säästämisvinkkejä?
Itse teen leivät ja ruoat itse, ei ravintoloita eikä eineksiä.
Ostolakko.
Palkkapäivänä siirän rahat säästötilille ja käyttötilille jätän vain niukasti sen mitä kuluu ruokaan ja muuhun.
Muita vinkkejä?
Kommentit (535)
vessapaperin voi vaihtaa hesariin, kastele ,kuivaa ja leikkaa paloiksi, kaytä vain
tekstisivut, käytä rajallinen määrä wc-pönttöön ettei tukkeudu, loput palat roskikseen
Sipulia perunaa kaalia ja kaurapuuroa. Juomaksi vettä ja 3 kuppia halpiskahvia päivässä.
Vierailija kirjoitti:
En edelleenkään keskity triviaalisäästöjen hakemiseen ja siten elämäni kurjistamiseen.
Maanantaina nostin tulevia tulojani, eilen nostin reippaasti tulojani (menen uuteen työpaikkaan). ja tänään nostan jälleen tulojani.
Paljon järkevämpää kuin nuo muutamien senttien hiomiset pois kulutuksesta.
Eli tälläkin viikolla kasvatin 3 kertaa tulojani.
No sinäpä olet nerokas?kerropas neropatti meille tyhmille missä niitä töitä on???
Vierailija kirjoitti:
Syö tarpeeseen, ei huvikseen. Puuro ja perunat kunniaan. Isot satsit kerralla ruokaa. Sieniä ja marjoja poimiin kellä mahdollista.
Peruna on täyttävää ja jääkaapissa jäähdytettynä salaatintapaan ei lihota.
Vierailija kirjoitti:
Tee selvä ero haluamisen ja tarvitsemisen välillä.
Tämä jos mikä on tärkeä myöntää itselleen.
Lisäksi vinkkinä, että seuraa vähintään yhden kuukauden ajan (mieluummin vaikkapa puoli vuotta) mihin rahaa oikeasti menee ja kuinka paljon. Kuitit talteen ja vaikkapa Excel-taulukkoon ylös kaikki ostokset/menot/laskut/liikkumiset ym. eriteltyinä aihealueittain. Näin näkee kuinka paljon vuositasolla sitä rahaa oikeasti mihinkin menee. Yksittäistä heräteostosta tehdessä ei tule ajatelleeksi kuinka paljon oikeasti vuositasolla rahaa meneekään "turhaan", jos heräteostoksia onkin vaikka viikottain tai kuukausittain.
Kilpailuta puhelin/netti/sähkö ym. vaikkapa vuosittain, vaatii vaivannäköä mutta säästöäkin tulee selvästi.
Lopetin sekä Viking, että Eurojackpotin pelaamisen. Kotimaista lottoa pelaan vielä. Kun lopetin Viking- ja Eurojackpotin, on säästö 5€ viikko eli 260€ vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Lopetin sekä Viking, että Eurojackpotin pelaamisen. Kotimaista lottoa pelaan vielä. Kun lopetin Viking- ja Eurojackpotin, on säästö 5€ viikko eli 260€ vuosi.
Lottoaminen (ja suklaa) on ainoa paheeni, pistän Eurojackpotiin, Viking Lottoon ja lottoon viikkotasolla keskimäärin 5 euroa. Se on vähän kuin elokuvissa kävisi, kun haaveilee mitä kaikkea tekisi jos iso voitto napsahtaisi omalle kohdalle.
Kun vaivaa eturauhasta ja pitää käydä vessassa 15 kertaa päivässä, niin kuse mehukannuun. Kuivaa sitten kalusi pyykkikorin vaatteisiin, niin ei kulu wc-paperia. Kun lähdet kaupungille, ota eväät ja reppukaljaa mukaan. Tee levyleipää. Lue kirjastossa edellisen viikon lehdet. Osta vaatteet kirpparilta. Myy autosi. Osta punalaputettuja tuotteita. Älä suunnittele lomamatkaa, soita matkatoimistoon ja kysy, että mihin pääsee halvalla. Ole valmis lähtemään matkalle 24 tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
töihin meno
Kehno säästövinkki, kasvattaa kuluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen huomannut oman kulutuksen olevan huomattavasti pienempää kuin ystävilläni. Mietittyäni asiaa päättelin sen johtuvan somettomuudestani. En yksinkertaisesti näe mitä muilla on enkä koe tarvetta hankkia jokaista juttua. Hiuskosmetiikkana on shampoo. Nuorempana kun värjäsin hiuksia (sekin kuluerä) jouduin myös ostamaan hoitoainetta ja hiusnaamioita. Nykyään kun pesen shampoolla pari kertaa viikossa (enkä suorista/kiharra jne) niin hiukset ovat paremmin voivat kuin koskaan niitä "hoitaessa". Sama koskee myös muutakin kosmetiikkaa. Mun tulee ostettua hyvin vähän mitään. Ihoa ei tarvitse edes rasvata jos siitä ei hinkkaa päivittäin luonnollista bakteerikerrosta pois saippualla. Eli taas säästää kun jättää saippuat ja vartalovoiteet kauppaan. Ja iho voi paremmin kuin koskaan.
Saatat olla oikeassa. Itsekään en ole somessa ja ihon- ja hiustenhoitorutiini on
Somella on varmasti vaikutusta, mutta itse en seuraa mitään kosmetiikkasisältöjä sen vähän mitä somessa olen, ja silti ihonhoitoon menee rahaa. Minulla on kuiva ja herkkä iho, ja jos ei suihkun jälkeen rasvaa tai jättää kasvovoiteen väliin, niin aika äkkiä alkaa kiristellä ja sattua ja tulee jotain ihottumaa. Säästän ostamalla edullisinta sopivaa vartalovoidetta, mutta kasvovoiteisiin laitan oman mukavuuteen tähden ihan mielelläni enemmän rahaa, kunhan tuote on sopiva ja toimiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tee selvä ero haluamisen ja tarvitsemisen välillä.
Tämä jos mikä on tärkeä myöntää itselleen.
Lisäksi vinkkinä, että seuraa vähintään yhden kuukauden ajan (mieluummin vaikkapa puoli vuotta) mihin rahaa oikeasti menee ja kuinka paljon. Kuitit talteen ja vaikkapa Excel-taulukkoon ylös kaikki ostokset/menot/laskut/liikkumiset ym. eriteltyinä aihealueittain. Näin näkee kuinka paljon vuositasolla sitä rahaa oikeasti mihinkin menee. Yksittäistä heräteostosta tehdessä ei tule ajatelleeksi kuinka paljon oikeasti vuositasolla rahaa meneekään "turhaan", jos heräteostoksia onkin vaikka viikottain tai kuukausittain.
Kilpailuta puhelin/netti/sähkö ym. vaikkapa vuosittain, vaatii vaivannäköä mutta säästöäkin tulee selvästi.
Shoppailusta saa sisältöä elämään, tekemistä, kuvitelman että elämä menee eteenpäin ja kaikki hyvin. Olen takertunut tähän optimismiin, muuten masentuisin neljän seinän sisälle eikä olisi muuta tekemistä kuin katsoa tvstä uusintojen uusintoja päivästä toiseen. Kun ei elämässä ole mahdollisuutta elää kuten muut, suunnitella uutta, mennä ja tehdä, nähdä ja kokea uutta. Shoppailusta saa edes jotain virikettä ja mielihyvää tähän kurjaan elämään kivun vankina.
t.kipupotilas joka valvoo yöt ja päivät
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kukaan ei tue S mafiaa, monopoli joka kuluttajalle haitallinen. Käykää K ja Lidl!
K on ylivoimaisesti kallein, mutta kukin tavallaan. Hintataso erottaa, mutta näen K ja S molemmat mafiana, vaikka toimintatapansa hiemat poikkeavat ovatkin.
On mutta ei ne muut halpoja ole. Suomessa on euroopan kalleinta ruoka.
Ja paskan vitut ole!
Mistä moinen kiihko? Missä on kalliimpaa?
Lidlissä.
Vierailija kirjoitti:
vessapaperin voi vaihtaa hesariin, kastele ,kuivaa ja leikkaa paloiksi, kaytä vain
tekstisivut, käytä rajallinen määrä wc-pönttöön ettei tukkeudu, loput palat roskikseen
Juu. Ensin käyttää vessapaperina ja sen jälkeen käärii siihen voileipänsä.
Säästää ei voi määräänsä enempää. Siispa selvittele tapoja saada lisää rahaa. Käytä aika sellaisten taitojen opiskeluun, joita voi myydä netissä. Esimerkiksi Freelancer, Upwork, Fiverr, Glassdoor, Toptal ja monet muut tarjoavat alustan, jonka kautta voi tienata. Varsinkin Toptalin kautta saa keikkoja, joilla ansaitsee kunnolla.
Niukka mutta järkevä ruokavalio on avain pitkään ikään. Ei mussuta sipsiä ja suklaata kun on paha mieli.
(joskus ehkä niitäkin)