Säästämisvinkkejä?
Itse teen leivät ja ruoat itse, ei ravintoloita eikä eineksiä.
Ostolakko.
Palkkapäivänä siirän rahat säästötilille ja käyttötilille jätän vain niukasti sen mitä kuluu ruokaan ja muuhun.
Muita vinkkejä?
Kommentit (536)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on tapana pestä hiukset useampi kerta viikossa, niin siirtyy esim. 2krt/viikko. Shampoo kulut helposti puolittuu, mikä voi olla aika isokin summa jos tapana on ollut käyttää jotain kalliimpaa merkkiä. Lisäksi vedenkulutus pienentyy. Mulla kesti 8kk hiusten tottua uuteen pesuväliin, mutta kyllä se kannatti.
Tämä on kyllä totta miten paljon naiset huuhtelee rahaa viemäristä alas erilaisten kosmetiikka tuotteiden muodossa.
Itsekin ostin pitkään hiustuotteet vain kampaamosta, luullen niitä niin paljon markettikamaa paremmiksi. No, säästösyistä siirryin kuitenkin ihan perus markettituotteisiin. Hiusten kunnossa ei mitään eroa.
Surullista että ihminen ei raaski pestä hiuksiaan. Kulkee 8 kk tukka likaisena ja säätää.
Todennäköisesti kulkee edelleen muttei vaan enää itse tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän edukseni tarjoukset eli kun on hyvä hinta, ostan tuotetta useamman kappaleen kuten hammastahna, wc-paperi, käyttämäni shampoo, pyykinpesuaine jne.
Eilenkin juuri ostin Paradontax Tokmannilta 3,99, tottakai otin kalleinta (a joku päälle 6 €) ja heti 4 kpl kylppärin kaappiin.
Esim tällaiset tuotteet ostan jo suoraan ulkomailta paljon edullisemman hinnan vuoksi.
Kuulostaa vähän höperöltä lähteä tilailemaan jotain pesuaineita ulkomailta, anteeksi nyt vain.
Iso osa niistä tulee ulkomailta joka tapauksessa.
Ostakaa hyvät ihmiset kotimaisia tuotteita, kuten LV(=LUMIVALKO), Cutrin ja No Nothing.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on tapana pestä hiukset useampi kerta viikossa, niin siirtyy esim. 2krt/viikko. Shampoo kulut helposti puolittuu, mikä voi olla aika isokin summa jos tapana on ollut käyttää jotain kalliimpaa merkkiä. Lisäksi vedenkulutus pienentyy. Mulla kesti 8kk hiusten tottua uuteen pesuväliin, mutta kyllä se kannatti.
Tämä on kyllä totta miten paljon naiset huuhtelee rahaa viemäristä alas erilaisten kosmetiikka tuotteiden muodossa.
Itsekin ostin pitkään hiustuotteet vain kampaamosta, luullen niitä niin paljon markettikamaa paremmiksi. No, säästösyistä siirryin kuitenkin ihan perus markettituotteisiin. Hiusten kunnossa ei mitään eroa.
Surullista että ihminen ei raaski pestä hiuksiaan. Kulkee 8 kk tukka likaisena ja säätää.
Tämä on ihan yhteiskunnallinen ongelma ja sietäisi Orpon ja kumppaneiden miettiä mihin jamaan tavallista kansaa ajaa. Hyi hävetkää piittaamattomat, ahneet, sulle-mulle -hyypiöt! Te saatte kasvamaan oman ja kaverien tilien lisäksi vain rikollisuutta!
Suomalaisten on saatava halpakauppoja, kuten amerikoissakin on niitä autotavarataloja, mistä pikkurahalla haetaan kodin kaikki ostokset. Ei tämä ihmisten kuoliaaksi ja kodittomiksi rahastaminen oikein käy tällaisessa maassa kuin Suomi. Meillä ei kasva hedelmät puissa ympäri vuoden, eikä ylimääräistä kalaa ole jaossa kalastajasatamissa. Ei voi yöpyä syksyisin ja talvisin matkailuautossa ja palmujen alla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän edukseni tarjoukset eli kun on hyvä hinta, ostan tuotetta useamman kappaleen kuten hammastahna, wc-paperi, käyttämäni shampoo, pyykinpesuaine jne.
Eilenkin juuri ostin Paradontax Tokmannilta 3,99, tottakai otin kalleinta (a joku päälle 6 €) ja heti 4 kpl kylppärin kaappiin.
Esim tällaiset tuotteet ostan jo suoraan ulkomailta paljon edullisemman hinnan vuoksi.
Kuulostaa vähän höperöltä lähteä tilailemaan jotain pesuaineita ulkomailta, anteeksi nyt vain.
Ostakaa hyvät ihmiset kotimaisia tuotteita, kuten LV(=LUMIVALKO), Cutrin ja No Nothing.
Kotimaiset yritykset rahoittavat Kokoomusta, joten kotimaisen yrityksen kannattaminen on suoraan omasta pussista siirto Kokoomukselle. Omilla rahoillasi maksat palkkamalttipropagandaa ja rikkaitten veronkevennyksiä. Siksi kiitos ei, kunnes tahti muuttuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei se luottoyhtiö tunne jokaisen yksilön käyttäytymistä, vaan sen miten iso joukko käyttäytyy. Yksilöt eivät kaikki käyttäydy samanlailla"
Tulee vertauskuvana mieleen sanonta: 80 % autoilijoista kokee olevansa keskimääräistä parempia kuljettajia.
Ehkä joku oikeasti myös on. Oletko sinä?
Sinä koet tietäväsi minua paremmin miten luottokortti maksut hoidan?
Sille on ihan outo ajatus että jotkut maksaa maksuaikakorttinsa kuukausittain nollille. Itsekin innostuin silloin kun aikoinaan luottokortin otin, käyttämään sitä vähän liikaa ja maksoin muutaman kuukauden ajan vain osan laskusta jolloin kuluja tietenkin kertyi. Sitten lopetin tuon ja olen jo kymmenen vuotta maksanut luottokorttilaskun täysin oli se sitten 100 euroa tai 2000 euroa kuukaudessa.
Vierailija kirjoitti:
Tähän aikaan vuodesta metsät on täynnä ilmaista ruokaa!
Ämpärillinen mustikkaa maksaa 50 €, mutta kun käyt itse poimimassa niin se on 0 €. Kantarellit on vielä arvokkaampia.
Löysin 0 kantarellia kun kävin metsässä samoilemassa :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkö
Miten tämä ihan käytännössä toimii? Aina pitää olla kyttäämässä, milloin voi pestä pyykkiä, astioita, jne.
Ei ole iso vaiva. Seuraavan päivän hinnat näkee päivittäin n. klo 14.15. Lähinnä välttelen kovia hintapiikkejä, joita kuitenkin on melko harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän aikaan vuodesta metsät on täynnä ilmaista ruokaa!
Ämpärillinen mustikkaa maksaa 50 €, mutta kun käyt itse poimimassa niin se on 0 €. Kantarellit on vielä arvokkaampia.
Löysin 0 kantarellia kun kävin metsässä samoilemassa :(
Keräsin 2,5kg kantarellejä ja muutaman orakkaan käydessäni koiran kanssa aamulenkillä. Olisi mennyt yli kolmen kilon, jos osa ei olisi ollut huonoja. Mustatorvisienet oli niin pieniä, ettei kannattanut kerätä.
Sieniä on, mutta kasvavat sääolosuhteuden takia osittain eri paikoissa kuin muina kesinä.
Otin ulkopistorasioiden sulakkeen pois päältä, sähkönkulutus lähes puolittui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihtaa kotimaisen lihan ja kasvikset ulkomaalaisiin. Säästö on joskus puolet.
Rupesin pari vuotta sitten ostamaan ulkomaalaisia tuotteita, säästöä tulee valtavasti. Tämän lisäksi teemme itse ruoan.
Nämä ulkomailta tilaajat eivät koskaan yksilöi, mitä tilaavat, minkälaisia määriä ja mitä ovat postikulut. Tilataan vaan "ulkomailta" ja säästetään julmetusti. Ihan tiedoksi, että me kaikki täällä palstalla olemme kuulleet näistä "ulkomaista" ja suurin osa meistä säännöllisesti tilaa sieltä yhtä sun toista. Useimmiten kuitenkin erityistavaraa, mitä ei saa Suomesta tai se on merkittävästi halvempaa, kuin Suomessa.
Mä voin yksilöidä tässä on muutama esimerkki; vaatteita, kenkiä, kosmetiikkaa, alkoholia, hygieniatuotteita, sähköpolkupyörän, tietokoneen, keittiöön uudet kaapit. astiaston.
Mä voin yksilöidä, miksi en säästä ostamalla ulkomailta: Vaatteita ostan noin 100 eurolla vuodessa, ja koska olen persjalkainen, joudun aina sovittamaan vaatteet, kokonumerointi ei kerro yhtään mitään. Sama pätee kenkiin, saman valmistajan eri kenkämallien lestit poikkeavat niin paljon, että en voi ostaa kenkiä sovittamatta, hankalan muotoinen jalka. Lisäksi minun kokoisia kenkiä saa yleensä kausipoistoissa vitosella tai maksimissaan 20 eurolla, sen verran raaskin kerran kolmessa-viidessä vuodessa kengistä maksaakin.
Kosmetiikasta käytän... huulirasvaa? Pari huulirasvapuikkoa vuodessa ei tuota mitään säästöjä ulkomailta ostettaessa. Hygieniatuotteissa ei myöskään säästä, vesapaperin postikulut ovat suuret (koska se vie niin julmetusti tilaa), eikä halpashamppoot ja hammastahnat maksa paria euroa enempää Suomessakaan. Ostin 2 vuotta sitten Glissin shampoota kausipoistohinnalla (euron purkki) sen verran, että niitä on vieläkin jäljellä. Deodorantit (roll'on) maksaa pari euroa purkki, niitä ei kulu kuin muutama vuodessa.
Alkoholi: no sen pari kolme kyykkykuoharia per vuosi on halvempi ostaa Alkosta kuin tilata ulkomailta.
Sähköpolkupyörää en ole vielä tarvinnut, enkä toivo tarvitsevanikaan pitkään aikaan. Tykkään 40 vuotta vanhasta Tunturistani. Tietokoneen olen saanut viimeiset 20 vuotta töistä.
Keittiön kaapit on hankittu aikana, jolloin nettiostoksia ei oikein ollut tapana vielä tehdä ja kuljetuskustannukset Suomeen olivat korkeita. Noita ei tarvitse uusia seuraavaan 30 vuoteen ainakaan, voi ne maalata jos joku haluaa.
Astiasto? Hmmm... ostin ennen vuotta 2000 Anttilasta 12 hengen juhla-astiaston todella halvalla (oli joku tarjous) ja sen jälkeen olen ostanut Ikean halvimpia astioita arkikäyttöön - sitä ennen meillä oli mummoni minulle kirpparilta ostamat astiat. En kerää mitään sarjaa.
Olen aktiivisesti etsinyt ulkomaisia nettikappoja, josta voisi ostaa halpaa bulkkiruokaa (kuljetus Suomeen). Sitten kun hinta alkaa olla halvempi kuin Suomessa, tuotteen laatu on niin heikko, että ei kannata ostaa. VIimeistään postituskustannukset kaatavat homman - eri asia olisi, jos voisin varastoida 100kg riisiä tai 5x50kg erilaisia papuja jossain.
Säästäväinen ihminen EI OSTA.
Kiusa se on pienikin kiusa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä omista autoa.
Tämä on ehkä tärkein käytännön neuvo. Peltilehmä on loputon rahareikä. Usein ihmiset on myös tosi taitavia selittämään itselleen miksi on "pakko" olla auto. Ei ole.
En todellakaan ala kulkemaan julkisilla karjavankkureilla. Talvella haisevat märältä rukkaselta ja kesällä aina joku deeku haisee. Toiseksi työmatka 70km päivässä, julkisilla menisi vain hermot.
Elämässä on jotain pahasti pielessä jos pitää 140 km pelkkiä työmatkoja ajaa joka päivä. Siinä tärvääntyy aikaa pari tuntia ja maksaa ihan sikana.
Elämässä on jotain pahasti pielessä jos ei ymmärrä, että monella on työpaikka ja asunto pääkaupunkiseudun ulkopuolella.
Pääkaupunkiseudulla tärvääntyy helposti 2,5-3 tuntia päivässä työmatkoihin ilman omaa autoa, ja HSL:n kausiliputkin maksaa ihan sikana, jos ei kuulu mihinkään alennusporukkaan.
Kiusa se on pienikin kiusa
Laske jokaisen hankinnan vuosikustannus. Pahanmakuinen tarjoiltu suodatinkahvi kerran nautittuna maksaa 3 euroa, kerran viikossa napattuna 150 euroa ja jokapäiväisenä tonnin. Usein yksikköhinnaltaan halvalta vaikuttavat tuotteet ovat ne kalleimmat. Ota tavaksi etsiä vähänkin merkittävämmälle kerta- tai vuosikululle kansainvälinen vertailuhinta ja valitse se, jos ero on merkittävä.
Kerää itsellesi taloudellinen puskuri, jolloin voit tarttua mahdollisuuksiin, kun sellainen tulee vastaan. Osta ruoka ja päivittäistavarat isommissa erissä, mutta kuitenkin niin, että ne tulevat käytettyä. Älä ota parasta ennen -päiväyksiä liian todesta, vaan haista ja maista. Älä tee hankintoja viime tingassa tai pakon edessä, vaan pidä vaatekaappisi jne. kunnossa ostamalla sellaista, mikä kuluu silloin kun se on edullinen. Esimerkiksi laatukenkiä saa toisinaan puolella hinnalla 2-laatuisena tai muusta syystä.
Tee kaikki itse, eli älä osta palveluja. Korjaa ja huolla auto, talo, polkupyörä, vaatteet, kodinkoneet. Rakenna talo itse.Tekemällä oppii, videoita löytyy ja työkaluja kertyy pikkuhiljaa. Samalla saat harrastuksen, joka ei maksa vaan tuottaa. Yksittäisellä korjauksella maksaa usein työkalut ja tarvikkeet, ja saa vielä pienen tuntipalkankin, vaikka joutuisi tekemään kahteen kertaan.
Tee periaatepäätös, että et maksa suoratoistosta eikä sovelluksista. Turhia ovat valtaosin ja erityisesti korvattavissa ilmaisilla keinoilla kuten kirjasto ja tv. Osta tallentava digiboksi kympillä Torista ja nauhoita mielenkiintoa herättävät ohjelmat. Samalla pääset ärsyttävistä mainoksista. Ilmaista tai edullista viihdettä on tarjolla muutenkin varsin paljon. Etsivä löytää.
Hanki ennen ostamisesta hakemasi dopamiinitripit myymällä tavaroita Torissa. Oikealla hinnalla ostamasi tuotteet saa aina myytyä jopa pienellä voitolla.
Mieti, pystyisitkö myymään jotain palvelua, vaikka harrastuksiisi liittyen, pienimuotoisesti pimeänä.
Kilpailuta ja pidä ajan tasalla vakuutukset, liittymät jne. Älä kiinny palveluntarjoajiin, sillä hekään eivät kiinny sinuun. Puhelimen ja kapean netin ei tarvitse maksaa vitosta enempää kuussa.
Ulkoile, liiku lihasvoimalla, käytä ulkokuntosaleja. Esimerkiksi bussikortin korvaaminen polkupyörällä on merkittävä summa vuodessa ja samalla saa hyvää mieltä sekä hyvän kunnon. Polkupyörä talvella ei ole extremeä, jos siinä on nastarenkaat.
Erityisesti isommissa talouksissa, hoida hiustenleikkuut itse. Siinäkin tekemällä oppii.
Ole järjestelmällinen. Tarvitset kymmenen euron säästöä yhteen kympin hutiin. Silti samppanjakin saattaa joskus olla paikallaan, ainakin kuvaennollisesti.
Tässä on melko tuhti setti. Kaikki eivät kykene kaikkiin, mutta aloittamalla tänään olet kymmenen vuoden päästä vahvemmassa asemassa. Säästäminen on ylipäätään hidasta puuhaa, mutta ottamalla askeleita oikeaan suuntaan, edistystä tapahtuu. Esimerkiksi asuinpaikka vaikuttaa, mutta siihenkin pystyy pitkällä tähtäimellä vaikuttamaan. Ja kyllä, tiedostan sen, että kaikki eivät voisi toimia näin, mutta jaanpa silti ajatukseni.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi täällä jengi dumaa, että no onpa naurettavan pieni säästö, vaan 100€ kuussa. Ap kysy vinkkejä ja kaikki annetut on hyviä vinkkejä. Se jää jokaisen omaksi päätöseksi mitä on valmis itse toteuttamaan. Nih.
Satanen kuussa on toista tonnia vuodessa. Se ei ole ihan mitätön summa, jos vertaa mediaanituloisen asuntovelallisen vuotuiseen liikkumavaraan, jos se on edes plus-merkkinen.
Vierailija kirjoitti:
Laske jokaisen hankinnan vuosikustannus. Pahanmakuinen tarjoiltu suodatinkahvi kerran nautittuna maksaa 3 euroa, kerran viikossa napattuna 150 euroa ja jokapäiväisenä tonnin. Usein yksikköhinnaltaan halvalta vaikuttavat tuotteet ovat ne kalleimmat. Ota tavaksi etsiä vähänkin merkittävämmälle kerta- tai vuosikululle kansainvälinen vertailuhinta ja valitse se, jos ero on merkittävä.
Kerää itsellesi taloudellinen puskuri, jolloin voit tarttua mahdollisuuksiin, kun sellainen tulee vastaan. Osta ruoka ja päivittäistavarat isommissa erissä, mutta kuitenkin niin, että ne tulevat käytettyä. Älä ota parasta ennen -päiväyksiä liian todesta, vaan haista ja maista. Älä tee hankintoja viime tingassa tai pakon edessä, vaan pidä vaatekaappisi jne. kunnossa ostamalla sellaista, mikä kuluu silloin kun se on edullinen. Esimerkiksi laatukenkiä saa toisinaan puolella hinnalla 2-laatuisena tai muusta syystä.
Tee kaikki itse, eli älä osta palveluja.
Jäi vielä itsestäänselvyytenä hyvin tärkeä pointti pois. Hanki vain se, mihin sinulla on varaa. Tämä tarkoittaa esimerkiksi asunnon suhteen harkittuja liikkeitä ja useampaa porrasta. Velkaa pitää ottaa joskus, mutta se ei saa sitoa koko loppuelämää, ja se pitää saada hoidettua. Huomaa myös, että on eri asia, mihin sinulla on varaa kuin mihin sinulla on rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä omista autoa.
Tämä on ehkä tärkein käytännön neuvo. Peltilehmä on loputon rahareikä. Usein ihmiset on myös tosi taitavia selittämään itselleen miksi on "pakko" olla auto. Ei ole.
Mulla on auto, mutta käytän sitä valikoivasti, lähinnä kun tarvitsee matkustaa Suomessa, käydä mökillä tai päästä ladulle talvella pääkaupunkiseudulla. Se kyllä säästää aikaa niin paljon, että se kannattaa. Minun strategiani oli hankkia käytetty kolme vuotta vanha auto, josta aion pitää hyvää huolta. Totta kai autottomuus olisi halvinta, mutta myös mukavuus ja elämän laatu tulevat tässä mukaan.
Minulla auton pääomakulu on tonnin vuodessa. Tarkoittaa siis sitä, että viiden tonnin hintaisella ajetaan viisi vuotta ja kymppitonnin koslalla kymmenen. Kolmevuotiaana ostetullakin voi päästä tähän, mutta silloin täytyy ajaa pitkään.
Tällä periaatteella, huollot ja korjaukset itse tekemällä, kymppitonni vuodessa ajamalla, noin tonnin polttoainelasku edustaa alle kolmannesta vuosikulusta. Tämä on realiteetti, jonka monet kiistää.
Vierailija kirjoitti:
Kuivashampoo ajaa asian myös, on riittoisaa ja pitää hiukset raikkaina pitkäänkin.
Koska tilaan lähes kaikki ruuat ym päivittäistavarat netistä isosta matketista ,tiedän niiden kilo-ja litrahinnat. Rahaa menee vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä omista autoa.
Jaa, mun focuksen kulut on noin 500e vuodessa jos ei polttoaineita lasketa ja polttoaineilla noin 2000e/vuosi.
Fokuksen arvoko pysyy, vai onko se naapurin auto, jota sinä vain käytät. Arvonalenema on omistajan kannalta kulu.
Elämässä on jotain pahasti pielessä jos ei ymmärrä, että monella on työpaikka ja asunto pääkaupunkiseudun ulkopuolella.