Säästämisvinkkejä?
Itse teen leivät ja ruoat itse, ei ravintoloita eikä eineksiä.
Ostolakko.
Palkkapäivänä siirän rahat säästötilille ja käyttötilille jätän vain niukasti sen mitä kuluu ruokaan ja muuhun.
Muita vinkkejä?
Kommentit (536)
Niin minäkin käytän roskapusseina leipä- ja wc-paperipussit ym. Käytän kangaskasseja kauppakasseina joita on aina mukanani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi täällä jengi dumaa, että no onpa naurettavan pieni säästö, vaan 100€ kuussa. Ap kysy vinkkejä ja kaikki annetut on hyviä vinkkejä. Se jää jokaisen omaksi päätöseksi mitä on valmis itse toteuttamaan. Nih.
Naurettavan pieneksi sanoin säästöä joka oli 100e _vuodessa_. Siinä on järkeä vain jos kaikki isot säästötoimet on jo toteutettu, mutta järjetöntä se on jos asuu isosti, ajaa autolla jne joista voisi säästää saman summan viikossa. Tuo on sama kuin yrittäisi laihduttaa lopettamalla purkan syönnin samalla kun vetää suklaalevyn päivässä.
100 euroa vuodessa on pieni säästö, jos se on ainoa. Mutta joltakin voi löytyä niitä satasen säästöjä kymmenen ja kun toteuttaa ne kaikki, säästyykin tonni vuodessa. Mutta jos sivuuttaa kaikki pikkusäästöt, ei koskaan saanut sitä tonnia säästettyä. Varsinkin paremmin tienaavilla niitä "pikkumenoja" herkästi kertyy paljon, kun jokainen yksittäisenä tuntuu epäolennaisesta.
Olen itse perheellinen keskituloinen, joka ruuhkavuossissa ei ole jaksanut kiinnittää huomiota rahankäyttöön kovin tarkasti ja juuri tuollainen rahan valuminen sormien läpi alkaa tapahtumaan yllättävän helposti vuosien mittaan. Itselleni on ainakin käynyt, vaikka perusluonteeltani olen säästeliäs.
Vierailija kirjoitti:
Säästän roskapusseissa. Käytän kaikki leipäpussit sun muut roskapusseina.
Roskapussit maksaa 5 senttiä kappale. Vaikka sulla tulisi roskapussi täyteen joka toinen päivä niin pusseihin menee vuodessa alle 10 €.
Että ei tuolla niksillä ainakaan miljonääriksi heti tule. Toisaalta säästöä se on pienikin säästö. Itse en vaan viitsisi tehdä arkea vaivalloisemmaksi noin mitättömän säästön toivossa.
Vierailija kirjoitti:
kerrontko miten se 300 g juustopala "kestää paljon kauemmin" jos sen leikkaa kahdeksi palaseksi? Ainoa tapa on tuolloin se että SYÖ VÄHEMMÄN eikä se että "puolittaa juust
Tietenkin kun kuluttaa vähemmän, kestää kauemmin. Leikkeleet ja juustot on tuomassa makua leivän päälle.
T.eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juusto ja leikkeleet maksaa. Puolita juustot ja leikkeleet ja paketti kestää paljon kauemmin.
Lounaan tai illallisen voi korvata syömällä esim uunivoileipiä. Kananmunia kannattaa olla aina kotona. Niistäkin saa tehtyä vihanneksien kanssa lounaan.
Hiusten leikkaus ja värjäys itse. Youtubessa on opetusvideoita.
Näillä keinoin säästän itse, mutta lopulta isoin säästö olisi saada asumiskulut pienemmäksi. Jatkuva säästäminen vie elämästä kyllä ilon ja itse ainqkin säästän jostain, mutta satsaan toisaalle eli jos haluan kaupasta marjoja niin ostan niitä, mutta sitten säästän leikkaamalla hiukset itse.
kerrontko miten se 300 g juustopala "kestää paljon kauemmin" jos sen leikkaa kahdeksi palaseksi? Ainoa tapa on tuolloin se että SYÖ VÄHEMMÄN eikä se että "puolittaa juust
Millainen on "ei siiVUTETTAVA juusto". Kyllä minä saan siivuja kovimmastakin parmesaanista. NO juu tuorejuustot, pehmeimmät homejuustot ja sulatejuustot ovat huonosti siivutettavia.
Yhä edelleen, jos minulla on 400 g pala SIIVUTETTAVAA emmentaalia ja leikkaan sen puoliksi, miten se muka säästää mitään ELLEN VÄHENNÄ SYÖTÄVÄÄ MÄÄRÄÄ. -> PUOLITTAMINEN ei ole se juttu vaan VÄHEMMÄN SYÖMINEN.
Olen sen ikäinen, että lapset ovat jo omillaan. Oon nähny monenlaisia kausia ja nyt on some, joka on täynnä mainontaa ja julkkisten lanseeramia tuotteita, joita varsinkin kotiäideille tyrkytetään.
Älä osta sitä kesäkassia ym (ja anna rahojasi jo valmiiksi varakkaalle), vaan pysy lujana ja säästä se raha.
Jos tykkää juoda teetä niin kannattaa käydä etnisestä kaupasta hakemassa semmoinen kilon palkkaus edullista teetä.
Siihen verrattuna tavallisen kaupan pussitee on ihan ryöstöhintaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja itseasiassa tässä on sekin hyvä puoli, toisin kuin säästämisessä että tämä tulee kerta kerran jälkeen helpommaksi, eikä vaikeammaksi. Ensin pystyi sijoittaamaan palkkatuloista sä
Kaikki muu on validi, mutta sulla taitaa olla miljardin arvoinen salkku, kun saat NETTONA joka viikko 100-9000e eli 400-36 000e/kk osinkoja. Vuositasolla saat 700 000e bruttona osinkoja.
jos saat 51 viikkona 100sen ja 1 viikkona 1000 € niin jo se täyttää tuon ehdon. Tuollaiseen tuottoon ei tarvitse kuin vähän reilun sadan kilon salkun. Joten aivan mahdollista on saada tuon verran osinkoja
Ja mistä ne sijoittamisrahat tulee? Niin. Aika moni joutuu SÄÄSTÄMÄÄN ennen kuin voi sijoittaa. Niin teen itsekin. Ei tulisi mieleenkään tulla viisastelemaan että kasvatan tuloja noin, kun lähtökohta on se että ensin pitää löytää sivuunlaitettavaa.
Ota tavaksi neuvotella hintoja alaspäin. Valtaosa ihmisistä ajattelee tinkimisen olevan jotenkin noloa. Oikeasti tosi monesti on mahdollisuus neuvotella hinnasta. Ei se, että tuotteen hinta on hyllyn reunassa tarkoita, ettei siitä voi neuvotella! Toki ei nyt ihan Alkon kassalla kannata yrittää tai ruokakaupassa jäädä vänkäämään maitotölkin hinnasta, mutta varmaan ymmärrätte kyllä mitä tarkoitan. Aina kannattaa kokeilla ja eihän se mitään jossei onnistu. Sitten vaan maksaa sen mitä olisi muutenkin maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja itseasiassa tässä on sekin hyvä puoli, toisin kuin säästämisessä että tämä tulee kerta kerran jälkeen helpommaksi, eikä vaikeammaksi. Ensin pystyi sijoittaamaan palkkatuloista sä
Kaikki muu on validi, mutta sulla taitaa olla miljardin arvoinen salkku, kun saat NETTONA joka viikko 100-9000e eli 400-36 000e/kk osinkoja. Vuositasolla saat 700 000e bruttona osinkoja.
jos saat 51 viikkona 100sen ja 1 viikkona 1000 € niin jo se täyttää tuon ehdon. Tuollaiseen tuottoon ei tarvitse kuin vähän reilun sadan kilon salkun. Joten aivan mahdollista on saada tuon verran osinkoja
Ja mistä ne sijoittamisrahat tulee? Niin. Aika moni joutuu SÄÄSTÄMÄÄN ennen kuin voi sijoittaa. Niin teen itsekin. Ei tulisi mieleenkään tull
Siihen taas auttaa sääntö
"maksa aina ensin itsellesi." Eliihan kaikesta rahasta minkä saat laitat ensin osan sijoituksiin, vasta sitten maksat muille ja LOPUT voit käyttää miten huvittaa. Eli ei "sijoitetaan JOS JÄÄ JÄLJELLE" vaan "KULUTETAAN JOS JÄÄ JÄLJELLE"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi täällä jengi dumaa, että no onpa naurettavan pieni säästö, vaan 100€ kuussa. Ap kysy vinkkejä ja kaikki annetut on hyviä vinkkejä. Se jää jokaisen omaksi päätöseksi mitä on valmis itse toteuttamaan. Nih.
Naurettavan pieneksi sanoin säästöä joka oli 100e _vuodessa_. Siinä on järkeä vain jos kaikki isot säästötoimet on jo toteutettu, mutta järjetöntä se on jos asuu isosti, ajaa autolla jne joista voisi säästää saman summan viikossa. Tuo on sama kuin yrittäisi laihduttaa lopettamalla purkan syönnin samalla kun vetää suklaalevyn päivässä.
Sinä rupesit irvistelemään minulle, joka sanoi, että karkin syömisen lopettamalla säästän yli sata euroa vuodessa. Sinulla ei ole mitään tietoa miten minä asun ja miten käytän rahaa. Kirjoitin senkin, että viidessä vuodessa olen säästänyt pelkästään karkeista itselleni uudet silmälasit. Pienistä puroista ne isot virrat tulee.
Vierailija kirjoitti:
Älä omista autoa.
Tämä on ehkä tärkein käytännön neuvo. Peltilehmä on loputon rahareikä. Usein ihmiset on myös tosi taitavia selittämään itselleen miksi on "pakko" olla auto. Ei ole.
Mulla on auto, mutta käytän sitä valikoivasti, lähinnä kun tarvitsee matkustaa Suomessa, käydä mökillä tai päästä ladulle talvella pääkaupunkiseudulla. Se kyllä säästää aikaa niin paljon, että se kannattaa. Minun strategiani oli hankkia käytetty kolme vuotta vanha auto, josta aion pitää hyvää huolta. Totta kai autottomuus olisi halvinta, mutta myös mukavuus ja elämän laatu tulevat tässä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juusto ja leikkeleet maksaa. Puolita juustot ja leikkeleet ja paketti kestää paljon kauemmin.
Lounaan tai illallisen voi korvata syömällä esim uunivoileipiä. Kananmunia kannattaa olla aina kotona. Niistäkin saa tehtyä vihanneksien kanssa lounaan.
Näillä keinoin säästän itse, mutta lopulta isoin säästö olisi saada asumiskulut pienemmäksi. Jatkuva säästäminen vie elämästä kyllä ilon ja itse ainqkin säästän jostain, mutta satsaan toisaalle eli jos haluan kaupasta marjoja niin ostan niitä, mutta sitten säästän leikkaamalla hiukset itse.
kerrontko miten se 300 g juustopala "kestää paljon kauemmin" jos sen leikkaa kahdeksi palaseksi? Ainoa tapa on tuolloin se e
Puolittaminen on se keino siihen vähempään syömiseen. Sitä paitsi juusto ja varsinkin leikkeleet on kalliita. eri
Vierailija kirjoitti:
Siili on halvin hiustyyli. Se on helppo leikata itsekin muutaman kympin maksavalla koneella, ja sen jälkeen et tarvitse enää edes shampoota. Säästät myös hiusten pesuun, kuivatteluun, kampaamiseen ja muuhun kuluvaa aikaa, jonka voi käyttää vaikka pullojen keräämiseen.
Tulisi kyllä tosi tyylikäs kun käyttäisi tämän ketju vinkkejä ulkonäössä. Ei meikkejä, ei varmaan deodoranttiakaan, uusia vaatteita ei kannata ostaa ja kannattaa leikata siili. Tosin naisille parempi vinkki on olla leikkauttamatta ja värjäämättä hiuksia. Mulla menee siihen yli 200 euroa noin kuuden viikon välein. Siili voi sopia nuorille naisille, mutta tämänikäiselle olisi aika karu.
N58
Vierailija kirjoitti:
Minä sain satasen vuosisäästön lopettamalla kahvin juomisen kotona, enkä korvannut sitä millään. Ennen meni paketti viikossa.
Mä juon aina kahvit firman piikkiin töissä aamulla. Lisäksi matkaillessa otan hotellista kaikki murukahvipussit kotona käytettäväksi.
Kierrät kaukaa kaikki kahvilat, ruokaravintolat, pikaruokapaikat, hotellit ja kylpylät. EI brunsseja, kahvia, noutoruokaa, lounaita ja hotellilomia. Omat eväät kunaan. Kävele ja pyöräile lyhyet matkat. Kulje joukkoliikenteellä, jos se on mahdollista. Käy kauppojen ilta-alennuksissa ja loppuunmyynneissä. Hanki vaatteet, kengät ja harrastusvälineet käytettyinä Torista ja Facebookin Annetaan-palstoilta. Jopa ilmaiseksi.
Liity Marttoihin ja opettele järkevää rahankäyttöä. Vertaile hintoja. Tee ostolakkoja. SÄÄSTÄ. SÄÄSTÄ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän edukseni tarjoukset eli kun on hyvä hinta, ostan tuotetta useamman kappaleen kuten hammastahna, wc-paperi, käyttämäni shampoo, pyykinpesuaine jne.
Eilenkin juuri ostin Paradontax Tokmannilta 3,99, tottakai otin kalleinta (a joku päälle 6 €) ja heti 4 kpl kylppärin kaappiin.
Näiden tarjousten perässä juoksemiselle tulisi kuitenkin laskea hinta, mikäli siihen käyttää paljon aikaa tai ne hakee ihan eri paikasta mihin olisi muutoin menossa, lisäksi pitää huomioida kulkeutumiset, pääseekö ilmaiseksi samalla bussikortilla, vai pyörällä vai mennäänkö bensaa käyttäen, kuten moni tekee ja säästö katoaa jo siinä.
Joo tai mustikoiden keräämiseen. Sienestys on minusta hauskaa, mutta marjastaminen on ihan työtä, josta palkka ei itse asiassa ole kummoinen. Sellaista paikallaan pyllistelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kerrontko miten se 300 g juustopala "kestää paljon kauemmin" jos sen leikkaa kahdeksi palaseksi? Ainoa tapa on tuolloin se e
Mitä ihmettä nyt 😂 Kaupassa on iso määrä juustoja paketissa ja ne juustot on valmiina siivuina. Yksi siivu on aika iso ja sen puolittamalla voi säästä. Kyllä, samalla tulee syötyä vähemmän. Se ei tee makuun isoa eroa vaikka sitä juustoa onkin pienempi siivu leivällä. Jos höyläät palajuustoa niin sen sijaan että laitat 2 siivua leivän päälle ni laitat vaan yhden. Maku on kuitenkin sama.
Gollegepaidat rikkoutuvat usein resoreista, näiden tilalle voi ommella uudet.
Ostan vessapaperia aina vuoden tarpeet. Sillä säästää 20-30e. Kaikki mahtuvat siivouskaappiin, kun ei ole pölyimuria. Hammastahnaa tulee ostettua 1-2 tuubia varastoon, kun niitä on koko ajan tarjouksessa. Ei ole järkeä ostaa vanhentumaan varastoon. Yksi tuubi kestää puol vuotta.
Yksi hyvä vinkki on merkitä kalenteriin ylös toistuvat pakolliset hankinnat, joita tulee seuraavana vuonna tarjoukseen. Esim. ostan aina syksyn mammuttimarkkinoilta kenkien suojasuihkeita. Sillä säästyy 20-30e. On monta kertaa tehnyt mieli jo ostaa keväällä, mutta muistuu mieleen, ettei kesällä oikein tarvita ja syksyllähän tulee taas tarjoukseen. Puutarhatarvikkeet ostetaan myös kesäalesta.
T.eri