Säästämisvinkkejä?
Itse teen leivät ja ruoat itse, ei ravintoloita eikä eineksiä.
Ostolakko.
Palkkapäivänä siirän rahat säästötilille ja käyttötilille jätän vain niukasti sen mitä kuluu ruokaan ja muuhun.
Muita vinkkejä?
Kommentit (536)
Vierailija kirjoitti:
Huonekasveja ei tarvitse ostaa. Pyydä kaverilta pistokkaita tai tee vaihtokauppoja. Monesta kasvista on helppo tehdä lisää alkuja.
Niin ja kun ei hanki viherkasveja ollenkaan, ei mene vettä niiden kastelemiseen, eikä tarvitse hankkia multaa, ravinteita, kasvivaloja ja vielä pitää niitä kasvivaloja päällä, joka vie sähköä....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytän edukseni tarjoukset eli kun on hyvä hinta, ostan tuotetta useamman kappaleen kuten hammastahna, wc-paperi, käyttämäni shampoo, pyykinpesuaine jne.
Eilenkin juuri ostin Paradontax Tokmannilta 3,99, tottakai otin kalleinta (a joku päälle 6 €) ja heti 4 kpl kylppärin kaappiin.
Näiden tarjousten perässä juoksemiselle tulisi kuitenkin laskea hinta, mikäli siihen käyttää paljon aikaa tai ne hakee ihan eri paikasta mihin olisi muutoin menossa, lisäksi pitää huomioida kulkeutumiset, pääseekö ilmaiseksi samalla bussikortilla, vai pyörällä vai mennäänkö bensaa käyttäen, kuten moni tekee ja säästö katoaa jo siinä.
Joo tai mustikoiden keräämiseen. Sienestys on minusta hauskaa, mutta marjastaminen on ihan työtä, josta palkka ei itse asia
Ei varmaan kerää kukaan useampaa ämpärillistä tunnissa mustikoita vaikka olisi mikä paikka. Puolukkaa voi kerätä pari ämpärillistä, mutta hintakaan ei ole sama kuin mustikassa. Hyvä poimija saa 4 ämpärillistä puhdistettuna päivässä mustikkaa ja tavallinen tallaaja 1-2. Pelkkä tahto ja ahkeruuskaan ei riitä. Kerääminen pitää ostata ja ennen kaikkea marjoja pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkö
Miten tämä ihan käytännössä toimii? Aina pitää olla kyttäämässä, milloin voi pestä pyykkiä, astioita, jne.
Näin kaukolämpötalossa asuvana säästöä tulee jo siitä, että ottaa aina sopparin, jossa ei ole perusmaksua. Noita saa yleensä puolen vuoden pituisena ja sopparin voi solmia kuukausia etukäteen, joten hyvissä ajoin voi varmistaa ettei joudu maksamaan perusmaksua tarjousjakson umpeuduttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on tapana pestä hiukset useampi kerta viikossa, niin siirtyy esim. 2krt/viikko. Shampoo kulut helposti puolittuu, mikä voi olla aika isokin summa jos tapana on ollut käyttää jotain kalliimpaa merkkiä. Lisäksi vedenkulutus pienentyy. Mulla kesti 8kk hiusten tottua uuteen pesuväliin, mutta kyllä se kannatti.
Tämä on kyllä totta miten paljon naiset huuhtelee rahaa viemäristä alas erilaisten kosmetiikka tuotteiden muodossa.
Itsekin ostin pitkään hiustuotteet vain kampaamosta, luullen niitä niin paljon markettikamaa paremmiksi. No, säästösyistä siirryin kuitenkin ihan perus markettituotteisiin. Hiusten kunnossa ei mitään eroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huonekasveja ei tarvitse ostaa. Pyydä kaverilta pistokkaita tai tee vaihtokauppoja. Monesta kasvista on helppo tehdä lisää alkuja.
Niin ja kun ei hanki viherkasveja ollenkaan, ei mene vettä niiden kastelemiseen, eikä tarvitse hankkia multaa, ravinteita, kasvivaloja ja vielä pitää niitä kasvivaloja päällä, joka vie sähköä....
Ei kannata aliarvioida hyötyjä ihmisen mielenterveydelle. Tosi ankea koti varmastikaan ei ole hyvä ympäristö elää. Masennukseen sairastuminen se vasta kallista onkin.
"Ei varmaan kerää kukaan useampaa ämpärillistä tunnissa mustikoita vaikka olisi mikä paikka."
Kyllä noi ketkä ihan tosissaan myyntiin kerää saa poimittua melkoisia määriä.
"Hyvältä paikalta olen poiminut 200 kiloa mustikkaa päivässä"
Vierailija kirjoitti:
Älä omista autoa.
Tämä on ehkä tärkein käytännön neuvo. Peltilehmä on loputon rahareikä. Usein ihmiset on myös tosi taitavia selittämään itselleen miksi on "pakko" olla auto. Ei ole.
Noin sanoo ihminen joka asuu kaupungissa hyvän julkisen liikenteen ääressä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on tapana pestä hiukset useampi kerta viikossa, niin siirtyy esim. 2krt/viikko. Shampoo kulut helposti puolittuu, mikä voi olla aika isokin summa jos tapana on ollut käyttää jotain kalliimpaa merkkiä. Lisäksi vedenkulutus pienentyy. Mulla kesti 8kk hiusten tottua uuteen pesuväliin, mutta kyllä se kannatti.
Tämä on kyllä totta miten paljon naiset huuhtelee rahaa viemäristä alas erilaisten kosmetiikka tuotteiden muodossa.
Itsekin ostin pitkään hiustuotteet vain kampaamosta, luullen niitä niin paljon markettikamaa paremmiksi. No, säästösyistä siirryin kuitenkin ihan perus markettituotteisiin. Hiusten kunnossa ei mitään eroa.
Olisi aika outo kartelli jos tiettyjä aineita saisi ostettua vain kampaamoista. Tottakai tököttien valmistajat haluaa ne myyntiin mahdollisimman laajalti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä omista autoa.
Tämä on ehkä tärkein käytännön neuvo. Peltilehmä on loputon rahareikä. Usein ihmiset on myös tosi taitavia selittämään itselleen miksi on "pakko" olla auto. Ei ole.
Asu sinäkin niin ei tarvitse kaikkia euroja peltilehmälle syöttää. Elämä on valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä omista autoa.
Asu sinäkin niin ei tarvitse kaikkia euroja peltilehmälle syöttää. Elämä on valintoja.
Niin mun valinta on asua siellä missä mä itse haluan. En halua asua kaupungissa. Mä myös pidän autolla ajamisesta ja sen tuomasta vapaudesta. Ei pitäisi kaivella sun persettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä omista autoa.
Moni pitää tärkeämpänä sitä, ettei tarvitse joka päivä kohdata sinunlaisiasi kaupunkilaistolloja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on näin pihi, niin tämä homma hoituu 10 kertaa paremmin, tehokkaammin ja helpommin leikkaamalla hiukset lyhyeksi.
En ole pihi vaan kyse on turhan kulutuksen karsimisesta. Joka kuukausi pystyn laittaa 2000€ sijoituksiin, kun kaikki turhuus karsittu pois. Valintoja, valintoja
Noin vähän? Minä laitan kymppitonnin kuussa sijoituksiin.
Sinähän olet naapurihuoneen miljonääri-Pertti!
Ei täällä suljetulla saa sijoittaa.
Vesijohtovesi ei ole terveellisempää kuin esim. kaupasta ostettu lähdevesi ta vichy.
Kaupungissa tai kunnassa voi olla himaniittirunkoputket ( himaniitti = asbestin ja betonin seos ).
Sekin saksalaisten keksintä, ihan kuten amalgaamipaikat ennen vanhaan suussa.
Siksi minä ainakin juon myös ostettua lähdevettä ja vichyä.
Kalliit juustot ja leikkeleet pois leivän päältä - tilalle salaattia, tomaattia, kurkku ja vaikka keitettyä kananmunaa.
Älä syö lihaa - papuja ym jos vatsa kestää.
Riittää että on yksi pyyhe ja yksi lakanasetti. Ajoita pesu niin että ovat illaksi kuivat.
Osta vaatteita väh. 5 vuoden tähtäimellä, miel. 10v. (käytänkö tätä vielä viiden vuoden päästä)
Hyödynnä kirjaston antimet (älä osta kirjoja, elokuvia ja lehtiä). Kirjastoista saa myös remppavälineitä ja urheiluvarusteita.
Hyödynnä museoiden ilmaispäivät ja -illat. Käy muutenkin ilmaistapahtumissa (esim. Taiteiden yö)
Varaa juna- ja lentoliput ajoissa, väh. 3kk ennen matkaa. Myös majoituksissa edulliset/hyvä hinta-laatusuhteiset menee yleensä nopeasti.
Opettele tykkäämään puurosta ja syö yksi puuroannos joka päivä. Myös munakkaat ovat edullista ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Netin voi hyvin jakaa kotona kännykällä.
Tupakka ja viina pois.
Mässypäivä kerran viikossa, ei joka päivä. Tarkista sun kuitit ja osta vain välttämätöntä. Esim. energiajuomat ei ole sitä...kahvinkin juontia voi harventaa, ja ylijäämät lämmitän mikrossa.
Pakastin on meillä välttämätön säästöväline. Joskus menee viikkokin, että syödään punalaputettuja pakkasesta ja kaupasta haetaan tosi vähän.
Valmisruoka on yllättävän kallista kotitekoiseen verrattuna.
Leipää voi hyvin tehdä itse ja vähällä vaivalla, googleta vaikka pataleipä tai yön yli sämpylät tai teeleipä.
Harvenna lihansyöntiä.
Pesuainepurkkien pohjat saa ulos lisäämällä vähän vettä.
Liotan pyykkiä ennen koneeseen laittoa saavissa, jonka jälkeen lyhytpesuohjelmalla pesu. Pörssisähköllä.
Jos olet tosissaan tiukilla, älä ota koiraa
Huom! Pikaohjelmat kuluttaa enemmän sähköä. Meillä on mitattu eri ohjelmien kulutukset kun väitin säästäväni sähköä pikaohjelmilla.
Koskee niin tiski- kuin pyykinpesukoneita.
Vierailija kirjoitti:
Kalliit juustot ja leikkeleet pois leivän päältä - tilalle salaattia, tomaattia, kurkku ja vaikka keitettyä kananmunaa.
Älä syö lihaa - papuja ym jos vatsa kestää.
Riittää että on yksi pyyhe ja yksi lakanasetti. Ajoita pesu niin että ovat illaksi kuivat.
Osta vaatteita väh. 5 vuoden tähtäimellä, miel. 10v. (käytänkö tätä vielä viiden vuoden päästä)
Hyödynnä kirjaston antimet (älä osta kirjoja, elokuvia ja lehtiä). Kirjastoista saa myös remppavälineitä ja urheiluvarusteita.
Hyödynnä museoiden ilmaispäivät ja -illat. Käy muutenkin ilmaistapahtumissa (esim. Taiteiden yö)
Varaa juna- ja lentoliput ajoissa, väh. 3kk ennen matkaa. Myös majoituksissa edulliset/hyvä hinta-laatusuhteiset menee yleensä nopeasti.
Opettele tykkäämään puurosta ja syö yksi puuroannos joka päivä. Myös munakkaat ovat edullista ruokaa.
Lakanoita oltava useampi, kuten pyyhkeitäkin.. Huonot kuivatuskelit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä omista autoa.
Moni pitää tärkeämpänä sitä, ettei tarvitse joka päivä kohdata sinunlaisiasi kaupunkilaistolloja
Muistithan ottaa aamulääkkeesi?
Minulla on Osuuspankissa "säästöpossu" eli jokaisesta pankkikortilla tehdystä ostoksesta menee tietty summa säästöön. Tämä säästöpossu toimii myös puskurina, jos tulee yllättäviä menoeriä.
Kaurapuuro on edullinen aamu- ja iltapala ja maistuu itse kerättyjen marjojen (mustikat, vadelmat, puolukat, karpalot) kera mainiolta. Plus esim. kananmunaa proteiiniksi.
Työajan vähensin 80 %:iin. Palkka toki laski vähän myös, mutta oma jaksaminen ja vapaa-aika on lisääntynyt ja sitä kautta ehdin tehdä kaikki eväsruoat ja leipoa leivät + kerätä marjoja näin kesäaikaan sekä ulkoilla enemmän. Veroprosentti tippui myös vuositulojen laskun myötä, mutta käteen jäävä osuus ei käytännössä juurikaan pienentynyt ja pystyn viikonloppuja/iltavuoroja tekemällä kompensoimaan tätä.
Kuljen työmatkat (10 km suuntaansa) pääosin pyörällä. Vain kovimmat ja liukkaimmat kelit olen turvautunut julkisiin.
Kerään tyhjät pullot matkaan, jos sattuu löytymään. Niistä tuleva raha menee kolikkoina säästöpossuun ja aikanaan säästötilille.
Vaatteita ostan tarpeeseen ja pyrin hyödyntämään alennuksia + punalapputuotteita. Pyrin käymään kaupassa vain kerran viikossa ja suunnittelemaan koko viikon ruoat etukäteen. Hyödynnän pakastinta.
En omista netflixejä enkä muitakaan maksullisia palveluita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä omista autoa.
Muistithan ottaa aamulääkkeesi?
Argumentum ad hominem.
Miten tämä ihan käytännössä toimii? Aina pitää olla kyttäämässä, milloin voi pestä pyykkiä, astioita, jne.