Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaiselle alalle ujo ja arka kannattaa kouluttautua?

Vierailija
15.08.2025 |

Ok, olen synnäisesti arka ja ujo, ja siitä en pääse eroon vaikka "harjoittelen". pystyn kyllä olla aspatöissä, mutta uuvun henkisesti ja aikamoinen stressi elimistölle. Mitä alaa kannattaa harkita, joka TYÖLLISTÄISI hyvin mikä sopisi minulle? Edes työkkärin ammattineuvoja ei osannut tässä auttaa? Onko täällä muita samanlaisia ihmisiä ja mitä teette työksenne? Olen siis ihmisenä varovainen, harkitseva, empaattinen, ehkä liiankin kiltti joskus. 

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patologi, asiakkaat on aika hiljaista porukkaa.

Vierailija
82/112 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai se ujous ole se pointti, vaan se, että opit ja osaat jotakin, jonkin työ,  josta jotkut haluaa maksaa. Ne päivät, viikot vuodet tuttujen työkavereiden kanssa ja pikkuhiljaa huomaat olevasi samanlainen kuin muutkin.

Ei oo koskaan käynyt noin T. estynyt persoona

Ei sun tartte olla samanlainen kuin muut. Mutta kyllä siellä työssä oppii pärjäämään erilaisten ihmisen kanssa, kun hyväksyy sen, että muut on erilaisia ja itse on sellainen kuin on. 

Sosiaaliset taidot pitää kuitenkin olla työhön riittävät. Ei tarkoita mitään radikaalia tai että pitäisi alkaa olla supersosiaalinen ja höpöttää kahvipöydässä kovimpaan ääneen. Mutta pitää kommunikoida vähintään työasiat, ja mielellään muutakin kevyttä edes joskus. Ja ei, se ei tarkoita omia yksityisasioita, vaan vaikka säätä tai ajankohtaisia aiheita, ihan vähän vaan. Tai omia mielipiteitä työasioista tai mitä tahansa. Tämä vain siksi, että syntyy normaalia luottamusta, eikä ole sellaista jurotusta. 

Omista asioistaankin puhuminen voi olla niin yksinkertaista kuin esim. että jos tuli pyörällä töihin, niin mitä matkalla näkyi tai jotain. 

Ja jos nyt sitten jurottaa, niin hoitaa työt kuitenkin (aika harva työ hoituu niin, ettei koskaan tartte kommunikoida työkavereiden kanssa). Ja joskus edes, joskus edes, pinnistää jotain pientä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle oli ihan kaikki työt mahdottomia. Mittautin ja videoin verenpaineen ja yksityinen lääkäri lopulta kirjoitti eläkekkeen kun olin 28v. 

En kyennyt mihinkään. Kroppa stressasi tosi paljon ja verenpaine oli koholla lääkkeilläkin. Kroppa ei olisi kestänyt työelämää ja olisin kuollut verenpaineen aiheuttamiin komplikaatioihin. 

Kotona ollessa verenpaine on suht hyvä. Lievästi koholla. Jos lähden kauppaan, niin altistan itseni vaaralle ja elimistön sttressaa niin pahasti että verenpaine nousee 160 90 

Työpäivien jälkeen olin ihan hiestä märkänä ja sydän oli väsynyt. Nyt on hyvin kun rahaa tulee tilille ja ei tarvitse käydä missään. Voin hyvin. 

Vierailija
84/112 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omorashi videoita "sinne" Tubeen 🤤

Olen petite ujo 🥺👉🏻👈🏻

Vierailija
85/112 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaa alaani en halua kertoa. Kerron kuitenkin sen, että olen asennoitunut itse asenteella *selviän mistä vain, vaikka olen ujo*, en asenteella *selviän vain rajoitetusti, koska olen ujo*.  Ja niin on käynyt.

Vierailija
86/112 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhdy katusoittajaksi

Vierailija
87/112 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ala mikä tahansa, niin ulospäinsuuntautunut ja sosiaalinen ihminen saa paikan, jos muuten ollaan tasaveroisia.

Vierailija
88/112 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Arkistoala tuli lähinnä mieleeni.

Ei sellaista mielikuvien vanhanaikaista arkistotyötä enää juuri ole. Digitoijia kyllä nykyään koulutetaan, siinäkin ollaan kyllä varmaan aika paljon yksin skannerin ääressä.

Digitoijilla työ on väliaikainen vaihe, koska nyt pitää digitoida paljon vanhoja arkistoja. Mutta ei tule olemaan mikään loppuelämän työ nuorelle ihmiselle, kun uusia paperiasiakirjoja syntyy vähänlaisesti, ja nekin kuitenkin viranomaisissa saa pysyväissäilyttää digitaalisena, paperikopiota ei useinkaan tarvitse säilyttää. 

Vierailija
89/112 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryhdy katusoittajaksi

Mä oon suunsoittaja. Suuta kun soittaa ja herää silmä mustana huomaa että on saanut jotain aikaiseksikin.

Vierailija
90/112 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kouluttauduin opettajaksi.

Vierailija
91/112 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peräkammarin pojaksi tai tytöksi. Piste. 

Vierailija
92/112 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli ala mikä tahansa, niin ulospäinsuuntautunut ja sosiaalinen ihminen saa paikan, jos muuten ollaan tasaveroisia.

Siksi kannattaa panostaa työhaastatteluihin. Vaikka sitten näytellä tai maskata tarvittaessa. 

Vierailija
93/112 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitoshuoltaja tai laboratorion näytteenottaja.

Vierailija
94/112 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hypnoosi. Tärinäterapia. 

Radikaali hyväksyminen ja aivojen neuroplastisuuden hyödyntäminen. 

Kuulostaa huuhaalta, mutta ei ole. 

Se ammattilaisen suorittama silmänliiketerapia on kai tehokasta moneen, mutta en tiedä saako sitä sosiaaliseen jännittämiseen. 

Jos on introvertti, se voi olla tosiaan sisäsyntyistä, synnynnäistä. Mutta jos ahdistuu kamalasti sosiaalisista tilanteista, se on opittua (tosin tod. näk. jo varhaislapsuusaikana, eikä ole kenenkään vika). 

Meinaan vaan, että asioihin voi vaikuttaa. Olette arvokkaita ihmisiä.

Vierailija
95/112 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitoshuoltaja tai laboratorion näytteenottaja.

Onko sellaisia laikkareita, jotka ei koskaan siivoa potilashuoneita? Siinä joutuu vähän kommunikoimaan. Ja taitaa laikkarit myös jakaa ruokaa. 

Mites välinehuolto, jos on huolellinen? 

Vierailija
96/112 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenhoitaja orjaksi varmaan pitäisi mennä.

Vierailija
97/112 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma tavoite on etätyö. Tällä hetkellä opiskelen etänä markkinointia, mutta on niin kilpailtu ala, että koitan keksiä jotain varmempaa lisäksi.

Vierailija
98/112 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Psykologi, esim. lasten ja nuorten pariin. Empaattisena ihmisenä olet todennäköisesti hyvä kuuntelija ja osaat asettautua toisen asemaan.

Tuskin psykologi saa olla "ihmisarka"

Ei kai ap sanonut olevansa ihmisarka, vaan arka ja ujo. Psykologi saa olla luonteeltaan arka ja ujo, hän voi ammattiroolissaan olla silti varsin pätevä.

Kyllä voi olla pätevä, mutta haluaako ap tehdä tuota? On todella stressaavaa työtä, varsinkin herkälle. Useimmat psykologit joutuvat jatkuvasti kohtaamaan kärsiviä ihmisiä ja resurssit heidän auttamisekseen ovat julkisella puolella todella surkeat. Yrittäjäksi, jos ryhtyy voi ehkä paremmin vaikuttaa työnkuvaan, mutta niistä kevyemmistä/helpommista töistä on moni muukin kiinnostunut, joten... 

Vierailija
99/112 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hypnoosi. Tärinäterapia. 

Radikaali hyväksyminen ja aivojen neuroplastisuuden hyödyntäminen. 

Kuulostaa huuhaalta, mutta ei ole. 

Se ammattilaisen suorittama silmänliiketerapia on kai tehokasta moneen, mutta en tiedä saako sitä sosiaaliseen jännittämiseen. 

Jos on introvertti, se voi olla tosiaan sisäsyntyistä, synnynnäistä. Mutta jos ahdistuu kamalasti sosiaalisista tilanteista, se on opittua (tosin tod. näk. jo varhaislapsuusaikana, eikä ole kenenkään vika). 

Meinaan vaan, että asioihin voi vaikuttaa. Olette arvokkaita ihmisiä.

Introvertti ei ole sama kuin ujo eikä myöskään sama kuin sosiaalinen jännittäjä. Introvertti voi olla vaikka miten suulas ja rohkea, mutta tarvitsee lataukseen omaa aikaa.

Vierailija
100/112 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metallialalla saa olla rauhassa. Isossa metallipajassa kaikki tekee omia työvaiheitaan kuulosuojaimet päässä. Jotku vain aamulla moikkaa ja kotiin lähtiessä sanoo heippa. 

Uijui, kuulostaa hyvältä.

t. toimistotyöläinen