Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkosuomalaisena en ihmettele yhtään, että suomalaiset lihovat

Vierailija
15.08.2025 |

Asun ulkomailla ja käyn Suomessa puolen vuoden välein kesäisin ja jouluisin. Kiinnitän joka vierailuilla huomiota siihen, miten ruokakaupat pursuavat epäterveellisiä tuotteita ja niitä tulee jatkuvalla syötöllä lisää! Asuinmaassani on ne samat keksit ja jätskit vuodesta toiseen, mutta Suomessa kauppojen hyllyille ilmestyy joka sesongissa uusia jäätelöitä, karkkipusseja ja suklaalevyjä. On Dumle-muroja, useampaa sorttia Pätkis-jäätelöitä, viisi eri versiota Tupla-patukasta! On hervottomia lavoja berliininmunkkeja pakasteessa, valmiita keksitaikinoita ja korttelin kokoisia karkkiosastoja. Ja tähän päälle vielä sipsit ja muut roskaruuat.

Onko ihmekään, että kansa lihoo kun valinnanvaraa kaikelle epäterveelliselle on näin tuhottomasti? Itsellekin tulee kiusaus kokeilla uusia jäätelömakuja ja paistopisteen munkkeja kun niitä kerran on tarjolla. 

Kommentit (225)

Vierailija
181/225 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko kansa lihoo, mutta nuorten lihominen ihmetyttää kaikkein eniten. Omassa nuoruudessani nuorena oltiin hoikkia, koska silloin aineenvaihdunta pelasi parhaiten. Jos jo parikymppisenä on ylipainoinen, miten mahtaa käydä keski-iässä. 

No seuraa vähän sitä toimintaa hetki, niin ei tarvitse ihmetellä.

Koko talvi vietetään sisällä maaten ja syöden, epäterveellisesti (herkut ja Woltit). Siirtymät sähköpotkiksilla tai autolla. Kevät ja kesä maataan ulkona, eri paikoissa syöden. Ettei vaan tarvitsis itse askeltakaan kävellä, niin sähkölaudalla joka paikkaan tai autolla suoraan oven eteen. Välissä vedellään paistopisteen moskaa tai energiajuomia. Ehkä juhlitaan välillä railakkaasti (eli lihottajia ovat siiderit jne). Jotkut käyttävät julkisia, ja mässyttävät sielläkin (istuessaan) koko ajan jotain. Tai nollan verran liikkuvat vetelevät proteiinijuttu

Noh, minä olen alle 60 kiloinen keski-ikäinen nainen, mutta vastaan silti tuohon suklaapatukka asiaan. Olen usein todella nälkäinen siinä vaiheessa, kun olen päässyt töistä ja käynyt tekemässä arkiviikon ruokaostokset. Saatan siis ostaa ja syödä sen suklaapatukan, etten pyörry, pysyn skarppina liikenteessä tai etten tee mitään äkkipikaista nälkäkiukkuisena. Ei liity siis mitenkään ruokaan liittyvään itsehillintään, vaan siihen, että on nälkä ja työ on sellaista, etten voi mussutella milloin vain kun nälkä tulee. Yleensä mulla on pähkinöitä työrepussa ja otan kourallisen ennen töistä lähtöä, mutta joskus ostan sen suklaapatukan, jos on kaupassa käyntiä. 

Vierailija
182/225 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lounaspuffetit ym. puffetit ovat lihottaneet suomalaiset. Pitäähän sitä koko rahan edestä syödä, eli lautanen niin täyteen että jo putoaa reunoilta ja lisää pitää tietty hakea. Kun kerran on maksanut. Miljoona kertaa olen kuullut tuon sanonnan, että koko rahan edestä pittää syödä.

Ei todellakaan pidä paikkaansa. Viereisessä lounasravintolassa käy paljon ihmisiä lounaalla, hyvä ja monipuolinen ruoka. Ei siellä kukaan "koko rahan edestä" syö. Sellaiset paikat ovat wt-porukoille missä tankataan vatsat täyteen koko rahalla. 

Voi olla muutaman vuoden aikana muuttunut kuten mainitset mutta aiemmin menneinä vuosina ja laivoilla reissattiin ylensyöden niin paljon kuin suinkin jaksoi. Ei lihominen tapahdu muutamassa kuukaudessa tai edes vuodessa tuommoiseksi kuin se nyt on mennyt. Muutama vuosi sitten syötiin vielä jättiläismäisiä puhvettiannoksia  plus kotoiset joulusyömiset siihen lisäksi. Sokeria syötiin myös surutta. Valistusta on sentään jonkun verran tapahtunut mutta tottumukset ovat edelleen vankkoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/225 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ihmetyttää tuo jätskitouhu nykyään, monessakin mielessä.

Ennen oli se litran tiiliskivi joka oli nykyrahassa jotain kolme euroa, ja sitten se puolen litran tiiliskivi, joka oli puolet halvempi. Nyt kaikki puolen litran jätskit ovat niitä seitsemän euron pönttöjä, eli tavikset ostaa aina sen litran kun se on nykyään puolet halvempi kuin puoli litraa.

Vierailija
184/225 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä allekirjoitan aloittajan tekstin. Asun Tanskassa ja täällä ei todellakaan tule jatkuvasti uutuustuotteita ja valikoimat ovat paljon pienemmät. Ei ole kymmeniä erilaisia jäätelöitä ja makeisia, keksejä, pullia jne.

Juuri lueskelin suomalaista iltapäivälehteä, jossa kerrottiin suomalaisten suosikkijugurteista. Hämmästyin, kun näin ne monet erilaiset jugurtit monelta eri valmistajalta! Ja kaikki olivat makeita jugurtteja (joissa on todella paljon sokeria, n. 10g/100g). Ei meillä ole kuin muutama hassu eri maku. Ja niistäkin oma suosikkini on maustamaton kreikkalainen jugurtti.

Sama. Hämmästelin valtavaa maustettujen jugurttien määrää monelta eri firmalta. Enpä ole Italiassa jossa asun moista nähnyt edes missää jättimarketissa. Oma suosikki on myös maustamaton kreikkalainen jugurtti, siihen voi itse lisätä tuoreita hedelmänpalasia jos huvittaa tai sitten ei. 

Vierailija
185/225 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voi olla muutaman vuoden aikana muuttunut kuten mainitset mutta aiemmin menneinä vuosina ja laivoilla reissattiin ylensyöden niin paljon kuin suinkin jaksoi. Ei lihominen tapahdu muutamassa kuukaudessa tai edes vuodessa tuommoiseksi kuin se nyt on mennyt. Muutama vuosi sitten syötiin vielä jättiläismäisiä puhvettiannoksia plus kotoiset joulusyömiset siihen lisäksi. Sokeria syötiin myös surutta. Valistusta on sentään jonkun verran tapahtunut mutta tottumukset ovat edelleen vankkoja"

Eikö tässä ollut nyt puhe lounasravintoloista ja lounasateriasta, eikä laivojen seisovista pöydistä tai joulusyömisistä? Eihän tavallinen työläinen syö joka päivä laivojen seisovista pöydistä, vaan syö päivittäin lounasruokailuun erikoistunueissa ravintoloissa. Yleensä niissä on tarjolla keittolounas ja kaksi tai kolme pääruokaa, lämpimät lisukkeet (kasvis, peruna, pasta, riisi ym.) ja monenlaiset salaatit. Nykyään myös vegaaniruokaa. Eihän tarjonta tarkoita sitä, että ihminen pakonomaisesti syö itsensä ähkyyn, vaan tarjonnasta kokoaa itselleen mieluisan annoksen. Lounasravintoloita on ollut niin kauan kuin muistan ja niissä käy syömässä rakennustyöläisestä pankinjohtajaan. 

Vierailija
186/225 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä allekirjoitan aloittajan tekstin. Asun Tanskassa ja täällä ei todellakaan tule jatkuvasti uutuustuotteita ja valikoimat ovat paljon pienemmät. Ei ole kymmeniä erilaisia jäätelöitä ja makeisia, keksejä, pullia jne.

Juuri lueskelin suomalaista iltapäivälehteä, jossa kerrottiin suomalaisten suosikkijugurteista. Hämmästyin, kun näin ne monet erilaiset jugurtit monelta eri valmistajalta! Ja kaikki olivat makeita jugurtteja (joissa on todella paljon sokeria, n. 10g/100g). Ei meillä ole kuin muutama hassu eri maku. Ja niistäkin oma suosikkini on maustamaton kreikkalainen jugurtti.

Sama. Hämmästelin valtavaa maustettujen jugurttien määrää monelta eri firmalta. Enpä ole Italiassa jossa asun moista nähnyt edes missää jättimarketissa. Oma suosikki on myös maustamaton kreikkalainen jugurtti, siihen voi itse lisätä tuoreita hedelmänpalasia jos huvittaa tai sitten ei. 

Ranskassa ainakin on. 

Vierailija
187/225 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin ilmoittautunut työväenopiston jumppaan, mutta kaikki liikuntaryhmät täyttyi alle viidessä minuutissa enkä päässyt mukaan. 

Lenkkeily on ilmaista,tekosyyt sikseen.

Kaikki eivät voi lenkkeillä esim lonkka-, polvi- tai nilkkavaivojen vuoksi. 

-ohis

Aina sama tarina puhuttaessa yipainosta; ei saa moittia ylipainoisia, koska kertyneet kilot voivat useinkin johtua sairaudesta / sairauksista.

Aivan samoja sairauksia ihmisillä oli männävuosikymmeninä. Silti lihavat ihmiset olivat harvinaisuus, niin tilastojen kuin vaikkapa vanhojen valokuvien perusteella. Vaikka yksittäisen ihmisen ylipaino voi olla seurausta kilpirauhasongelmista tai liikkuminen vaikeaa lonkkakipujen vuoksi, ei tällainen kelpaa edes osaselitykseksi lihavuusepidemiaan. Nykyaikaa voi kyllä syyttää. Hyötyliikunta on minimissä samalla kun hyllyt notkuvat höttöhiilarituotteita. Suolistobakteerit ovat surkeassa jamassa kun syödään ravintoköyhää, steriiliä e-koodiruokaa ja syödään antibioottikuuri kerran vuodessa.

Vierailija
188/225 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Komppaan. Viime syksynä matkustin lautalla Kreikan saaristossa. Nälkäisenä menin laivan kanttiiniin, siellä oli tarjolla mm. kreikkalaista jogurttia kulhoissa. Kysyin, onko jogurtti makeuttamatonta. Vastasivat, että tietenkin, mutta saan hunajaa makeutukseksi, jos haluan. Sanoin ei kiitos, ja söin sokerittoman, pähkinöillä kuorrutetun jogurttini hyvillä mielin. Suomessa vastaavassa kanttiinissa välipalaksi myytäisiin karkkia, sipsejä ja hyvällä tuurilla jotain purkkivanukasta. Ei kuitenkaan mitään terveellistä.

Vierailija
189/225 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kaikki eivät voi lenkkeillä esim lonkka-, polvi- tai nilkkavaivojen vuoksi."

Nämä ovat lähes aina lihavuuden seuraus, eivät sen syy. 

Ps. Hoikin tuntemani nainen ei harrasta ollenkaan liikuntaa. Ei sillä että hänen elämäntapansa terveellinen olisi, mutta esimerkki siitä että ei liikunta ole mitenkään pakollista lihavuuden välttämisessä. 

Vierailija
190/225 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ulkosuomalaisena olen tehnyt tämän havainnon. Sama juttu alkoholijuomissa. 

Vierailija
191/225 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en lähtis kehumaan +50vuotiaiden ruokavalioita. Sokerikahvin kanssa pitää olla jotain keksiä tai pullaa. Leipää ja leikkeleitä mätetään joka aterialla. Raskasta kermaista kotiruokaa. Joillakin sauna- ja viikonloppukaljat. Sitten kuvitellaan että se aamupuuro pakastemustikoilla pelastaa tilanteen. 

Tuntemani +50-vuotiaat ovat jonkinlaisia terveysintoilijoita. Syödään hyvin ja harrastetaan liikuntaa. Hei eivät kyllä mässytä pullaa, mutta viiniä saattavat juoda viikonloppuna. 

Vierailija
192/225 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en lähtis kehumaan +50vuotiaiden ruokavalioita. Sokerikahvin kanssa pitää olla jotain keksiä tai pullaa. Leipää ja leikkeleitä mätetään joka aterialla. Raskasta kermaista kotiruokaa. Joillakin sauna- ja viikonloppukaljat. Sitten kuvitellaan että se aamupuuro pakastemustikoilla pelastaa tilanteen. 

Tuntemani +50-vuotiaat ovat jonkinlaisia terveysintoilijoita. Syödään hyvin ja harrastetaan liikuntaa. Hei eivät kyllä mässytä pullaa, mutta viiniä saattavat juoda viikonloppuna. 

Samaa ajattelin. Itsekään tuohon ikäryhmään kuuluvana en kyllä mässytä mitään kahvin kanssa, saati että laittaisin sokeria kahviini. Kermaa ostan joskus harvoin juhlatilanteisiin, esim. täytekakkua varten. Kotiruokani valmistan oliiviöljyn ja usein  tomaatin kanssa ja ateriaan kuuluu aina salaatti/lämpimät vihannekset/juurekset. Saunaolueni on alkoholiton. Hyvä viini maistuu kyllä, kohtuudella.

Vierailija
193/225 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap on täysin oikeassa.

Itse olen asunut Pohjois-Espanjassa jo kaksikymmentä vuotta ja täällä kauppojen hyllyt notkuvat lihaa, kalaa, vihanneksia ja hedelmiä. Ennen kaikkea asiakkaita houkuttelee hyvä liha- ja kalatiski ja he valitsevat kauppansa juuri niiden laadusta riippuen. Muut elintarvikkeet ovat toisarvoinen asia.

Pieni karkkihyllykin jostain nurkkauksesta kyllä löytyy. Energiajuomien myynti on kiellettyä alaikäisille (tai kielletään nyt syksyllä, en ole ihan varma).

Vältämme prosessoituja elintarvikkeita. 

Elinikä Espanjassa on maailman huippuluokkaa.

Olen ylläolevan kommentin kirjoittaja.

Asumme maalla ja meillä on puolisen tusinaa kanaa, jotka saavat juosta päivät vapaina.  Kastematojen ja muiden löytämiensä ötököiden ohella ne syövät lehtikaalia, juuri leikattua heinää ja maissia. Annamme niille joskus myös ruoantähteitä, esim vanhaa, edellisen päivän leipää (täällähän tuore leipä ostetaan joka päivä leipomosta). Olemme joskus ostaneet sitä myös supermercadon paistopisteestä).

Mutta: KANAT EIVÄT SYÖ PAISTOPISTEIDEN LEIPÄÄ !

Tuon huomion jälkeen emme mekään 🤣

Vierailija
194/225 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Belgialainen mieheni otti kuvan K-Supermarketin jugurttihyllyltä. Ei voinut uskoa silmiään, kun tarjolla oli niin paljon kaikkea. 

Vierailija
195/225 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman olen huomannut, usealla miehellä karmea "kaljamaha".

Vierailija
196/225 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saman olen huomannut, usealla miehellä karmea "kaljamaha".

sadan tonnin keijukaiset jätät sitten huomaamatta, ne markettien suloiset kilo-kuningattaret joustotrikoohousuissaan haalimassa pullaa, sipsiä ja karkkia kärryihin.

Vierailija
197/225 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta tuo on. Olen reissanut todella paljon eri maissa ja en missään ole nähnyt niin massiivisen isoja karkki/jäätelöosastoja  kaupoissa kuin Suomessa.Voisi karsia neljännekseen sen valikoiman.

Vierailija
198/225 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa kahlata kymmentä sivua, mutta mikä onkaan sun asuinmaa, jossa kaupoissa on vain terveellisiä tuotteita ja kaikki ovat hoikkia?

Vierailija
199/225 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin ilmoittautunut työväenopiston jumppaan, mutta kaikki liikuntaryhmät täyttyi alle viidessä minuutissa enkä päässyt mukaan. 

Lenkkeily on ilmaista,tekosyyt sikseen.

Ei ole, jollei lenkkeile paljain jaloin. Kalliimmatkaan kengät eivät kestä päivittäistä lenkkeilyä kuin maksimissaan puoli vuotta, halpoja ei nykyään edes saa kuin jostain Temusta. Sukat kuluvat puhki viikoissa, ja nekin täytyy rahalla ostaa.

Kotijumppa pelkällä kehonpainolla on ilmaista. Siihen ei tarvita yhtään mitään erityisvarusteita ja ohjevideoita löytyy yputubesta vaikka millä mitalla. Netin hintaa ei lasketa, koska suurimmalla osalla on nettiliittymä joka tapauksessa.

Vierailija
200/225 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa asuvana suomalaisena pistää silmään myös kaikenmaailman proteiinirahkojen, -vanukkaiden ja patukoiden määrä sekä valtava valikoima erilaisia maustettuja ja makeutettuja jugurtteja, rahkoja ym. Myös levitteitä on tolkuton valikoima. Kaikkea prosessoitua pskaa siis, ja noita proteiinijuttuja vetävät ihmiset, jotka eivät välttämättä liiku yhtään ylimääräistä päivän aikana, puhumattakaan, että harrastaisivat kehonrakennusta.

Onko ulkomailla tällaisia tuotteita vastaavat valikoimat? 

Oikeastihan jugurttihyllyssä ei tarvitsisi olla kuin muutama maustamaton ja makeuttamaton vaihtoehto, proteiinirahkat ym. voisi poistaa kokonaan valikoimista ja rasvoiksi riittäisivät oliiviöljy ja voi.

Olen sitä mieltä, että suomalaisten lihomisen taustalla ovat osaltaan myös ns. "terveystuotteet" ja järjetön määrä kaikkea lisäaineilla ja sokerilla sotkettua "ihan tavallista" ruokaa, eivät pelkät karkit, sipsit ym.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kolme