Ulkosuomalaisena en ihmettele yhtään, että suomalaiset lihovat
Asun ulkomailla ja käyn Suomessa puolen vuoden välein kesäisin ja jouluisin. Kiinnitän joka vierailuilla huomiota siihen, miten ruokakaupat pursuavat epäterveellisiä tuotteita ja niitä tulee jatkuvalla syötöllä lisää! Asuinmaassani on ne samat keksit ja jätskit vuodesta toiseen, mutta Suomessa kauppojen hyllyille ilmestyy joka sesongissa uusia jäätelöitä, karkkipusseja ja suklaalevyjä. On Dumle-muroja, useampaa sorttia Pätkis-jäätelöitä, viisi eri versiota Tupla-patukasta! On hervottomia lavoja berliininmunkkeja pakasteessa, valmiita keksitaikinoita ja korttelin kokoisia karkkiosastoja. Ja tähän päälle vielä sipsit ja muut roskaruuat.
Onko ihmekään, että kansa lihoo kun valinnanvaraa kaikelle epäterveelliselle on näin tuhottomasti? Itsellekin tulee kiusaus kokeilla uusia jäätelömakuja ja paistopisteen munkkeja kun niitä kerran on tarjolla.
Kommentit (225)
Vierailija kirjoitti:
Minä allekirjoitan aloittajan tekstin. Asun Tanskassa ja täällä ei todellakaan tule jatkuvasti uutuustuotteita ja valikoimat ovat paljon pienemmät. Ei ole kymmeniä erilaisia jäätelöitä ja makeisia, keksejä, pullia jne.
Juuri lueskelin suomalaista iltapäivälehteä, jossa kerrottiin suomalaisten suosikkijugurteista. Hämmästyin, kun näin ne monet erilaiset jugurtit monelta eri valmistajalta! Ja kaikki olivat makeita jugurtteja (joissa on todella paljon sokeria, n. 10g/100g). Ei meillä ole kuin muutama hassu eri maku. Ja niistäkin oma suosikkini on maustamaton kreikkalainen jugurtti.
Tässä yksi iso syy, miksi tykkään käydä Lidlissä ruokaostoksilla (siis ihan Suomessa): siellä on tolkullinen valikoima maitotuotteita, ei kilometrihyllyä sokerilisäainejugurtteja -oma suosikkini on myös maustamaton kreikkalainen jugurtti, täysrasvaisena, kilon purkki riittää viikoksi hyvin. Sama lihoissa: ei miljoonaa eri mausteliemessä lilluvaa suikalevaihtoehtoa, vaan muutama hyvä, maustamaton vaihtoehto, joista jopa näkee ilman pakkauksen tekstiäkin, mistä eläimestä ovat peräisin.
Inhoan isoja Prismoja ja Cittareita, joissa 90 prosenttia ruokatuotteista on täysin tarpeettomia ja siitä 90 prosentista suurin osa myös täysin tai lähes syömäkelvotonta, ultraprosessoitua lisäainemoskaa.
Uskoisin väittää että ilmasto ja yleinen yksinpärjäämisen (ja usein yksinäisyyden) kulttuuri on tässä myös suuressa osassa. Suomessa on kylmää ja pimeää suurin osa vuodesta, eikä tuoreita suomalaisia vihanneksia ja kasviksia (saati hedelmiä) saa esim. talvella samalla lailla mitä jossain lämpimissä maissa.
Kun on koko päivän pimeää, eikä näe ollenkaan tai vain hyvin vähän päivänvaloa, johtaa se usein huonoihin valintoihin kaupassa.
Toki nämä ovat silti yksilön valintoja, mutta mielestäni jotain Italian satokautta ja tuoretuotteita ei voi verrata siihen että vastaavia saa Suomessa ehkä 1-2kk vuodesta, ja niistäkin saa usein pulittaa pitkän pennin eivätkä ne silti ole maultaan yhtä hyviä.
Samaan aikaan ihmiset köyhtyvät ja kaikki kallistuu, ja porukka ostaa halvempia ja ravintoaineiltaan köyhempiä tuotteita usein myös pakon edessä. Ihmiset kulutetaan täällä loppuun perhe- ja työelämässä, joten harva jaksaa panostaa johonkin terveellisen ruuan laittamiseen jos huonompi vaihtoehto on huomattavasti nopeampi. Verratkaa huvikseen suomalaista asennetta lapsiperheisiin tai ketkä Suomessa osallistuvat lastenhoitoon ja sitten miettikää samaa Italian tai Kreikan osalta ja miten se vaikuttaa aikuisten jaksamiseen.
Joten mm. näiden syiden vuoksi uskaltaisin väittää että olemme lihavuuden suhteen Euroopan kärkikastia.
Ilmasto, yksinäisyys, pärjäämiskulttuuri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap on täysin oikeassa.
Itse olen asunut Pohjois-Espanjassa jo kaksikymmentä vuotta ja täällä kauppojen hyllyt notkuvat lihaa, kalaa, vihanneksia ja hedelmiä. Ennen kaikkea asiakkaita houkuttelee hyvä liha- ja kalatiski ja he valitsevat kauppansa juuri niiden laadusta riippuen. Muut elintarvikkeet ovat toisarvoinen asia.
Pieni karkkihyllykin jostain nurkkauksesta kyllä löytyy. Energiajuomien myynti on kiellettyä alaikäisille (tai kielletään nyt syksyllä, en ole ihan varma).
Vältämme prosessoituja elintarvikkeita.
Elinikä Espanjassa on maailman huippuluokkaa.
Olen ylläolevan kommentin kirjoittaja.
Asumme maalla ja meillä on puolisen tusinaa kanaa, jotka saavat juosta päivät vapaina. Kastematojen ja muiden löytämiensä ötököiden ohella ne syövät lehtikaalia, juuri leikattua heinää ja maissia. Annamme niille joskus myös
Tuon uskon heti. Meille joku suomivieras toi tohkeissaan HK-lenkkimakkaraa jota emme voineet syödä kun maistoimme. Koiralle sitten. Ei syönyt koiramme sitä, nuuski hetken ja poistui loukkaantuneena toiseen huoneeseen.
Vierailija kirjoitti:
En jaksa kahlata kymmentä sivua, mutta mikä onkaan sun asuinmaa, jossa kaupoissa on vain terveellisiä tuotteita ja kaikki ovat hoikkia?
En ole ap, mutta noin 50:ssä maassa matkustaneena voin sanoa, että tällaista karkkien ja snacks -tuotteiden määrää kaupoissa en ole nähnyt muualla kuin Suomessa ja Ruotsissa. Asun ison osan vuodesta Vietnamissa, joka muutaman vuoden takaisen tilaston mukaan on maa, jossa on toiseksi vähiten ylipainoisia. Japanissa heitä on vielä vähemmän. Joku voi todeta, että se on kehitysmaa (Japani ei sitä ainakaan ole), mutta maan suurin kaupunki Saigon, jossa asun, on varsin moderni paikka nykyaikaisine supermarketteineen. Isoissakaan kaupoissa siellä ei silti ole myynnissä käytännössä lainkaan valmisruokia. Ateriat valmistetaan oikeista raaka-aineista itse. Snack -kulttuuria ei juuri ole.
Hollantilaiset ovat itse asiassa Euroopan hoikimmasta päästä. Lue tilastoja oikein.
Minua puolestaan ihmetytti makeiden ja rasvaisten herkkujen määrä eri Aasian valtioissa. Ei ne tosin marketissa ole koska kauppa ei ole missään niin keskittynyttä kuin Suomessa, ne on katukeittiöissä ja pienissä erikoistuneissa puodeissa.
Samoin ap, oletko vilkaissut kotimaasi leipomoliikkeitä? Vaaleaa leipää, sokerilla kuorrutettuja filotaikinanökösiä. Karamellivärillä värjättyjä leivonnaisia. Rivitolkulla ja joka kadunkulmassa.
Suomalaiset lihoo juomalla ei syömällä IMO. Useimmissa muissa maissa ei sitsotella ja lonkkuilla sokerijuomilla. Nuoret ei enää vaella pe iltana ostamaan karkkia vaan energiajuomia.
Ja sitten liikkumattomuus ja ruokailurytmin puute.
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeessä asut, jos siellä saa aina vain samoja tuotteita, eikä uudenlaisia ollenkaan?
Minä Ulkosuomalaisena Ihmettelen ihan samaa kuin Ap ja myös esim karkkipussien koot on ihan sairasta.
Toinen asia minkä olin jo onneksi unohtanut oli tuo kommentti heti keskustelun alussa; Miten hyvin osataan vastata veemäisesti: ei tulisi mieleenkään puhua jollekin tuohon äänen sävyyn ns Alive mutta netissä tuo on helppoa!
siitä suu puhuu mitä sydän on täynnä Suomihan on tunnetusti euroopan onnellisin maa 🤣
Harrastan muutaman maan ruokakulttuuria omaksi ilokseni, siltä pohjalta.
Ulkomailla voi tulla paljonkin uutuuksia kauppoihin herkkupuolella, mutta niitä yhdistää kaksi juttua, jotka eivät toteudu Suomessa: 1. Kohtuullinen annoskoko ja kalorit, 2. Maut, jotka ovat muuta kuin sitä iänikuista suklaa-toffee-karamellia.
Väitän, että jos useampi söisi Överisuklaa-megatuutin sijaan vaikkapa sitruuna-suolapuikon kuumana kesäpäivänä, mieli virkistyisi eikä kroppakaan pahastuisi järjettömän sokerikuorman takia. Suklaakoukkua on helppo ylläpitää, kun karkeista huomattava osa on sellaisia myös, ja ylipäätään makumaailma Suomen valikoimissa mieto sekä kermainen. Meillä ei ole raikkautta, kukkaisuutta tai vaikkapa umamisuutta herkkuvalikoimassa- kaikessa on kermaa/maitoa, kaikki on liian tuhtia ja sokerista.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ollaan liian yksinäisiä ja yksilökeskeisiä. Meillä oli AMKissa tosi kiva tapa mennä koko luokka yhdessä syömään ja kuulostaa ehkä hassulta, mutta opiskelijalle jonka perhe asuu kaukana se jaettu lounashetki tuntui todella tukevan yleistä hyvinvointia.
Kävin ulkomaalaisten tuttujen häissä. Keskustelu kävi niin vilkkaana ja meno oli niin sydämellistä, että tulin huomaamattani täyteen pelkästä alkupalasta. :)
Vähän samaa olen huomannut kun olen esim. jakanut jonkun herkun lapseni kanssa: se maistuu todella hyvältä juuri siinä hetkessä, mutta jos sitä syö myöhemmin uudestaan yksinään, maku ei ole mitenkään erityinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä ihmeessä asut, jos siellä saa aina vain samoja tuotteita, eikä uudenlaisia ollenkaan?
Minä Ulkosuomalaisena Ihmettelen ihan samaa kuin Ap ja myös esim karkkipussien koot on ihan sairasta.
Toinen asia minkä olin jo onneksi unohtanut oli tuo kommentti heti keskustelun alussa; Miten hyvin osataan vastata veemäisesti: ei tulisi mieleenkään puhua jollekin tuohon äänen sävyyn ns Alive mutta netissä tuo on helppoa!
siitä suu puhuu mitä sydän on täynnä Suomihan on tunnetusti euroopan onnellisin maa 🤣
Ei ne nettikeskustelut ole missään sen erilaisempia, valitettavasti. Seurannut harrastuksen puolesta somea mm ruotsi, Norja, USA, Saksa, Kreikka, britit, albania
Mietin suolistosairauksien vaikutusta ihmisten liikkumiseen.
Olen itse saanut tusinan antibioottikuureja leikki-ikäisenä, ja aikuisena puhkesi sekä refluksitauti että IBS. Jälkimmäinen yleistyy hurjaa tahtia Suomessa. Se aiheuttaa monella ripulia (muitakin muotoja toki on), äkkinäistä tarvetta ulostaa ym.
Minä liikuin paljon ennen sairastumistani, mutta kun olin tullut kotiin joitakin kertoja kakat housussa, pikkuhiljaa lenkit lyhenivät ja niiden määrä väheni. Sitten aloin lihomaan...yhä useampi suomalainen asuu kaupungissa, tai alueella jossa ei oikein voi hypätä puskaan ripuloimaan kesken ulkoilua. Silloin suolistosairaus voi rajoittaa ulkoilua todella paljon.
Vierailija kirjoitti:
Mietin suolistosairauksien vaikutusta ihmisten liikkumiseen.
Olen itse saanut tusinan antibioottikuureja leikki-ikäisenä, ja aikuisena puhkesi sekä refluksitauti että IBS. Jälkimmäinen yleistyy hurjaa tahtia Suomessa. Se aiheuttaa monella ripulia (muitakin muotoja toki on), äkkinäistä tarvetta ulostaa ym.
Minä liikuin paljon ennen sairastumistani, mutta kun olin tullut kotiin joitakin kertoja kakat housussa, pikkuhiljaa lenkit lyhenivät ja niiden määrä väheni. Sitten aloin lihomaan...yhä useampi suomalainen asuu kaupungissa, tai alueella jossa ei oikein voi hypätä puskaan ripuloimaan kesken ulkoilua. Silloin suolistosairaus voi rajoittaa ulkoilua todella paljon.
Mulla on samoin nämä molemmat vaivat ja siksi vatsa jatkuvasti kuin pallo vaikka söisikin terveellisesti.
Samaa mieltä.. ennen puuttui ruoka kaapista murot vanukkaat fetajuusto tuorejuusto makeat jogurtit keksit suklaat limsat kaljat ja paljon muuta. Itse laihduin kun vaihdoin jogurtin omatekoiseen ja nuo muut em. turhakkeet jätin kauppaan. Eipä tuo jogurtinteko mitään salatiedettä ollut kun minultakin onnistui ilman konetta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama Italiassa, karkkia söivät lähinnä lapset
Italiaan on vasta viimevuosina tullut karkkikauppoja, supermarketin hylly on 1 metrin levyinen.
Tutistikohteissa ehkä eri?
Italian hotellien aamupalat makeaa höttöä täynnä, vehnäleipää ja hilloa. Työmatkalla hankalaa, kun pitkä päivä edessä.
Vierailija kirjoitti:
Joku italialainen nainen sanoi syöneensä ensimmäisen mikroateriansa Suomessa 30-vuotiaana.
Sitä ennen hänen kotiäitinä oleva äitinsä on laittanut edelleen lapsuudenkodissa asuvalleen 30-vuotiaalle ne ruoat. Voi ihmettä.
Juuri tuli vastaan mainos uudesta Aino Churros -jäätelöstä..
Erittäin ikävää, jos liikunta ei terveyden vuoksi onnistu. Painonhallinnassa ratkaisee ensisijaisesti kuitenkin se mitä syömme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku italialainen nainen sanoi syöneensä ensimmäisen mikroateriansa Suomessa 30-vuotiaana.
Sitä ennen hänen kotiäitinä oleva äitinsä on laittanut edelleen lapsuudenkodissa asuvalleen 30-vuotiaalle ne ruoat. Voi ihmettä.
Hankalahan se on mikroaterioita ostaa, jos niitä kaupan valikoimissa ei edes ole, eikä mikään tehdas niitä valmista. Ei se tarkoita, etteikö kysyntää olisi. Miksei Suomi oikeasti hyödynnä tilaisuutta ja markkinoi kunnolla tuotteita ulkomaille? Työpaikkoja voisi tulla valtavasti.
Tämä pistää omaankin silmään, Suomessa ruokatuotteet ovat nyt niin proteiinia kun olla ja voi. Proteiini BCAA juomat, vanukkaat, patukat, lisätty proteiinia sitä tätä, rahkaletut ym. Kaikki samalla ultraprosessoitua valmishöttöä.