Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Älä enää sano näitä sanoja istuessasi tuoliin - Kampaaja inhoaa yleistä pyyntöä [spoiler: "leikataan mahdollisimman vähän"]

Vierailija
14.08.2025 |

Kampaaja Anni Kosunen Lappeenrannasta haluaa lopettaa kampaamoissa kysymyksen "Paljonko leikataan?", koska lähes kaikki vastaavat "mahdollisimman vähän", vaikka hiusten terveyden kannalta pitäisi usein leikata enemmän. Hänen mielestään kampaajalla on oikeus ja velvollisuus kertoa asiakkaalle, mitä hiukset oikeasti tarvitsevat, vaikka asiakas ei sitä haluaisi kuulla. Sosiaalisessa mediassa aihe herätti närää, kun osa väitti kampaajien "sala" leikkaavan liikaa. Kosunen painottaa, että mitään ei voi tehdä ilman asiakkaan lupaa, mutta ammattilaisen on selitettävä, jos toive johtaa huonoon lopputulokseen. Hän vertaa huonokuntoisia latvoja sukkahousujen repeämään, joka leviää ellei sitä pysäytä. Lisäksi hän kritisoi alan koulutusta: kampaaja voi periaatteessa työskennellä eläkeikään ilman uudelleenkouluttautumista, mikä hänen mielestään näkyy asiakkaan hiuksissa.

On jotenkin kuvaavaa, että Suomessa asiakkaan toive ei enää olekaan lähtökohta, vaan ammattilainen päättää mikä on "parasta" vähän kuin lääkärissä, mutta ilman henkeä pelastavaa syytä. Onko tämä sitä asiakaspalvelua, että penkkiin istuessa pitää pelätä, että joku napsii tukasta puolet pois ja selittää sen "ammattilaisuudella"?

Kommentit (206)

Vierailija
181/206 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetin kampaajalla käymisen, koska keskustelu latvojen tasauksessa meni AINA näin:

- onpas sinulla ihanan paksut ja kiiltävät pitkät hiukset! Missä olet käynyt ne värjäämässä?

- itse värjään hennalla koska olen allerginen kemikaaleille

- EI KANNATA HIUKSESI MENEVÄT PILALLE JA KUIVUVAT IHAN PIAN HUOMAAT MITEN PILAAT NÄMÄ UPEAT HIUKSESI meillä kuule on täällä tosi allergiaystävällisiä värejä nykyään

- olen nyt 20 vuotta värjännyt hennalla ja ne on edelleen hyvät minusta

- EI EI HENNA PILAA HIUKSESI JOO NYT KUN UUDESTAAN KATSOO NIIN NÄMÄ SUN LATVAT ONKIN IHAN TIPPUMISTA VAILLE VALMIIT TÄYTYY LEIKATA AINAKIN 10cm POIS ETTÄ VOIDAAN PELASTAA SE MIKÄ VIELÄ ON ELOSSA!!!

Fun fact: hennaväri maksaa 8e ja sillä värjää 2 kertaa. Pitkien ja paksujen hiusten luonnonväri maksaa kampaajalla 258e. Hiusten tasaus 29e, fiskarsin hiussakset 29e.

Vierailija
182/206 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lapaluiden yltävät hiukset. Kasvatan niitä edelleen, vaikka täynnä laivat huonossa kunnossa. 2 x vuodessa 1 sentti pois.

Minulle ihan sama hiusten kunnolle, kunhan ovat pitkät! Kunnon aineet vaan suihkun jälkeen. 

Kukin tyylillään! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/206 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mistä lähtien ammattikoulun käynyt ihminen on joku stailisti, melkein taiteilija, joka näkee, mikä ihmiselle sopii ja asiakas on joku uuno, jolla ei ole siihen mitään omaa näkemystä?? Minä ainakin haluan kampaajan toteuttamaan omaa näkemystäni teknisellä osaamisellaan - käsityöläisammattilaisena - enkä minään taiteilijana! Minä päätän omasta ulkonäöstäni. Kampaus on iso osa persoonaa, enkä jätä sitä toisen päätettäväksi. Arvostan kampaajan teknistä suoritusta. 

Tämä! Ihan sama kuin ottaisi kotiin remppaporukan ja antaisi sille vapaat kädet. Tai menisi vaatekauppaan ja sanoisi myyjälle: valitse mulle vaatteet. 

Kampaajien tulisi kuunnella asiakasta ja tehdä tälle leikkaus, jonka asiakas haluaa päähänsä saada. Eri asia on tilanteet, joissa asiakas nimenomaan kysyy mielipidettä. Mun mielestä on täyttää huuhaata, että kampaaja näkee, mikä asiakkaalle sopii. Joku näkee, mutta kaikilla kampaajilla ei ole sellaista kykyä automaattisesti.   

Vierailija
184/206 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ei huolta, en käy Suomessa kampaamoissa. :) 

Missään muualla ei ole muuten tapana, että kampaaja kauhistelee ja haukkuu asiakkaan hiuksia, tai vähättelee niiden kuntoa/pituutta. Päälle maksat itsesi kipeäksi keskinkertaisesa tuloksesta. Ja se 25€ latvojen leikkuu onkin pian 50€ mallinmuutosleikkaus, jos pyydät siirtämään saksia hieman ylemmäs...

Esinaiseni kertoi käyneensä lomamatkallaan Saksassa kampaajalla. Kampaaja oli pöyhinyt hänen hiuksiaan, nauranut ääneen ja kutsunut kollegansakin katsomaan moisia liruhiuksia. Siinä sitten istui keskellä tirskuvia kampaajia.

Vierailija
185/206 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampaajani esittelee facessa asiakkaittensa hiuksia ja niitten käsittelyjä. Yhden pitkähiuksisen edellisestä leikkauksesta oli kulunut kaksi vuotta. Tällainen toopekin näkee, kuinka huonossa kunnossa latvat olivat, eikä mikään sentin leikkaus enää auta.

Vierailija
186/206 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiuksiin voi tehdä korjaavia hoitoja. En näe mitään järkeä siinä, että leikataan se huonoksi luokiteltu hius ihan lyhyeksi ja minä kasvatan taas sitä seuraavat 5 vuotta siihen samaan mittaan ja taas se on kampaajan silmiin huonokuntoinen ja pitää leikata pois. Sen sijaan voisi ottaa se mitä pyydetään pois ja tehdä elvyttävät hoidot hiukselle, jotta toinen saa pitää hiusmallin missä viihtyy.

Vierailija
187/206 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se nyt kumma, jos maksava asiakas ei saa sanoa kampaajalle toiveitaan. Se on kampaajan ammattitaidosta kiinni, että osaa sitten keskustellen selvittää, mikä se asiakkaan tahto on.

Vierailija
188/206 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on lapaluiden yltävät hiukset. Kasvatan niitä edelleen, vaikka täynnä laivat huonossa kunnossa. 2 x vuodessa 1 sentti pois.

Minulle ihan sama hiusten kunnolle, kunhan ovat pitkät! Kunnon aineet vaan suihkun jälkeen. 

Kukin tyylillään! :)

Todellakin.

Vierailija
189/206 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ne taas huudahtaa joka kerta "ai niin paljon!", johon totean, että kyllä ne kasvaa takaisin. Ja kasvaakin. Vuoden päästä saa taas ottaa 15-20 cm pois, ellen ole välissä ehtinyt käydä lyhennyttämässä, yleensä en. 

Vierailija
190/206 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän inhoaa. En käy enää kampaajalla, kun palvelu on ala-arvoista ja hinta tolkuton. Itse tekemällä saa parempaa ja sitä mitä haluaa.

Vierailija
191/206 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missään muualla ei ole muuten tapana, että kampaaja kauhistelee ja haukkuu asiakkaan hiuksia, tai vähättelee niiden kuntoa/pituutta. Päälle maksat itsesi kipeäksi keskinkertaisesa tuloksesta. Ja se 25€ latvojen leikkuu onkin pian 50€ mallinmuutosleikkaus, jos pyydät siirtämään saksia hieman ylemmäs...

Esinaiseni kertoi käyneensä lomamatkallaan Saksassa kampaajalla. Kampaaja oli pöyhinyt hänen hiuksiaan, nauranut ääneen ja kutsunut kollegansakin katsomaan moisia liruhiuksia. Siinä sitten istui keskellä tirskuvia kampaajia.

Mä käyn nimenomaan kampaajalla Saksassa työmatkoillani, koska saan siellä sellaiset hiukset kuin haluan. Ohuehkot hiukset. Ei ole tirskittu. 

Vierailija
192/206 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle kävi tuo sama Espanjassa. Kampaaja alkoi puhua vieressä istuvalle asiakkaalle hiuksistani! En ymmärtänyt, mitä, mutta pöyhi ja selitti ja tuhahteli ja asiakas virnuili! Miksen noussut ylös ja lähtenyt?

Vierailija
193/206 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin miehenä en ymmärrä, että miksi helvetissä edes mennä kampaajalle leikkaamaan vain vähän. Hemmetin kallista hommaa ja hetikohta se pää on sitten taas saman näköinen, kun on leikattu vain vähän.

Jos hiukset ovat hyväkuntoiset, niin ihan vähän leikkaamalla niitä saa pikkuhiljaa kasvatettua, ja pysyvät siistin näköisinä. Sen sijaan huonokuntoisten hiusten vain vähän -leikkauksissa ei ole juuri järkeä. Kun jätetään huonokuntoinen latva, niin se rispaantuu taas ruokottoman näköiseksi ihan viikoissa. Suurin osa ajasta kärvistellään joka tapauksessa epäsiistillä tukalla. Lähinnä kyse on siitä, törsääkö rahaa tiheisiin leikkauksiin vai käykö puolta harvemmin. Lopputulos on kuitenkin epäsiisti, jos huonokuntoista hiusta haluaa säilyttää, eikä hoidolla saada parannettua hiusten kuntoa.

Vierailija
194/206 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö olisi helpompi, jos ei halua hiustensa lyhenevän, ettei mene parturiin?

Vierailija
195/206 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parasta mitä voi hiuksilleen tehdä on luopua lämpökäsittelyistä. Minulla oli ennen puolipitkä malli, jota piti kuivatella föönillä ja muotoilla suoristusraudalla, jotta sai kampauksen asettumaan. Olin juurikin tässä "huonot latvat"- kierteessä. 

Sitten vaihdoin kampaajaa, joka sanoi että minulla on niin paksut hiukset, että tasapainon vuoksi olisi hyvä kasvattaa pitkät. Minä kasvatin ja kas, kun ei tarvita enää suoristusrautaa ja hiukset kuivuvat itsekseen iltaisin suihkun jälkeen, ei ole enää huonoja latvoja. Hiukset ovat kauttaaltaan hyvässä kunnossa.

Vierailija
196/206 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin miehenä en ymmärrä, että miksi helvetissä edes mennä kampaajalle leikkaamaan vain vähän. Hemmetin kallista hommaa ja hetikohta se pää on sitten taas saman näköinen, kun on leikattu vain vähän.

Jos hiukset ovat hyväkuntoiset, niin ihan vähän leikkaamalla niitä saa pikkuhiljaa kasvatettua, ja pysyvät siistin näköisinä. Sen sijaan huonokuntoisten hiusten vain vähän -leikkauksissa ei ole juuri järkeä. Kun jätetään huonokuntoinen latva, niin se rispaantuu taas ruokottoman näköiseksi ihan viikoissa. Suurin osa ajasta kärvistellään joka tapauksessa epäsiistillä tukalla. Lähinnä kyse on siitä, törsääkö rahaa tiheisiin leikkauksiin vai käykö puolta harvemmin. Lopputulos on kuitenkin epäsiisti, jos huonokuntoista hiusta haluaa säilyttää, eikä hoidolla saada parannettua hiusten kuntoa.

Mikään hoito ei "paranna hiusten kuntoa". Niihin voi jotain silikonipintaa saada aineilla, mutta "hiusten kunto" Ei parane. Hius on kuollutta keratiinia.

Vierailija
197/206 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M

Onkin kyse siitä, että parannetaan hiusten ulkonäköä. Siihen on aineita.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monihan ei enää menekään vaan leikkaa hiuksensa itse tai sitten joku perheenjäsen tai ystävä tasoittaa hiusten latvat. Jos mä haluan hiuksistani 10 cm pois ja kampaaja leikkaa niistä 20 cm, niin se olisi sama kuin jos sanoisin remppamiehelle, että haluan valkoisen seinän ja se maalaisi sen kuitenkin harmaaksi. 

Vierailija
199/206 |
14.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monihan ei enää menekään vaan leikkaa hiuksensa itse tai sitten joku perheenjäsen tai ystävä tasoittaa hiusten latvat. Jos mä haluan hiuksistani 10 cm pois ja kampaaja leikkaa niistä 20 cm, niin se olisi sama kuin jos sanoisin remppamiehelle, että haluan valkoisen seinän ja se maalaisi sen kuitenkin harmaaksi. 

Jokainen haluaa laittaa kotinsa oman maun mukaan, pukeutua oman maun mukaan. Mutta muka hiuksissa onkin yhtäkkiä kampaajan näkemys se, jota pitäisi noudattaa! Miksi??? Minä haluan kampauksen, josta pidän ja jossa tunnen oloni kotoiseksi, en sellaista, jollaisen kampaaja haluaa minulle leikata, herranen aika sentään. 

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jokainen haluaa laittaa kotinsa oman maun mukaan, pukeutua oman maun mukaan. Mutta muka hiuksissa onkin yhtäkkiä kampaajan näkemys se, jota pitäisi noudattaa! Miksi??? Minä haluan kampauksen, josta pidän ja jossa tunnen oloni kotoiseksi, en sellaista, jollaisen kampaaja haluaa minulle leikata, herranen aika sentään. 

Juuri näin. Minä päätän niin omasta kodistani kuin hiuksistanikin.