Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

IL: Älä enää sano näitä sanoja istuessasi tuoliin - Kampaaja inhoaa yleistä pyyntöä [spoiler: "leikataan mahdollisimman vähän"]

Vierailija
14.08.2025 |

Kampaaja Anni Kosunen Lappeenrannasta haluaa lopettaa kampaamoissa kysymyksen "Paljonko leikataan?", koska lähes kaikki vastaavat "mahdollisimman vähän", vaikka hiusten terveyden kannalta pitäisi usein leikata enemmän. Hänen mielestään kampaajalla on oikeus ja velvollisuus kertoa asiakkaalle, mitä hiukset oikeasti tarvitsevat, vaikka asiakas ei sitä haluaisi kuulla. Sosiaalisessa mediassa aihe herätti närää, kun osa väitti kampaajien "sala" leikkaavan liikaa. Kosunen painottaa, että mitään ei voi tehdä ilman asiakkaan lupaa, mutta ammattilaisen on selitettävä, jos toive johtaa huonoon lopputulokseen. Hän vertaa huonokuntoisia latvoja sukkahousujen repeämään, joka leviää ellei sitä pysäytä. Lisäksi hän kritisoi alan koulutusta: kampaaja voi periaatteessa työskennellä eläkeikään ilman uudelleenkouluttautumista, mikä hänen mielestään näkyy asiakkaan hiuksissa.

On jotenkin kuvaavaa, että Suomessa asiakkaan toive ei enää olekaan lähtökohta, vaan ammattilainen päättää mikä on "parasta" vähän kuin lääkärissä, mutta ilman henkeä pelastavaa syytä. Onko tämä sitä asiakaspalvelua, että penkkiin istuessa pitää pelätä, että joku napsii tukasta puolet pois ja selittää sen "ammattilaisuudella"?

Kommentit (170)

Vierailija
161/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Riippuu varmaan siitäkin minkä ikäinen on. Nuorena hiukset kasvaa ihan eri tavalla kuin vaikka nelikymppisenä. Omat hiukseni kasvavat nyt 45v ihan niinkuin aina ennenkin, mutta usea kaveri harmittelee, että hiukset ovat ohentuneet."

Niin koska iän myötä hiuksen kasvu hiustupesta hidastuu ja vähenee. Ei se oheneminen mistään latvojen haaroittumisesta vanhallakaan johdu. 

Vierailija
162/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella kampaajalla on vimma leikata hiukset pyydettyä lyhyemmäksi. Yhdessä vaiheessa koitin kasvattaa hiuksia mutta aika usein kampaaja leikkasi kaiken kasvatetun pituuden pois.

Hyvää kampaajaa on muutenkin todella vaikea löytää. Monet eivät osaa tehdä kiharoita tai leikata latvoja siististi. Kampaajilla on tapana puhua itsestään paljon ja tuntuu etteivät kaikki oikein keskityä työtä tehdessä.

Huomasin tämän myös äitini kohdalla. Hän oli kasvattanut pitkän polkan joka sopi hänelle tosi hyvin. Meni sitten kampaajalla ja antoi "vapaat kädet". Lopputulos oli lyhyet ja kynityt hiukset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sanon aina, että leikataan huonoksi menneet latvat pois. Joskus kampaaja laittanut kopiopaperin latvojen alle ja näyttänyt peilillä, että tästä kohdin leikataan, niin näyttää jälleen siistiltä. Tykkäsin paljon tästä toimintatavasta asiakkaana. Harmi, kun muutin 150km päähän, niin piti vaihtaa paikkaa.

Vierailija
164/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, eli ohut liuhu on se mitä haluatte. No, olen hieman ihmettynyt tästä, mutta kaikilla tietenkin on oma näkemyksensä. Itse taas tykkään nimenomaan siitä, että hiukseni ovat paksut.

Hiuksilla ei ole samanlaista ominaisuutta kuin kasveilla, ei hiusten leikkaaminen lisää hiuksien määrää, eikä myöskään tee hiuksesta yhtään paksumpaa. Ravinnolla on merkittävä vaikutus hiuksien kasvuun, mutta ei silläkään muuteta geeniperimää.

Vierailija
165/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hiusten terveyden kannalta"?! Hiuksen elävä osa on päänahan sisällä. Hiusten terveyteen ei leikkaaminen vaikuta mitenkään, elleivät sitten ole niin pitkät, että ovat myös raskaat ja vetävät huistuppea.

Jos tuo ammattilainen tarkoitti, että hiuksissa on kaksihaaraisia, jotka hänen mielestään pitäisi leikata pois, niin sanoisi sitten niin.

Vierailija
166/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo on kampaajalla otsaa vähätellä maksavan asiakkaan sanomisia.

Kampaaja Anni Kosunen Lappeenrannasta kokee tyhmyytensä takia asiakaskadon. Asiakkaat äänestävät jaloillaan ja menevät sinne, missä on asiakaspalveluhenkisyyttä.

Näen asian toisin. Minusta asiakaspalveluhenkisyyttä on juuri se, että todetaan rehellisesti, mitä hiukseni ovat sillä hetkellä vailla. Kohtelen kampaajaani hiusasioiden asiantuntijana, joka en itse ole. Samaa odotan esim. lääkäreiltä. En kaipaa omien näkemysteni hymistelyä, vaan tietoa ja taitoa, jota en itse omaa.

Tottakai. Kuitenkin, jos asiakas tuon jälkeen toteaa, että syistä x ja y hän haluaa kuitenkin sen itse ehdottamansa vaihtoehdon, niin sitten päädytään siihen. Paitsi lääkärin kanssa, jos sattuu olemaan jokin lääketieteellinen syy hänen kieltäytyä. Mutta potilaankaan ei ole pakko suostua mihinkään, jos ei halua.

Vierailija
167/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Otetaan 5 viikkoa pois"

Jos mä sanoisin noin, parturi leikkaisi 10 viikkoa tai enemmän. Mulla kun hiukset kasvavat aika hitaasti.

Vierailija
168/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn n. 6 viikon välein leikkauttamassa hiukseni ja jos mallia ei muuteta käsken kampaajan leikata hänen näkemyksensä mukaan. Kampaajani on luotettava ja hänellä on hyvä maku sekä näkemys siitä mikä minulle sopii ja mallin muutoksen suunnittelemne yhteistuumin.

Vierailija
169/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävisin kampaajalla, mutten löydä kampaajaa, joka hyväksyisi pitkän polkkani. Aina lyhenee korvien tasalle, kun on niin pirteän näköinen ja tulee särmää ja ties mitä kevennyksiä ja ohennuksia ja kerrostuksia. En halua särmää enkä pirteyttä enkä kerrostuksia, vaan sen yksinkertaisen kauniin longbobin. En saa jostain syystä.

Joten leikkaan itse. Olen ostanut aika kalliit hyvät parturointisakset. Mieheni on oppinut leikkaamaan takaa  hyvin. 

Vierailija
170/170 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parturi toteaa tavallisesti: same but better? Tyydyn siihen ja hyvää jälkeä tulee Stadissa.

Böndellä kävin kerran parturissa ja tulos oli todella hirvittävä, siis aivan järkyttävän paska leikkaus, eli böndellä ei ikinä kannata käydä parturissa!