Virikelapsista - lapsi ei saa hoitopaikkaa läheltä, koska virikelapset ovat vieneet ne?
Onko tämä mielestäsi ok? Pitääkö työssäkäyvien raahata lastaan toiselle puolelle kapunkia?
Kommentit (122)
Kuka kadehtii sellaista, minkä voi itsekkin halutessaan saada?
Itse en ymmärrä, että miksi ihmeessä se toinen lapsi on "pakko" tehdä, jos sen ensimmäisenkään kanssa ei jakseta olla? Jos joku voisi oikeasti vastata tähän.
Omalla kohdallani ajttelen niin, että lapsuus on kuitenkin niin lyhyt aika, että jos minulla on mahdollisuus elää arkea ja viettää aikaani omien ihmeellisten lasteni kanssa, ei tulisi mieleenikään viedä heitä muille hoitoon. Ehtivät olla muiden hoidettavina ihan riittävästi, kun palaan taas töihin.
ja itse olla vauvan kanssa kotona? Vaikka joku maksaisi kokopäiväpaikasta/ paikoista, eihän se tarkoita että siellä joka päivä/ täysiä päiviä pitäisi olla.. ihmeellistä logiikkaa. Eivätköhän useimmat sitä paitsi sovi äitiysloman ajaksi pari-kolme päivää viikossa hoitoajan/ lyhyemmät päivät. Itsellä ei kokemusta "virikehoidosta", mutta kaikki tuntemani tapaukset ainakin tekevät näin. Mitä eroa on sillä lapsen kannalta, onko kerhossa vai päiväkodissa esim. 10 tuntia viikossa?
jotta paikan saisi,nyt syksyllä aloitti MOOOONTA lasta tästä pihalta ihan vaan kun mammat ei jaksa kuunnella lasten kiukutteluja,uusia vauvoja masussa kuitenkin tulossa ja ihan suoraan on pari äitiä sanonut,että on kiva viedä päiväkotiin niin ei tarvitse kuunnella sisarusten tappelua
t. se joka menee huhtikuussa töihin
Harvat "virikelapset" ovat kokopäivähoidossa. Esimerkiksi meidän päiväkodissa ovat yleensä kolme aamupäivää viikossa. Miten se eroaa kerhotoiminnasta?
jOnko oikeasti yleistä pitää vanhempi lapsi/ lapset päivähoidossa 8 h päivässä
Ja ryhmät menevät uusiksi ihan siitäkin syystä että eskarilaiset/kouluun menevät lähtevät, ja ryhmäjaot tehdään uusiksi. Paikkoja kannattaa aina tästä syystä hakea syksystä, ihan riippumatta "virikelasten" määrästä. Tämä ihan kommenttina edelliselle.
Mistä olet saanut päähäsi ettei lapsen kanssa jakseta olla? Etkö ole jo huomannut porukan puhuvan omien lastensa parhaasta päätöksiä tehdessä?
Enkä tod usko, että nämä "virikelapset" olisivat joka päivä ja täysiä päiviä hoidossa kuten työssäkäyvien lapset. Miten muuten vanha tuttu pväkoti eroaa kerhosta, jossa ollaan vain muutama tunti?
Vai onko kenties niin ettet itse jaksaisi olla lastesi kanssa ja siitä syystä näet jaksamattomuuden ainoana syynä lapsen hoidossa oloon? En meinaan ole kuullut kenenkään "virikelapsen" vanhemman sanovan hoidon syyksi jaksamisen puutteen.
Ja muuten, onko tämä mielestänne moraaliin liittyvä ongelma vai meinaatteko, että "virikelapset" kärsivät hoidossa kun taas työssäkäyvien lapset viihtyvät?
Niin. Oman lapseni kanssa käyn puistossa 2x viikossa 3h kerrallaan, tästä ajasta 1h on ohjattua toimintaa. 1x jumpassa viikossa ja 1x terapiassa viikossa. Teemme joka viikko retken johonkin lähialueelle ja illat leikitään naapureiden lasten kanssa tiiviisti. Aivan riittävä struktuuri 4veelle.
että ottaa isommat lapsensa pois tutusta hoitopaikasta, jotta joku muu saisi lapsensa niille paikoille ja sitten esim. 1,5 v. päästä valittaa, kun ei saa lapsia lähelle tai mihinkään hoitoon ja sisarukset joutuu eri ryhmään ja lapset joutuu vaihtaa hoitopaikkaa pariinkin kertaan heti eka kuukausien aikana ja sitä ja tätä.... kai nyt jokainen järkevä vanhempi ajattelee lastensa parasta ja pitää kynsin ja hampain kiinni siitä tutusta hyvästä hoitopaikasta, jos sellaisen on lapselleen saanut. Esim. juuri 10pv/kk takaa lapselle hoitopaikan säilymisen ja yleensä myös sen, että sisarus pääsee samaan hoitopaikkaan. Eri asia on tietysti se, että joku parivuotias laitetaan pois kotoa vauvan tullessa, jos ei siihen saakka ole hoidossa ollut.
Täälläkin tappelee taas ns. kotiäitejä ja "kotiäitejä". En esim. laske itseäni oikeaksi kotiäidiksi, vaikka olenkin tällä hetkellä kotona 1v. ja 4v. kanssa. Isosisko käy tutussa hoitopaikassa just sen 10 (usein vain 8) pv/kk. Koska tiedän aloittavani työt vuodenvaihteen jälkeen, hain jo viime keväänä paikkaa samasta paikasta syksyksi myös pikkusisarelle ja sain sen, otin siihen lykkäystä vielä ainakin vuoden alkuun. Työt aloitan vuoden vaihteen jälkeen, voi olla, että isä jatkaa vielä muutaman kk hoitovapaalla, jos työtilanne sallii.
Eli jos tietää menevänsä töihin esim. juuri parin vuoden sisällä, ei ole mitään järkeä itsensä tai lapsensa kannalta antaa paikkaa pois. Jos taas aikoo olla vähintään sen kolme vuotta kotona ja kenties pidempäänkin, jos esim. tulee vielä lisää pikkusisaruksia, siitä vaan sitten vanhemmatkin lapset kotiin, jos siltä tuntuu. Mutta toisten valintoja ei ole mitään oikeutta arvioida, niin kauan kun lain mukaan toimitaan ja lasten etu huomioidaan.
joilla ON mahdollisuus olla kotihoidossa mutta vanhemmat kokee, että pk voi tarjota parempaa. Työssäkäyvissä/opiskelevista en puhunut niin yhtään mitään! Hieman sisälukutaitoa kiitos! Vai oliko tarkoituksesi vain vääristellä viestini sisältöä?
Kun kysyit että meinaammeko, että virikelapset kärsivät hoidossa kun taas työssäkäyvien lapset viihtyvät niin tilanne on ainakin omalla kohdallani niin, että vain pakottavasta tarpeesta vien lapseni hoitoon, eli koen, että lapsillani olisi etuus jos voisin olla kotona heidän kanssaan, eikä tarviis töissä käydä. Tai että kolmas lapsi tulisi meille ja voisin jäädä sekä lapseni saisi jäädä kanssani kotiin. En ajattele, että he kärsivät hoidossa, mutten näe sitä parhaana mahdollisenakaan vaihtoehtona, jos vaihtoehto kotiin jäännille olisi. Siksi vain ei järkeeni mene, miksi jollakin joka on kotona pienemmän lapsen kanssa, on sydäntä laittaa lapsensa 8 tunniksi viitenä päivänä viikossa toisen hoitoon, aivan terveessä perheessä. Minulla ainakin on ystävä piirissä kaksi äitiä, jotka jo toisen lapsen odotusvaiheessa sanoivat, että vanhempi jatkaa äitiyslomanajan sekä hoitovapaan täysipäiväisesti päivähoidossa, jotta hän saa keskittyä vauvaan ja niin ovat tehneet. Myös kesällä toisessa perheessä perheen isän ollessa lomalla, lapsi oli edelleen hoidossa. Että on näitäkin tapauksia....
Itse en tunne ketään, joka pitäisi isomman lapsen kokoviikkoisena ja täysipäiväisenä hoidossa pikkusisaruksen tultua, yleisin on just tuo 10 (tai alle) pv/kk ja yleensä ne päivätkin vielä lyhyempiä. Jos vanhempien suhtautuminen isoon sisarukseen on tuolla tasolla, kuin tuttavapiiristäsi kerroit, ehkä on tosiaan lapsen etu sitten ollakin hoidossa. Ei varmaan tulisi isosisarusta paljon kotona sitten hoidettuakaan, olisi lähinnä taakkana ja kiukun kohteena. Mutta suurimmalla osalla näin ei tosiaankaan ole.
Naapurustossamme on paljon lapsia virikehoidossa lähipäiväkodissa. Minä joudun joka aamu viemään lapsia kävellen ja bussilla päivähoitoon kilometrien päähän, vaikka 200m päässä kodistamme on kunnallinen päiväkoti. Sen sijaan äitiyslomalla olevat äidit vievät lapsensa lähipäiväkotiin, vaikka heidän lapsille päivähoito ei olisi ehdottoman välttämätön. Päivähoidossa pitäisi olla etusijajärjestys eli työssäkäyvien vanhempien lapsilla pitäisi olla etusija. Virikelapset pääsisivät hoitoon, jos mahtuvat.
pitävät ensisijaisina työssäkäyviä/opiskelevia vanhempia. Suurin osa uskoo tähän tasavertaisuus-pykälään. Joka nyt on vaan ihan epäreilu. lähinnä LAPSILLE!
mutta en kait mä nyt laita lasta hoitoon elokuussa jos olen itse palaamassa töihin vasta huhtikuussa,mitähän mun työnantajakin sanoisi? ei sillä,ettei joskus olisi kiva pitää vapaapäivää ja olla vaan itsekseen kaiken tämän hulabaloon keskellä. Mutta mutta,miehellä on suhteita ja me käytetään nyt niitä,että saadaan lapsi päiväkotiin mihin halutaan oli niitä virikelapsia tai ei
t. se huhtikuussa töihin palaava :)
Mitenhän moni lapsi on sitten virikelapsi?? Mun täytyy sanoa että meidän päiväkodin henkilökunta on sen verran vaitiolovelvollista porukkaa etteivät muille kerro, mistä syystä jonkun lapsi on hoidossa...
Samoin en minä ainakaan päälle päin näe, onko jonkun lapsi hoidossa kun itse on kotona... Ei ole tietääkseni mitään tarraa missä lukisi virikelapsi.
Oletko ap ihan oikeasti sitä mieltä, että äiti, joka haluaa ennaltaehkäistä esim. masennusta ja uupumista ja vie isomman hoitoon olisi jotenkin oikeuttamaton päivähoitopaikkaan?? Sinäkö olet verovaroistasi valmis maksamaan sitten näiden lasten ja perheiden ongelmat??
Minulla ei ole virikelapsia mutta lapseni käyvät molemmat päiväkodissa, koska itse olen tällä hetkellä sairaslomalla. Toivun siis leikkauksesta. Olisiko pitänyt nyt vain ottaa lapset kotiin ja unohtaa oma kuntoutukseni ja leponi???
ihan sama kuin terveydenhuollossa, jos potilaat vähenee, osasttot lakkautetaan. Ei tyhjiä paikkoja pitkään säilytetä. Paikkojen määrä pidetään niin matalana, että kokoajan on vähän tungosta, koska se on kaikkein KUSTANNUSTEHOKKAINTA.
itse tiedän nämä virikelapset siitä kun äidit ovat itse kertoneet ja syyt ovat olleet kun ei jaksa kuunnella sisarusten kitinää ja uusia vauvoja on tulossa.. tiedän myös ystäväpiiristäni lapsen joka on oman sairautensa vuoksi päiväkodissa pari kertaa viikossa,jotta tottuisi olemaan ns. tavislasten kanssa ym se on musta ok tottakai,mutta laiskuutta en suvaitse varsinkin jos työssäkäyvät ei saa sitten lähipäiväkodeista paikkaa
Onko oikeasti yleistä pitää vanhempi lapsi päivähoidossa 8 h päivässä
Kyllä on, ja kuulemma juuri nämä virikepaikkalaiset tulevat ensimmäisinä ja lähtevät viimeisinä. Viitenä päivänä viikossa.
Hyvää maanantaita vaan kaikille!!